מפרט התכנים

חזרה

תכנית הלמודים בעברית לבית ספר יסודי

תכנית הלמודים לבית הספר היסודי (ב-ו) מיועדת להקנות לתלמיד את יסודות השפה ולפתח כישורים ומיומנויות שבידם להביאו להישגים מצופים בלימודי שפה נוספת, שאינה שפת אם. בתכנית מושם דגש על הטמעת עקרונותיה של הלמידה המשמעותית בתחום העברית, ועל הרלוונטיות שבלמידתה לעולמם האישי, הרגשי והחברתי של התלמידים.
תחום ההבנה וההבעה עומד בבסיסה של כל פעילות לימודית בבית הספר ובלימודי ההמשך. הוא מהווה תנאי הכרחי להתפתחות תרבותית, להשתלבות חברתית ולתפקוד יעיל בחברה אוריינית. יותר משעניינו של תחום ההבנה וההבעה הנחלת ידע – עניינו בתהליכים, ברכישת אסטרטגיות, ב'מפגשים' של תלמידים עם טקסטים ויצירות ספרותיות ובביטוי אישי. העיסוק המונחה בקריאה, בכתיבה, בהאזנה ובדיבור – מסייע לתלמיד להתבונן בעצמו ובעולם הסובב אותו ותורם לפיתוח המודעות העצמית. באמצעות הכתיבה יכול התלמיד להביע מחשבות, חוויות, רגשות ולבטים אישיים. הקריאה, ההאזנה, הכתיבה והדיבור המתוכננים מסייעים לתלמיד לגבש את עמדותיו בנושאים ערכיים ולעצב את השקפת עולמו. הם מזמנים התנסויות רגשיות וחברתיות חשובות ופיתוח של כישורים חברתיים, ותורמים לטיפוח הרגישות לזולת והסובלנות לדעות אחרות ולדרכי ביטוי שונות.
מטרת לימוד ההבנה וההבעה בבית הספר היסודי היא לטפח תלמידים קוראים וכותבים עצמאיים וביקורתיים, בעלי אוצר מילים רחב, בעלי יכולת ביטוי עצמי ובעלי תרבות דיבור. לשם כך, יש להכשיר את התלמיד לבצע משימות לימודיות ברמות שונות הכוללות מעבר בין אופנויות השפה (ההאזנה, הדיבור, הקריאה והכתיבה), תוך התבססות על טקסטים מסוגים שונים (נקראים ומושמעים, ומעולמות שיח שונים).

  • רכישת יסודות השפה העברית בארבע אופנויות השפה.
  • שימוש בשפה הדבורה והכתובה לצרכים תקשורתיים: שיחה, הבעת דעה/עמדה והעברת מידע.
  • קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות.
  • כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים.
  • הבנת המשמעות של תכנים כתובים ודבורים.
  • הבנת הקשר בין הלשון העברית והלשון הערבית.
  • הכרת יסודות המערכת הלשונית והבנתם: מבנים, תופעות ותהליכי לשון.

מפרט התכנים לפי כיתה

חזרה לראש הדף

נושאי הלימוד

משפחה, אני ושכונתי, אני וגופי, ימי הולדת, ימות השבוע, חגים ומועדים, עונות השנה, חיות מחמד, במגרש המשחקים, במכולת, רצונות, רגשות, מילות נימוס וברכה, צבעים והתמצאות במרחב.

חזרה לראש הדף

האזנה ודיבור למטרות שונות

מושגים מרכזיים

האזנה

הקשבה 

תגובה

בעל פה

שאלה 

תשובה

מיומנויות וכישורי חשיבה

האזנה לשירים ולסיפורים קצרים.

למידת שירים וסיפורים קצרים בעל-פה (ישיר וידקלם).

הקשבה לדברי אחרים, מתן תגובה בצורה הולמת והשתלבות בשיחה.

הבנת הוראות ומילוי הנחיות פשוטות.

להרחבה והעמקה- הבנת שאלות ומתן תשובות ענייניות, מלאות ותקינות בהקשרים שונים.

מושגים מרכזיים

נרדפות, הפכים, פירוש

שיחה

מילות נימוס

ברכה

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש במילים חדשות שנלמדו.

מתן תשובות לשאלות הקשורות לזהות .

שימוש במילות נימוס וברכה.

הרחבה והעמקה- הבנת מילות מפתח מתוך הטקסט.

הרחבה והעמקה- ניהול שיחה עם חברים ועמיתים.

מושגים מרכזיים

שעות,ימי השבוע, חודשי השנה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מושגי הזמן ושימוש בהם בעל פה

מושגים מרכזיים

אות

צורה

תנועה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת שמות האותיות וזיהוי צורתן.

קריאת האותיות בצירוף התנועות: קמץ, פתח, חיריק.

הבחנה בין צלילים מבחינה פונולוגית.

הרחבה והעמקה- הכרת סדר אותיות הא"ב.

מושגים מרכזיים

מלה, משפט, כותרת, קטע, סיפור קצר

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאת מילים, משפטים וטקסטים קצרים.

השלמת מילים חסרות במשפט נתון, מתוך מחסן מילים.

מושגים מרכזיים

נושא, אירוע, רצף, קישור, הוראות

הרחבה והעמקה- לפני, אחרי

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי נושא הטקסט.

מילוי הוראות בתיווך המורה.

הרחבה והעמקה- זיהוי רצף אירועים

מושגים מרכזיים

שורה, רווח, שול, עמוד, דף

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבה תוך התחשבות במבנה הצורני.

מושגים מרכזיים

כיוונים: ימין, שמאל, מעל, בתוך ומתחת, א-ב, 22 אותיות, חמש אותיות סופיות

מיומנויות וכישורי חשיבה

עיצוב נכון של האותיות בכתב קריא ובכיוונים הנכונים.

מושגים מרכזיים

מילה, משפט, פירוק והרכבה של מילים

מיומנויות וכישורי חשיבה

הרכבת מילים מצלילים שונים וכתיבתן.

התאמת מילים למשמעות.

כתיבה מילים הקשורות לנושא הנלמד, בכתיב נכון ובכתב קריא.

כתיבת משפטים פשוטים ותקינים לנושא הנלמד.

הרחבה והעמקה- מתן כותרת לטקסט קצר.

הרחבה והעמקה- זיהוי רצף משפטים בעלי משמעות.

חזרה לראש הדף

המערכת הלשונית

מושגים מרכזיים

קריאה, כתיבה, שמות האותיות, צלילים, סדר, זיהוי, צירוף, פירוק, סימני פיסוק

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה וכתיבה של אותיות, מילים ומשפטים, בצירוף תנועות וסימני פיסוק נכונים.

מושגים מרכזיים

מילים נרדפות והפיכות

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה והבנה של משמעות המלים הנרדפות וההפיכות.

מושגים מרכזיים

קמץ, פתח, חיריק

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי של צורת התנועות וקריאה תוך שילוב העיצור והתנועה.

מושגים מרכזיים

נקודה, סימן שאלה, פסיק

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה בהתאמה לסימני הפיסוק.

הרחבה והעמקה- כתיבת משפטים תוך שימוש בשלושה סימני פיסוק: נקודה, פסיק, סימן שאלה.

מושגים מרכזיים

שמות גוף (זכר, נקבה, יחיד רבים)

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת כל שמות הגוף.

התאמה לזכר ונקבה.

הרחבה והעמקה- שימוש בחלק משמות הגוף לצורך חיבור משפטים קצרים.

מושגים מרכזיים

זכר, נקבה , יחיד, רבים

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת דרכי השימוש בזכר ובנקבה, ביחיד וברבים.

חיבור משפטים קצרים בזכר ובנקבה, ביחיד וברבים.

חזרה לראש הדף

האזנה ודיבור למטרות שונות

מושגים מרכזיים

הקשבה, האזנה, רצף, רעיון

מיומנויות וכישורי חשיבה

האזנה לטקסטים והשתתפות בדיון בעקבותיהם ומענה לשאלות קשורות לטקסטים אלה.

הרחבה והעמקה- הבנת נושא, רעיון ורצף הדברים בטקסט נלמד.

הרחבה והעמקה- מעקב אחרי רצף הדברים וזיהוי רעיונות בנאמר.

הרחבה והעמקה- סכום הטקסט הנשמע.

מושגים מרכזיים

משמעות, הקשר, פירוש, נרדפות, הפכים

מיומנויות וכישורי חשיבה

רכישת מילים חדשות ושימוש בהם.

הבנת משמעות המילים מתוך הקשר.

מושגים מרכזיים

שיחה, הקשבה, תגובה, הסבר, סכום, מילה, משפט

מיומנויות וכישורי חשיבה

השתתפות פעילה בשיחה או בדיון בעקבות הקשבה לדבריהם של אחרים, בתחום התוכן הנלמד.

ניהול שיחות בנושאים הקרובים לעולמו של התלמיד.

מושגים מרכזיים

תיאור, דמות , עצם, משפט תקין

מושגי מרחב: על, מתחת, מעל, לפני אחרי, בין, על –יד, בתוך

מיומנויות וכישורי חשיבה

תיאור אירועים, דמויות ועצמים במשפטים מתאימים ותקינים.

הרחבה והעמקה- שיתוף אחרים בחוויות אישיות, רגשות ומחשבות, תוך שימוש במשפטים פשוטים.

מושגים מרכזיים

מי ? מה ? מתי ? איפה ? כמה?

מיומנויות וכישורי חשיבה

הרחבה והעמקה- שימוש נכון במילות השאלה ומתן תשובה בצורה עניינית.

מושגים מרכזיים

למטה, למעלה, קדימה, אחורה

מיומנויות וכישורי חשיבה

תיאור דמויות ועצמים תוך שימוש במושגי מרחב.

מושגים מרכזיים

קריאה קולית, קריאה דמומה, משפט, פסקה, טקסט.

סימני הפיסוק: נקודה, פסיק, סימן שאלה, נקודתיים, סימן קריאה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאת הוראות, משפטים וקטעים קצרים מנוקדים.

התייחסות לכותרת, לתמונות לאיורים ולעיצוב הטקסט.

קריאה קולית ודוממת בהתאמה לסימני הפיסוק.

מושגים מרכזיים

משמעות, תוכן, הקשר, רצף, זמן, מקום, דמויות, התרחשות, כותרת, נושא, רעיון.

מיומנויות וכישורי חשיבה

איתור פרטים נלווים התומכים בהבנת הטקסט (זמן, מקום, דמויות והתרחשויות).

הבנת משמעותן של מילים חדשות בהקשר לתוכן.

דיון בתוכן הטקסט, תוך שימוש במילות הסבר ונימוק.

הרחבה והעמקה- הבנת רצף האירועים בספור.

מושגים מרכזיים

כתב , שורות, רווחים, שול, סימני פיסוק (נקודה, פסיק, סימן שאלה)

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבה באופן תקין ועפ"י מוסכמות הכתיבה הכוללים שם, פועל ותארים.

הרחבה והעמקה- כתיבת משפטים בשילוב מיליות ומילות קישור.

הרחבה והעמקה- כתיבה חופשית בנושא הקרוב לעולמו של התלמיד (ללא הדגשת מוסכמות הכתיבה).

מושגים מרכזיים

תיאור, דמות, עצם, משפט תקין
שם , פועל , תואר זמנים ( אתמול, היום, מחר), רגשות ומחשבות

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבת פסקה או קטע בנושא הטקסט הנלמד.

כתיבה על אודות נושא רלוונטי לעולמו ולתחומי העניין של התלמיד (בהקשר לנושא הטקסט).

הבעת רגשות ומחשבות בכתב.

חזרה לראש הדף

המערכת הלשונית

מושגים מרכזיים

תנועה, אות, רצף האותיות, אותיות סופיות

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי האותיות: צליליהן, שמותיהן וסדרן.

זיהוי צורת התנועות וקריאה תוך שילוב העיצור והתנועה.

מושגים מרכזיים

שורש, משפחות מילים

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי מילים המסתעפות מאותו שורש, השייכות לאותה משפחת מילים.

מושגים מרכזיים

זכר, נקבה, יחיד, יחידה, רבים, רבות, יוצא דופן

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנה שקיימות מילים יוצאות דופן.

הרחבה והעמקה- הכרת הסיומות האופייניות למילים בלשון זכר ובלשון נקבה ,ביחיד וברבים כולל יוצאי דופן.

מושגים מרכזיים

מאחד עד עשר בזכר ונקבה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת שם המספר

הרחבה והעמקה- שימוש תקין בכתיבה ובקריאה.

מושגים מרכזיים

שם

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי שמות בטקסט נתון

מושגים מרכזיים

כינויי גוף, פעל, פעולה, זמן עבר, הווה ועתיד

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי פעלים בגופים השונים ובזמנים שונים.

שימוש תקין בפעלים בקריאה ובכתיבה של משפטים וטקסטים.

מושגים מרכזיים

מה, מי, מתי, איפה, מדוע, לאן, למה

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה תקינה של משפטי שאלה.

הרחבה והעמקה- חיבור משפטי שאלה.

מושגים מרכזיים

ו' החיבור, ה' הידוע

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת ו' החיבור ו ה' הידוע וזיהויים תוך קטע נתון.

הרחבה והעמקה- שימוש במילות קישור לצורך חיבור משפטים.

מושגים מרכזיים

אל, ל, מ, אצל, על, מתחת

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מילות יחס ושימוש בהן בעל-פה.

חזרה לראש הדף

האזנה ודיבור למטרות שונות

מושגים מרכזיים

מילות מפתח, רצף, נושא, דיון כיתתי, דו- שיח, הקראה

מיומנויות וכישורי חשיבה

מילוי הוראות הניתנות בעל פה.

מעקב אחרי רצף הדברים וזיהוי הנושא.

סכום הטקסט הנשמע.

מושגים מרכזיים

מילות קישור את ושל

מיומנויות וכישורי חשיבה

הרחבת אוצר המילים ושימוש במיליות ומילות קישור.

מושגים מרכזיים

תיאור, דיווח, סיפור

פתיחה, גוף, סיום, נימוק , כי, מפני ש..

מיומנויות וכישורי חשיבה

תיאור חוויות, אירועים, דמויות, עצמים, הרחבה והעמקה- אירועים משפחתיים, אקטואליים.

השתתפות פעילה בדיון, תוך התייחסות לדברי האחרים ומתן הסברים, נימוקים והבעת דעות ורגשות.

 

מושגים מרכזיים

מי ? מה ? מתי? איפה? כמה? לאן? היכן ? כיצד?

מיומנויות וכישורי חשיבה

שאילת שאלות ומתן תשובות ענייניות ונימוק במידת הצורך.

הרחבה והעמקה- שאלת שאלות כחלק מהשתתפות בשיחה או בדיון.

 

מושגים מרכזיים

רצון, צורך, יכולת

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבעת רצונות, בקשות, יכולות וכד'.

מושגים מרכזיים

קריאה שוטפת, קריאה דמומה
ניקוד, פסקה, קטע, טקסט

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה שוטפת של טקסט מנוקד והבנת הכתוב.

מושגים מרכזיים

דמויות, זמן, מקום, כותרת, נושא, רעיון מרכזי, רצף אירועים, לפני, אחרי, סיבה, תוצאה, מסר, סכום, חוויה, התנסות.

הרחבה והעמקה- משמעות גלויה וסמויה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הפקת המידע שבתוך טקסט ופרוש משמעותו הגלויה בשפת התלמיד.

איתור פרטים רלוונטיים בטקסט נתון המסייעים להבנה מעמיקה של התוכן הנלמד (נושא, רעיונות, זמן, מקום, דמויות, מסר, מידע וכד').

קישור בין הכותרת לתוכן הטקסט.

הסקת מסקנות לגבי תוכן הטקסט.

קישור תוכן הטקסט לעולמו האישי של התלמיד, התנסויותיו, חוויותיו ותחומי ענייניו.

הבחנה בין סיבה לתוצאה והבנת הקשרים ביניהן.

הרחבה והעמקה- הבנת הרצפים הלוגי והכרונולוגי של הטקסט.

הרחבה והעמקה- גילוי המשמעות הסמויה בטקסט.

הרחבה והעמקה- קישור לטקסטים אחרים.

הרחבה והעמקה- הבעת דעה ו/או עמדה אישית על הכתוב.

 

הרחבה והעמקה

מושגים מרכזיים

טבלה, עמודה, דיאגראמה

מיומנויות וכישורי חשיבה

איתור נתונים מתוך טבלה ודיאגראמה.

הבנת הוראות מורכבות וביצוע.

השוואה בין נתונים דרך טבלה .

מושגים מרכזיים

א. מידע, תיאור והסבר- טקסט מידעי לימודי.
ב. טקסט- הפעלה: תשבץ, ברכה, הזמנה, מודעה
ג. טקסט ספרותי: סיפור, שיר, מעשייה, משל. הרחבה והעמקה- קומיקס-עלילון, פתגם, אגדה.
ד. הרחבה והעמקה- טקסט טיעון ושכנוע –פרסומת.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת סוגות מגוונות וטיפול/הבנת המידע הנכלל בהן.

הרחבה והעמקה- הבחנה בין סוגות שונות ועריכת השוואה ביניהן.

מושגים מרכזיים

מילון, מילה ופרוש, סדר האלף-בית, מילה חד-משמעית ומילה רב-משמעית.

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש נכון במילון- איתור מילים עפ"י האות הראשונה.

מושגים מרכזיים

אתרים, מנוע חיפוש

מיומנויות וכישורי חשיבה

חיפוש מידע רלוונטי בנושאים הנלמדים.

הרחבה והעמקה- ביצוע מטלות חקר פשוטות בהקשר הנושאים הנלמדים.

מושגים מרכזיים

שורות, רווחים, שול, סימני פיסוק, משפט, פסקה, קטע.

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבה עפ"י מוסכמות הכתיבה, עם סימני הפיסוק.

מושגים מרכזיים

משפט פשוט, משפט מחובר, תיאור

מיומנויות וכישורי חשיבה

תיאור אירועים, דמויות ועצמים במשפטים. מתאימים ותקינים.

ביטוי רגשות ומחשבות בכתב.

הרחבה והעמקה- כתיבת משפטים / פסקה / קטע שלם בצורה תקנית מבחינה תחבירית הכוללים שם, פועל ותארים.

מושגים מרכזיים

רצף לוגי, סכום, מבנה, כותרת, עמדה, דעה

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבת סכום לקטע נתון.

כתיבת דעה לגבי הנושא הנלמד.

הרחבה והעמקה- כתיבת עמדה לגבי הנושא הנלמד.

מושגים מרכזיים

תוכנת כתיבה, מנועי חיפוש

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבת רשמים, דעות, רעיונות בעזרת המחשב.

שילוב חומר חזותי בטקסט הכתוב.

חיפוש מידע רלוונטי לביצוע מטלות בהקשר הנושא הנלמד.

חזרה לראש הדף

המערכת הלשונית

מושגים מרכזיים

שרש, משפחת מלים

הרחבה והעמקה- הטיה בציווי

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי מילים המסתעפות מאותו שורש השייכות לאותה משפחת מלים (במשפחת המילים (ט.ע.מ יש מילים מתארות: טָעִים, טְעִימָה, טְעִימִים, טְעִימוֹת).

הרחבה והעמקה- הכרת המושג שורש והבנת תפקידו מבחינת משמעות המילים במשפחת המילים.

מושגים מרכזיים

יחיד, רבים, יוצא דופן

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת הסיומות האופייניות למלים בלשון זכר, נקבה, יחיד, רבים וזוגי- כולל יוצאי הדופן ואברי גוף.

מושגים מרכזיים

מספר יסודי, מספר סודר

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת שם המספר (במספר יסודי מ 1-10, סודר מ 1-10 כולל ימי שבוע).

הרחבה והעמקה- הכרת המספרים עד 100

מושגים מרכזיים

שם

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי שמות בטקסט נתון.

הבחנה בין שם לפעל.

הכרת שם התואר ודרך השתלבותו עם השם.

מושגים מרכזיים

כינויי גוף.

זמנים: עבר, הווה, עתיד.

מיומנויות וכישורי חשיבה

נטיית הפועל בהתאמה לגופים ולזמנים שונים.

שימוש בפעלים מבניינים שונים ללא שם הבניין.

מושגים מרכזיים

פשוט, מחובר, מילות קשור (בגלל, כי, כאשר וכד')

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מבנה המשפט הפשוט.

הבחנה בין שם, פועל ותואר כחלקים הבונים את המשפט השלם.

הכרת המשפט המחובר (הבנוי משני משפטים פשוטים).

חיבור משפטים פשוטים ומחוברים.

מושגים מרכזיים

מה, מי, מתי, איפה, מדוע, לאן, למה

מיומנויות וכישורי חשיבה

חבור משפטי שאלה בנושאים שונים ומתן תשובות בהתאם למשמעות השאלה

מושגים מרכזיים

ו' החיבור, ה' הידוע

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת תפקידיהן של ה' הידוע ו- ו' החיבור.

הרחבה והעמקה- שימוש במיליות הקישור באופן תקין בעל פה ובכתב.

מושגים מרכזיים

עם, בתוך, בגלל, ליד, לפני, אחרי ועוד

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מילות יחס ושימוש בהן בעל-פה ובכתב.
הרחבה והעמקה- הטיה נכונה ושימוש תקין במילות יחס ( את, אותי, אותך, עלי, אלינו)

מושגים מרכזיים

זה, זאת, אלה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת כינויי רמז.

מושגים מרכזיים

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת פתגמים, ניבים וביטויים ומתן הסבר משמעותי להם.

הרחבה והעמקה- הצגת דוגמאות לביטויים ולפתגמים מחיי היום יום.

הרחבה והעמקה- שימוש בניבים במשימות כתיבה שונות.

חזרה לראש הדף

האזנה ודיבור למטרות שונות

מושגים מרכזיים

מילת מפתח, רצף, רעיון, רעיון מרכזי.

מיון, הסבר, נימוק, תיאור, הדגמה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

מילוי הוראות פשוטות ומורכבות.

האזנה לפרסומות, שירים, פזמונים ותשדירים והבנתם.

מעקב אחרי רצף הדברים וחזרה על הפרטים העיקריים במילים של התלמיד. כגון: ספור, דיון כיתתי, שיחות אישיות. הרחבה והעמקה- קטע מתוך אמצעי תקשורת, פזמונים, תשדירי ספורט וכד'.

סכום בעל פה של תוכן הנשמע והצגתו בצורה חלופית (ציור, שרטוט וכד).

הרחבה והעמקה-הצגה של סכום, ספור, חדשות במליאה.

מושגים מרכזיים

תגובה, התייחסות, רצף הדברים

מיומנויות וכישורי חשיבה

השתתפות בשיחה ובדיון תוך הקשבה ומתן תגובה לדברי אחרים.

גילוי יחס מכבד לדברי הזולת.

תיאור או דיווח על אירועים, דמויות, עצמים, חוויות, צרכים, רצונות, שאיפות, חלומות, תחביבים, התנסויות, עלילות וכד' בנושא נלמד וכן בעניינים הקשורים בחיי היום-יום מתוך הסביבה הקרובה (כיתה, בית ורחוב).

 

מושגים מרכזיים

מי ? מה ? מתי? איפה? כמה? לאן? היכן ? כיצד?

מיומנויות וכישורי חשיבה

שאילת שאלות בהקשר לתוכן הנלמד ומתן תשובות ענייניות ומנומקות.

 

מושגים מרכזיים

מבנים לוגיים: סיבה, תוצאה, בעיה ופתרון, הסבר, נימוק, הוכחה, פירוט והדגמה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבעת עמדה או דעה בנושא הנלמד, תוך הסבר ונימוק לביסוס הטיעון.

העלאת פתרונות חלופיים לסוגיה, בעיה, דילמה בטקסט נתון.

מושגים מרכזיים

קריאה קולית, דיוק, שטף, הגייה, סימני פיסוק, נימת קול

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה רהוטה של טקסט מנוקד ולא מנוקד.

קריאה דמומה של טקסט נתון והצגת הנושא המרכזי שלו.

קריאת טקסטים שונים (שיר, סיפור, הזמנה. הרחבה והעמקה- מתכון , הוראות , לתשבץ ,מודעה , טקסט מדעי, אגדה , מעשיה, קומיקס , כתבה, מידעי , מכתב, טקסט מפעיל).

מושגים מרכזיים

זמן, מקום, דמויות, רצף, אירוע, נושא

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי מילים בהקשר לתוכן והבנת משמעותן.

איתור פרטים (זמן, מקום, דמויות) מתוך הטקסט וזיהוי הנושא המפורש.

הבנת הרצף הלוגי של האירועים.

זיהוי משפטי מפתח בתוך הטקסט ומלות מפתח בתוך המשפטים.

הבחנה בין עיקר לטפל.

מושגים מרכזיים

רעיון מרכזי, מסקנה, הכללה, מסר, משמעות, מטרה, משל, נמשל

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי הרעיון המרכזי והבנת מטרת הטקסט.

הסקת מסקנות מתוך הנאמר בטקסט.

זיהוי סיבות ותוצאות של ההתרחשות או העלילה.

הבעת עמדה או דעה מנומקת כלפי התוכן הנלמד.

מושגים מרכזיים

סוגה: שירה, פרוזה

הרחבה והעמקה- תת סוגה: משל, פתגם, אגדה, מעשייה, קומיקס, כתבה, טקסט מידע, מכתב, תשבץ, ברכה, הזמנה, פרסומת, מודעה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מגוון תתי סוגות.

הרחבה והעמקה- זיהוי המאפיינים של המבנה הצורני והתחבירי.

הרחבה והעמקה-חיבור טקסטים מסוגות שונות.

מושגים מרכזיים

מילון, הקשר, שורש, מיקום תחבירי, סדר האותיות

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש במילון על – פי האות הראשונה

מושגים מרכזיים

עיצוב, רווח, שורות, שוליים.

שם, פועל, תואר.

משפט פתיחה

עלילה

סיום

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבה על-פי מוסכמות הכתיבה (מילוי הוראות, הנחיות או כתיבה חופשית).

כתיבה תקנית מבחינה תחבירית.

כתיבת סיפור ובו רצף אירועים המתארים התנהלות ומאפיינים של מספר דמויות.

מושגים מרכזיים

נקודה, פסיק, סימן שאלה, סימן קריאה, נקודתיים, מירכאות, סוגריים

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבה תקנית והתאמת סימני הפיסוק.

מושגים מרכזיים

חמשת המימיים: מי, מה, מתי, איפה(מקום) מדוע

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבת רשמים בעקבות אירוע, קריאה או צפייה.

מידוע תיאור והסבר תוך מתן תשובות לחמשת השאלות: מי, מה, מתי, איפה (מקום), מדוע.

מושגים מרכזיים

נימוק, סיבה ותוצאה, טיעון והנמקה (כי, מפני ש, בגלל, כדי ש..).

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבת פרשנות והסבר לדברים הנאמרים בטקסט.

כתיבת דעה, עמדה, טענה מנומקת לגבי הנושא הנלמד.

חזרה לראש הדף

המערכת הלשונית

מושגים מרכזיים

קמץ, פתח, שווא, חיריק, חולם, סגול, שורוק, קובוץ, חטפים

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרה וזיהוי צליליהם ושמותיהם של סימני הניקוד הבסיסיים ושימוש בהם.

מושגים מרכזיים

נקודה, פסיק, סימן שאלה, סימן קריאה, נקודתיים, מירכאות, סוגריים

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרה, זיהוי ושימוש בסימני הפיסוק.

מושגים מרכזיים

שורש, משפחת מילים, כינוי גוף, זמן (עבר, הווה, עתיד וציווי).

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי מילים המסתעפות מאותו שורש.

שימוש בפועל מגזרת השלמים בבניין קל בגופים השונים בשלושת הזמנים.

הרחבה והעמקה- הטיה בציווי.

מושגים מרכזיים

שם תואר, זכר, נקבה, יחיד, רבים, יוצאי דופן.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי ושימוש בשמות באופן תקין והתאמת שם לפועל ולתואר בזכר ונקבה בשפה הדבורה והכתובה.

מיון מלים לפי שם, תואר, יחיד, רבים.

מושגים מרכזיים

מספר בזכר, מספר בנקבה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת שמות המספרים 1-20.

הבחנה בין מספרים בזכר לבין מספרים בנקבה.

הרחבה והעמקה- הכרת המספרים עד 100

הרחבה והעמקה- הבחנה בין מספרים בזכר לנקבה ושימוש תקין בשפה דבורה וכתובה.

מושגים מרכזיים

מילת יחס, מילת קישור, אותיות בכל"ם, ו' החיבור, ה"א היידוע

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מילות התפקוד ושימוש נכון בהן בשפה הדבורה והכתובה.

הבחנה בין מילות קישור למלות יחס בשפה הדבורה והכתובה.

הרחבה והעמקה- הטיה נכונה ושימוש תקין במילות יחס ( את , אותי , אותך , עלי , אלינו)

הרחבה והעמקה- הכרת תפקידיהן של מילות הקישור ודרכי השימוש בהן למטרות הבנה והפקה של טקסטים ( כאשר, ככל ש... , אם , אז, לאחר מכן , מפני ש... )

מושגים מרכזיים

מי, מה, מתי, איך, מדוע, למה, האם, למי, למה, כמה, לאן, איפה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מילות השאלה ושימוש נכון בהן בדיבור ובכתיבה.

מושגים מרכזיים

שם הפעולה, שם הפועל

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי שם הפעולה ושם הפועל כחלק ממשפחת מלים.
זיהוי שם הפועל כחלק ממשפחת המלים.
הכרת דרכי השימוש בשם הפועל ובשם הפעולה לשם הפקה והבנת טקסטים מסוגים שונים.

חזרה לראש הדף

האזנה ודיבור למטרות שונות

מושגים מרכזיים

זמן, מקום, דמויות, אירוע, נושא, סוג טקסט, רעיון מרכזי, עיקר וטפל, רצף אירועים

מיומנויות וכישורי חשיבה

התייחסות עניינית ומכבדת לדברי הזולת.

זיהוי נושא הטקסט המושמע (ספור, חדשות, פרסומות, שירים, פזמונים ותשדירים).

איתור פרטים בסיסיים מהטקסט התומכים בהבנת התלמיד (מקום, זמן, דמויות, התרחשויות, בעיות, דילמות).

מתן הסבר ופרשנות לנאמר.

איתור הרעיון המרכזי בטקסט והבחנה בין עיקר לטפל.

הרחבה והעמקה- הצגה במליאה של סכום, ספור, חדשות וכד'.

מושגים מרכזיים

רצף לוגי: סיבה ותוצאה, הכללה, השוואה, תופעה, היבטים, בעיה ופתרון, טיעון ושכנוע.

מיומנויות וכישורי חשיבה

ארגון האירועים לפי רצף לוגי.

הצגת טיעון על הנושא הנלמד.

מושגים מרכזיים

שיחה, דיון, דעה אישית, עמדה, עובדה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

השתתפות פעילה בשיחה ובדיון בעקבות הקטע המושמע והבעת עמדות ודעות.

דיווח בעל-פה על חוויות ועל אירועים מחיי היומיום.

מושגים מרכזיים

צופן האלף- בית

אינטונציה (כל האמצעים הפרה לנגוויסטים)

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה קולית שוטפת ומדויקת של טקסטים תוך שליטה בצופן האלפביתי.

התאמת דרכי הקריאה למטרות הקריאה.

מושגים מרכזיים

קריאה עצמית, בחירה, רלוונטיות, עניין אישי.

מיומנויות וכישורי חשיבה

חיפוש אחר חומרים מקוונים רלוונטיים לנושא הנלמד.

מושגים מרכזיים

טקסט מידע וסיפורי.

רצף לוגי: סיבה ותוצאה, הכללה ופרטים, השוואה, בעיה ופתרון, רצף אירועים.

דעה, עובדה, טיעון ושכנוע.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת נושא הטקסט ורצף האירועים, תוך זיהוי המשמעות הגלויה והסמויה של הטקסט.

זיהוי משפטי מפתח בתוך הטקסט ומלות מפתח בתוך המשפטים.

הבחנה בין עיקר לטפל.

הבחנה בין עובדות לדעות בטקסט.

הרחבה והעמקה- נקיטת עמדה לגבי הכתוב תוך התייחסות לרעיונות, לנושאים ולמסרים.

הרחבה והעמקה- הערכה ונקיטת עמדה כלפי הכתוב

הרחבה והעמקה- קישור לטקסטים אחרים.

מושגים מרכזיים

כותרת, פתיחה, גוף, סיום, פסקות

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבת סיפורים ורשמים או דיווח בעקבות אירוע, קריאה או צפייה.

כתיבה על פי מחוון, עפ"י חמש המ"מים (או שאלות המ"ם): מי, מה, מתי, מקום, מדוע.

הרחבה והעמקה- כתיבת שאלות לראיון.

הרחבה והעמקה- כתיבה בסוגות שונות – ספור, שיר, דיווח , ראיון.

הרחבה והעמקה- כתיבת טקסט מידעי כתוצר של מיזוג מידע משני מקורות.

 

מושגים מרכזיים

תיאור, הסבר, נימוק, תהליך, תופעה, התנהגות.

מיומנויות וכישורי חשיבה

תיאור, הסבר ונימוק תופעות, תהליכים והתנהגויות.

 

מושגים מרכזיים

בעד, נגד, עמדה, דעה, טענה, שכנוע

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבעת עמדה או דעה מנומקת על טקסט מילולי, חזותי, דבור.

 

מושגים מרכזיים

סיכום, קיצור מידע

מיומנויות וכישורי חשיבה

סכום מידע ממקור אחד לפחות.

 

הרחבה והעמקה

מושגים מרכזיים

טבלה ,תמונה, גרפיקה

מיומנויות וכישורי חשיבה

איתור מידע מתוך טבלה או תמונה

השוואת הנתונים ומסקנות.

חזרה לראש הדף

המערכת הלשונית

מושגים מרכזיים

שורש, בניין קל, נפעל, גופים עבר, הווה, עתיד, ציווי

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש תקין בשורש מגזרת השלמים בבניין קל ונפעל.

נטיית פעלים בזמנים שונים.

מושגים מרכזיים

שם, פועל, תואר, סביל, פעיל

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה בין שם, פועל ותואר והבנת משמעות צורת סביל ופעיל.

מושגים מרכזיים

גוף ראשון, גוף שני, גוף שלישי

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש במונחים המתייחסים לכינויי הגוף:

  • גוף ראשון- אני אנחנו
  • גוף שני- אתה, את, אתם, אתן
  •  גוף שלישי- הוא, היא, הם, הן

מושגים מרכזיים

שם מספר, זכר, נקבה, ערך גימטרי

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרה ושימוש תקין בשם המספר בזכר ובנקבה, במספר מונה ומספר סודר עד 100 למטרות שונות.

הכרת הערך הגימטרי (הערך המספרי) של האותיות.

מושגים מרכזיים

משמעות קרובה, נרדפות, ניגוד, הפיכות- משלב

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה במשמעות המלים הנרדפות וההפיכות והבחנה בניגוד ביניהן.

כתיבת פסקה שתכלול מלים נרדפות והפיכות במשלב מתאים.

מושגים מרכזיים

מילון, סדר אלף-בית, ראשוני, משני

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש במילון על פי סדר האלף בית- ראשוני ומשני.

מושגים מרכזיים

פתגם, ניב, ביטוי, אמרה, צירוף לשון, צירוף מילים

מיומנויות וכישורי חשיבה

חשיפה לניבים, ביטויים ופתגמים כפועל יוצא של טקסטים שנלמדו, הבנתם, מתן פרשנות להם והצגת דוגמאות מחיי היום יום.

מושגים מרכזיים

צמדי מלים, סמיכות, פרודה, חבורה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרה ושימוש בצמדי מלים בצורת הסמיכות.

הבחנה בין סמיכות פרודה לסמיכות חבורה.

מושגים מרכזיים

מילות תפקוד, קשרים במשפט, כאשר, ככל ש.. אם, אז

לאחר מכן, תוך כדי כך, לפני כן

סיבה ותוצאה: כי, בגלל ה, מפאת, הודות ל, מאחר ש, מפני ש,

מילות יחס ונטייתן כולל בכל"ם.

ה' היידוע, ו' החיבור

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת תפקידיהן של מילות הקישור ודרכי השימוש בהן למטרת הבנת טקסטים והפקתם.

הכרה ושימוש במילות היחס ונטיותיהן- את, אותי.. אותך, עלי עליך...אלי אליך...בי, בך... לי, לנו, לכם.

מושגים מרכזיים

צורה פרודה ,צורה חבורה, שייכות כינוי

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרה ושימוש בצורות חבורות ופרודות של כינויי הקניין.

מושגים מרכזיים

שם הפעולה, שם הפועל

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי שם הפעולה ושם הפועל כחלק ממשפחת מלים.

זיהוי שם הפועל כחלק ממשפחת המלים.

הכרת דרכי השימוש בשם הפועל ובשם הפעולה לשם הפקה והבנת טקסטים מסוגים שונים.

השוואה ביו הפועל, שם הפעולה ושם הפועל של שורש אחד.