אודות ג'אם טק
תוכנית ג'אם טק החלה כניסוי חלוץ לפיתוח מודל למידה המשלב שתיים-שלוש מגמות טכנולוגיות. המטרה לאפשר לתלמידי מגמות טכנולוגיות להתנסות בתכנון מוצרים לרווחת האדם בעבודה בצוות רב תחומי דרך יישום מתודולוגיות של חשיבה עיצובית (Design Thinking) במסגרת עבודת גמר במקצוע ההתמחות בחינוך הטכנולוגי.
כל אחד מחברי הצוות תורם לתהליך את תחום הידע שלו ונבחן על חלקו בפיתוח בידי בוחן מתחום הידע.
בשנת הלימודים תשע"ט ניגשו בפעם הראשונה תלמידים משבעה בתי ספר לבגרות בין תחומית במסגרת זו.
חזון ומטרות
חזרה לראש הדףפרויקט ג'אם טק החל כניסוי חלוץ לפיתוח מודל למידה המשלב שתיים-שלוש מגמות טכנולוגיות.
מטרתו לאפשר לתלמידי מגמות טכנולוגיות להתנסות בתכנון מוצרים לרווחת האדם בעבודה בצוות רב תחומי דרך יישום מתודולוגיות של חשיבה עיצובית (Design Thinking) במסגרת עבודת גמר במקצוע ההתמחות בחינוך הטכנולוגי.
כל אחד מחברי הצוות תורם לתהליך את תחום הידע שלו ונבחן על חלקו בפיתוח בידי בוחן מתחום הידע.
בשנת הלימודים תשע"ט ניגשו בפעם הראשונה תלמידים משבעה בתי ספר לבגרות בין תחומית במסגרת זו.
- לקדם את ההוראה והלמידה סביב פרויקטים בדגש על למידה בין תחומית בחינוך הטכנולוגי
- לפתח אצל התלמיד את היכולת לתכנן מוצר המיועד לרווחת האדם משלב הרעיון ועד לשלב ייצור מודל עובד, כיחיד בצוות פיתוח
- לאפשר למורי החינוך הטכנולוגי לפתח מתודות למידה חדשניות בסביבת למידה דיגיטלית לתכנון ולמידול
- לחזק את הדיאלוג בין מטה משרד החינוך והשטח (הנהלה מורים ותלמידים)
- מורה מומחה בהפעלת מתודות מגוונות בתהליכי הוראה למידה כגון הקניית ידע, הבניית ידע, למידה סביב בעיה או דילמה וכדומה
- מורה המתמודד עם הלא נודע מתוך התעדכנות ולמידה מתמדת
- מורה מומחה בליווי עבודת צוות
- מורה מיומן בעבודת צוות
- מורה בעל שליטה במיומנויות אוריינות מידע ואוריינות טכנולוגית
- מורה מומחה לשילוב כלים דיגיטליים בתהליכי הוראה למידה הערכה
תובנות
בתהליך התהוותו של פרויקט ג'אם טק לפרויקט חלוץ והתבססותו כחלק מתוכנית הלימוד של החינוך הטכנולוגי, נכתבו סקירת רקע ושני מחקרי שטח. אלו ליוו, חקרו ותיארו את השרשתו של הפרויקט בתהליכי הלימוד בבית הספר.
- מסמך תובנות יישום ופדגוגיה פרויקט ג'אם טק 2020
- למידה רב תחומית במגמות הטכנולוגיות בחטיבה העליונה – תוכנית ג'אם טק מאת ד"ר שוקי הנדלס
- הטמעת פרויקטים בין-תחומיים בחינוך הטכנולוגי בעקבות הפעלת פרויקט ג'אם טק בשבעה בתי ספר בשנים תשע"ז-תשע"ט – סיכום ונייר עמדה מאת ד"ר רויטל היימן
- יום שיא תש"ף – הקלטה של יום שיא בנושא עבודת צוות שהתקיים ב-22 ביוני 2020
למידה בין תחומית בחינוך הטכנולוגי
למידה רב תחומית – אקדמיה ברשת
איך מלמדים את כישורי המאה ה-21? כיצד מכשירים מורים להעביר כישורים אלו ולא ידע בלבד? ומה הערך של הלמידה הרב תחומית לתלמידים?
בשידור זה נתוודע אל בתי ספר שכבר מכשירים את התלמידים (ואת המורים) ללמידה רב תחומית בחינוך הטכנולוגי, ונראה כיצד התלמידים מתכננים ויוצרים יחד מוצר טכנולוגי.
צוות המטה
- ד"ר אהרון שחר, מנהל אגף טכנולוגיה, מפמ"ר מוט"ל בנתיב הטכנולוגי
- עינת קריצ'מן , ממונה על הפרויקט, מפמ"ר מגמת אומנויות העיצוב
- ד"ר ירון דופלט, מפמ"ר הנדסת מכונות, מערכות ייצור ממוחשבות
- שלומי אחנין, מפמ"ר מגמת הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים ומגמת מדעית טכנולוגית
- ד"ר אבי כהן, מפמ"ר מדעי המחשב
- שי סעדון מפמ"ר הנדסת תעשייה וניהול, ניהול עסקי יזמות ומנהיגות בסביבה העסקית
- יוסי בר דוד מפמ"ר טכנולוגיות תקשורת ומדיה ופרסום
- אירנה ליברמן מפמ"ר מערכות בקרה ואנרגיה
- יהודית דסקלו מפמ"ר ביוטכנולוגיה
- ליאור צ'רניץ, מנהלת הפרויקט
- חגי קרפ, רכז פדגוגי
- מיכל לויצקי, אחראית הצטיידות, יוצרת תכנים ועורכת אתר ג'אם טק
- פרידה בן הרוש, מדריכה, יוצרת תכנים ועורכת אתר ג'אם טק