מפרט התכנים
כיתה ב'
בריאה וראשית האנושות
פרקים
א', ב', ג', ד', ו', ז', ח', ט', י"א (א'-י')
המלצות מיקוד תוכן
א', ב', ג', ד', ו', ט', י"א (א'-י').
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
כיצד האדם התמודד עם האחריות שהוטלה עליו בסיפורי הבריאה?
האדם קיבל אחריות על העולם בסיפור הבריאה האם אחריות זו התקיימה?
בריאתו של האדם בצלם אלוהים עושה את האדם לאחראי יותר, האמנם?
בריאת האדם בצלם אלוהים היא מחויבות ואחריות, האם האדם עמד בכך?
התנהגותו של האדם שיבשה את העולם המושלם שברא אלוהים.
סיפורי הראשית מתארים עולם שאינו מושלם, כיצד?
האדם בהתנהגות ובמעשיו לא שמר על העולם, בהתאם לתפקיד והמשמעות שנתנו לו בבריאתו.
חומרי עזר למורים
מחזור סיפורי אברהם
פרקים
י"ב, י"ג, י"ד, ט"ו, ט"ז, י"ז, י"ח, י"ט, כ', כ"א, כ"ב, כ"ג.
המלצות מיקוד תוכן
י"ב, ט"ו, ט"ז, י"ז, י"ח, י"ט, כ"א, כ"ב.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
מדוע אברהם ראוי להיות אבי האומה?
עשרת הניסיונות שעובר אברהם מוכיחים עד כמה הוא ראוי להיות אבי האומה.
קורות אברהם רצופים באירועי מכוננים(משמעותיים) בהם רגעי שפל ורגעי התרוממות ושיא.
באילו ניסיונות אברהם פעל בהתאם למצופה ממנו, ובאילו היה יכול לפעול אחרת?
הניסיונות השונים מבטאים את המתח בין האמונה באלוהים לבין היות אברהם בשר ודם.
כיצד החזון שניתן לאברהם אבי האומה מכיל בתוכו הבטחה ודרישה.
מציאות חייו של אברהם, עמדת בניגוד להבטחה האלוהית.
אילו תכונות אברהם מגלה באירועים המתרחשים בחייו?
חומרי עזר למורים
כיתה ג'
ספר בראשית חלק ב': סיפורי האבות
פרקים
- יצחק: כ"ד, כ"ה, כ"ו, כ"ז
- יעקב: כ"ח, כ"ט, ל', ל"א, ל"ב, ל"ג, ל"ד, ל"ה.
המלצות מיקוד תוכן
- יצחק: כ"ד, כ"ה, כ"ז.
- יעקב: כ"ט, ל', ל"א, ל"ב, ל"ג.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
מדוע הכותב בחר לספר דווקא את הסיפורים האלה?
סיפורי האבות יוצרים "אלבום תמונות" משפחתי לאומי. אילו סיפורים /תמונות מרכזיים בסיפורי האבות נגלים לנו ומדוע דווקא אלה?
התכונות של יצחק ויעקב העולות מהאירועים המתרחשים בחייהם, מצדיקים או לא מצדיקים את היותם אבות האומה.
מה תרומתן של הנשים, אימהות האומה, בקיום ההבטחה האלוהית לאבות האומה.
מה תפקיד הנשים ביצירת משפחת האבות.
תרומתן של הנשים לקיום ההבטחה האלוהית עבורן ועבור הדורות הבאים.
חומרי עזר למורים
סיפורי יוסף
פרקים
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ג, מ"ד, מ"ה, מ"ו, מ"ז, מ"ח, מ"ט, נ'.
המלצות מיקוד תוכן
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ד, מ"ה, מ"ז, מ"ח.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
יחסים בתוך המשפחה יוצרים מתחים ואיבה בתוכה.
תפקיד ההורים ביצירת מערכת יחסים תקינה בתוך המשפחה.
רגעי שפל בחיי האדם עשויים להוביל אותו לגדולה.
האירועים בחייו של יוסף מובילים אותו לשפל אך גם לגדולה.
היחס והמעשים של האדם לאירועים בחייו, עשויים להובילו לשפל אך גם לגדולה.
תפקיד החלומות בהשתלשלות האירועים בסיפורי יוסף.
החלומות של יוסף התגשמו, האם זה תמיד קורה?
חומרי עזר למורים
כיתה ד'
ספר שמות - שעבוד מצרים, מנהיגות משה והיציאה ממצרים
פרקים
א', ב', ג', ד', ה', ו' (א'-י"ב), ז', ח', ט', י', י"א, י"ב, י"ג, י"ד, ט"ו.
המלצות מיקוד תוכן
א,' ב', ג' ד', ה', י"א, י"ב, י"ג, י"ד.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
איך נולד עם?
כיצד האירועים בחייו של משה עושים אותו ראוי לתואר"משה רבנו".
אופן הנהגתו של משה את העם, עושה אותו לראוי להיותו "אדון הנביאים".
תרומתן של הנשים לקיומו של משה כמנהיג העם.
חומרי עזר למורים
אתר תנ"ך ממלכתי -יחידות הוראה לכיתה ד'
תיק תוכניות לימודים- כיתה ד'
נושאים מרכזיים, מיומנויות וערכים
הליכה במדבר, יתרו, עשרת הדברות וקצת משפטים
פרקים
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ג, מ"ד, מ"ה, מ"ו, מ"ז, מ"ח, מ"ט, נ'.
המלצות מיקוד תוכן
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ד, מ"ה, מ"ז, מ"ח.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
תפקידי משה הם להגן על העם ולתווך בינו לבין האלוהים.
התכונות של המנהיג מסייעות בידו לקיים את השליחות שהוטלה עליו, שלעיתים בלתי אפשרית.
שליחותו של משה נתקלת במציאות קשה להשגה הן מצד העם והן מצד הסביבה.
חומרי עזר למורים
אתר תנ"ך ממלכתי -יחידות הוראה לכיתה ד'
תיק תוכניות לימודים- כיתה ד'
נושאים מרכזיים, מיומנויות וערכים
עגל הזהב, עליות משה להר, משכן
פרקים
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ג, מ"ד, מ"ה, מ"ו, מ"ז, מ"ח, מ"ט, נ'.
המלצות מיקוד תוכן
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ד, מ"ה, מ"ז, מ"ח.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
משה מממש את ההבטחה שניתנה לאבות.
יחסים בתוך המשפחה יכולים לסייע או לפגוע בקיום השליחות כמנהיג.
נוכחות האל במדבר מהווה בטחון למנהיג ולעם.
חומרי עזר למורים
אתר תנ"ך ממלכתי -יחידות הוראה לכיתה ד'
תיק תוכניות לימודים- כיתה ד'
נושאים מרכזיים, מיומנויות וערכים
כיתה ה'
ספר ויקרא - חוקים חברתיים ומוסריים
פרקים
י"ט, כ"ה (א'-י"ג).
המלצות מיקוד תוכן
י"ט.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
חברה אינה יכולה להתקיים ללא חוק, האמנם?
חוקים מוסריים וחברתיים הם תנאי לקיום חברה תקינה ויציבה.
החוקים בין אדם לחברו הם בסיס לחיי האדם בחברה.
החוקים נועדו להגן על האדם ולנסוך בו בטחון.
חומרי עזר למורים
אתר תנ"ך ממלכתי -יחידות הוראה לכיתה ה'
תיק תוכניות לימודים- כיתה ה'
נושאים מרכזיים, מיומנויות וערכים
ספר במדבר: למידה נושאית
פרקים
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ג, מ"ד, מ"ה, מ"ו, מ"ז, מ"ח, מ"ט, נ'.
המלצות מיקוד תוכן
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ד, מ"ה, מ"ז, מ"ח.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
כיצד קשיים ומשברים בחייו של מנהיג, מחזקים או מחלישים את מנהיגותו.
כיצד העצמה ש המנהיג יכולה לחזק את המונהגים שלו?
קיים מתח בין תפקיד המנהיג והמשימה שלו לבין היותו אדם.
התמודדות המנהיג עם תפקידו ושליחותו, לבין ההתמודדות כאדם.
חומרי עזר למורים
אתר תנ"ך ממלכתי -יחידות הוראה לכיתה ה'
תיק תוכניות לימודים- כיתה ה'
נושאים מרכזיים, מיומנויות וערכים
ספר דברים
פרקים
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ג, מ"ד, מ"ה, מ"ו, מ"ז, מ"ח, מ"ט, נ'.
המלצות מיקוד תוכן
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ד, מ"ה, מ"ז, מ"ח.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
הצלחת משה כמנהיג אל מול ההחמצות שלו כאדם.
ההצלחה של משה כמנהיג בהובלת העם וההחמצה האנושית שלו.
חומרי עזר למורים
אתר תנ"ך ממלכתי -יחידות הוראה לכיתה ה'
תיק תוכניות לימודים- כיתה ה'
נושאים מרכזיים, מיומנויות וערכים
כיתה ו'
יהושע
פרקים
א', ב', ג', ד', ה', ו', ז', ח', ט', י', י"א, כ"ד
המלצות מיקוד תוכן
א', ב', ג', ו', ז', ח', ט', י'.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
מנהיגותו הצבאית של יהושע מותאמת לצרכי השעה(או העם) טרם הכניסה לארץ וכיבושה.
מנהיגותו הצבאית של יהושע מאופיינת באסטרטגיה צבאית מתוחכמת.
כיבוש הארץ מהעמים היושבים בה נעשה רק בתחבולות?
כיבוש הארץ וההתנחלות בה היא קיום ההבטחה לאבות.
ההתנחלות בארץ נעשתה בחלוקה המותאמת לצרכים של העם ולמציאות בשטח.
הערבות ההדדית בעם היא תנאי הכרחי לכיבושה של הארץ וההתנחלות בה.
חומרי עזר למורים
אתר תנ"ך ממלכתי -יחידות הוראה לכיתה ו'
תיק תוכניות לימודים- כיתה ו'
נושאים מרכזיים, מיומנויות וערכים
שופטים
פרקים
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ג, מ"ד, מ"ה, מ"ו, מ"ז, מ"ח, מ"ט, נ'.
המלצות מיקוד תוכן
ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ד, מ"ה, מ"ז, מ"ח.
רעיונות גדולים וחומרי עזר
רעיונות גדולים
חוסר הערבות ההדדית בקרב העם פגע באחדות השבטים ובביטחונם.
לסוג המנהיגות של השופטים יש חסרונות ויש יתרונות.
הדפוס השלילי החוזר בתקופת השופטים היא פועל יוצא של האופי הייחודי של תקופה זו.
חסרונות משטר ומנהיגות השופטים יכולים להוות בסיס לדרישה למלך בעתיד.
בספר שופטים קיים מתח בין הנהגה של מלכות שמים לבין מנהיגות בשר ודם.
"איש הישר בעינו יעשה" מאפיין את תקופת השופטים. מה רע בכך?
"בימים ההם אין מלך בישראל" מציאות המובילה להידרדרות משפחתית מוסרית וחברתית.
חומרי עזר למורים
אתר תנ"ך ממלכתי -יחידות הוראה לכיתה ו'
תיק תוכניות לימודים- כיתה ו'
נושאים מרכזיים, מיומנויות וערכים