מפרט התכנים - נושאי ליבה

חזרה
חזרה לראש הדף

נושאי ליבה

פרק זה כולל תשתית מושגית בסיסית בתחום מדעי הסביבה, במטרה ליצור ליבת ידע מחייבת לכל התלמידים המתמחים במקצוע. יש ללמד את כל נושאי הליבה המפורטים להלן.

מושגי קדם נחוצים ללימוד כל אחד מהנושאים המופיעים ב-2 היחידות. מושגים אלו נלמדו במסגרת המקצוע מדע וטכנולוגיה בחט"ב. יחד עם זאת, יש לוודא כי התלמידים מכירים ומבינים מושגים אלו, ולשזור אותם בהוראת כל נושאי הלימוד במקומות המתאימים.

להלן רשימת המושגים:

- יסוד, אטום, מולקולה, דרגת הגבה (pH), חומצה, בסיס, תמיסה
- אנרגיה, גלגולי אנרגיה (המרות אנרגיה ומעברי אנרגיה), חוק שימור האנרגיה, חוק שימור החומר
- אידוי, דיות, מזג אוויר, אקלים, משקעים, חלחול
- חומר אורגני, חומר אנאורגני, תא, גן, המוגלובין, חומצות גרעין (DNA, RNA), מוטציה, חומר מסרטן, חלבונים, פחמימות, שומנים
- אורגניזם חד-תאי, אורגניזם רב-תאי, מין (species), חיידקים, פטריות
- מערכת נשימה, נשימה תאית, פוטוסינתזה, כלורופיל, כלורופלסט

כל אחד מחמשת נושאי הליבה מפורט בהמשך על פי הסעיפים הבאים:

  • מבוא לנושא, ובו עיקרי הנושא כולל הבעיה הסביבתית (מדוע הנושא הוא בעיה, ולמי);
  • מטרות לימוד הנושא;
  • מפרטי תוכן ומושגי היסוד.
חזרה לראש הדף

נושא 1: מערכות אקולוגיות ויחסי אדם-סביבה

40-50 שעות

הקדמה

פרק זה כולל תשתית מושגית בסיסית בתחום מדעי הסביבה, במטרה ליצור ליבת ידע מחייבת לכל התלמידים המתמחים במקצוע. יש ללמד את כל נושאי הליבה המפורטים להלן.

כדור הארץ הוא ייחודי במערכת השמש, ואולי גם ביקום כולו (ככל הידוע לנו לעת עתה), ביכולתו לקיים חיים על פניו. החיים על פני כדור הארץ, על המגוון והעושר שלהם, הם חלק ממערכות אקולוגיות שהשפעת האדם עליהן הולכת וגדלה. תנאי הסביבה ומשאביה הם התשתית לקיום המערכות האקולוגיות ולקיום החברה האנושית בתוכן.
כדי להקטין את הנזקים לסביבה כתוצאה מפעולות האדם, חשוב להכיר את מרכיבי הסביבה הטבעית, הדוממים והחיים, ולהבין את התהליכים המתרחשים בה. התהליכים במערכת אקולוגית מתקיימים ברמות שונות: היצור, האוכלוסייה, החברה, המערכת כולה. שינוי במערכת האקולוגית עלול לחולל שינויים נוספים שיפֵרו את האיזון והיציבות של המערכת.
המגוון הביולוגי (biodiversity) הוא מושג המבטא את השוני בין היצורים החיים. הוא כולל את השונות בתוך המינים, את השונות בין המינים ואת המגוון של המערכות האקולוגיות. השמירה על המשאב הטבעי הזה היא חיונית לא רק לתפקודן של המערכות האקולוגיות, אלא גם לקיומו הפיזי של האדם כפרט, ולקיומה של החברה כולה, על מערכותיה הכלכליות. בעשור האחרון גברה המודעות של ציבורים שונים לתועלת הרבה של המגוון הביולוגי, בכל הקשור למתן שירותים הקשורים לקרקע, למים ולאוויר, וכן לרווחת האדם, בתחומים כמו: חקלאות, רפואה ותעשייה. המגוון הביולוגי הולך ומתדלדל בהתמדה, ורשימת המינים הנתונים בסכנת הכחדה מתארכת בקצב מדאיג. הגורמים העיקריים לכך קשורים בפעילות האנושית הנובעת מגידול אוכלוסיית העולם ומעלייה ברמת הצריכה. ההכרה שפיתוח בלתי מבוקר יגרום להרס התשתיות התומכות במערכות האקולוגיות, ומשום כך – גם בקיום האנושי, הביאה מדינות רבות, ביניהן גם ישראל, לחתום על האמנה הכלל-עולמית לשמירה על המגוון הביולוגי ולאמץ מדיניות של פיתוח בר-קיימא.
שימו לב: במשאבים הכוונה למקורות אנרגיה, חומרים ושטחי מחיה הנחוצים לקיומו של יצור חי, לגידולו ולהתרבותו. סעיפים מסויימים בפרק זה מתייחסים למשאבים הדרושים לקיום כל היצורים חיים ואחרים מתייחסים למשאבים הדרושים לאדם.

התלמידים יפתחו הבנה של מושגים, עקרונות ותהליכים בנושא מערכות אקולוגיות ויחסי אדם סביבה, ויהיו מסוגלים להשתמש בהם בהתמודדות עם בעיות סביבה הקשורות לנושא זה ובקבלת החלטות.
התלמידים:

  • יכירו את רמות הארגון (המדרג) של החיים בביוספרה: אורגניזם – אוכלוסייה – חברה – מערכת;
  • יבינו מהי מערכת אקולוגית ומהם מרכיביה החיים והדוממים;
  • יכירו התאמות של אורגניזמים לסביבתם;
  • יבינו את מהותם של קשרי הגומלין בין יצורים ובינם לבין מרכיבי הסביבה הדוממים;
  • יבינו את השפעתם של גורמים שונים על גודלן של אוכלוסיות;
  • יבינו את תהליכי המעבר של חומרים ואנרגייה במערכת;
  • יבינו מהו שיווי משקל דינמי במערכת אקולוגית ואת חשיבותו לשמירת יציבותה;
  • יכירו בייחודו הערכי והאסתטי של המגוון הביולוגי, ויבינו את חשיבותו לקיומם של החיים;
  • יבינו את חלקם של תהליכים טבעיים ותהליכים מעשה ידי אדם בהפרת יציבותן של מערכות אקולוגיות ובפגיעה במגוון הביולוגי;
  • יכירו את הדרכים והאמצעים למניעה ולהקטנה של הנזקים למערכות האקולוגיות ולמגוון הביולוגי;
  • יכירו נקודות ציון משמעותיות בהתפתחות החברה האנושית, ויבינו את ייחודה של אוכלוסיית האדם בקשרי הגומלין שלה עם הסביבה;
  • יבינו את השלכותיו של הפיתוח הבלתי מבוקר על משאבי כדור הארץ;
  • יבינו את עקרונות הקיימות והפיתוח בר-הקיימא ואת חשיבותם כחלק ממדיניות שמירה על הסביבה.

מערכת אקולוגית – מרכיבים ומאפיינים

תכנים

מהי מערכת אקולוגית?

המרכיבים הביוטיים והאביוטיים במערכת אקולוגית (אקוסיסטמה);

מושגים

אקולוגיה, אטמוספרה, הידרוספרה, ביוספרה, בית גידול, גומחה (נישה) אקולוגית, משאב.


תכנים

רמות ארגון (מדרג ביולוגי) של המרכיבים הביוטים במערכת: אורגניזם – אוכלוסייה – חברה;

מאפיינים של מערכות אקולוגיות מימיות ויבשתיות: מדבר, חורש ים תיכוני, יער, יער טרופי, נחל, ים;

מושגים

מין, אוכלוסייה, חברה, שונות, עקום גידול, גידול מעריכי (לוגריתמי), שיעור ילודה, שיעור תמותה, צפיפות אוכלוסייה, כושר נשיאה, ביומסה, גורם מגביל


תכנים

התאמת אורגניזמים לסביבתם*

מושגים

התאמה מבנית, התאמה פיזיולוגית, התאמה התנהגותית, הסתגלות, כושר הישרדות.

* על התלמיד להכיר לפחות 2 התאמות של אורגניזמים, לכל אחת מהמערכות האקולוגיות המוזכרות.


תכנים

גידול אוכלוסייה והשפעותיה על הסביבה;

המגוון הביולוגי כביטוי של השונות בטבע, חשיבות המגוון הביולוגי לקיום ולתפקוד של מערכות אקולוגיות;

מושגים

עושר מינים, מגוון גנטי באוכלוסיות, מגוון מערכות אקולוגיות, מגוון ביולוגי, מינים פולשים, מינים בסכנת הכחדה.


תהליכים במערכות אקולוגיות

תכנים

מעברי אנרגייה וחומרים במערכת

מושגים

פוטוסינתזה, נשימה, נשימה אירובית, נשימה אנאירובית


תכנים

המרות אנרגייה

מושגים

אוטוטרופים, הטרוטרופים, יצרנים, צרכנים, צרכנים ראשוניים, צרכנים שניוניים, טורפי על, מפרקים.


תכנים

משמעותן של פירמידות אנרגייה.

מושגים

רמת הזנה (trophic level), שרשרת מזון, מארג מזון, פירמידה אקולוגית (פירמידת אנרגייה), פירמידת ביומסה.


תכנים

(מחזורי חומרים (ביו-גיאוכימיים

קשרי גומלין בין מרכיבים אביוטיים ומרכיבים ביוטיים;

מושגים

מחזור הפחמן, מחזור החנקן*, מחזור המים.

*ללא פירוט התהליכים הכימיים המתרחשים בקרקע 


תכנים

קשרי גומלין בין מרכיבים ביוטיים;

שיווי משקל אקולוגי, שיווי משקל דינמי

מושגים

הדדיות, טריפה, טפילות, טפיל, פונדקאי, תחרות.

ויסות.


מעורבות האדם

תכנים

שירותי המערכת האקולוגית: שירותי אספקה, שירותי תמיכה, שירותי בקרה וויסות, שירותי תרבות.

מושגים

גלובליזציה


תכנים

האדם כחלק מהמערכת האקולוגית ותלותו במשאביה

מושגים

הגברה ביולוגית, הכחדת מינים, מינים מתפרצים, שטחים פתוחים, אובדן בתי גידול טבעיים, קיטוע בתי גידול, זיהום, זיהום אור, זיהום משאבים, טביעת רגל אקולוגית, מהפכה ירוקה, מהפכה תעשייתית, מזהם טבעי, מזהם מלאכותי, מפגע סביבתי, משאבי אנרגייה, משאבי אנרגייה מתחדשים (רוח, שמש / סולרית, הידרואלקטרית, ביומסה), משאבי אנרגייה מתכלים (אנרגייה גרעינית* , דלק פוסילי / דלק מאובן, גז), משאבים מתחדשים, משאבים מתכלים, משבר סביבתי, עיור, קרינה, תרבות צריכה.

* הנושא ילמד רק ברמה בסיסית שמשמעה האפשרות להפיק אנרגיה מהתפרקות רדיואקטיבית של חומרים


תכנים

השפעת האדם על המערכת האקולוגית כתוצאה מגידול אוכלוסין, התפתחות טכנולוגית, ותרבות צריכה:
- פגיעה במגוון הביולוגי
- דילדול משאבים, דלדול משאבי אנרגיה, והשפעת השימוש בהם על הסביבה;

מושגים

ארגונים סביבתיים, שמורות טבע, שיקום, קיימות, פיתוח בר-קיימא, ניהול סביבתי, ניטור.

מדינות מפותחות, מדינות מתפתחות, תמ"ג (תוצר מקומי גולמי).


ניהול סביבתי: עקרונות, דילמות, והתמודדות עם בעיות סביבתיות

תכנים

גישות מרכזיות להתמודדות עם בעיות סביבתיות

מושגים

קיימות, פיתוח בר קיימא

הטרגדיה של המרעה המשותף, הטרגדיה של נחלת הכלל, צדק סביבתי.


תכנים

פתרונות טכנולוגיים:
- למניעה / להפחתה של זיהום
- לצמצום בצריכת משאבים

מדיניות סביבתית – איזון בין שיקולים סביבתיים, חברתיים וכלכליים

מושגים

תקן סביבה, תקן פליטה, עיקרון הזהירות המונעת, ניטור, עלויות חיצוניות, עלויות פנימיות.

בנייה ירוקה*

* אמצעים טכנולוגים נוספים מפורטים בנושאים השונים (משאב המים, משאב האוויר, פסולת כשמאב ורעש וקרינה


תכנים

ניהול סביבתי
- חקיקה סביבתית
- תכנון סביבתי כאמצעי למניעת מפגעים סביבתיים והגנה על משאבים
- שיתוף פעולה בין-לאומי

מושגים

מסדרונות אקולוגיים

עקרון המזהם משלם

אמצעי אכיפה, מיסי זיהום, תמריצים, סחר בזכויות זיהום

שיקום, ריאות ירוקות


תכנים

חינוך והסברה

אורח חיים מקיים של אירגונים ויחידים

מאבק סביבתי

מושגים

שיתוף ומעורבות הציבור

אמנות בין-לאומיות

המשרד להגנת הסביבה

תוכנית מתאר

שמורות טבע

ארגונים סביבתיים


אתיקה סביבתית*

תכנים

מהי אתיקה? מהי אתיקה סביבתית?

דילמות בתכנון ובניהול סביבתי:
- שימור מול פיתוח;
- עלות תועלת מול שיקולים אתיים

מושגים

NIMBY**, דילמה, דילמה סביבתית

* מומלץ ללמד תת-נושא זה כ'נושא אורך', כלומר: לשלב את תכניו בהוראת הנושאים האחרים בהקשרים המתאימים
** לא בחצר האחורית שלי-NIMBY Not In My Back Yard


חזרה לראש הדף

נושא 2: שינוי אקלים

25-35 שעות

הקדמה

שינוי אקלים המתרחש ב-250 השנים האחרונות הוא תוצאה של השפעת האנושות על הסביבה מאז המצאת מנוע הקיטור במאה ה-18 והמהפכה התעשייתית במאה ה-19. להשפעה זו היבטים רבים החל מזיהום הסביבה והשתלטות על שטחי מחייה ועד לפליטה מוגברת של גזי חממה שתוצאת התחממות עולמית. השפעות העלייה בטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ, גרמה לעליה בעוצמה ובתדירות אירועי מזג אוויר קיצוניים כמו שיטפונות, גלי חום, שריפות, סופות חול, הוריקנים ובצורות, לעלייה בגובה פני הים, לשינויים בכמויות המשקעים ובאופן פיזורם, למדבור, לשינויים במערכות אקולוגיות יבשתיות וימיות הכוללים שינויים במגוון המינים והכחדה של מינים, לאיום על הביטחון התזונתי, לעלייה בהגירת אקלים, לעלייה בשיעורי תחלואה ותמותה עקב בצורות, שיטפונות, גלי חום ושריפות, לנזקים כספיים ולעליה בעלויות הקשורות לביטוח ולטיפול בנזקי אסונות ועוד.
החשש מהמשך שינוי אקלים הובילה ללחץ על קובעי מדיניות בעולם לנקוט צעדי חקיקה שיפחיתו את כמות גזי החממה הנפלטים על ידי צמצום שימוש באנרגיה ממקורות מחצביים (לדוגמה: נפט, פחם וגז טבעי), יעודדו פיתוחים טכנולוגיים לשימוש במקורות אנרגיה חלופיים, יעודדו פיתוח תוכניות לשינויים בתחומי החקלאות ומערכות המזון, במקביל להיערכות למצב החדש של עליה בטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ.
המטרה עיקרית לשילוב הנושא בתוכנית הלימודים היא תמיכה בהיערכות החברה למציאות של שינוי אקלים. לשם כך יש צורך לפתח ידע והבנה, מיומנויות, ערכים וחוסן רגשי אשר יאפשרו לתלמידים להתמודד עם המציאות החדשה והשלכותיה ולפעול בהתאם לערכיהם להפחתת הפגיעה במערכות כדור הארץ.

התלמידים:

  • יפתחו הבנה של מושגים, עקרונות ותהליכים בנושא שינוי אקלים.
  • יבחינו בין אקלים למזג אוויר
  • יכירו את הגורמים והתהליכים הקשורים בשינוי אקלים.
  • יבינו את ההשלכות של תופעת שינוי אקלים על הסביבה, הכלכלה והחברה
  • ינתחו נתונים של שינויים בטמפרטורה ממוצעת עולמית ונתונים של שינויים נוספים הנגרמים כתוצאה משינויים בטמפרטורה הממוצעת העולמית.
  • יפתחו חשיבה מערכתית לצורך הבנה של תופעות מורכבות בתחום שינוי אקלים.
  • יפעילו חשיבה ביקורתית בהקשרים שונים של סוגיית שינוי אקלים כמו: הערכה של המידע המפורסם בתקשורת ובמדיה, הערכה של הצעות לפתרונות בהקשר להתמודדות עם שינוי אקלים.
  • יכירו מגוון דרכים ואמצעים להתמודדות עם תופעת שינוי אקלים (טכנולוגיות, כלכליות, חקיקה, ניהול סביבתי, חינוך והסברה);
  • יכירו אָמנוֹת, חוקים ותקנות הקשורים בנושא שינוי אקלים.
  • יבינו את מורכבות ההחלטות הקשורות לשינוי אקלים ואת חשיבות שיתוף הפעולה בין מדינות בנושא.
  • ישתמשו בידע שרכשו בנושא שינוי אקלים לצורך הבנת דרכי התמודדות וקבלת החלטות בסוגיות הקשורות בהשלכות שינוי אקלים על הסביבה.
  • יפעלו להפחתת הפגיעה במערכות כדור הארץ ולהסתגלות לשינוי אקלים באמצעים של עבודות חקר, יוזמות סביבתיות וקידום מודעות ציבורית.

אקלים: מאפיינים שיטות מדידה ועדויות לשינוי

תכנים

מאפייני אקלים

מאפייני מזג אוויר

ההבדל בין מזג אוויר לאקלים

מושגים

אקלים, מזג אוויר


תכנים

מאזני אנרגיה
- קרינת השמש כבסיס למערכות האקלים העולמיות של כדור הארץ (קרינה אלקטרומגנטית בדגש על קרינה תת אדומה הנפלטת מכדור הארץ).
- האטמוספרה כמשפיעה על טמפרטורת כדור הארץ (אפקט החממה)

מושגים

קרינה אלקטרומגנטית, קרינה תת-אדומה (קרינת IR), אטמוספרה, גזי חממה, אפקט החממה (תוצא החממה)


תכנים

גורמים משפיעים
- שינויים במסלול כדור הארץ סביב השמש
- שינויים בפעילות השמש
- התפרצויות געשיות
- כיסוי קרח (אלבדו)
- שינויים בריכוז גזי חממה (בדגש על פחמן דו-חמצני ומתאן)

מושגים

סיבוב כדור הארץ, אורך היום, עונת השנה, גזי חממה, אלבדו


תכנים

שיטות ישירות והעדויות להן (עשרות השנים האחרונות)
מדידות רציפות ותיעוד באמצעות מכשירי מדידה מודרניים, של:
- ריכוזי פחמן דו-חמצני באטמוספרה
- טמפרטורה
- גובה פני הים
- נפח קרח יבשתי


תכנים

מגמות שינוי אקלים בעידן המודרני (מאתיים שנים אחרונות)
- מגמות עליה: בריכוז גזי החממה באטמוספרה, בטמפרטורה ממוצעת, במפלס הים
- הפרת היציבות האקלימית
- האצת השינויים בעשורים האחרונים
- שינויים בקצב השינוי
- נקודות מפנה tipping points))

מושגים

גזי החממה העיקריים: אדי מים, פחמן דו חמצני (2CO), מתאן (CH4)


השיח על שינוי אקלים במרחב הציבורי

תכנים

הקונצנזוס המדעי בהקשר לשינוי אקלים והקשר שלו לקביעת מדיניות ציבורית (עיקרון הזהירות)

התמודדות עם הטיה מסוגים שונים לדוגמה הפניית האחריות של תאגידים לרמה האישית.

צריכה ביקורתית של מידע

מושגים

המזהם משלם

הכחשת אקלים

תאוריה מדעית

מודלים, תחזיות ותרחישים

תכנים

מודלים אקלימיים (ברמת העיקרון הבסיסי, ללא משוואות)

תרחישי פליטה במודלים אקלימיים לבניית תחזיות לעתיד.

 שינויי טמפרטורה בתרחישי פליטה שונים.

 מדרך פחמני (טביעת רגל פחמנית) וניטור פחמן של התעשייה והמדינה (climate tracker).

 הערכת השלכות (ברמה עולמית, אזורית ומקומית) על פי מודלים שונים.

 הערה: חשוב להבחין בין נתונים לבין פרשנויות

מושגים

אמנת אקלים, מדיניות אקלים

 מודל אקלימי

גורמים לשינוי אקלים

תכנים

גורמי עלייה בפליטה של גזי חממה
- אנרגיה (תהליכי הפקה ושימוש בחשמל – בתעשייה, בתחבורה, בבית ובמבנים ציבוריים)
- חקלאות (לדוגמה – פליטות מתאן בתהליכי גידול של מעלי גרה וגידול אורז), בירוא יערות, שינוי בשימושי קרקע.
- פסולת אורגנית (כולל שיטות הטמנה)
- הקשר בין השינויים הכלכליים, התעשייתיים והדמוגרפיים לבין גורמי העלייה בפליטות

מושגים

שריפות,דלק פוסילי, שריפת דלק פוסילי, דלק מחצבי

השלכות של שינוי אקלים

רכיבים של שינוי אקלים
- טמפרטורה – שינויים בממוצע בזמן ובמרחב
- משקעים – שינוי במשטר / בממוצע כמות משקעים בזמן ובמרחב (מחזור הידרולוגי), סופות אבק, בצורות ומדבור
- אירועי מזג אוויר קיצוניים - שינויים במשך ובעוצמה, תדירות ומיקום גיאוגרפי של: גלי חום (החמרה בעומסי החום), שריפות, בצורות, גלי קור, סערות, (סערות שלג קיצוניות), שיטפונות, הצפות.
- שינויים באוקיינוסים

  • הפשרה של קרחונים יבשתיים (עלייה במפלס פני הים, משוב אלבדו, פליטות מתאן)
  • הפשרה של קרחונים ימיים (משוב האלבדו)
  • שינויים בריכוז פחמן דו חמצני המומס במי האוקיינוסים עקב התחממות המים
  • סביבה חופית. הצפת איים ואזורי חוף נמוכים, בליית חופים.

תכנים

השפעות על מערכות אקולוגיות
# במערכות יבשתיות: עליה בטמפרטורה הממוצעת, שינויים בזמינות המים, אובדן שטחי מחייה (לדוגמה בעקבות עיור, מדבור, עלייה במפלס פני הים) והשפעתם על רכיבים ביוטיים.

# במערכות עירוניות: אי חום עירוני, חִלחול וניקוז מי נגר, אובדן מבלעי פחמן.

# במערכות ימיות: עלייה בתכולת החום, ירידה בריכוז החמצן המומס במים, עליה בריכוז הפד"ח המומס במים, ירידה ב-pH (החמצת אוקיינוסים) והשפעתם על רכיבים ביוטיים (לדוגמה, הלבנת אלמוגים)

מושגים

  • ההכחדה השישית, מחסור במים, הכחדת מינים, מין פולש
  • מבלע פחמן, מאגר פחמן, שטף פחמן

תכנים

ביטחון תזונתי וזמינות מים לדוגמה, בצורת, פגיעה באיכות המים, שינויים בזמינות גידולים חקלאיים

הגירה מושפעת אקלים מהכפר לעיר, בין מדינות; בתגובה לשינוי במפלס הים והתעצמות סערות, שריפות, בצורות וכו׳), פליטי אקלים

מושגים

פיתוח בר קיימא

 מהגר אקלים

 פליטים סביבתיים

השפעות על הכלכלה ומשק האנרגיה:

  • עלויות ישירות ועקיפות לאזרח, למדינה ולעולם. לדוגמה: עליית מחירי מזון, עלייה במחירי אנרגיה, טיפול במהגרים, ירידה בהכנסה הממוצעת העולמית לנפש, הקטנת התוצר המקומי הגולמי הריאלי העולמי לנפש.
  • שאלות אתיות בהקשר לשינוי אקלים (לדוגמה: עד כמה אכפת לנו מהעתיד? על מי מוטלת האחריות? כיצד יש לחלק את הנטל? על האינטרסים של מי לשמור?

תכנים

מערכות אנרגיה מתחדשת ומקיימת (סולארית, רוח, הידראולית וכו׳), אגירה והמרה.

 תחבורה לדוגמה, חישמול ותחבורה ציבורית, צמצום של שינוע סחורות, מעבר לתחבורה נטולת פחמן.

פתרונות מבוססי-טבע (למשל ייעור).

 חקלאות, מערכות מזון ותזונה (לדוגמה: צמצום גידול בקר וצמצום בקצב בירוא יערות).

 קיבוע וקבורה של פחמן דו חמצני.

 הנדסת אקלים (יתרונות וסיכונים).

 תעשייה (התייעלות אנרגטית)

טכנולוגיות בנייה עירונית חדשניות

 הגנה על שטחים פתוחים.

 כלכלה מעגלית, כלכלה אקולוגית

 החקיקה בהקשר של שניים מהנושאים לפחות

מושגים

צדק סביבתי, אמנת אקלים, מדיניות אקלים, הסתגלות, אנרגיה מתחדשת, לכידת פחמן, פיתוח עירוני, הנדסה ביוטכנולוגית, כלכלה מעגלית, כלכלה אקולוגית.

 ביודלק

מס פחמן

 סחר בפחמן

 סחר בפליטות

 

תכנים

תכנון ופיתוח עירוני ותשתיות תואמי אקלים (לדוגמה מניעת הצפות)

 בנייה ירוקה

 חקלאות וביטחון תזונתי (לדוגמה, חקלאות עירונית, פיתוח זנים מתאימים, תמיכה בתוצרת מקומית, חקלאות מקיימת)

 התפלת מים

מושגים

ריאה ירוקה

תזונה מקיימת

חזרה לראש הדף

נושא 3: משאב המים

25-35 שעות

הקדמה

מים הם אחד החומרים השכיחים ביותר בטבע. הם נחוצים לקיומם ולפעילותם של כל היצורים החיים, ומשתתפים בעיצוב האקלים והנוף. המים הכרחיים לקיום האדם (כ-70% ממסת גופו), ומשמשים אותו למילוי צרכיו השונים: בחקלאות, בתעשייה, בהפקת אנרגייה, בשימושים ביתיים, בתעבורה ובתרבות הפנאי.
המים היו והינם גורם חשוב ביותר שמשפיע על תולדות האנושות ועל התפתחותה התרבותית. גידול האוכלוסייה והעלייה ברמת החיים ובפעילות הכלכלית (תעשייה, שירותים וחקלאות) גורמים לצריכה מוגברת ולדלדול מקורות המים. נוסף לכך, זיהום המים ופגיעה באיכותם מצמצמים עוד יותר את כמות המים הראויים לשימוש.
בישראל, כתוצאה מגידול האוכלוסייה ומהעלייה ברמת החיים, צריכת המים הביתית נמצאת בעלייה מתמדת, בעיקר לצורכי רחצה והדחה בשירותים. שאיבת יתר ממקורות המים לסיפוק הצריכה, במיוחד לאחר שנות בצורת, גורמת לדלדול מאגרי המים ולפגיעה באיכותם. זיהום מקורות המים על ידי גורמים שונים (תעשייה, חקלאות, משקי הבית) מחריף את הבעיה.
קיימות דרכים שונות להתמודדות עם המחסור במים בישראל: הגדלת השימוש החוזר במים מטוהרים, התפלת מים, מניעת זיהום של מקורות מים, ייעול תהליכי הייצור שבהם נחוצים מים בתעשייה ובחקלאות וחיסכון במים. תכנון וניהול נכון של משק המים בגישת הקיימות יבטיחו את איכותו ואת כמותו של משאב המים הן לדור הנוכחי והן לדורות הבאים.
שימו לב: במשאבים הכוונה למקורות אנרגיה, חומרים ושטחי מחיה הנחוצים לקיומו של יצור חי, לגידולו ולהתרבותו. סעיפים מסויימים בפרק זה מתייחסים למשאבים הדרושים לקיום כל היצורים חיים ואחרים מתייחסים למשאבים הדרושים לאדם.

התלמידים יפתחו הבנה של מושגים, עקרונות ותהליכים בנושא משאב המים, ויהיו מסוגלים להשתמש בהם בהתמודדות עם בעיות בנושאי סביבה הקשורים למים ובקבלת החלטות.
התלמידים:

  • יכירו את מקורות המים העיקריים לשימושו של האדם בעולם ובישראל;
  • יכירו את מחזור המים בטבע ויבינו את מעורבות האדם בו;
  • ינתחו נתונים של צריכת מים באוכלוסיות שונות;
  • יבינו שמים שפירים הם משאב מתחדש בסכנת מחסור;
  • יבינו את הסיבות למחסור במים;
  • יבינו מהן ההשלכות הכלכליות והחברתיות של המחסור במים;
  • ידעו מהם הגורמים לזיהום מקורות המים (מי תהום, נחלים);
  • יבינו מהן השפעות זיהום המים על האדם, על בעלי החיים ועל הצמחים;
  • ידעו מהם הגורמים המשפיעים על איכות מי הכינרת;
  • יכירו אמצעים ודרכי התמודדות (טכנולוגיים, משפטיים, כלכליים, חינוכיים) עם בעיית המחסור במים;
  • יכירו אָמנוֹת, חוקים ותקנות הקשורים בנושא המים.

משאב המים: תכונות, מאפיינים וחשיבות

תכנים

תכונות המים וחשיבותם לקיום החיים, לשימוש האדם ולעיצוב האקלים והנוף;

מושגים

מסיסות גזים (חמצן, פחמן דו-חמצני) במים


תכנים

מקורות מים מתוקים בישראל ובעולם;

מחזור המים – התערבות האדם בשלבים שונים של המחזור;

היצע המים הטבעיים בישראל: מאגרי מי התהום, הכנרת, מי שיטפונות

מקורות מים מלאכותיים

הים כמשאב (דגה מקור להתפלת מים)

מושגים

מים עיליים, אגן היקוות, נגר עילי, אקווה (אקוויפר), אקוויקלוד, מילוי חוזר, מים זמינים, מים שפירים, מים מליחים, מים מלוחים, מים אפורים, מים מותפלים, מים מושבים, מי קולחין.


הבעיה הסביבתית: גורמים

תכנים

המים כמשאב מתחדש בסכנת מחסור

מושגים

שאיבת יתר, המלחת בארות.


תכנים

צריכת מים בישראל (עירונית, ביתית, תעשייתית, חקלאית)

מושגים

פן ביני


תכנים

זיהום מקורות מים: מי תהום, נחלים, נהרות, אגמים;

מקורות זיהום מים בישראל: שפכים עירוניים – כולל שפכים ביתיים, שפכים תעשייתיים, שפכים חקלאיים, תחנות דלק, אתרי פסולת לא מוסדרים, שאיבת יתר של מי תהום;

זיהומים במים: כימיים (אורגניים ואנאורגניים), ביולוגיים, פיזיקליים.

מושגים

מזהמי מים: דשנים, הורמונים, זרחות, חומרי הדברה, חומרי ניקוי (דטרגנטים), חנקות, כלורידים, שפכים, תרופות, תשטיפים, מתכות כבדות, תמלחת, חיידקים פתוגנים (כולל חיידקים קוליפורמים), זיהום תרמי, זיהום רדיואקטיבי.


הבעיה הסביבתית: נזקים לאדם ולסביבה

תכנים

השפעות של זיהום המים על חברות צמחים ובעלי חיים בבתי גידול מימיים (נחלים, נהרות, אגמים);

נזקים בריאותיים לאדם ממים המזוהמים במזהמים כימיים וביולוגיים; מים מזוהמים כמקור למחלות.

מושגים

הגדלה ביולוגית, חומרים רעילים, חומרים מסרטנים, פתוגניות.

הבעיה הסביבתית: מדידה ודרכי התמודדות

תכנים

מדדים לקביעת איכות המים;

 תקנים לאיכות מי שתייה וניטורם

 קביעת קווים אדומים במקורות מים

המוביל הארצי

 דרכים להגדלת פוטנציאל המים:
- התפלת מים
- סכרים ומאגרים לאיגום מי שטפונות
- טיהור שפכים ושימוש בקולחין ומִחזור מים
- מניעת זיהום
- שיקום נחלים
- חיסכון במים
- חקיקה ואכיפה
- חינוך והסברה: מניעת זיהום חיסכון במים

מושגים

שיטות לבדיקת איכות מים

 מדדים פיזיקליים: טמפרטורה, עכירות, מוצקים מרחפים, צבע

 מדדים כימיים: מליחות, ריכוזי חנקות וזרחות, ריכוז חמצן מומס במים, רמת pH, מליחות, מתכות כבדות, ריכוז חמצן מומס במים, קשיות

 מדדים ביולוגים: צריכת חמצן ביולוגית – צח"ב (*BOD), נוכחות גורמים פתוגנים, בוצה משופעלת, בריכות חמצון, הכלרה

BOD - Biological Oxygen Demand*

נושא 4: משאב האוויר

25-35 שעות

הקדמה

האוויר הוא משאב חיוני לקיום החיים בביוספרה. הוא דרוש לתהליכי הנשימה והפוטוסינתזה ומשמש מעטפת המסננת ומגינה על היצורים בכדור הארץ מפני קרינה מזיקה. האוויר הוא גורם מרכזי בעיצוב האקלים והנוף על פני כדור הארץ. מאז המהפכה התעשייתית, משאב זה הולך ומזדהם. השימוש בטכנולוגיות להפקת אנרגייה, לייצור מוצרים ולהפעלת כלי תחבורה גורם לפליטת מזהמים לאוויר, הגורמים נזקים ישירים ועקיפים לאדם, לצמחים, לבעלי החיים ולסביבה הדוממת. האוויר הנקי הוא משאב מתכלה, וכדי להקטין את הפגיעה בו למען המשך קיום החיים על פני כדור הארץ, דרושה פעילות ברמה מקומית וגלובלית מטעם ממשלות, מוסדות, ארגונים ויחידים.
שימו לב: במשאבים הכוונה למקורות אנרגיה, חומרים ושטחי מחיה הנחוצים לקיומו של יצור חי, לגידולו ולהתרבותו. סעיפים מסויימים בפרק זה מתייחסים למשאבים הדרושים לקיום כל היצורים חיים ואחרים מתייחסים למשאבים הדרושים לאדם.

התלמידים יפתחו הבנה של מושגים, עקרונות ותהליכים בנושא משאב האוויר, ויהיו מסוגלים להשתמש בהם בהתמודדות עם בעיות בנושאי סביבה הקשורים לאוויר ובקבלת החלטות.
התלמידים:

  • יכירו את מבנה האטמוספרה, את הרכב האוויר ואת חשיבותו לקיום תהליכים בכדור הארץ;
  • יבינו את הקשיים בהגדרה של אוויר מזוהם;
  • יבינו תופעות של שינוי אקלים הקשורות באטמוספירה;
  • יבחינו בין מזהם ראשוני למזהם משני ויבינו את השפעתם על האדם;
  • יכירו ויתנסו בדרכי מדידה של מזהמים באוויר;
  • יכירו את הגורמים ויבינו את התהליכים המעורבים בזיהום האוויר;
  • יבינו את השפעותיהם המזיקות של מזהמים באוויר על האדם, על מערכות אקולוגיות, על מבנים וחומרים;
  • יבינו את התופעות הכלל-עולמיות הנוספות הקשורות בזיהום אוויר (התדלדלות האוזון, גשם חומצי);
  • יכירו את מגוון הדרכים והאמצעים בתחומים שונים (טכנולוגיה, חקיקה, ניהול סביבתי, חינוך והסברה) להתמודדות עם זיהום האוויר ונזקיו.

משאב האוויר: תכונות

תכנים

הרכב האוויר באטמוספרה של כדור הארץ

מושגים

אטמוספרה, סטרטוספרה, טרופוספרה.

הבעיה הסביבתית: גורמים ונזקים לאדם ולסביבה

תכנים

זיהום אוויר

  • גורמים עיקריים לזיהום האוויר:
    - גורמים טבעיים: התפרצויות געשיות, סופות חול, גרגרי אבקה;
    - גורמים תוצר האדם: תהליכי שריפה (מפעלים, תחנות חשמל, תחבורה, אתרי פסולת, מבני ציבור ובתים, עישון), מחצבות, ריסוס חומרי הדברה, התאדות דלק.
  • מזהמי אוויר נפוצים ומקומות היווצרותם.
  • הקשר בין תנאי מזג אוויר (רוחות, טמפרטורה, משקעים, טופוגרפיה) ובין רמת זיהום האוויר.
  • נזקים לאדם ולסביבה
    - תחלואה ותמותה;
    - גשם חומצי;

מושגים

מזהם ראשוני, מזהם שניוני.

דלק מחצבי (פוסילי), עישון פסיבי, נסועה.

חלקיקים מוצקים; אבק, גרגרי אבקה, פיח;

גזים: אוזון, תחמוצות גופרית* (SOx), תחמוצות חנקן (NOx), CO, תרכובות אורגניות נדיפות.
אירוסולים (חלקיקים מוצקים וטיפות זעירות)

פיזור מזהמים: פיזור אופקי (הרוח), פיזור אנכי, שכבת העירוב, ערפיח (עשפל), ערפיח פוטוכימי**


תכנים

שינויים בשכבת האוזון

  • דלדול שכבת האוזון הסטרטוספרי ("חור באוזון")
  • הגורמים להידלדלות שכבת האוזון
  • השפעת הידלדלות שכבת האוזון על מערכות החיים על פני כדור הארץ

מושגים

קרינת UV (על-סגולה), פחמימנים כלורו-פלואוריים*** (Chlorofluorocarbons - CFC)

* יש להתייחס לתחמוצות גופרית ולתחמוצות חנקן באופן כללי.
** התייחסות להיווצרות מזהמים פוטוכמיים בהשפעת אור השמש ללא התהליך הכימי.
*** יש להתייחס ל-CFC ברמה תיאורית בלבד – מקור החומר והשפעתו, ולא לתהליכים כימיים.


הבעיה הסביבתית: מדידה ודרכי התמודדות

תכנים

  • זיהום אוויר
    דרכים להפחתת זיהום האוויר:
    - אמצעים טכנולוגיים: מסננים בארובות, ממיר קטליטי, דלק חלופי, קולטנים, אנרגיות חלופיות לייצור חשמל;
    - חקיקה ואכיפה;
    - חינוך והסברה (בהקשר של זיהום אוויר ובהקשר של שינוי אקלים) - אמצעים התנהגותיים: חיסכון בצריכת האנרגיה (חיסכון בחשמל, צמצום נסועה, צמצום צריכה של מוצרים)
    - אָמנוֹת והסכמים בינלאומיים: הגבלת הפליטה של גזי חממה
  • אוזון
    דרכים להתמודדות עם הידלדלות שכבת האוזון:
    - הגבלה ומניעה של שימוש בחומרים הפוגעים בשכבת האוזון

מושגים

  • תחנת ניטור אוויר.
  • דלק דל גופרית.
  • ועידת אקלים, יעדי הפחתה של גזי חממה ברמה עולמת וברמת מדינות, IPCC (הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים)

נושא 5: פסולת כמשאב

25-35 שעות

הקדמה

הכלכלה, הפרסום ורמת החיים הגבוהה בחברה המודרנית מעודדים את הצריכה העודפת. אחת מתוצאות הלוואי של הצריכה העודפת היא כמויות הולכות וגדלות – הן מבחינת המסה והן מבחינת הנפח – של פסולת מוצקה. בישראל, גידול האוכלוסייה וצפיפותה תורמים אף הם להחרפתה של בעיית הפסולת המוצקה. פסולת מוצקה שאינה מטופלת מהווה מטרד ומפגע סביבתי. היא עלולה לגרום לזיהום הקרקע ומי התהום, למפגעים בריאותיים, למטרדי ריח ולפגיעות אסתטיות בנוף.
עבור חלק ממרכיבי הפסולת, קיימים אמצעים לטיפול ולצמצום הנזק הסביבתי, לדוגמה: שימוש חוזר ומִחזור. הטמנה מוסדרת (סניטרית) היא דרך מקובלת לטיפול בפסולת המוצקה, אך היא צורכת שטחי קרקע נרחבים, ומעוררת את התנגדותן של הקהילות המתגוררות בקרבת המטמנות.
המגמה כיום היא לעודד את צמצום כמויות הפסולת במקורות ההיווצרות שלהן, ולשלב אמצעים שונים לטיפול בפסולת לאחר היווצרותה. השימוש באמצעים כלכליים, בחקיקה ובחינוך הציבור יקטינו במידה רבה את הנזקים הסביבתיים של הפסולת המוצקה.
שימו לב: במשאבים הכוונה למקורות אנרגיה, חומרים ושטחי מחיה הנחוצים לקיומו של יצור חי, לגידולו ולהתרבותו. סעיפים מסויימים בפרק זה מתייחסים למשאבים הדרושים לקיום כל היצורים חיים ואחרים מתייחסים למשאבים הדרושים לאדם.

התלמידים יפתחו הבנה של מושגים, עקרונות ותהליכים בנושא פסולת מוצקה* ויהיו מסוגלים להשתמש בהם בהתמודדות עם בעיות סביבה הקשורות לפסולת מוצקה ובקבלת החלטות.
התלמידים:

  • ידעו מהם הגורמים להיווצרות בעיית הפסולת המוצקה ויבינו את הקשר שלה לתרבות הצריכה העודפת;
  • יבינו את הקשר בין צריכה לדלדול והתכלות של משאבי טבע (חומרי גלם).
  • יכירו את מרכיבי הפסולת המוצקה ואת ההבדלים הכמותיים והאיכותיים במרכיבי הפסולת בין אוכלוסיות באותה מדינה ובין מדינות.
  • יכירו מהי פסולת מסוכנת.
  • יבינו את ההשלכות הסביבתיות והנזקים הנגרמים מהצטברותה של הפסולת המוצקה;
  • יכירו את האמצעים לטיפול בפסולת מוצקה לצמצום הנזק הסביבתי, ואת היתרונות והחסרונות של כל אחד מהאמצעים;
  • יבינו את השיקולים שיש להתחשב בהם בעת בחירת אתר להטמנת פסולת מוצקה;
  • יבינו את תהליך הקומפוסטציה ואת חשיבותו;
  • יכירו את תופעת ה-NIMBY ויבינו את הקשר שלה לשאלות של צדק חברתי וסביבתי;
  • יכירו את החוקים והתקנות בתחום הטיפול בפסולת המוצקה.

* ברמה המוגברת, לימוד הנושא פסולת מוצקה כולל גם את הפסולת המסוכנת.

הפסולת המוצקה והבעיה הסביבתית

תכנים

מחזור חיים של מוצרים וההשפעות הסביבתיות: הפקת חומרי גלם, ייצור, שימוש, פסולת, הובלה

מושגים

מחצבים, עתודות חומרי הגלם בעולם, הערכת מחזור חיים (*LCA)

* אנליזה של מחזור חיים LCA- Life Cycle Analysis


תכנים

הקשר בין גידול האוכלוסייה, צריכה, עלייה ברמת החיים, דלדול משאבים ובעיית הפסולת המוצקה;

מקורות פסולת: עירונית (ביתית, מסחרית), חקלאית, תעשייתית, רפואית, בניין;

מושגים

פסולת אורגנית, פסולת מכרות, פסולת מסוכנת, פסולת בניין, פסולת אלקטרונית.

משקל רטוב / יבש, רעילות, דשנים חומרי הדברה.

חומרים סינתטיים.


תכנים

מרכיבי הפסולת לסוגיה: מרכיבים מתפרקרים ומרכיבים שאינם מתפרקים / מתפרקים באִטיות רבה.

הפסולת כמאגר חומרים הניתנים לניצול: הקטנת קצב הדלדול של משאבי טבע מתכלים;

מושגים

פסולת מתכלה, פסולת לא מתכלה.

פירוק אירובי, פירוק אנאירובי


הבעיה הסביבתית: הנזקים לאדם ולסביבה

תכנים

הצטברות פסולת, מצוקת שטחי הטמנה, פגיעה במשאב הקרקע המתדלדל

נזקי ערמות הפסולת:
- מטרדי ריח
- פגיעה נופית
- זיהום אוויר (פליטת גזים, סכנת התלקחות, עשן)
- בית גידול למזיקים
- זיהום הקרקע ומי התהום
- פגיעה בבריאות האדם ובמערכות אקולוגיות (גורמי מחלות)
- פגיעה כלכלית (ירידת ערך הקרקע)

קשיים במיקום מתקנים לטיפול בפסולת

מושגים

תשטיפים ממטמנות, גז מתאן, אתר פסולת לא מוסדר (מזבלה פתוחה).


הבעיה הסביבתית: דרכי התמודדות

תכנים

מעריסה לעריסה

מושגים

NIMBY


תכנים

דרכים לטיפול בפסולת:
- טיפול משולב בפסולת - טיפול בפסולת בכמה דרכים, על פי שיקולים סביבתיים, כלכליים וחברתיים, במגמה לחסוך בניצול חומרי גלם ראשוניים ולהפחית את כמויות הפסולת המוטמנות בקרקע.
- הטמנה בקרקע, דרכי איסוף, אצירה ומיון פסולת, תהליכי הפירוק במטמנות, ניצול גז המתאן, שיקום אתרי פסולת לאחר סגירתם;

מושגים

הטמנה סניטרית, אתר פסולת מוסדר, הפרדה במקור, תחנת מעבר, שינוע פסולת, מיון פסולת.


תכנים

דרכים לצמצום כמות הפסולת:
- הפחתת צריכה
- הפחתה במקור: הפחתת הפסולת בתהליך הייצור (הפחתה בכמות החומרים במוצר ובאריזה, חיי מדף ארוכים).
- שימוש חוזר במוצרים
- מִחזור: תעשיות המִחזור להפקת חומרי גלם, קומפוסטציה
- ניצול מרכיבים בפסולת להפקת אנרגייה

יתרונות וחסרונות של דרכים לצמצום כמות הפסולת

חקיקה ואכיפה

חינוך והסברה

מושגים

חמשת ה-R:
- הפחתה (Reduce)
- שימוש חוזר (Reuse)
- תיקון (Repair)
- מִחזור (Recycle)
- התמרה (Recovery), השבת אנרגיה