מבנה הלימודים
חזרהמבנה הלימודים
הלימודים במקצוע מורכבים משלושה שלבי לימוד: שיכולים להתפרס על פני שלוש שנים.
- בקרת תהליכים ומערכות
- אלקטרוניקה ומכניקה במערכות
- מערכות תקשורת
- מידענות ואינטרנט
- יזמות וחשיבה עסקית
- מערכות ארגוניות
לימוד של מבנית אחת באנגלית מכנית מתוך ארבעת המבניות הבאות - כל מבנית בהיקף של 45 שעות לימוד
- אינטרנט
- הנדסה
- תחבורה מתקדמת
- יזמות וחשיבה עסקית
היקף שעות הלימוד בשלב זה הוא 180 שעות שנתיות (שש שעות שבועיות).
לימודי שלב א' – על שני חלקיו – צבירה מרכיב 70% של 5 יח"ל בשאלון 704387
לימודי שלב ב' – צבירת מרכיב 30% של 5 יח"ל בשאלונים 704283 או 704282
צבירת יחידות הלימוד בשני השלבים מזכה ב-5 יח"ל - סמל 704580
מטרת המקצוע היא להקנות אוריינות טכנולוגית ומדעית Scientific and Technological Literacy - .כשילוב של ידע מדעי בסיסי, של מיומנויות הדרושות לאזרח כיום ושל עמדות כלפי מדע וטכנולוגיה. רכישת האוריינות המדעית טכנולוגית על ידי התלמידים יכולה לתרום להיותם אזרחים המסוגלים להעריך יוזמות מדעיות וטכנולוגיות, להבין מהם העקרונות על פיהם מתנהל העולם כיום ומה האתגרים שעמם הוא מתמודד. להיות בעלי יכולות לחשיבה ביקורתית ועצמאית, להפעיל שיקול דעת בבחירה בין אלטרנטיבות, ולהתמודד עם בעיות הכוללות מרכיבים כמו: עובדה ופרשנות, מספרים ותבניות, טיעון הגיוני וחוסר ודאות.
תהליכי לימוד הרעיונות המדעיים והטכנולוגיים ורכישת מיומנויות החשיבה והלמידה משולבים בהתנסות בדרכי למידה מגוונות תוך מתן ביטוי לכישוריהם המגוונים של התלמידים. נמצא שלמידה והוראה של המקצוע בגישה בין תחומית או רב תחומית (STEM) מתאימה להשגת המטרות המוזכרות מעלה. במיוחד כאשר התלמידים עוסקים בלמידה סביב פרויקט (PBL). בגישה זו מכוונת הלמידה והעשייה לנושאים הקשורים לחיי היום יום של התלמיד, המעניינים אותו ולקוחים גם מתחום התוכן של המגמה בו הוא לומד. במהלך הלימוד וביצוע הפרויקט התלמידים נחשפים לעקרונות המדעיים והטכנולוגיים הנדרשים לביצוע הפרויקט, ורוכשים מיומנויות חשיבה ועשייה טכנולוגית הנדרשים. הערכה במקצוע נעשית באמצעות שילוב דרכים המשלימות זו את זו: מבחן, הגנה על פרויקט ומטלות מגוונות.
- רכישת ידע והבנה של תופעות, חוקים, עקרונות ומושגים בתחומי המדע והטכנולוגיה החיוניים לכל אזרח בעולם המודרני ומהווים בסיס להמשך לימודים.
- פיתוח חשיבה טכנולוגית, ניתוח מערכות טכנולוגיות ותיכון של פתרונות.
- פיתוח חשיבה מערכתית ויכולת תכנון וביצוע במערכות מידע ותקשורת, במערכות ארגוניות ועסקיות ובמערכות הנדסיות.
- הבנה של קשרי הגומלין בין מדע וטכנולוגיה והשפעתם על החברה, התרבות, הכלכלה, הפוליטיקה והסביבה.
- הבנה של תפקיד החברה בסוגיית פיתוח ושימוש בטכנולוגיה.
- הבנה של השפעת הטכנולוגיה בראי ההיסטוריה.
- פיתוח מודעות לצריכה נבונה של טכנולוגיות המערבת תהליכי קבלת החלטות הכרוכים בשיקולי בחירה של מוצר או של מערכת, על בסיס של בחינה והערכה.
- הצורך בידע מדעי כבסיס לפעולת מערכות טכנולוגיות.
- פיתוח היכולת להגדיר בעיות או צרכים.
- פיתוח היכולת לתכנן ולבצע תהליכי חקר במדע ולפתור בעיות בתחום המדע והטכנולוגיה.
- פיתוח דרכי חשיבה שונות: רפלקטיבית, ביקורתית ויצירתית.