מפרט התכנים
מבוא
שעות לימוד:
3 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
בסיס המקצוע
תת נושאים
הכלכלה כמדע
כלכלה חדשה
חשיבה כלכלית
הערות והמלצות לפעילויות
ניתוח טקסט המציג עמדה בנושא כלכלי
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
סקרנות, ביקורתיות, שיפוטיות, תכנון, חשיבה רציונלית
מחסור, בחירה וויתור
שעות לימוד:
5 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
המושגים המרכזיים במקצוע- מחסור, בחירה וויתור. מהם הגזרות בעיות היסוד הכלכליות.
תת נושאים
תופעת המחסור
בחירה וויתור- קביעת סדרי עדיפויות
גורמי יצור
הדילמות הנגזרות מתופעת המחסור
סוגי משטר כלכלי חברתי
הערות והמלצות לפעילויות
דיון קבוצתי בתהליכים של בחירה ושל ויתור ברמת הפרט, בית הספר ורמת המשק.
צפיה בסרטים כגון "רובינזון קרוזו" וזיהוי דילמות הנובעות ממגבלות המחסור.
הצגת נושא כלכלי והשוואה בין סוגי משטרים כלכליים שונים בדרך לטיפול בנושא זה.
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
חירות- חופש הבחירה
אחריות אישית
חירות מול שיוויון
כלכלה ליברלית מול כלכלה סוציאל דמוקטית
אחריות אישית מול אחריות חברתית
תחרותיות והישגיות מול שוויון בהזדמנויות, צדק
עקומת גבול אפשרויות היצור (עקומת התמורה)
שעות לימוד:
22 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
- מודל בסיסי בכלכלה.
- ממחיש את תופעת המחסור.
תת נושאים
מודל עקומת התמורה- תעסוקה מלאה, יצור יעיל, אבטלה, תנועות על העקומה ושל העקומה- צמיחה או נסיגה.
הערות והמלצות לפעילויות
ניתוח אירועים שעל סדר היום הציבורי באמצעות מודל עקומת התמורה
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
בחירה, ויתור, אפקטיביות, יעילות
תעסוקה ואבטלה- נושא רשות
שעות לימוד:
10 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
- מושג האבטלה נלמד במסגרת מודל עקומת התמורה. כאן יש סוגיה לדיון שמרחיבה את העיסוק בכח העבודה במשק. נושא מתאים להערכה פנימית.
- נושא סוגי אבטלה הורד במסמך ההלימה שכן האבחנה בין סוגים שונים של אבטלה פחות משמעותית לתלמידים. חשוב שיבינו את מושג האבטלה לכשעצמו.
תת נושאים
הגדרת המושג אבטלה
קשר בין השכלה לאבטלה
נזקי האבטלה
סוגי אבטלה
הערות והמלצות לפעילויות
עבודת חקר- ניסוח שאלת חקר מתחום האבטלה כגון השפעת השכלה על אבטלה.
שימוש בנתוני הלמ"ס לצורך הסקת מסקנות על שיעורי אבטלה בתקופות שונות כמושפעים ממשתנים שונים (מגדר, השכלה, לאום וכו')
צפיה בסרטים ודיון בנושאים הקשורים למחיר החברתי והכלכלי של אבטלה – "ללכת עד הסוף", "בילי אליוט" וכו'.
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
אבטלה- אחריות אישית או אחריות חברתית?
שימור מול פיתוח- תעשיות מסורתיות מול תעשיות עתירות ידע.
השכלה, מצוינות תחרותיות מול דאגה לאחר
הון אנושי וצמיחה כלכלית
שעות לימוד:
10 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
זו סוגיה לדיון מרכזית בתוכנית. הקשר בין השקעה בהון אנושי(חינוך לדוגמא) לבין צמיחה כלכלית. כמוכן הסוגיה רלוונטית לחיי התלמיד ולעיסוק הציבורי.
תת נושאים
צמיחה כלכלית ומחוללי צמיחה במשק.
נסיגה כלכלית והגורמים לה
הון אנושי והשקעה בהון אנושי באמצעות חינוך
הערות והמלצות לפעילויות
ניתוח נתונים סטטיסטיים בנושא השקעה בחינוך – השוואה בין מדינות (מתוך מאמרים של ד"ר דן בן-דוד)
ניתוח ביקורתי של מאמרים בנושא מצב החינוך בישראל.
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
מצוינות, הישגיות, אינדבידואליות, תחרותיות, מקצועיות, שיפור מתמיד, השכלה
ביקוש והיצע
שעות לימוד:
20 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
ביקוש והיצע- מודל בסיסי בכלכלה.
תת נושאים
התנאים לקיומה של תחרות משוכללת
התנהגות צרכן- עקומת הביקוש
התנהגות יצרן- עקומת ההיצע
שיווי משקל בשוק של מוצר יחיד
הערות והמלצות לפעילויות
תצפית קבוצתית בשוק נתון – איסוף נתונים על ביקושים בשוק.
בניית עקומת ביקוש אישית למוצר מסוים
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
צרכנות נבונה
שוק העבודה- נושא רשות
שעות לימוד:
10 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
זאת הרחבה של מודל ביקוש והיצע ויישום המודל בשוק העבודה. לכן מתאים להערכה פנימית. כמוכן מאפשר יצירתיות בהוראה ובהערכה.
תת נושאים
ביקוש לעובדים, היצע עובדים ושכר בשיווי משקל
שינויים מבניים במשק והשפעתם על הביקוש לעובדים מסוגים שונים (מקצועיים ולא מקצועיים)
שינויים דמוגרפיים המשפיעים על היצע העובדים (הגירה, ילודה, השכלה וכו')
איגודים מקצועיים- שכר מינימום
גלובליזציה בשוק העבודה (מהגרי עבודה)
פערי שכר בשוק העבודה
הערות והמלצות לפעילויות
ניתוח נתונים סטטיסטיים מתוך אתר הלמ"ס- הקשר בין מין העובד לבין שיעורי השתתפות בכח העבודה.
ניתוח מאמרים בנושא כח העבודה בישראל
דיון כיתתי ביקורתי לגיבוש עמדה אישית על חשיבותם של איגודים מקצועיים
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
ביקוש לעובדים-שימור מול פיתוח- תעשיות מסורתיות מול תעשיות עתירות ידע.
היצע עובדים- מקצועיות, הישגיות, השכלה
איגודים מקצועיים- זכויות אדם, צדק
עובדים זרים- יעילות כלכלית מול מחויבות לאזרחי המדינה. כבוד לאחר
אחריות ממשלתית- חקיקה, נורמות.
שוויון מגדרי
כשלי שוק והתערבות ממשלה
שעות לימוד:
15 שעות- מתוכן ירדו במסמך ההלימה 8 שעות.
שיקולים לבחירת הנושא:
כשלי שוק נושא מרכזי בתוכנית הלימודים. לכן יהיה חלק מההערכה החיצונית למעט נושא ההשפעות החיצוניות ומוצרי הזכות שהן הרחבה של כשלי שוק וירדו במסמך ההלימה וכמוכן נושא ההפרטה שגם הוא מהווה סוגיה לדיון וירד במסמך ההלימה.
תת נושאים
כשל שוק מהו?
כשלי תחרות
מוצרים ציבוריים
כשל מידע
התערבות ממשלה במשק- חקיקה ופיקוח, מימון, ביצוע.
התקציב ככלי ההתערבות המרכזי של הממשלה.
השפעות חיצוניות, מוצרי זכות ונושא ההפרטה
הערות והמלצות לפעילויות
דיון ביקורתי בכיתה בנושא הריכוזיות במשק הישראלי.
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
אחריות אישית מול אחריות חברתית
מוצרים ציבוריים- על מי מוטלת האחריות- אחריות ממשלתית?
השפעות חיצוניות- כמו זיהום אוויר- על מי מוטלת האחריות?
התאגדויות של יצרנים וצרכנים- צבירת כוח, הישגיות מול ערכים של צדק ושוויון, כבוד לאחר.
התערבות ממשלה בשוק המוצרים- מדיניות רווחה- צדק מול יעילות כלכלית
אי שוויון ועוני
שעות לימוד:
25 שעות- מתוכן הסוגיה של עוני מהווה 10 שעות.הועברו להערכה פנימית.
שיקולים לבחירת הנושא:
- אי שויון- נושא מרכזי בתוכנית וגם חלק חשוב מהדיון הציבורי ולכן רלוונטי לתלמידים.
- הסוגיה לדיון המתייחסת לעוני כתופעה כלכלית חברתית היא יישום של נושא האי שויון ולכן תהיה חלק מהההערכה הפנימית.
תת נושאים
אי שויון- הגורמים לאי שויון במשק
דרכים לחישוב אי שויון- עקומת לורנץ ומדד ג'יני
אי שויון בהתחלקות ההכנסות הכלכליות והפנויות
דרכי התערבות של הממשלה והשפעתם על מידת אי השוויון במשק
נושא רשות- עוני כתופעה כלכלית חברתית
הערות והמלצות לפעילויות
ניתוח נתונים סטטיסטיים מתוך אתר הלמ"ס ומתוך נתוני המוסד לביטוח לאומי בנושא אי השוויון במשק. (השוואה בין מדד ג'יני בשנים שונות והקשר בין משתנים שונים למדד זה).
ניתוח נתונים של השוואות בינלאומיות בנושא אי שוויון.
קריאה מודרכת של מאמרים העוסקים באי שוויון.
ניתוח נתוני העוני בישראל
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
שוויון- אי שוויון
רווחה- צדק
אמפתיה, כבוד לאחר, חמלה
אינדבידואליות מול דאגה לאחר
אחריות אישית מול אחריות חברתית.
מושגי יסוד במאקרו כלכלה
שעות לימוד:
30 שעות- מתוכן דוח מקורות ושימושים עבר להערכה פנימית (5 שעות)
שיקולים לבחירת הנושא:
- המודל הקיינסיאני במשק סגור ובמשק פתוח- מודל בסיסי שמתאר את המשק כולו בכלכלה ולכן חלק מההערכה החיצונית.
- דו"ח מקורות ושימושים- ילמד כהרחבה. דו"ח נוסף ומשלים למודל הקיינסיאני.
תת נושאים
המודל הקיינסיאני במשק סגור ובמשק פתוח
מדיניות פיסקלית
מדיניות מוניטרית
יבוא ויצוא
נושא רשות- דוח:מקו"ש
הערות והמלצות לפעילויות
צפיה בסרטים העוסקים במשבר הכלכלי הגדול בארה"ב- תיעודיים ועלילתיים.
סיור במוזיאון הרצל לילנבלום
סיור באתר המבקרים של בנק ישראל
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
דילמות ערכיות- נורמטיביות מול פוזיטיביות כמו:
- עליה בצריכה הציבורית- רווחה מול גירעון בתקציב.
- עליה בשער הריבית תגרום לעליה בהשקעות חו"ל במשק ומצד שני תביא גם לעליה ביבוא ועליה באבטלה במשק.
- ירידה בשער הריבית תגרום לעליה בהשקעות במשק ומצד שני עלולה להכניס את המשק לאינפלציה.
תקציב המדינה
שעות לימוד:
15 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
סכמת התקציב פחות רלוונטית לתלמידים ולכן ירדה במסמך ההלימה. חשוב שהתלמידים יבינו מהן מטרות הממשלה וכיצד היא פעילה במשק ופחות יתרגלו באופן טכני את איזון התקציב.
תת נושאים
מטרות התקציב.
סכמת התקציב
הערות והמלצות לפעילויות
דיון במעורבות הממשלה במשק
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
סולידריות חברתית
אחריות ממשלתית
שוויון הזדמנויות מול חירות- חופש הקניין.
רווחה- צדק
מיסים- צדק, יושר
גלובליזציה
שעות לימוד:
15 שעות
שיקולים לבחירת הנושא:
נושא מרכזי וסוגיית ליבה בכלכלה מאחר שהשפעותיה של הגלובליזציה משמעותיות ביותר על כל המשקים בעולם.
תת נושאים
מהי גלובליזציה ומהן השלכותיה על העולם
תנועות הון ותנועות עובדים בינלאומיות
גופים הקשורים לכלכלה העולמית- קרן המטבע הבינלאומית, הבנק העולמי וכו.
שוק מט"ח
הערות והמלצות לפעילויות
דיון כיתתי מושכל בנושא השלכות הגלובליזציה על הכלכלה הישראלית ועל החברה הישראלית
צפיה בסרט המתרחש על רקע תהליך הגלובליזציה והשפעתה על האוכלוסיה.
דיון כיתתי ביקורתי בנושא צריכת מותגים.
מיפוי ערכים/דילמית ערכיות
שימור מול פיתוח
נאמנות למקורות פנימיים מול פלורליזים, צמיחה