מבוא

התנ"ך הוא יסוד קיומו של עם ישראל והוא גם נחלתו של כל יחיד ויחיד בעם. אחריותנו בתור מורים ובתור מחנכים היא לפתוח את שערי בית המדרש ולעשות כל מאמץ לחבר בין התלמיד
באשר הוא שם ובין הכתובים שניתנו לעמנו מסיני ואילך. מטרתנו היא שהלימוד יוביל את התלמידים:

  • לשמוע את דבר ה'.
  • להיות מחויבים לערכי התורה, למצוותיה ולהנהגותיה.
  • להזדהות ולהרגיש שייכות לעם ישראל ולארץ ישראל.
  • לדעת ולאהוב ללמוד תורה כחלק ממסורת הלימוד לאורך הדורות.

מארבעת היסודות הללו נגזרים התכנים, הפדגוגיה ודרכי ההערכה של תוכנית הלימודים בתנ"ך במערכת החינוך הדתית מכיתות א' – י"ב. התוכנית מיועדת לכל שנות הלימוד בית הספר,
אך יש לה השתמעות ייחודית ביחס להוראת תורה בשנות בית הספר היסודי, שבהן נבנה הבסיס ליסודות אלו. לפיכך יש לשאוף כי הוראת תורה ונביא בבית הספר היסודי תעמיד את
לימוד תורת ה' המסּורה לנו מדור דור כיסוד לפיתוח האישיות הערכית והלומדת של הילד בשנותיו בבית הספר היסודי והלימוד ישקף את המחויבות לערכי התורה ולקיום מצוותיה
ויקשור אליהם את עולמו הפנימי של הילד.

חזרה לראש הדף

שיקול דעת בבחירת התכנים

בעדכון תוכנית הלימודים הובאו בחשבון שלוש שאלות יסוד:

  • מהו התוכן שתלמיד החמ"ד צריך לדעת בסוף תקופת לימודיו בבית הספר היסודי?
  • באילו מיומנויות תלמיד החמ"ד צריך לשלוט בסוף תקופת לימודיו בבית הספר היסודי?
  • אילו חוויות עליו לחוות על מנת שיאהב ללמוד תורה?

התשובות לשאלות הללו צריכות לתת מענה לכלל ציבור התלמידים, בראש ובראשונה לאלו שאינם מגיעים עם ידע מוקדם בתנ"ך, וספר הספרים נפתח בפניהם כמעט רק בתוך מערכת
החינוך. עבורם צריכה להיבנות תוכנית היסוד המחייבת, ויש לוודא כי הם יקבלו את המיטב ויצאו עם ידע, עם יכולת ללמוד ועם אהבת התורה. עם זאת, בכך לא מסתכמת המלאכה – את
כל אותם התלמידים והתלמידות המסוגלים לכך עלינו לחתור לאתגר ככל האפשר ו'להעלות אותם קומה' בלימוד התנ"ך; יש ללמדם בהיקף רחב יותר של שעות הוראה וברמה שתוביל
למצוינות, תשלב בחירה ויוזמה ותרחיב את הידע ואת היכולות שלהם, לא רק בכמות אלא גם באיכות.

מתוך אחריות למרחב ולמגוון אוכלוסיית החמ"ד ומתוך רצון ליצור תשתית ושפה משותפת, הוחלט כי תוכנית הלימודים תיבנה בהתאם להיקף השעות שקבעה המערכת להוראת תנ"ך
בבית הספר היסודי, ותתוכנן כך שתוביל לסיום לימוד חמשת חומשי התורה בשש שנות הלימוד בבית הספר היסודי. מסגרת זו מחייבת בחירה מוקפדת של התכנים הנלמדים, שתאפשר
את הוראתם בדרכים מיטביות. בתי ספר שבהם לומדים שעות נוספות ירחיבו ויעמיקו גם מעבר לתוכנית ותבוא עליהם ברכה.
את מתווה תוכנית הלימודים עדכנה וחידשה ועדת משנה של ועדת המקצוע. בוועדה היו שותפים מנחי מורים, מורים, מפקחים ומורי מורים. מעבר לחזון, עדכנה הוועדה גם את מטרות
ההוראה.