הנדסת תעשייה וניהול - על המגמה

חזרה

הנדסת תעשייה וניהול - להניע ולהוביל


הלימודים במגמה מפתחים אצל בוגריה הבנה וידע של תהליכים המתרחשים בארגונים תעשייתיים, כמו גם בארגונים נותני שירות.

למי מיועדת המגמה?
לתלמידי תיכון מוכשרים ויצירתיים, הניחנים בכישורי ניהול והובלת תהליכים.
למה כדאי ללמוד במגמה?
לימודים במגמה מקנים ללומדים ידע והבנה של תהליכים בתעשייה יחד עם כלי ניהול הנדרשים להובלת תהליכים אלו. התלמידים לומדים פונקציות של תכנון, ניהול ובקרה של הייצור ושרות, ולומדים להשתמש בכלים לשיפור ביצועים ולניהול האיכות.

מקצועות הלימוד משלבים נושאים הנדסיים: תכנון וניתוח תהליכים, הנדסת ארגון ושיטות, ניהול איכות וניהול מערכות ייצור ונושאי רקע כגון: יסודות בניהול התפעול, סטטיסטיקה, כלכלה הנדסית.

התלמידים מתמחים במקצוע “ניהול הייצור” במקצוע ההתמחות שלהם הם לומדים רזי הנדסת הייצור וניהולו ומבצעים פרויקט גמר צמוד תכני הלימוד בארגונים בהם הם חוקרים כיצד נושאי הלימוד של התמחותם מקבל ביטוי הלכה למעשה. כחלק מעבודת החקר שלהם הם מסיקים מסקנות ואפילו מביאם הצעות לשיפור הממצאים.

בוגרי המגמה הזכאים לתעודת בגרות יוכלו להמשיך את לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה והם יוכלו גם להמשיך את לימודיהם לתואר טכנאי או הנדסאי תעשייה וניהול בהתמחות “מערכות תפעול”.

קצב ההתפתחות הטכנולוגית המסחרר שינה את דפוסי החיים של בני אדם, את אמצעי התקשורת ביניהם ואת תנאי השוק המקומי והבינלאומי. הדבר הביא להגברת התחרותיות, ולצורך בראייה עסקית רב תחומית בתחומי התכנון הפיתוח והייצור. מרכזיותה של התעשייה בחיינו, השפעתה על אורח חיינו, תרומתה לפיתוח המשק הלאומי ומקומה בעולם העבודה, העלו את הצורך בחשיפת הנוער אליה, כבר במסגרת מערכת החינוך הפורמלי - במהלך הכנתו לקראת היציאה מבית הספר לעולם הרחב ולקראת השתלבותו בעולם העבודה.

תוכניות הלימודים במגמת תעשייה וניהול בחטיבה העליונה מיועדות לכיתות י'-י"ב, והן פרוסות על פני שלוש שנות לימוד. מקצועות הלימוד משלבים נושאים הנדסיים ונושאי רקע שונים כגון: סטטיסטיקה, עקרונות השיווק, כלכלה הנדסית ועוד.
תכני הלימוד שלהם נחשף התלמיד יוצרים ראיה הוליסטית של תחום התעשייה והניהול.
מקצועות הלימוד מקובצים לשלושה אשכולות שאת שלושתם חייב התלמיד ללמוד על מנת לזכות בתעודה טכנולוגית: מדעים או מדעי הטכנולוגיה.

פיתוח המגמה לתעשייה וניהול במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה נועד לתת מענה הן לדרישות הגוברות של המשק הישראלי למקצועות המדעיים והטכנולוגיים והן לצורכי הלומד שירצה להשתלב בעולם של תעשייה ומשק מתקדמים.
בוגרי המגמה לתעשייה וניהול יוכלו להשתלב בתום לימודיהם בארגונים יצרניים, בארגונים נותני שירות ובארגוני היי-טק וכן יוכלו להמשיך את לימודיהם לתואר טכנאי והנדסאי תעשייה וניהול או לתארים גבוהים יותר, במוסדות להשכלה גבוהה, במקצועות כגון: הנדסה, כלכלה וניהול או בכל מקצוע מתחום אחר.

תוכניות הלימודים במגמה מבוססות על תפיסת התחום כדיסציפלינה אינטגרטיבית.
הלמידה משולבת בהתנסות מעשית.
מקצועות הלימוד במגמה ניזונים מצורכי המשק והתעשייה. ידע והבנה של מקצועות אלה יתנו מענה לדרישות המשק והתעשיי ההמתקדמת.
החינוך לאיכות מהווה קו מנחה בהוראת כל מקצועות הלימוד במגמה.

  • הקניית מושגים בסיסיים אצל הלומד, הדרושים להכרה ולהבנה של מהות התעשייה, תהליכי התפתחותה, יעדיה, מנגנוני פעולתה ותרומתה לחברה ולמשק הלאומי.
  • העמקת הבנתו של הלומד לגבי התהליכים והעקרונות של תכנון, ביצוע, פיקוח ובקרה, בארגונים תעשייתיים ובארגוני שירות, באמצעות טכניקות ניהול שונות.
  • הקניית כלים ומיומנויות לצורך בחינת הכדאיות של פרויקטים מן ההיבט הכלכלי, ההנדסי והאנושי.
  • עידוד הסקרנות של הלומד לבחון את השיקולים הניהוליים, המכוונים מערכות ארגוניות לעבר יעדים מוגדרים, והקניית כלים ומיומנויות לאיתור בעיות ופתרונות.
  • פיתוח תפיסת מושג ה"איכות" כערך מרכזי.
  • העמקת הבנתו של נושא השיווק כפילוסופיה עסקית בעלת ערך מוסף לארגון.
  • הקניית כלים כמותיים ומיומנויות ליישום טכניקות סטטיסטיות בפתרון בעיות בסיסיות בעסקים ובניהול.
  • הקניית ערכים להתנהגות אתית של הלומד בתחום תעשייה וניהול.

מרכיבי התוכן של מבנה הלימודים הינם מתחומים שונים המשתלבים יחדיו ויוצרים מבנה דעת רחב ואינטרדיסציפלינרי.

בחירה א':
באשכול זה חייב התלמיד ללמוד אחת מהחלופות הבאות: פיזיקה, ביולוגיה , כימיה או מדע וטכנולוגיה לכל - בהיקף של לפחות 90 ש"ל ועד 5 יח"ל יח"ל.
בחירה ב':
באשכול זה נלמד המקצוע המוביל של המגמה ניהול התפעול המורכב מ: ניהול מערכות תפעול , כלכלה הנדסית וסטטיסטיקה
בחירה ג':
באשכול זה נלמד מקצוע ההתמחות. במגמת הנדסת תעשייה וניהול, נלמדת התמחות "ניהול הייצור" אשר מורכבת מתחומי התוכן: תכנון וניתוח תהליכים, ניהול איכות, הנדסת ארגון ושיטות וניהול מערכות יצור.