"היכולת להתמודד עם אנשים היא מצרך בר-קנייה כמו סוכר או קפה, ואני משלם תמורת היכולת הזאת יותר מאשר תמורת כל דבר אחר על פני האדמה..." ג'ון ד' רוקפלר
אין בנמצא אדם שאינו עוסק בפרשנות פסיכולוגית אינטואיטיבית להתנהגותו ולהתנהגות אחרים. אדם זה הוא ישות הניצבת במרכז עיסוקה של הפסיכולוגיה. התנהגותו, תגובותיו והסיבות להן נבחנות לנוכח גורמים הקשורים באישיותו, בתכונותיו ובקשרים שלו עם סביבתו. לצורך הסבר התופעות השונות וניסוח הכללים, הפסיכולוגיה עושה שימוש בכלים מדעיים. באמצעותם היא מציגה את התופעות השונות, נוקבת בשמן ואף מנסה לנבא באילו תנאים התנהגויות אלו יחזרו על עצמן.
תוכנית הלימודים בפסיכולוגיה מספקת "טעימות" שהן בסיס ראשוני להיכרות עם תחום דעת זה.
תופעות בחיי היום-יום כגון זיכרון ושכחה, פרשנות לגירויים בסביבה, לחץ והתמודדות עימו, עמדות, קונפליקטים בין אנשים ודרכים שונות להשפעה חברתית כמו גם שלבים בהתפתחות האדם, מבנה האישיות ועוד סוגיות נבחנות בדרכי לימוד חדשניות וחווייתיות מתוך מתן דגש לפיתוח רגישות חברתית וקבלת השונה בד בבד עם פיתוח חשיבה ביקורתית ומדעית.
במסגרת לימודי הפסיכולוגיה לשתי יח"ל ניתן דגש גם לחוסן נפשי ואושר, לגורמי הנעה וריגוש, לתאוריות העוסקות בגיבוש אישיות הפרט, ללמידה ולתאוריות בהתפתחות.
מקצוע הפסיכולוגיה נלמד במערכת החינוך בהיקף של שתי יחידות לימוד (מקצוע מוגבר).
מבנה הבחינה
בחינת הבגרות בפסיכולוגיה מורכבת משני חלקים:
- בחלק הראשון שאלות אינטגרטיביות מפרקיה השונים של התוכנית.
- בחלק השני שאלות ממוקדות מכל אחד מפרקי הלימוד.
משקל כל אחד מפרקי הבחינה הוא 50%. בכל פרק שאלות לבחירה בהיקף של 50%.