דלג אל

יחידות ההגבר בהיסטוריה

חזרה

מבנה המגמה

חזרה לראש הדף
על המגמה והיחידות

מגמת היסטוריה מאפשרת לתלמיד הכרות עם עולמות חדשים וחשיפה לכלי העבודה של ההיסטוריון. המגמה מאפשרת לשאול שאלות, לפתח חוש ביקורת, מקנה כלים לחשיבה בנוסף להרחבת הידיעות בהיסטוריה.

  • יחידה שלישית: מרכיב הערכה חלופית של יחידות ההגבר (30% מתוך יחידות ההגבר), סמל שאלון 29383 [בעבר שאלון 22104].
  • יחידות רביעית-חמישית: מרכיב בחינה חיצונית של יחידות ההגבר (70% מתוך יחידות ההגבר) סמל שאלון 29381 [בעבר 22209]
  • יש להקפיד על סמלי השאלונים של מגמת ההגבר בחמ"ד. מספרי השאלונים מתחילים בספרות 29 [ולא 22 כפי שקיים בחינוך הממלכתי].

יחידות 5-4 אינן עומדות בפני עצמן. הן חייבות להיות מצורפות ליחידה השלישית על מנת להגיע לצבירה של שלוש יחידות לימוד נוספות.

סמל ראשי לחמש יחידות: 29580
שאלון 29281 – בחינה חיצונית בכתב 28%
שאלון 29283 – חלופת הערכה- 12%
שאלון 29383 – חלופת הערכה (יחידה 3): 18%
שאלון 29381 – בחינה חיצונית, שני נושאים מתוך שמונה – 42%
סה"כ: 100%

פתיחת והפעלת מגמת היסטוריה בבית הספר מחייבת יצירת קשר עם הפיקוח על הוראת היסטוריה בחמ"ד, דיווח על נושאי הבחירה, הצגת תוכנית הוראה וקבלת אישור.

חזרה לראש הדף

יחידות ההגבר - יחידה שלישית

יחידות ההגבר - יחידה שלישית

הנחיות ליחידה השלישית בלימודי ההיסטוריה חמ"ד.

יש לבחור אחד מבין שני המסלולים הבאים:
- סדנה לכתיבת עבודות חקר
- סדנה לכתיבת תיק עבודות

חוזרים והוראות

יחידות ההגבר - יחידות 5-4

חזרה לראש הדף
תכנית לימודים ליחידות הרביעית והחמישית לשנת תשפ"ג

במסגרת היחידות הרביעית והחמישית יילמדו שני נושאים, נושא לכל יחידה מתוך הרשימה המוצעת בהמשך. התלמידים ייבחנו על שני הנושאים בבחינה אחת, בהערכה חיצונית ארצית.

הלימוד המחייב ביחידות אלה יתבסס על הספרים והמאמרים שמפורטים בהמשך לכל נושא ונושא.

  1. הפעילות הציונית בארצות האסלאם בימי מלחמת העולם השנייה והעליות הגדולות מהן בשנים 1948 – 1967
  2. מעיל תשבץ - מפגשי תרבות בין יהודים ומוסלמים בימי הביניים
  3. קהילת יהודי קרקוב בתקופת השואה
  4. מלחמת העצמאות
  5. "אל מול עולם חדש" – לבטים ומגמות בעידן האמנציפציה
  6. תולדות ארצות הברית
  7. יפן המודרנית
  8. סין המודרנית

התלמידים יבחרו בשני נושאים שלמדו.
בכל נושא יענו על שתי שאלות. בסך הכול יענו התלמידים על 4 שאלות.
בכל נושא על התלמיד לענות על שאלה אחת משתי השאלות הראשונות (ניקוד לשאלה: 35 נקודות) ועל שאלה אחת מהשאלות השלישית והרביעית (ניקוד לשאלה: 15 נקודות).
סך הכול לכל נושא 50 נקודות.

נבחן מותאם עונה רק על אחת משתי השאלות הגדולות בכל נושא שנלמד, וכל אחת מהן תקבל ניקוד של עד 50 נקודות.

תוכנית לימודים חדשה ביחידות ההגבר (יחידות 5-4)

חזרה לראש הדף
על התוכנית

בשנה"ל תשפ"ב יצאנו לדרך עם פיילוט על תוכנית לימודים חדשה ביחידות ההגבר בהיסטוריה חמ"ד.

התוכנית החדשה מחדשת הן בתחום הידע והן בצורת הלמידה וההבחנות. היא כוללת חמישה נושאים חדשים שכל אחד מהם נלמד בהיקף של 1 יח"ל. לכל נושא יש מקראה הכוללת את המאמרים הנדרשים על פי תוכנית הלימודים והבחינה נעשית עם חומר פתוח.

להלן בחינת הבגרות שהתקיימה השנה: שאלון 29361 תוכנית חדשה ביחידות ההגבר קיץ תשפ"ב

השנה (תשפ"ב) השתתפו במסגרת הפיילוט על התכנית החדשה 7 בתי ספר. התלמידים בבתי הספר הללו נבחנו בבחינת בגרות חיצונית במועד בחינת ההגבר בסמל שאלון זמני, והבחינה במסגרת הפיילוט (בלבד) כללה נושא אחד מהתכנית הישנה ונושא אחד מהתכנית החדשה. יפורט להלן.

אנו נערכים כעת להרחבת הפיילוט בשנה הקרובה לקראת החלת התוכנית החדשה על כלל המערכת בשנה"ל תשפ"ד.

אנו קוראים לכם, מורי מגמת היסטוריה היקרים, להצטרף לפיילוט כבר בשנה הקרובה.

בשנה"ל תשפ"ג יוצעו לבחירה כל הנושאים הנכללים בתוכנית הלימודים המלאה החדשה

א. היהודים במסעי הצלב.
ב. שלושת העשורים הראשונים במדינת ישראל.
ג. עליית המערב כציביליזציה מודרנית.
ד. המזרח הרחוק – הודו סין יפן.
ה. היסטוריה וטכנולוגיה.

תוכנית הלימודים בכל אחד מן הנושאים הללו מפורטת בטבלה הכוללת את הנושאים המרכזיים, תתי הנושאים, הצעות פדגוגיות ודגשים בכל נושא.

למורים המשתתפים בפיילוט יפורסם מסמך הלימה לנושאי תוכנית הלימודים החדשה.

תוכנית הלימודים החדשה מבקשת להביא את התלמיד ללימוד ההיסטוריה מתוך מקורות ראשוניים ומחקריים, תוך קריאה מתמדת במקורות אלו בכיתה או באופן עצמאי. 'ספרי הלימוד' של תלמידי המגמה הם המקראות.

על פי הנחיות משרד החינוך יש להקצות 3 ש"ש לכל יחידת לימוד. מבנה תוכנית הלימודים החדשה ואופייה, מחייב למידה בהיקף השעות הנ"ל.

בתי הספר שיצטרפו לפיילוט יקבלו הדרכה לחלוקת שעות מתאימה בין 3 יחידות המגמה. המלצותינו מבוססות על תובנות המורים שהשתתפו בפיילוט השנה.

ההרשמה עד לתאריך ט"ו תמוז התשפ"ב 14.7.2022

אנו ממליצים מאוד לכל המורים היכולים להיכנס לפיילוט כבר בשנה הקרובה, על מנת לאפשר כניסה הדרגתית לתוכנית החדשה, ולמנוע מצב בו בשנה"ל תשפ"ד המורה יידרש באותה השנה ללמד שני נושאים חדשים.

חזרה לראש הדף

נבחני משנה ונבחנים אקסטרניים

בוגרי 12 שנות לימוד המעוניינים להוסיף על יחידות החובה בהיסטוריה חמ"ד עוד שלוש יחידות לימוד כדי להשלים לחמש יחידות נדרשים לגשת לשני שאלונים:
שאלון 29381 ושאלון 29382.
 
שאלון 29381 הינו זהה לתלמידים מן המניין ולנבחני משנה:

הערה חשובה לנושא תולדות יהודי קרקוב: עקב תקלה מתמשכת באתר תולדוט, בבחינת הבגרות השנה, קיץ תשפ"ג, לא תשאלנה שאלות על ההרצאה של ד"ר חוי דרייפוס "יהודי קרקוב בין שתי מלחמות העולם". יש ללמוד את הנושא רק מתוך חוברת הלימוד "פנים רבות לגבורה".

שאלון 29382 הינו שאלון ממיר 30% חלופות בהערכה:

חזרה לראש הדף

פרטים נוספים

לשאלות והבהרות ניתן לפנות ל:

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.