מבנה הלימודים

חזרה

מבנה הלימודים

הלימודים במקצוע מורכבים משלושה שלבי לימוד: שיכולים להתפרס על פני שלוש שנים.

שלב א' חלק ראשון – (מומלץ בכיתה י' או י"א)
אוריינות מדעית טכנולוגית בסיסית – בדגש לשילוב בין מדע וטכנולוגיה. הנושאים הנלמדים עוסקים בשני תחומים: פיסיקה – כוחות, תנועה ואנרגיה ובסוגיות מדעיות -טכנולוגיות עכשווית. כדוגמת: איכות הסביבה, התפלת מים ומקורות אנרגיה ירוקים. הלימוד נעשה באמצעות ביצוע משימות המתבססות על קטעי טקסט (מאמרים קצרים). התלמידים מבצעים כ-11 משימות בכל אחד מהתחומים. היקף שעות הלימוד בשלב זה הוא 90 שעות שנתיות (שלוש שעות שבועיות). בסיום שלב א התלמיד יכול לבחור להבחן בשאלון בית ספרי פנימי- 704183 או בשאלון חיצוני .704182
שלב א' חלק שני – (מומלץ בכיתה י"א או יב)
ביצוע פרויקט – נושאי הפרויקטים הם בזיקה לאחד מתחומי הידע הבאים: הנדסה, משק וכלכלה , תקשוב ותקשורת. מכיוון שחלק מתחומי הידע הם בחלקם מעשיים ובחלקם עיוניים – התלמידים יכולים לבצע ני סוגי פרויקטים. תלמידים המבצעים פרויקט מעשי – מתחום ההנדסה או תקשוב ותקשורת יבצעו אותו בגישת למידה סביב פרויקט PBL . תלמידים המבצעים פרויקט עיוני, מתחום משק וכלכלה מחויבים אף הם בביצוע מרכיב מעשי בפרויקט. המרכיב המעשי עשוי להיות פוסטר או אתר אינטרנט. בכל אחד מסוגי הפרויקט על התלמיד לרכוש את הרקע המדעי שקשור לנושא הפרויקט . את הפרויקט ניתן לבצע אך ורק בודדים או בזוגות היקף שעות הלימוד בשלב זה הוא 180 שעות שנתיות (שש שעות שבועיות).
שלב ב' – (מומלץ ללומדו בכיתה י '– וניתן לקיימן גם בכיתה י"א או בכיתה י"ב)
לימוד של שלושה מתוך ששת התחומים (מבניות) הבאים - כל מבנית בהיקף של 45 שעות לימוד
  • בקרת תהליכים ומערכות
  • אלקטרוניקה ומכניקה במערכות
  • מערכות תקשורת
  • מידענות ואינטרנט
  • יזמות וחשיבה עסקית
  • מערכות ארגוניות

לימוד של מבנית אחת באנגלית מכנית מתוך ארבעת המבניות הבאות - כל מבנית בהיקף של 45 שעות לימוד

  • אינטרנט
  • הנדסה
  • תחבורה מתקדמת
  • יזמות וחשיבה עסקית

היקף שעות הלימוד בשלב זה הוא 180 שעות שנתיות (שש שעות שבועיות).

לימודי שלב א' – על שני חלקיו – צבירה מרכיב 70% של 5 יח"ל בשאלון 704387
לימודי שלב ב' – צבירת מרכיב 30% של 5 יח"ל בשאלונים 704283 או 704282
צבירת יחידות הלימוד בשני השלבים מזכה ב-5 יח"ל - סמל 704580

מטרת המקצוע היא להקנות אוריינות טכנולוגית ומדעית Scientific and Technological Literacy - .כשילוב של ידע מדעי בסיסי, של מיומנויות הדרושות לאזרח כיום ושל עמדות כלפי מדע וטכנולוגיה. רכישת האוריינות המדעית טכנולוגית על ידי התלמידים יכולה לתרום להיותם אזרחים המסוגלים להעריך יוזמות מדעיות וטכנולוגיות, להבין מהם העקרונות על פיהם מתנהל העולם כיום ומה האתגרים שעמם הוא מתמודד. להיות בעלי יכולות לחשיבה ביקורתית ועצמאית, להפעיל שיקול דעת בבחירה בין אלטרנטיבות, ולהתמודד עם בעיות הכוללות מרכיבים כמו: עובדה ופרשנות, מספרים ותבניות, טיעון הגיוני וחוסר ודאות.

תהליכי לימוד הרעיונות המדעיים והטכנולוגיים ורכישת מיומנויות החשיבה והלמידה משולבים בהתנסות בדרכי למידה מגוונות תוך מתן ביטוי לכישוריהם המגוונים של התלמידים. נמצא שלמידה והוראה של המקצוע בגישה בין תחומית או רב תחומית (STEM) מתאימה להשגת המטרות המוזכרות מעלה. במיוחד כאשר התלמידים עוסקים בלמידה סביב פרויקט (PBL). בגישה זו מכוונת הלמידה והעשייה לנושאים הקשורים לחיי היום יום של התלמיד, המעניינים אותו ולקוחים גם מתחום התוכן של המגמה בו הוא לומד. במהלך הלימוד וביצוע הפרויקט התלמידים נחשפים לעקרונות המדעיים והטכנולוגיים הנדרשים לביצוע הפרויקט, ורוכשים מיומנויות חשיבה ועשייה טכנולוגית הנדרשים. הערכה במקצוע נעשית באמצעות שילוב דרכים המשלימות זו את זו: מבחן, הגנה על פרויקט ומטלות מגוונות.

  1. רכישת ידע והבנה של תופעות, חוקים, עקרונות ומושגים בתחומי המדע והטכנולוגיה החיוניים לכל אזרח בעולם המודרני ומהווים בסיס להמשך לימודים.
  2. פיתוח חשיבה טכנולוגית, ניתוח מערכות טכנולוגיות ותיכון של פתרונות.
  3. פיתוח חשיבה מערכתית ויכולת תכנון וביצוע במערכות מידע ותקשורת, במערכות ארגוניות ועסקיות ובמערכות הנדסיות.
  4. הבנה של קשרי הגומלין בין מדע וטכנולוגיה והשפעתם על החברה, התרבות, הכלכלה, הפוליטיקה והסביבה.
  5. הבנה של תפקיד החברה בסוגיית פיתוח ושימוש בטכנולוגיה.
  6. הבנה של השפעת הטכנולוגיה בראי ההיסטוריה.
  7. פיתוח מודעות לצריכה נבונה של טכנולוגיות המערבת תהליכי קבלת החלטות הכרוכים בשיקולי בחירה של מוצר או של מערכת, על בסיס של בחינה והערכה.
  8. הצורך בידע מדעי כבסיס לפעולת מערכות טכנולוגיות.
  9. פיתוח היכולת להגדיר בעיות או צרכים.
  10. פיתוח היכולת לתכנן ולבצע תהליכי חקר במדע ולפתור בעיות בתחום המדע והטכנולוגיה.
  11. פיתוח דרכי חשיבה שונות: רפלקטיבית, ביקורתית ויצירתית.

אולי תתעניינו גם ב...

בחינות בגרות
מדע וטכנולוגיה לכל בחינוך הטכנולוגי - בחינות הבגרות – פרוט מבנה השאלונים והשונים, הנחיות לביצוע וההערכה ואיתור שאלונים משנים קודמות
תוכניות לימודים
מדע וטכנולוגיה לכל בחינוך הטכנולוגי - תוכניות לימודים
חומרי לימוד, ספרות עזר וקישורים
מדע וטכנולוגיה לכל בחינוך הטכנולוגי - חומרי לימוד, ספרות עזר וקישורים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!