מפרט התכנים לכיתה ז'

חזרה

ימי הביניים והעת החדשה המוקדמת

60 שעות לימוד

התלמידים:

  1. יבינו שאירופה בימי הביניים מושתתת על שני יסודות: דת ותרבות נוצריות ומשטר פאודלי.
  2. יבינו שבימי הביניים התגבשו שתי דתות מונותאיסטיות חדשות, הנצרות והאסלאם ,שהתעמתו ביניהן לא רק מבחינת האמונה הדתית, אלא גם מבחינה פוליטית.
  3. יבינו שההבדלים במעמד היהודים ואורח חייהם בארצות האסלאם ובארצות הנצרות נבע בעיקר מהיחס ליהדות של כל אחת מדתות אלה.
  4. יבינו את הגורמים שהביאו לשינוי בתפיסת האדם ומקומו בעולם בראשית העת החדשה ואת משמעות החידוש שבתפיסה זו.
  5. יכירו ביטויים של ההומניזם ואידאל היופי באמנות ובאדריכלות בתקופת הרנסאנס (מאות 15-14).
  6. יכירו את ההמצאות החדשות (הדפוס, מכשירי הניווט וכלי השיט) ויבינו כיצד הן שינו את פני העולם והשפיעו על חיי הפרט והחברה (מאות 16-15).
  7. יבינו את הגורמים לקרע שנוצר בכנסייה הנוצרית בראשית המאה ה־16 ואת ההבדלים בין הכנסייה הקתולית לבין הכנסייה הפרוטסטנטית.
חזרה לראש הדף

יחידה 1: ימי הביניים

37 שעות לימוד

נפילת האימפריה הרומית: אירוע מכונן | נושא רשות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

שינוי המציאות באירופה בעקבות התפוררות האימפריה הרומית

  • נדידת העמים (פלישת שבטים שונים לאירופה) והשפעתה על היווצרות ממלכות אירופה.
  • קבלת הדת הנוצרית על ידי עמי אירופה והפיכת הנצרות לדת השלטת באירופה.

תיחום תקופת ימי הביניים: גישות שונות לקביעת תחילתה וסופה של התקופה בהיסטוריה הכללית ובהיסטוריה של עם ישראל

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

קריאת מפה
באמצעות מפה היסטורית, הציגו את מסלולי הנדידה של העמים והשבטים בראשית ימי הביניים וסמנו את הממלכות החדשות שקמו בעקבות הנדידה.

הגיבוש מחדש של אירופה - תרבות נוצרית ומשטר פאודלי | 10 שעות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

  • הגורמים להיווצרותו של המשטר הפאודלי.
  • המשטר הפאודלי: מלוכה וכנסייה (מבנה ומאפיינים).
  • המבנה ההיררכי הפאודלי והכנסייתי וחלוקת התפקידים והסמכויות במבנה זה.
  • חברה מעמדית של מתפללים, לוחמים, עמלים.
  • תלות חוזית במערכת היחסים בין המעמדות בחברה הפאודלית (סניור, וסל).
  • חיי היום־יום בחברה הפאודלית.
  • מעמדה ותפקידה המרכזי של הכנסייה ומעורבותה בחברה בתחומי החיים השונים.

בספרות, באמנות ובארכיטקטורה

(גילדה, אוניברסיטה)

כגורם המשפיע על מעמד היהודים בחברה הנוצרית

(רבנו גרשום מאור הגולה ,רש”י)

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

עיינו בטקסטים ותארו את המבנה החברתי ומערכות היחסים בין המעמדות השונים בחברה הפאודלית. הציגו זאת באמצעות תרשים.

השוו בין המעמדות השונים על פי אורח החיים ותנאי החיים.

בהתבסס על הידע וההבנה של הגורמים להיווצרות המשטר הפאודלי והמבנה שלו ,העריכו במה היווה המבנה הפאודלי מענה לצורכי החברה.

זהו סמלים ומוטיבים נוצריים ביצירות אמנות ואדריכלות של ימי הביניים.

התבוננו ביצירות אמנות מתקופת ימי הביניים (ציור ופיסול), ובהתבסס עליהן הסבירו את יחס הנצרות ליהדות וליהודים באירופה.

הצעות דידקטיות

מומלץ:
1. להשתמש בתרשימי זרימה כדי להמחיש את המבנה ההיררכי של המשטר הפאודלי והכנסייתי, תפקידים וסמכויות.
2. להפנות את התלמידים למקורות שונים (אתרי אינטרנט, ספרים) המציגים יצירות אמנות ואדריכלות מתקופת ימי הביניים כדי שיעמדו על השפעת הנצרות על התרבות והחברה באירופה בימי הביניים.
3. להשתמש בתרשים זרימה המתאר את מבנה התפקידים והסמכויות של מוסדות הקהילה היהודית כדי להבהיר את המשמעות של חיים בקהילה יהודית.

האסלאם – עלייתה של דת חדשה | 10 שעות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

  • ההתגלות, השליחות והמאבק של עובדי האלילים בנביא ובשליחותו במכה (622-610).
  • ההג’רה - הגירת מוחמד והמוסלמים ממכה למדינה ותחילת גיבוש הדת המוסלמית.
  • מצוות היסוד באסלאם: עדות, תפילה, צום ,צדקה, עלייה למכה (חג').
  • עקרונות האסלאם: אמונה באל אחד ,בנביאים של “עמי הספר” (יהודים ונוצרים) ,בספרי הקודש של היהדות והנצרות, בעולם הבא.
  • ג’האד (“דאר אל אסלאם”, “דאר אל חארב") וקביעת היחס ללא־מוסלמים.
  • יחסו של מוחמד לבני חסות (תנאי עומר).
  • אוטונומיה דתית־תרבותית־חברתית בתנאים של גולה־המרכז היהודי בבבל: הגאונים מנהיגי העם והשפעתם על עיצוב חיי היהודים בימי הביניים.
  • פילוסופיה, מדע ואמנות.

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

  • הציגו נקודות דמיון הקיימות בעקרונות של שלוש הדתות: אסלאם, יהדות ונצרות.
  • השוו בין מעמדם המשפטי של היהודים ומצבם התרבותי, החברתי והכלכלי בארצות הנצרות לבין מצבם בארצות האסלאם.
  • הסבירו מה הסיבה לשוני ביחס ליהודים ולמצבם החברתי, התרבותי והכלכלי בארצות האסלאם לעומת הארצות הנוצריות. נמקו.

התבוננו בכתבי יד, יצירות אמנות פלסטית ופיתוחים מדעיים מהתרבות המוסלמית בשיא פריחתה (באמצעות אתרי אינטרנט/ספרים) והסבירו לאור זאת את תרומתם של המוסלמים להתפתחות החברה והתרבות.

מסעי הצלב – עימות בין הנצרות לאסלאם | 7 שעות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

מסעי הצלב – עימות פוליטי ודתי

  • הסיבות למסעי הצלב.

היהודים בתקופת מסעי הצלב

  • יחס הצלבנים ליהודים במהלך מסעי הצלב ;תגובת היהודים והתנהגותם בתקופת מסעי הצלב.

ממלכת ירושלים הצלבנית:

  • מאפיינים.
  • הגורמים לנפילת הממלכה וההשלכות המעשיות על ארץ ישראל והחברה בה

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

קריאת מפה היסטורית, הסקת מסקנות, העלאת השערות
סמנו במפה את מסלול מסע הצלב הראשון . כמסקנה מקריאת המפה: שערו מה הם הקשיים שניצבו בדרכם של הצלבנים.

חקר
עבודת חקר קבוצתית בנושא: התמודדות קהילה יהודית (אחת) באירופה עם הצלבנים בתקופת מסע צלב. במליאת הכיתה, כל קבוצה תציג את דרכי ההתמודדות של הקהילה שבחרה. הכיתה תדון בדפוסי התגובה ותנמק אותם גם בהתחשב בגורמים הסביבתיים של הקהילה.

הצעות דידקטיות

מומלץ:
לערוך סיור באתרים ארכאולוגיים מתקופת הממלכה הצלבנית

המגפה השחורה- מהפכה דמוגרפית | נושא רשות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

תוצאות המגפה השחורה והשלכותיה על החברה והכלכלה באירופה.

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

ניתוח נתונים סטטיסטיים, הסקת מסקנות
אתרו ואספו נתונים סטטיסטיים על האוכלוסייה באירופה לפני המגפה השחורה ואחריה. לאור הנתונים, הסבירו מדוע המגפה השחורה מהווה נקודת מפנה בתולדות אירופה.

חזרה לראש הדף

יחידה 2: העת החדשה המוקדמת

23 שעות לימוד

רנסאנס והומניזם | 11 שעות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

השינוי בתפיסת האדם ומקומו בעולם

  • ההומניזם במאות ה־ 15-14 והגילוי מחדש של התרבות הקלאסית.

הרנסאנס כתרבות עירונית

  • מרכזים עירוניים באיטליה בתקופת הרנסאנס וחשיבותם (יש להדגיש את פירנצה).
  • מאפייני השליט הרנסאנסי ותרומת שליטי הערים להתפתחות הרנסאנס.
  • החברה העירונית ואורח חייה.
  • חידושים באמנות ובאדריכלות - מיכלאנג’לו, ליאונרדו דה וינצי, בוטיצ’לי.

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

ניתוח מקורות כתובים וחזותיים, הסקת מסקנות
עיינו במקורות שונים המבטאים את תפיסת ההומניסטים את האדם והעולם והסבירו את מאפייני האדם המצטיירים ממקורות אלה.
התבוננו ביצירות אמנות של גדולי הרנסאנס )לאונרדו דה וינצ’י, מיכלאנג’לו, בוטיצ’לי ואחרים(; ציינו אלו ממאפייני התפיסה החדשה של האדם באמנות באה לידי ביטוי בכל אחת מהיצירות.

מיזוג, טיעון
נתחו מגוון מקורות המתארים את פעילותם של השליטים בעיר־מדינה איטלקית (פירנצה, ונציה, מילנו, גנואה, רומא).
הציגו עמדה מנומקת בשאלת חשיבותם ותרומתם של השליטים להתפתחות תרבות הרנסאנס בעיר.

הצעות דידקטיות

מומלץ:
להפנות את התלמידים לאתרי אינטרנט או ספרים המציגים יצירות אמנות וארכיטקטורה מתקופת הרנסאנס.

שינויים בעולם הדעת בעת החדשה המוקדמת | 6 שעות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

המצאת הדפוס: טכנולוגיה חדשה והשפעתה על הידע והפצתו

עידן הגילויים הגאוגרפיים

  • פריצת גבולות אירופה.
  • ראשית פרישת ההגמוניה האירופית בעולם.
  • גילוי אמריקה ומפגש בין תרבויות.

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

טיעון
הביאו נימוקים לטענה שהמצאת הדפוס היא אחת המהפכות העיקריות בתולדות האנושות.

קריאת מפה, השוואה
השוו בין שתי מפות מדיניות של העולם, אחת מתקופת ימה”ב והאחרת המציגה את תמונת העולם לאחר הגילויים הגאוגרפיים.
ציינו על גבי המפה המציגה את תמונת העולם לאחר הגילויים הגאוגרפיים מהיכן הגיעו המגלים ומה המסלול שעברו מארץ מוצאם עד לארצות וליבשות החדשות.

הרפורמציה: דת, חברה ומדינה | 6 שעות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

הקרע בכנסייה הנוצרית

  • הגורמים לקרע בכנסייה.
  • ההבדלים בין עיקרי האמונה של הכנסייה הקתולית לבין עיקרי האמונה של הכנסייה הפרוטסטנטית.

יחסי דת ומדינה: השלכות הרפורמציה על המבנה הפוליטי באירופה | נושא רשות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה

השוואה
השוו (המשותף והשונה) בין עיקרי האמונה של הכנסייה הקתולית לבין עיקרי האמונה של הכנסייה הפרוטסטנטית.