עקרונות התוכנית

  1. מבנה התכנית – התכנית בנויה סביב רעיונות גדולים המהווים צירים מרכזיים לאורך כל ההוראה והלמידה ומהם נגזרים מוקדי ההוראה והידע . כמו כן, התכנית משלבת דיון בערכים וטיפוח של מיומנויות בזיקה לנושאים ולרעיונות הגדולים.

א. רעיונות גדולים
הרעיון הגדול הוא בדרך כלל יעד למידה מרכזי של יחידת נושא בהוראה ולא של שיעור בודד. הוא מנוסח לרוב כטענה קצרה המקושרת לתוכן הנלמד אך משמעותית גם מעבר לו ומאפשרת יישום של ידע בהקשרים משתנים. הרעיון הגדול רלוונטי לעולמם של הלומדים ומאפשר חשיבה ערכית המייצגת את התובנות שהלומדים יפיקו בסיום הלמידה.

ב. ידע, ערכים ומיומנויות

ידע: לידע מקום מרכזי בתכנית, הן מצד עצמו והן בהיותו בסיס הכרחי לפיתוח חשיבה עצמאית וביקורתית, לגיבוש עמדה מנומקת המבוססת על התכנים והמושגים של תחום הדעת. הנושאים המרכזיים ומוקדי ההוראה נמצאים בהלימה לרעיונות הגדולים. 

ערכים: ערכים הם המצפן המוסרי שבאמצעותו אנו בוחנים את העולם ובוחרים לפעול בו. גיבוש עמדות ותפיסת עולם ערכית מעצב את זהותנו האישית והחברתית. ערכי הליבה בתכנית זו נגזרים מחוק חינוך ממלכתי, ברוח מגילת העצמאות ובדגש על מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. התכנית מציעה דוגמאות  לדיון בערכים בזיקה לנושאי הלימוד תוך יישום באמצעות דוגמאות אקטואליות ורלוונטיות לתקופה וללומד. המורים יכולים לבחור לדון בערכים המוצעים וכן בערכים נוספים.  

מיומנויות: המיומנויות הן הכישורים שהתלמידים מפתחים לאורך זמן.  התכנית מציעה דוגמאות למיומנויות בזיקה לתכנים. עם זאת, למורה יש גמישות לבחור איזו מיומנות לטפח בזיקה לידע הנלמד, זאת בתנאי שהתלמיד יתנסה בכל המיומנויות המוצגות וירכוש כלים והרגלים לכולן. הללו אמורות לאפשר ללומדים לתפקד באופן מושכל במדינה דמוקרטית, לקרוא טקסטים פוליטיים, להציג עמדות שונות, לנהל שיח מכבד בחברה מגוונת ומורכבת עם תפיסות והשקפות שונות, לשתף פעולה עם אחרים, לדעת כיצד ניתן לפעול מול גופים אזרחיים, חברתיים, מדינתיים ועירוניים על מנת לקדם מדיניות ולהשמיע ביקורת בונה, לפעול ולתרום למען החברה והמדינה.

  1. רלוונטיות ואקטואליה – התכנית מציעה נושאים העומדים על סדר היום של הקהילה, החברה והמדינה ותורמים ליכולתם של התלמידים להתמצא בהם. הלימוד יהווה תשתית  לתפקודם של התלמידים כאזרחים בהווה ובעתיד בחברה ובחיים. התכנית מציעה דוגמאות רלוונטיות ואקטואליות ללומד. המורה מוזמן להביא דוגמאות נוספות המתאימות לתלמידיו, לתקופה ולנושאים בתכנית. 
  2. חובה ובחירההתכנית מציעה נושאים בהיקף של 60 שעות בסה”כ. חלקם נושאי חובה וחלקם נושאי בחירה:

50%  משעות תכנית הלימודים הם נושאי חובה המהווים את תשתית הידע.
40% משעות התכנית הם נושאים לבחירה. בחלק זה ניתנת למורה גמישות לבחור שני נושאים בהתאם לשיקול דעתו ובהתאמה לתלמידיו, תוך שילוב עשייה ומעורבות אזרחית   של הלומדים.
10%  מהשעות הנותרות יוקצו להעמקה נוספת בנושאי התכנית, בלמידה בין תחומית ורב תחומית ובנושאים נוספים לבחירת המורה.

  1. למידה תחומית ולמידה רב-תחומית ובין-תחומית ביחידות הבחירה תכנית הלימודים באזרחות מזמנת ממשקים רבים להוראה בין-תחומית ורב-תחומית, לתחומי דעת כמו היסטוריה, גיאוגרפיה תקשורת ועוד. שילוב של רעיונות, תכנים ודרכי חשיבה ממספר תחומי דעת מעמיק את הלמידה ומאפשר ראייה רחבה של הנושא.
  2. גיוון דרכי ההוראה  –  התכנית מציעה דרכי הוראה מגוונות המקדמות למידה מעמיקה ומשמעותית, חווייתית והתנסותית, שיתופית, עצמאית, חוץ כיתתית ולמידה בדרך החקר.
  3. ספיראליות נושאי התכנית בחטיבת הביניים מהווים תשתית לנושאים הנלמדים בחטיבה העליונה ביתר העמקה.  
  4. יסוד מארגן המאפיינים היהודים והדמוקרטים של מדינת ישראל מופיעים כיסוד מארגן ובאים לידי ביטוי לאורך כל נושאי הליבה וכן בחלק מנושאי הבחירה.
  5. תכנית לימודים דיגיטליתהתוכנית מקושרת למסמכי מדיניות – מסמך תפיסת הלמידה המתחדשת, מסמך הפרקטיקות, ויחידות הוראה מתוקשבות.

מיומנויות

התכנית מציעה שילוב מיומנויות קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות בתהליך הלמידה כפי שהן מוצגות במסמך 'תפיסת הלמידה המתחדשת'. למורה יש גמישות לבחור ממיומנות אלו וכן נוספות בהתאם לשיקולו ובהתאמה ללומדים.