מפרט התכנים
סיפורי ראשית העולם והאנושות
פרקי חובה על פי המיקוד
בראשית: א'; ב', ג', ד', ט', י"א (א'-ט').
*פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: ו' (ה-כ"ב).
רעיונות גדולים
היותו של האדם נזר הבריאה עומד בסתירה להגשמת ייעודו.
התפתחות הציוויליזציה משקפת הדרדרות מבחינה מוסרית.
הרמוניה ודיסהרמוניה בסיפורי ראשית העולם והאנושות.
שלמות הבריאה האלוהית אל מול התנהלותו של האדם בתוכה.
תפיסות שונות לגבי ייעודו, מקומו ותפקידו של האדם בעולם.
המורכבות ביחסי האדם עם אלוהים.
יחסי קרבה וריחוק בין האל והאדם מעניקים לו כוחות לצד לקיחת אחריות על מעשיו.
בחירת האדם כנזר הבריאה יש בה מחויבות ואחריות.
התנהלות האדם בעולם עומדת בסתירה למצופה מנזר הבריאה.
מהאדם הנברא בצלם אלוהים מצופה התנהלות ראויה למעמדו וייעודו.
סיפורי האבות
פרקי חובה על פי המיקוד
בראשית- אברהם: י"ב, ט"ו, ט"ז, י"ח, כ"א, כ"ב (א'-י"ט), כ"ג.
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: י"ג, י"ט.
בראשית- יצחק ויעקב: כ"ד, כ"ז, כ"ח, כ"ט.
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: כ"ה(י"ט-ל"ד), ל"ב (כ"ד-ל"ב).
רעיונות גדולים
התגלות האלוהים מכוונת לשיח בלתי אמצעי בינו לבין האדם.
סיפורי העקרות מובילים לשליחות וייעוד הנולד.
העקרות היא שלב בתכנית האלוהית לייעוד ולשליחות של הנולד.
ליחסים בתוך המשפחה עשויים להיות השלכות הרות גורל.
מעשה אבות סימן לבנים הוא עקרון חוזר בסיפורי האבות והאימהות.
לנשים בסיפורי האבות והאימהות יש תפקיד מרכזי בקביעת גורל העם והאומה.
בחירת בן /בת זוג מאהבה גדולה או שידוך אינה ערובה לחיי זוגיות טובים וארוכים.
לדמויות המשניות יכולת השפעה מכרעת ומשנה את מסלול החיים של הדמויות הראשיות.
בחירות האדם אינן מעידות בהכרח על מוסריותו.
דרך חדשה שאדם סולל חייבת להיות מורכבת מדבקות בעקרונות לצד התגמשות והתפשרות.
להתנהגות האדם בתוך מערכת יחסים ישנן השלכות וצריך להתמודד איתן.
אין מטרה שמצדיקה מעשה לא מוסרי.
הבכור במשפחה לא תמיד ראוי להיות המוביל/היורש/לקבל את זכויות הבכור
לא כל מערכות היחסים מושתתות על אהבה, שלא תלויה בדבר.
האהבה בשעה שהיא נותנת לנו כוחות גדולים, גם משבשת את כושר השיפוט
מחויבות האדם לתכנית האלוהית מובילה להתנגשות ערכית מוסרית.
החלומות יוצרים את המציאות או המציאות יוצרת את החלום.
אין דמויות מופת בתנ"ך.
סיפורי יוסף
פרקי חובה על פי המיקוד
בראשית: ל"ז, ל"ח, ל"ט, מ', מ"א, מ"ב, מ"ד , מ"ה.
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: מ"ג, מ"ח, נ'.
רעיונות גדולים
התנהלות מבחירה או בהתאם לתכנית האלוהית.
הבכור במשפחה לא תמיד ראוי להיות המוביל/היורש/לקבל את זכויות הבכור.
ליחסים בתוך המשפחה עשויים להיות השלכות הרות גורל.
משבר מערער את הקיים, אך מכיל בתוכו סיכוי לשינוי ותיקון.
לדמויות המשניות יכולת השפעה מכרעת ומשנה את מסלול החיים של הדמויות הראשיות.
השתנות היא תהליך ויש בה מהאני הישן.
אירועים מכוננים מובילים לתהליך ושינוי.
משברים המניעים תהליכי שינוי והשתנות אצל האדם.
יכולת האדם להשתנות תלויה בשינוי התודעה הפנימית.
החלומות יוצרים את המציאות או המציאות יוצרת את החלום.
אין מטרה שמצדיקה מעשה לא מוסרי.
האהבה בשעה שהיא נותנת לנו כוחות גדולים, גם משבשת את כושר השיפוט.
להתנהגות האדם בתוך מערכת יחסים ישנן השלכות וצריך להתמודד איתן.
תודעת הסליחה מתפתחת לאור תהליכי שינוי פנימיים וחיצוניים שעוברים על האדם.
האירועים בחיים חייבים להיבחן בפרספקטיבה רחבה כדי לעמוד על השלכותיהם.
הניעות בין שייכות לזרות בארץ זרה.
אין דמויות מופת בתנ"ך.
סיפור התהוות האומה
פרקי חובה על פי המיקוד
שמות: ב', ג', י"ד, י"ט, כ' (א'-י"ח),ל"ב, ל"ג, ל"ד (א'-ט"ז, כ"ז-ל"ה).
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: א', י"ב (כ"ט-מ"ב), י"ג(י"ז-כ"ב)
רעיונות גדולים
אין דמויות מופת בתנ"ך.
תכונות המנהיג ייעודו ושליחותו מהוות תפקיד חשוב בעיצוב העם.
אירועים מכוננים מעצבים את תרבותו ורוחו של העם.
זיכרון אירועים מכוננים בחיי העם מעצבים את דמותו וייעודו.
סיפורי התהוות האומה תואמים את העיקרון "מעשה אבות סימן לבנים".
בסיפורי יציאת מצריים מתקיים מתח בין התוכנית האלוהית לבין עיקרון הבחירה החופשית.
מנהיג נע בין הצורך לקיים את שליחותו לבין ההיענות לצורכי מונהגיו.
הנביא נמצא בתווך בין האלוהים לבין האדם ונדרש לייצג את שניהם.
לדמויות המשניות יכולת השפעה מכרעת ומשנה את מסלול החיים של הדמויות הראשיות.
אירועים מהעבר משפיעים על היכולת לקבל אירועים חדשים.
אירועים מכוננים יוצרים זיכרון לאומי.
דרכו של עם מורכבת מדבקות בעקרונות לצד התגמשות והתפשרות.
הנשים מובילות ומשפיעות על ההיסטוריה.
תפקיד המנהיג הוא להיות מצפן לאור חזון מוצהר, גם אם יש ביקורת והתנגדויות.
אין מטרה שמצדיקה מעשה לא מוסרי.
להתנהלות העם ישנן השלכות וצריך להתמודד איתן.
ערכים מובילים בעיצובו של עם.
השפעות זרות והשלכותיהן בעיצובו של העם.
חיים ומוות ביד הלשון.
נושאי חתך
יש לבחור נושא אחד מבין הנושאים הבאים
פרקי חובה על פי המיקוד
התקומה העתידית בארץ ישראל: יחזקאל ל"ז
הצהרת כורש והעליות הראשונות: עזרא א' ,ג'
בשוב ה' את שיבת ציון: תהלים קכ"ו
קשיי שבי ציון בבניית המקדש: חגי א'
עליית נחמיה וקשיי התקופה: נחמיה א', ה'
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: תהילים קל"ז, מחמיה ח'
רעיונות גדולים
אירועים מכוננים יוצרים זיכרון לאומי.
מקומו של הפולחן כסמל לתקומת העם בארצו.
החלום ושיברו- חזון אוטופי לשיבה לארץ אל מול המציאות.
תפקיד מנהיגי שיבת ציון בשינוי ובשימור.
תפקיד המנהיג הוא להיות מצפן ולהנהיג לאור חזון מוצהר, גם אם יש ביקורת והתנגדויות.
אירועים מהעבר משפיעים על היכולת לקבל אירועים חדשים.
דרכו של עם מורכבת מדבקות בעקרונות לצד התגמשות והתפשרות.
להתנהלות העם ישנן השלכות וצריך להתמודד איתן.
אופטימיות נדרשת בהתמודדות עם משבר.
שינוי תפיסות עולם בהתאם למציאות.
התרפקות על אירועי העבר מונעת צעידה קדימה.
פרקי חובה על פי המיקוד
הקדשת הנביא: ירמיהו א'
נביא אל מול העם: ירמיהו ב' (א'-כ"ח)
מוסר מול פולחן: ירמיהו ז' (א'-כ')
המאבק בנביאי שקר: ירמיהו כ"ח
נביא מול קונצנזוס: ירמיהו כ"ו
נביא כמבשר גאולה: ירמיהו ל"א
פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: ירמיהו ל"ח, כ
רעיונות גדולים
מוסר ופולחן הילכו שניהם יחידו בלתי אם נועדו?
הנביא הולך נגד הזרם ופועל נגד הקונצנזוס גם במחיר אישי.
קיום פולחן אינו מעיד בהכרח על מוסריות האדם
הנביא- בין נחמה לתוכחה
תפקיד הנביא הוא להיות מצפן ולהנהיג לאור חזון מוצהר, גם אם יש ביקורת והתנגדויות
הנביא כמצפן חברתי.
הנביא נמצא בתווך בין האלוהים לבין האדם ונדרש לייצג את שניהם.
פרקי חובה על פי המיקוד
חוקים חברתיים: ויקרא י"ט (א'-ד'; ט'-י"ח); דברים כ"ד (י'-כ"ב)
חגים: דברים ט"ז
סדרי שלטון: דברים י"ז (ח'-כ')
חוקי מלחמה: דברים כ'
קדושת החיים: במדבר ל"ה (ט'- ל"ד)
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: דברים ו'(ד-ט), דברים ט"ו (א-י"א), דברים כ"א (י-י"ד), דברים כ"ג (י-ט"ו), בראשית ט פסוק ו', שמות כ' פסוק י"ג, דברים כ"א (א-ט, כ"ב-כ"ג)
רעיונות גדולים
החוק המשקף מציאות בעבר רלוונטי ומותאם לכל תקופה.
החוק המקראי מהווה מקור לעיצוב ערכי החברה והלאום.
בחוקים ישנם ממדים אוניברסליים בצד הממדים הייחודיים לכל עם.
הקניית ערכים בסיסיים בחוק המקראי לכלל האנושות.
היבראות האדם בצלם אלוהים בבסיס הערכים ההומאניים של החוק המקראי.
חוקי התורה מתכתבים עם המציאות הקיימת ובהתאמה לערכים המנחים.
השתקפות הזיכרון הלאומי בחוקי התורה.
החוק המקטין את הפער בין המצוי לרצוי.
החוק מגביל או מאפשר את חירותו של האדם?!
הוראות בחוק המחייבות את הפרט, שומרות על חירותו.
פרקי חובה על פי המיקוד
דמות הצדיק האידיאלית: א'
תפילת האדם: ק"ל
התייחסות לבריאה ולטבע: ח', ק"ד
מזמורי חרטה: נ"א
שירי המעלות: קכ"ב, קכ"ח
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: תהילים כ"ג, קכ"א
רעיונות גדולים
מעמדו של האדם הנברא "בצלם" כנזר הבריאה או חלק ממנה.
תפיסות שונות לגבי ייעודו, מקומו ותפקידו של האדם בעולם.
המורכבות ביחסי האדם עם אלוהים.
הזהות האישית והזהות הלאומית במזמורי תהילים.
מצוקה וייאוש בחיי האדם אל מול תחושת הביטחון.
כאב האדם מובילה לריפוי עצמי.
אירועים אישיים ולאומיים מובילים לשינוי התודעה הפנימית.
הקירבה והריחוק לאל מעניקים מחד גיסא תעצומות ומאידך גיסא לקיחת אחריות על מעשיו.
פרקי חובה על פי המיקוד
איוב: א', ב', ג', ד' (א'-ט') ל"ח(א'-כ"ו)
קהלת: א', ב
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: איוב י"ג, מ(א-ה), מ"ב, קהלת ג'( א-י"ב)
רעיונות גדולים
ספרות החכמה מערערת על תפיסות הקיימות בתנ"ך.
ספרות החכמה מנסה להבין את דרך ניהול העולם אל מול ביטויו במציאות.
צדיק וטוב לו, רשע ורע לו?
התנהלות מבחירה או בהתאם לתכנית האלוהית.
הבחירה הניתנת לאדם מתווה את מסלול חייו.
ייעודו של האדם בספרות החכמה.
מקומו של האדם בספרות החכמה.
תהיית האדם לגבי מיקומו ותפקידו בחיים.
גורלו של האדם נקבע מראש או ניתן לשינוי?!
מה תכלית קיומו של האדם אם הבל הם חייו?
תפיסות משותפות בין ספר קהלת לספר איוב.
על אהבה וחסד
פרקי חובה על פי המיקוד
רות: א'-ד', שיר השירים: ג'
משלי: ל"א (י'-ל"א) - אשת חיל
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד: שיר השירים א, ב
רעיונות גדולים
מסגרות פטריאכליות עשויות למנוע ולהגביל נשים.
נשים יוזמות ומובילות לשינוי על אף היותן במסגרות פטריאכליות
שייכות וזרות במעגלי החיים- האישי, המשפחתי, השבטי הלאומי.
המתח בין האינדיבידואלי ובין הלאומי - חברתי יוצר שיח של פְּשרה, וויתור והכלה.
חסד ונתינה משפיעים לטובה על החברה ומניעים גם את האחר להתנהגות מיטיבה.
האהבה על היבטיה השונים בצידה שכר ומחיר .
לדמויות המשנה השפעה מכרעת על הדמויות הראשיות.
אהבה התלויה בדבר?!
קווים לדמותן של הנשים לאור מציאות חייהן.
תפיסות משותפות ושונות במגילת רות, שיר השירים ובמשלי.
בין שאול לדוד
פרקי חובה על פי המיקוד
שמואל א': י"א, ט"ו, ט"ז, י"ז, י"ח, כ"ד, ל"א
* פרקים שלא יילמדו במסגרת המיקוד:
שמואל א: ח', ט', כ"ח
שמואל ב: א' (י"ז-כ"ז)
רעיונות גדולים
הצלחת המלך תלויה בקבלת הסמכות האלוהית.
המתח הקיים בין קבלת הסמכות האלוהית לבין הסמכות השלטונית.
מנהיג נע בין הצורך לקיים את שליחותו לבין ההיענות לצורכי מונהגיו.
מנהיג לא תמיד פועל לתועלת מונהגיו, אלא מאינטרסים אישיים.
מנהיגות דורשת תודעת שליחות, אחריות ומחויבות לטובת קיומה וקידומה של חברה יציבה.
המתח הפנימי בין מנהיג בשקיעתו לבין מנהיג בזריחתו.
לדמויות המשניות יכולת השפעה מכרעת ומשנה את מסלול החיים של הדמויות הראשיות.
דמות המנהיג כסמל ומופת בצד היותו אדם.