דלג אל

אודות ועדת ביטון

חזרה
אודות

שר החינוך לשעבר נפתלי בנט ביקש לוודא שמערכת החינוך תאפשר לכל תלמידי ישראל להכיר את הסיפור השלם הכולל גם את העושר התרבותי, החברתי וההיסטורי של קהילות יהדות ספרד ומזרח.
לשם כך החליט השר על הקמת ועדה ציבורית* מייעצת שתבחן, כיצד הנושא בא לידי ביטוי בתוכניות הלימודים בתחומים השונים ותגיש את המלצותיה בנושא.
במעמד השקת התוכנית אמר שר החינוך לשעבר: "היום התחלנו במהפכת מורשת יהודי המזרח במערכת החינוך, זה אחד התפקידים הכי מרגשים שהיו לי מאז כניסתי לתפקיד. אנחנו מחזירים היום לנוער שלנו חצי סיפור שאבד לנו בדרך. את סיפורי המעברות, את סיפורי הגבורה של האימהות, היציאה מן החומות, ואת אבות הציונות שבאו, מאירופה ואבל גם מתוניסיה. אנחנו לא יכולים לגדל דור שמכיר רק חצי ממורשתו, ואנחנו לא יכולים לחנך נוער ל"ואהבת לרעך כמוך" כאשר הנערים לא מכירים את "רעך" שמהווה לפחות חצי מהכיתה שלהם".

  • "במסגרת סמכותו של שר המופקד על תחומי פעולה, נדרש הוא לעיתים להתייעץ עם מומחים ועם נציגים מן היבור. לשם כך נוהגים שרים להקים ועדות ציבוריות, הכוללות מומחים, על מנת שיבחנוסוגיות ובעיות שונותויגישו את המלצותיהן.
    מובן, כי למסקנות והמלצות ועדה מייעצת אין כל מעמד משפטי מחייב. עם זאת, ככל שהשר מבקש להתבסס על מסקנות והמלצות הוועדה בהפעלת סמכויותיו או בקביעת מדיניות, מהוות אלה חלק מן ההליך המינהלי, על כל המתחייב מכך"

    מתוך: הנחיות היועץ המשפטי לממשלה - הנחיה מס' 1.1502 (90.012)
חזרה לראש הדף

מטרות הועדה

מטרות הועדה

לוועדה הוגדרו 2 מטרות מרכזיות:

  • לבחון את המצב הקיים בתכניות הלימודים ביחס ליהדות ספרד ומזרח
  • להגיש המלצות יישומיות שיאפשרו לחשוף את הלומדים לסיפור השלם
    בכלל ולעושר התרבותי, ההגותי, ההיסטורי, הספרותי בפרט
חזרה לראש הדף

תכנים בעולם התרבות וההיסטוריה של קהילות המזרח וספרד

"ועדת ביטון" בחנה את העמקת מקומם של תכנים אשר עוסקים בעולם התרבות וההיסטוריה של קהילות המזרח וספרד במערכת החינוך

הוועדה בחנה את מגוון הקולות המזרחיים ביצירות בתכ"ל
הוועדה סקרה יצירות נוספות מז'אנרים ומתקופות שונות
הוועדה גיבשה את המלצותיה בהלימה מבנית לתכנית הלימודים על כל הרצף
הוועדה הגישה מסמך המלצות

הוועדה בחנה את האירועים המשולבים בתכניות הלימודים
הוועדה קבעה עקרונות מנחים לבחירת אירועים ולשילובם בתכנית הלימודים
הוועדה הגישה מסמך המלצות

הוועדה בחנה את יצירה הרוחנית-הגותית של יהדות בתכנית הלימודים
הוועדה עסקה בסוגיות כמו: החיים בעולם מודרני, החיבור למדינה, ציונות ויהדות, יחס אל המסורת, היבטים חברתיים ועוד, בהקשר של יהדות ארצות האיסלם
הוועדה הגישה מסמך המלצות

הוועדה ערכה מיפוי של המחקרים שנעשו בתחום ובחנה מה ראוי לשלב בהכשרה
הוועדה בחנה ערוצים שונים לעידוד המחקר בתחום
הוועדה הגישה מסמך המלצות

הוועדה בחנה את התכניות הקיימות במעגל הכיתתי, הבית ספרי, הקהילתי, הארצי והיהודי
הוועדה בחנה אפשרויות לשילוב התחום במסגרות הקיימות במוסד החינוכי: השכלה כללית, עבודת חקר, חוקרים צעירים, עבודות גמר, מעורבות חברתית, מגדר, תנועות הנוער, סיורים לימודיים, מרכזי מורשת ועוד
הוועדה הגישה מסמך המלצות

הוועדה מיפתה את הקיים בנושא הפיוט
הוועדה הציעה רעיונות להעמקה
הוועדה בחנה את אפשרויות הנגשת חומרים לתלמידים ולמורים
הוועדה הגישה מסמך המלצות

הוועדה תפעל להוספת פרקים ייחודיים ב"עמוד האש"
הוועדה תפעל להפקות נוספות שיאפשרו לחשוף את העושר התרבותי רוחני הגותי היסטורי בתחום
הוועדה בנתה תכנית עבודה משותפת עם הטלוויזיה החינוכית

מגדר
אזרחות
אתרי מורשת
יהדות תימן
יהדות אירן

חזרה לראש הדף

דו"ח המלצות הוועדה

דו"ח המלצות הוועדה הגשת דו"ח ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד

אולי תתעניינו גם ב...

התוכנית היישומית - פיתוח מקצועי
פיתוח מקצועי הוא תהליך בו עובדי הוראה נפגשים לתהליך משמעותי ומשכללים את יכולות ההוראה-למידה-הערכה שלהם במסגרות ומרחבי למידה מגוונים כמו: קהילות מקצועיות לומד...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.