שאלות ותשובות
חזרהמתווה הבגרויות החדש במקצועות הרוח, החברה והמורשת
המתווה חל על מקצועות חברה, מורשת ורוח: תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, מחשבת ישראל חמ"ד, ספרות ומורשות (תושב"ע ,יהדות, מורשת דת אסלאם, דת נוצרית ומורשת דרוזית).
המתווה החדש כולל:
- מבחן חיצוני בהיקף 35% מהחומר והציון
- שתי משימות הערכה מבוקרת, בהיקף של 35% מהיקף החומר והציון
- והערכה בית ספרית בהיקף 30%, כפי שהיה נהוג עד כה
תלמיד חייב להיבחן בתחום דעת אחד לפחות במתווה החדש. בשאר תחומי הדעת אפשר גם לגשת למתווה הישן לפי בחירת בית הספר.
במקרה של 3-2 יח"ל:
הציון בכל מקצוע לימוד יורכב מ-3 חלקים:
- בחינה חיצונית (בהיקף של 35% מהחומר הלימודי)
- שתי משימות הכוללות מיומנויות של המאה ה-21 (בהיקף של 35% מהחומר הלימודי)
- הערכה בית ספרית (בהיקף של 30%) כפי שהיה נהוג עד כה.
במקרה של 1 יח"ל:
- בחינה חיצונית (בהיקף של 50% מהחומר הלימודי)
- משימה אחת הכוללות מיומנויות של המאה ה-21 (בהיקף של 20% מהחומר הלימודי)
- הערכה בית ספרית (בהיקף של 30%) כפי שהיה נהוג עד כה
המתווה החדש נכנס לתוקף משנת הלימודים תשפ"ה, והוא יחול על תלמידי שכבת י' וי"א בשנה זו (תשפ"ו). בשכבת י"א הוא יוטמע באופן הדרגתי, בהתאם לבחירת מנהל בית הספר ולמוכנות שלו. שכבת י' מחויבת לביצוע מקצוע אחד לפחות במתווה.
כל בית ספר יוכל לבחור בשלב הראשון מבין המשימות הבאות:
- נייר עמדה
- עיתון שיתופי
- פודקאסט
- תוצר יצירתי
- עיתון אישי
- פרזנטציה
המשימות בוחנות אוריינות לשונית, אוריינות מידע, אוריינות דיגיטלית, AI, חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית והתנהלות חברתית. המשימות דורשות ידע מקדים של התלמיד מתוך תחום הדעת על פי תוכנית הלימודים.
עיתון שיתופי - התוצר: עיתון המכיל כתבה מרכזית וכתבות משנה, ראיונות סביב נושא מרכזי שנלמד על ידי קבוצת תלמידים. הכתבה הראשית נכתבת במשותף וכתבות המשנה נכתבות על ידי כל תלמיד לבד.
תוצר זה דורש: אורינות לשונית, אורינות מידע, התנהלות חברתית, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית.
במתווה החדש: אפשר לגשת כבר בכיתה י' גם לבחינה החיצונית וגם להגיש משימות.
במתווה הישן: אפשר לגשת לבחינה החיצונית רק ממועד חורף י"א.
אפשר להגיש בכיתה י' למשימות המבוקרות, לבחינה החיצונית (החל מהקיץ) או להערכה חלופית, ובלבד שניתנו השעות הנדרשות - 3 שעות הוראה למקצוע של 1 יח"ל, 6 שעות למקצוע של 2 יח"ל, 9 שעות למקצוע של 3 יח"ל. בשני המתווים יש לתת את שעות ההוראה הנ"ל. עם זאת, מומלץ לפרוש את הוראת המקצוע על פני שנתיים.
המשימות מבוצעות על ידי התלמיד ומוערכות על ידי מורה במערכת הממוחשבת. בסיום המשימות, ביה"ס שולח את כלל הציונים והמשימות מהמערכת. משרד החינוך מבצע דגימה של כ-20% מכלל המשימות של כל כיתה. המעריך בודק שיש התאמה בין איכות המשימה לציון שניתן לתלמיד. אין צורך בהעלאת המשימות למערכת נוספת.
כן, יש חוזר נפרד שייתן דגשים לתהליך ההערכה של המשימות המבוקרות בכל הקשור לאוכלוסיות מיוחדות. ככלל, בבחינה החיצונית (35%) יחולו אותן התאמות שקיימות בבחינות החיצוניות בשאר המקצועות.
משימה: 12-10 שיעורים.
בחינה: 35% מסך שעות הלימוד של המקצוע.
יש משימות קבוצתיות ויש משימות אישיות.
המשימות יפורסמו באתרי המפמ"ר עד לתאריך 1 באוגוסט 2024.
לא, בית הספר רשאי לבחור איזו משימה לבצע.
כיתה לא עושה אותה משימה יחד, אפשר לעשות על אותו רעיון, אך כל צוות עושה משימה שונה.
אפשר לעשות הבחנה בין עוברים ללא עוברים. אלו שנכשלו יכולים לעבור ל-70% בחינה. עם זאת, בסופו של דבר, הם יהיו חייבים לפחות מקצוע אחד במתווה.
לא נקבעו כללים אתיים בנושא.
זה חלק מהחיים, עם זאת יש לשמור על שפה הולמת ולא פוגענית וכמובן להימנע מכל אמירה גזענית כזו או אחרת.
אוכלוסיות מיוחדות
על פי הכללים בחוזר מנכ"ל, רק אם הם נחשבים ככאלה שיכולים לעשות זאת בבחינות הבגרות בכתב (רמות ב', ג').
הם עושים זאת גם בבחינה באנגלית. זה החלק החשוב שמראה אם התלמיד שולט במה שהוא מגיש.
אנחנו עושים מאמצים רבים בנושא.
כרגע אין חשיבה על שינוי ההתאמות בחינוך המיוחד.
כן, יש חוזר נפרד שייתן דגשים לתהליך ההערכה של המשימות המבוקרות בכל הקשור לאוכלוסיות מיוחדות. ככלל, בבחינה החיצונית (35%) יחולו אותן התאמות שקיימות בבחינות החיצוניות בשאר המקצועות.
ציונים
רק אם הציון של התלמיד מתחת ל-55.
מצבים חריגים (מעברי תלמידים בין בתי ספר, כיתות, ילד חולה וכד')
התלמיד חייב לעשות את המקצוע על כל מרכיביו. זה בדיוק כמו תלמיד שעבר לבית ספר שסיים מקצוע שהתלמיד טרם עשה.
התלמיד חייב לעשות את המקצוע על כל מרכיביו, זה בדיוק כמו תלמיד שעבר לבית ספר שסיים מקצוע שהתלמיד טרם עשה.
התלמיד חייב לעשות את המקצוע על כל מרכיביו, זה בדיוק כמו תלמיד שעבר לבית ספר שסיים מקצוע שהתלמיד טרם עשה.
משוב
את המשוב מקבלים דרך הפורטל הבית ספרי.