נושאי חובה
חזרההקדמה
- הנושאים נגזרים מתוך הרעיונות הגדולים.
- פרקי התוכנית מאורגנים בטבלה המציגה את: מוקדי ההוראה, שעות ההוראה המומלצות, פירוט הידע, הצעות לדיון בערכים, וכן מיומנויות והצעות דידקטיות בזיקה לנושאים.
- בחלק מן הנושאים יש קישור ליחידות הוראה.
שעות לימוד
34 שעות
מוקדי הוראה
מהי אזרחות?
שעות הוראה
שעתיים
ידע
לשם מה לומדים אזרחות (ראו מטרות המקצוע)
מושגי יסוד:
1. אזרח ואזרחות –שלושה היבטים:
- מעמד משפטי (זכויות, חובות)
- תחושת שייכות והזדהות עם המדינה
- השתתפות אזרחית
2. מדינה
- הגדרה הכוללת את התנאים לסיווגה של ישות פוליטית כמדינה
דיון בערכים
מחויבות לערכי המדינה וחוקיה; תחושת שייכות למדינה
אחריות הדדית בין האזרח, החברה והמדינה (מה חשוב בעינינו שהמדינה תעשה? על מה צריכה המדינה, לדעתנו, לקבל עליה אחריות? מהם התחומים שבהם חלה עלינו אחריות אישית?)
כבוד האדם ושמירה על זכויות היסוד
דיון בגבולות השיח בכיתה
מיומנויות והצעות דידקטיות
- בירור המושג אזרחות - באמצעות "שמש אסוציאציות"/ "מנטימטר"
- העלאת שאלות לדיון לגבי מושגי היסוד: מיהו אזרח ומהו אזרח טוב, למה מדינה, הקשר בין האזרח למדינה, מעמדם של מי שאינם אזרחים
תחום הדעת אזרחות מזמן שיח בסוגיות מורכבות ובעלות רגישויות ולכן מומלץ לפתוח את הלימוד בניסוח חוזה כיתתי שיקנה כלים לשיח מכבד בכיתה וברשת ולגילוי אחריות אישית למניעת פגיעה באחרים ולאמפתיה כלפי דעות, רגשות ואמונות של האחר
זיהוי רגשות, מחשבות והתנהגויות של הלומד לאחר דיונים בנושאים מורכבים וויסות בהתאם למצב
יחידות הוראה
מגילת העצמאות
מגילת העצמאות כמסמך מכונן כוללת את מאפייני המדינה כיהודית ודמוקרטית ומהווה את המסד הערכי והרעיוני המשותף לרוב אזרחי המדינה.
שעות הוראה
4 שעות
ידע
מגילת העצמאות היא המסמך המכונן של מדינת ישראל המגדירה את אופייה
- רקע היסטורי
- הצדקות
- מאפייניה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
- פניות לגורמים שונים
דיון בערכים
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
- דיון בהצדקות להקמת המדינה
- דיון בערכי היסוד של המדינה מתוך המגילה
- חזון מול מציאות
- דיון במידת ההזדהות של התלמידים עם מגילת העצמאות
מיומנויות והצעות דידקטיות
- קריאה וניתוח של מגילת העצמאות (ניתן לצפות בסרטון מקור)
- חילוץ וזיהוי מסרים, רעיונות וערכים מרכזיים במגילה
איתור מידע לשם הבנת האירועים ההיסטוריים המופיעים במגילה
הצגת הרעיונות והמסרים במגילה מנקודות מבט שונות בחברה הישראלית תוך יכולת להיות מודעים, להעריך ולכבד את ההבדלים ואת קווי הדמיון בין הקבוצות השונות (פאנל, דיבייט)
ניתוח חוקים וסוגיות על סדר היום הציבורי ובחינתם בזיקה לערכים המופיעים במגילה
יחידות הוראה
שלוש רשויות השלטון
מוקדים בהוראה
- שלוש רשויות השלטון המחוקקת, המבצעת והשופטת, מביאות לידי ביטוי את ערכי היסוד של הדמוקרטיה
- המדינה הדמוקרטית מחויבת במימוש ריבונות האזרחים, בהגנה על זכויות האדם והאזרח ובקידום הטוב המשותף, ולה מספר מוסדות ומנגנונים שזו תכליתם.
- הפרדת הרשויות וביקורת הדדית ביניהן היא מנגנון חיוני להגבלת כוחו של השלטון.
- מבנה המשטר הפרלמנטרי בישראל מאפשר ייצוג של ההטרוגניות בחברה הישראלית.
דיון בערכים
- מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
- כבוד לאדם ושמירה על זכויות היסוד
- הפעלת סמכות וכוח שלטוני: תועלת מול סיכונים
- האיזון בין האינטרס הציבורי (הטוב המשותף) לצורכי הפרט
- המחויבות של רשויות השלטון בהגנה על זכויות ובהענקת זכויות
שעות הוראה
13 שעות
הרשות המחוקקת
ידע
- משטר פרלמנטרי
עיקרון: שלטון העם, זכויות האזרח, סובלנות ופלורליזם - שיטת הבחירות היחסית בישראל
עקרון: הסכמיות וייצוגיות - אופן קבלת החלטות וחקיקה
עקרון: התדיינות ופשרה, הכרעת רוב, שלטון החוק - הכנסת כמנגנון מפקח
עקרון: הגבלת השלטון - חקיקה מגנה על זכויות ועל הטוב המשותף
עקרון: זכויות אדם ומיעוט הטוב המשותף
מושגים: בחירות, קואליציה, אופוזיציה, ועדות, מליאה, סיעה, חקיקה, ייצוגיות.
מיומנויות והצעות דידקטיות
אוריינות לשונית/דיגיטלית- איתור וחילוץ מידע מטקסטים שונים
איתור אירועים אקטואליים המתפרסמים ברשתות החברתיות/תקשורת ומציגים התנגשות בין זכויות הפרט לאינטרס הציבורי ודיון בהם
אוריינות לשונית/מידע - איתור וחילוץ מידע, פרשנות והיסק
במהלך סיור בכנסת או בדרך של קריאה וניתוח טקסטים לקיים דיון על תפקידה של הכנסת בפיקוח על הממשלה ובהגנה על זכויות (חוקים, דיונים במליאה ובוועדות הכנסת)
אוריינות בין-אישית מודעות חברתית והבנת האחר
מעקב אחר דיון בכנסת באחד החוקים שעלו לסדר היום ובחינת נקודות המבט השונות המוצגות במסגרתו
חשיבה ביקורתית - הסקת מסקנות
דיון בשיטת הבחירות בישראל – יתרונות, חסרונות והשוואה בין חלופות אפשריות והדמיה של שיטת הבחירות/דיון פרלמנטרי בין קואליציה לאופוזיציה בישראל ברמה כיתתית או בית ספרית
אוריינות לשונית/דיגיטלית- ייצוג משמעויות בכתב ובע"פ ובאמצעים דיגיטליים
הצגה של דיון פרלמנטרי בין קואליציה לאופוזיציה סביב אחת הסוגיות הקשורות לזכויות אדם
הרשות המבצעת
ידע
- הקמת הממשלה
עקרון: הסכמיות וייצוגיות, הכרעת רוב - תפקידי הממשלה
עקרון: שלטון החוק, זכויות אדם ומיעוט, טוב משותף
מושגים: ממשלה, ראש הממשלה, שרים, ועדות, קביעת מדיניות וביצועה, קבינט, ועדת שרים לחקיקה
מיומנויות והצעות דידקטיות
חשיבה ביקורתית/מידע – הערכת מידע ומקורות מידע שונים
בחינת אירוע אקטואלי ורלוונטי העוסק בהפעלת סמכות וכוח שלטוני ודיון על התועלת מול הסיכונים, תוך השוואת סיקור האירוע במקורות שונים, לשם הערכת מהימנות המקורות השונים והסקת מסקנות
אוריינות לשונית/מידע - איתור ומיזוג מידע ממקורות שונים
התייחסות לאחת הסוגיות הנידונות בממשלה ומעקב אחר ביצוע ההחלטות בנושא הנידון. (אופן קבלת ההחלטה, האחריות על הביצוע, השותפים, מעקב אחר הביצוע בשטח)
הרשות השופטת
ידע
תפקידי הרשות השופטת , מבנה בתי המשפט וסוגיהם, עצמאותה של הרשות השופטת
עקרון: שלטון החוק הגבלת השלטון הגנה על זכויות והטוב המשותף
מושגים: שלום, מחוזי, עליון, בג"ץ, דין פלילי, אזרחי, הליך הוגן
מיומנויות והצעות דידקטיות
אוריינות מידע – שימוש במידע וייצוגו
ארגון מידע ושימוש בו להשוואה בין סוגי בתי המשפט וסמכויותיהם, ניתן לעשות זאת ע"י ניתוח טקסטים וכן בסיור בבתי המשפט השונים
* בהוראת כל אחד מהמבנים ואופני הפעולה של כל אחת מהרשויות, יושם דגש על ערכים ועקרונות דמוקרטיים שהוא מבטא.
* העקרונות המופיעים בטבלה באים לידי ביטוי ביותר ממבנה אחד והמורה יכול להדגים את הקשר בין העקרונות למבנה בצורות נוספות.
ידע
הפרדה בין הרשויות ועצמאות כל רשות
רשויות השלטון מפקחות זו על זו ומאזנות זו את זו
מיומנויות והצעות דידקטיות
חשיבה ביקורתית- ניסוח טענה והצדקתה
באמצעות מידע ונתונים לגבי תפקידי הרשויות וסוגיות שונות:
- מנגנוני הבקרה והפיקוח במשטר דמוקרטי
- עצמאותה של הרשות השופטת
- חוקים בעלי אופי יהודי ודמוקרטי
אוריינות לשונית וחשיבה ביקורתית
ניתוח מספר סוגיות אזרחיות חברתיות שיהוו מקרה בוחן ליחסי הגומלין בין הרשויות – לדוגמה: זכויות נוער בעבודה, תכנון ובנייה, נישואין וגירושין, גיור, זכויות עצורים, אלימות נגד נשים, חוק השבות ועוד
מאפיינים יהודיים מרכזיים
זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי באה לידי ביטוי בחוקים, בסמלים, במוסדות ובמרחב הציבורי.
שעות הוראה
4 שעות
ידע
סמלי המדינה
לוח השנה העברי
חוקים המאפיינים את הזהות היהודית:
- חוק האזרחות
- חוק השבות
- חוק יסוד הלאום
- חוק חינוך ממלכתי
- אחד החוקים הקשורים לזהות דתית (שבת/נישואין)
דיון בערכים
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
כיבוד סמלי המדינה ושמירה על החוק
עיצוב מרחב ציבורי תוך איזון בין ערכים לאומיים וזכויות הפרט והמיעוטים
מיומנויות והצעות דידקטיות
משמעות הסמלים, סקירת הצעות שונות לסמלי המדינה לאורך ההיסטוריה והשוואה של המנונים ודגלים של מדינות שונות
קריאה וניתוח של חוקים המבטאים את אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית וחילוץ הרעיונות המרכזיים בהיבטים היהודיים ובחינת היחס למיעוטים בחוקים אלו
הצגת הנימוקים בעד ונגד חוקים המבטאים את אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. גיבוש עמדה אישית מנומקת והצגת עמדה המנוגדת לעמדת התלמיד ויכולת לנמק אותה באמצעות "הייד פארק" , פאנל, נייר עמדה
השלטון המקומי
הזיקה ההדדית בין האזרח לרשויות השלטון באה לידי ביטוי בהיקף נרחב בשלטון המקומי.
שעות הוראה
3 שעות
ידע
בחירות לשלטון המקומי
סמכויות השלטון המקומי
שלטון מרכזי מול ביזורי
דרכים בהן האזרח יכול להשפיע על הסביבה שלו
מושגים: מועצה אזורית/מקומית/עירייה, ועדה ממונה
דיון בערכים
מעורבות חברתית ואזרחית
שלטון מרכזי מול ביזורי, יתרונות וחסרונות
יחסי הגומלין בין הרשות המקומית לתושביה
מיומנויות והצעות דידקטיות
חשיבה יצירתית – יישום – מודעות חברתית
איתור נושא/בעיה אזרחית ברשות המקומית ותכנון וביצוע של פעולה קונקרטית שיכולה להביא לפתרון הבעיה ולסייע לזקוקים לעזרה
יחידות הוראה
אזרחות טובה
- חברה דמוקרטית יציבה מבוססת על אזרחים המודעים לחובותיהם ולזכויותיהם
- התנדבות ופעישלות של אזרחים הפועלים מעבר למילוי חובותיהם על פי חוק, חיוניות לשגשוג, לחוסן ולרווחה של הקהילה, החברה והמדינה
שעות הוראה
4 שעות
ידע
מחויבות ואחריות של האזרח
- מחויבות לשלטון החוק וערכים דמוקרטיים
- אחריות קהילתית
- אחריות לאומית
סכנות לדמוקרטיה
- אדישות והתייחסות לדמוקרטיה כמובנת מאליה; שיעור הצבעה נמוך
- זלזול בשלטון החוק
- הקצנת השיח הפוליטי והציבורי והתרחקות מהסכמיות ומפשרות
דיון בערכים
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
צדק חברתי וערבות הדדית
מיזוג או איזון באופן מיטבי בין מימוש עצמי לבין תרומה לכלל
תרומה ויוזמה מול אדישות ואי-קבלת אחריות
מיומנויות והצעות דידקטיות
דיון בסוגיות (דיבייט, פאנל, הבאת נציגים):
- "לעשות קצת יותר ממה שהמדינה מחייבת אותו ..." (בן-גוריון)
- "מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים בעצמאות – במחשבה ובמעשה – ועם זאת רואים בשירות למען הכלל את משימת חייהם העיקרית." (אלברט איינשטיין)
- דמויות מופת (למשל דיון שעניינו זוכי פרס ישראל למפעל חיים ומדליקי המשואות, זוכי עיטורים, דמויות מתוך הקהילה)
- ערכים/אינטרסים החשובים למימוש בהקשר הציבורי וכיצד ניתן לעשות זאת?
- שירות משמעותי במסגרות השונות? (צבאית, לאומית, אזרחית)
- סכנות לדמוקרטיה: אדישות לדמוקרטיה (שיעור הצבעה נמוך), זלזול בשלטון החוק, הקצנת השיח הפוליטי, התרחקות מהסכמיות
זיהוי דרכים והזדמנויות להשתתפות או ליוזמה אזרחית הנדרשת בבית הספר, בקהילה ובמדינה:
- מעורבות פוליטית: השתתפות בשיח הציבורי (דיונים עם אנשים אחרים, כתיבה לעיתון או ברשתות החברתיות), פנייה לנבחרי ציבור לשם קידום מדיניות, השתתפות בהפגנות מחאה או בעצרות תמיכה, תמיכה בעמותות או בארגוני חברה אזרחית אחרים בעלי סדר יום פוליטי
- פעילות אזרחית: התנדבות בסיוע לזולת, התנדבות בעמותות חברתיות, פעילות בתנועת נוער
- פעילות בית ספרית: יישום תוכנית פעולה לטיפול בבעיה או סוגיה בבית הספר ו/או הקהילה (למשל קמפיין גיוס כספים, לבוש או מזון, באמצעות פרסום במערכת בעיתון בית הספר או ברשתות החברתיות ועוד), קיום בחירות למועצת התלמידים ותפקידים נוספים, קיום ועדת תלמידים לדיון בסוגיות ומציאת פתרונות מוסכמים לבעיות העולות בחיי היום-יום בבית הספר, קיום פאנלים בית ספריים בסוגיות אזרחיות ועוד
יחידות הוראה
החברה במדינת ישראל
החברה בישראל מורכבת מקבוצות עם תפיסות עולם והשקפות עולם שונות. מציאות זו מחייבת טיפוח סובלנות, כבוד והתחשבות באחר כבסיס לחיים משותפים.
שעות הוראה
4 שעות
ידע
הרכב החברה בישראל
- החברה היהודית (חילוני מסורתי, דתי, חרדי)
- קבוצות המיעוטים: ערבים (מוסלמים ונוצרים), דרוזים, צ'רקסים ואחרים
אפיון הקבוצות
- השקפות רווחות / אורח חיים
- מאפיינים מסורתיים ומאפיינים מודרניים, שימור מול שינוי
- תפיסת המדינה כיהודית ודמוקרטית
דיון בערכים
היכרות וכבוד למגוון תרבויות ומורשות במדינה
חיים משותפים
- מחויבות לערכים ולתפיסת עולם מול הסכמות
- עיסוק בדילמות הזהות של הקבוצות השונות
- כאזרחים במדינת ישראל
מיומנויות והצעות דידקטיות
איסוף נתונים על הרכב החברה בישראל מתוך נתוני הלמ"ס
להיות מודעים לשונות ולדמיון בין אנשים מקבוצות שונות, תוך שהייה שיפוטית - הצגת סוגיה אקטואלית מנקודות מבט של קבוצות שונות בחברה הישראלית תוך יכולת להציג את הקונפליקטים, הקשיים והאתגרים הקיימים בין הקבוצות בחברה הישראלית. להיות מודעים, להעריך ולכבד את ההבדלים, את המחלוקות ויחד עם זאת למצוא קווי הדמיון בין הקבוצות השונות ולבחון כיצד ניתן להגיע לפשרות ולהסכמות (פאנל, דיבייט)
לזהות ולהעריך השקפות עולם ונורמות תרבותיות. לגלות סקרנות, פתיחות ואמפתיה כלפי אנשים ותרבויות אחרות וכן לנהל וליישב קונפליקטים הנובעים מפערים תרבותיים (מפגשים ודיונים בין הקבוצות השונות, יוזמות אזרחיות משותפות, ראיונות)
מפגשים בין תלמידים מקבוצות שונות לחיזוק האזרחות המשותפת