33 שעות
נושא חובה - עולם העבודה וארגונים
חזרהשעות הוראה
נושאים
רציונל ומטרות
עולם העבודה וארגונים
עבודה המספקת הכנסה וקיום בכבוד, היא מקור עיקרי לזהות תעסוקתית, לתחושת ערך, למיקום חברתי, ליחסים חברתיים ולרווחה נפשית. העבודה מתקיימת בשכר ושלא בשכר, ככורח וכהעדפה, כביטוי יצירתי וכשגרה מוגדרת מראש, לבד ובמשותף, בתחום הביתי ובתחום הציבורי, באופן מוסכם, בקונפליקט ולעיתים אף בהפעלת כוח. בעולם העבודה העכשווי משרות נבדלות ברמת השכר, בתנאי ההעסקה, ביציבות, בהיקף המשרה ובהזדמנויות הקידום, בפיתוח מיומנויות כחלק מהמשרה ועוד. בחינת 'איכות המשרה' על פי ממדים אלה חשובה לחקר חסמים בכניסה למשרות באיכות גבוהה ולהבנת הקיטוב המעמדי בעולם העבודה ובחברה. עולם העבודה העכשווי הוא דינמי ומגיב לשינויים טכנולוגיים, והוא גם חלק ממערך כלכלה כלל-עולמי שיוצר תנודות המצרות או תנודות המרחיבות את מבני ההזדמנויות.
ביחידה זו נדון בתהליכים החברתיים-ארגוניים-כלכליים-פוליטיים, המתרחשים במדינות העולם ומעצבים את מבני ההזדמנויות ואת אפיוני המשרות המוצעות בהם. ממד נוסף המבחין בין משרות הוא ממד יחסי העבודה המתייחס לאפשרות שיש עובדים שזכויותיהם מוגנות על-ידי נציגי האיגוד המקצועי ויש אחרים שזכויותיהם וחובותיהם מוגדרות בחוזה אישי. גם בני נוער משתתפים בעולם העבודה: כתלמידים בחופשה או לצד הלימודים, כעובדים שלא לומדים וכעובדים שמשתתפים במסגרות לימוד שונות. על-פי החוק, זכויותיהם וחובותיהם מוגנות על ידי הסתדרות הנוער העובד.
הרבה מהמשרות שמוצעות לעובדים מתקיימות בארגונים שונים השייכים למגזרים שונים. בארגוני מעסיקים מתקיימת לעיתים תרבות ארגונית מגייסת, מעודדת, סולידרית, אך באחרים התרבות הארגונית בולמת, מתייגת, מפלה ואף פותחת פתח לשחיתות. ארגונים פועלים בתוך רשתות ובריתות עם ארגונים אחרים (ארגוני ספקים, ארגוני לקוחות, ארגונים ציבוריים) וגם מתוך תחרות מול ארגונים אחרים (כשאלה פועלים בתחומים דומים). יש שארגונים פועלים מתוך הישגיות ומכוונות לרווחיות כלכלית ויש שהם פועלים ללא כוונת רווח, למען מטרות חברתיות וערכיות. בארגוני שירותים שבהם הארגון עובד מול לקוחות, המועסקים נדרשים לקדם את מטרות הארגון באמצעות מיומנויותיהם ובאמצעות שינוי תגובותיהם הרגשיות במפגש עם לקוחות ופונים. ביחידה זו העוסקת בעולם העבודה נבחן גם את האופנים שבהם ארגונים כלכליים ועבודה בהם תורמים, בדרכים גלויות וסמויות, להיווצרות ולשעתוק של אי-השוויון החברתי. בנוסף נבחן גם את תרומתם ליצירת הזדמנויות חדשות מול טכנולוגיות חדישות.
עם התפתחות הטכנולוגיה והידע בתחומים השונים, נוצרת מניפה של עיסוקים שלחלקם נדרשת הסמכה, ובחלקם נדרשים מיומנות וניסיון. חלק מהעיסוקים התפתחו כפרופסיות בתהליכי מיסוד שונים, כשהאגודות שאליהם שייכים הפרופסיונליים מפיצות את הידע החדש בתחום ומקדמות את האינטרסים המשותפים של החברים בהן. עיסוקים אחרים חשופים לשינויים טכנולוגיים, המשנים את הביצועים הנדרשים בהם, ולעיתים אף מייתרים אותם .
יחידה זו מקנה מבט-על ומאפשרת לתלמידים להבין טוב יותר את עולם העבודה ולצבור בכך יתרון בבואם לתכנן את נתיביהם בתוכו, לתכנן קריירה הרצויה להם, שתעזור להם לפתח את שאיפותיהם התעסוקתיות ולתת להן ביטוי. בנוסף היחידה תאפשר פיתוח חשיבה ביקורתית על התהליכים בעולם העבודה ובעולם הארגונים.
- ביסוס ההבנה כי העבודה היא מקור עיקרי לזהות תעסוקתית, לתחושת ערך, למיקום חברתי, ליחסים חברתיים ולרווחה נפשית.
- ניתוח חסמים בכניסה למשרות באיכות גבוהה, ועמידה על ההשלכות להבנת הקיטוב המעמדי בעולם העבודה ובחברה.
- חילוץ הערכים המשקפים את הזכויות והחובות שבבסיס יחסי העבודה של המבוגרים ובני הנוער.
- מודעות לזכויותיהם ולחובותיהם של בני נוער עובדים ולומדים, המוגנות על ידי חוקי עבודה.
- בחינת האופנים שבהם ארגונים כלכליים והעבודה בהם תורמים, בדרכים גלויות וסמויות, להיווצרות ולשעתוק של אי-השוויון החברתי, והאופנים שבהם הם תורמים ליצירת הזדמנויות חדשות מול טכנולוגיות חדישות.
- ביסוס הבנה כי עולם העבודה העכשווי הוא דינמי ומגיב לשינויים טכנולוגיים, והוא גם חלק ממערך כלכלה כלל-עולמי שיוצר תנודות המצרות או תנודות המרחיבות את מבני ההזדמנויות.
- פיתוח החשיבה בנושא שאיפות תעסוקתיות של בני נוער, לצד פיתוח חשיבה ביקורתית על תהליכים בעולם העבודה.
מהי משרה איכותית?
תנאים הכרחיים אך לא מספיקים למשרה איכותית
תתי נושאים:
תבחינים למשרה איכותית:
- שכר
- יציבות
- היקף משרה (וולונטריות)
- תנאי העסקה (פנסיה, חופשת מחלה, הגנה מקצועית)
- הזדמנויות להכשרה ולקידום
מושגים מרכזיים
משרה איכותית
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
ניתוח נתונים של הלמ"ס והסקת מסקנות
נתונים המצביעים על סוגי תעסוקה בזיקה למושג "משרה איכותית"
טיעון: כסף חשוב יותר מסיפוק בעבודה.
דיון דילמה:
- מה עדיף – שכר גבוה ויציבות נמוכה או יציבות גבוהה ושכר נמוך?
- מה עדיף – עבודה שמאפשרת אוטונומיה רבה אך יציבות מועטה או אוטונומיה מועטה ויציבות רבה?
הצעות דידקטיות
התלמידים יכתבו מהי משרת החלומות שלכם? וינמקו את בחירתם!
צפייה בסרטים בנושא עולם העבודה כגון:
- ערכו של אדם
- טוקיו, סונטה
- איזה מין שוויון
- החיים שלנו
- סיפורים מן המסילה
- יום החצאית
- פיגומים
- יומיים ולילה
מהם הקריטריונים למיומנות מקצועית הנדרשת למשרה?
מיומנות מקצועית:
- לימודים (השכלה) והכשרה מעשית- פורמלית /לא פורמלית
- המאמץ הרגשי בשימור המשרה – אמוציונליות מוגבלת
- ותק וניסיון בארגוני חברה אזרחית.
- מידת נדירות המיומנות ביחס לאחרים בעיסוק היצע וביקוש
מושגים מרכזיים
מיומנות מקצועית
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
טיעון:
מיומנות מקצועית פותחת דלתות לתעסוקה איכותית
איסוף נתונים, ניתוח והסקת מסקנות
איתור מודעות דרושים באתרי האינטרנט ומיפוי המיומנויות המקצועיות הנדרשות למשרה
הצעות דידקטיות
ניתוח תוכן
של מודעות דרושים מהעיתונות ומאתרי אינטרנט.
מהי משרה פוגענית?
משרה פוגענית:
- פגיעה בזכויות אדם, סטראוטיפים וגילויי גזענות
- פגיעה בזכויות חברתיות של העובד ובעקרונות האמנה הבינלאומית.
מושגים מרכזיים
משרה פוגענית
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
ניתוח תוכן
משרות פוגעניות (מקדונלד).
עמ"ר:
חילוץ ערכים מהאמנה הבינלאומית לזכויות הילד.
הצעות דידקטיות
פעילות אזרחית
התלמידים ישתתפו בפעילות המעודדת את כיבוד זכויות האדם והעובד.
ניתוח משרה פוגענית באמצעות צפייה בסרטון:
המלחמה בניצול בני נוער בעבודה
זהות תעסוקתית
- מבוססת אבחון ו'התאמה' (כישורים ונטיות).
- מבוססת התנסות והזדמנויות.
תתי נושאים:
ממדים של זהות תעסוקתית: מימוש עצמי ותחושת הצלחה לעומת התפתחות במקצוע שנבחר.
מושגים מרכזיים
זהות תעסוקתית
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
חקר ראיונות/סקרים בנושא זהות תעסוקתית:
(כגון: עבודה כפרנסה, עבודה המתאימה לנשים/גברים, עבודה כבסיס למעמד, כבוד ויוקרה, עבודה כמקור לסיפוק, עבודה כשליחות).
הצעות דידקטיות
אתנוגרפיה:
התלמידים יתעדו שיחות עם מבוגרים מועסקים לגבי שלוש שאיפות תעסוקתיות. לאחר התיעוד התלמידים יחלצו תובנות על בסיס המושגים מתוך היחידה, ויציגו את תובנותיהם בפני הכיתה.
מהם הגורמים המטפחים/חוסמים זהות תעסוקתית?
גורמים המטפחים זהות תעסוקתית: חוללות תעסוקתית
- שאיפות תעסוקתיות
- בחירה בעיסוק
- מבנה הזדמנויות (המשרות והעיסוקים הרלוונטיים למרחב זמן ונגישות).
רשתות חברתיות דינמיות בשוק העבודה:
דור ה-Y, דור ה-Z (וירטואליות, למידה עצמית, פיתוח מיומנויות, תצורות עבודה חדשות ועוד)
מושגים מרכזיים
חוללות תעסוקתית:
- הסללה ומגדור
- הון אנושי
- הון תרבותי
- הון רגשי
- הון חברתי
- הון טכנולוגי
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
טיעון וגיבוש עמדה והנמקתה:
טענה: כל מערכת קשרים שיש לאדם מועילה באותה מידה להתפתחות זהותו התעסוקתית.
הצעות דידקטיות
התלמידים ימלאו שאלון בנושא זהות תעסוקתית, נטיות, כישורים וערכי עבודה
- חלק א: רשימת מקצועות בעלי יוקרה גבוהה ונמוכה . התלמיד יסמן בסולם מ1- 5 מקצוע המועדף עליו לעתידו המקצועי
- חלק ב: הוספת גורמים שלדעת התלמיד יגרמו לכך שיצליח או שלא יצליח להשיג את המשרה.
- חלק ג: לאן כדאי לפנות, עם מי כדאי לדבר ומה נכון ללמוד כדי לחזק את הסיכוי שיוכלו לעבוד במשרה המועדפת.
מהם הגורמים המשפיעים על שאיפות וציפיות תעסוקתיות
אינטליגנציה רגשית/מיומנויות חברתיות
עמ"ר
מה יותר חשוב במקום העבודה IQ או EQ.
או
דיון דילמה: ביטוי תסכול בעבודה כחיזוק של תחושת אותנטיות ומימוש עצמי, ביטוי תסכול בעבודה כפגיעה בחברים לעבודה מול סיכון מקום העבודה.
מוביליות וגורמים החוסמים התפתחות תעסוקתית
אי-שוויון בנגישות להכשרה מקצועית ולמיומנות מקצועית
עמ"ר
למה הכוונה באמירה "יש לתת חכות ולא דגים"? האם אתם מקבלים את האמירה? כיצד לדעתכם ניתן להנגיש חכות?
הסללה מקצועית אתניות מגדור
ניתוח נתונים והסקת מסקנות מתוך הלמ"ס לגבי אחוז נשים במשרות בכירות.
מאפייני הארגון
- החזון הארגוני/מטרות ויעדים
- גודל
- רמה טכנולוגית
- גלובליות לעומת מקומיות
- ודאות לעומת סיכון
- מקורות מימון
- מכוונות רווח
מושגים מרכזיים
חזון ארגוני
סיכון תעסוקתי
מקורות מימון
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
מיון וסיווג ארגונים על-פי קריטריונים של מאפייני ארגון.
עמ"ר:
באיזה סוג של ארגון היית רוצה לעבוד ומדוע?
הצעות דידקטיות
הצעה דידקטית:
התלמידים יאתרו 20 ארגונים מתוך האינטרנט. ימיינו את הארגונים על-פי הקריטריונים של מאפייני ארגון
סרט "אמא שנייה"
התלמידים יבחרו חברה שהמשפחה שלהם עובדת איתה ויפנו טלפונית לשירות הלקוחות של חברה זו. הם יערכו רשימה של כל הביטויים שנציגי השירות השתמשו בהם כדי להעניק לפונים להרגיש מרוצים ונינוחים.
מגזרים
האם מגוון של סוגי מגזרים חיוני לקיומה של חברה?
תתי נושאים:
סוגי מגזרים
- מגזר ציבורי (הראשון): שלטון מקומי, מנהל ציבורי ובטחון, שירותים ציבוריים, שירותים חברתיים.
- מגזר עסקי (השני): תעשיות, שירותים עסקיים, שירותים מסחריים.
- מגזר שלישי: החברה האזרחית, עמותות, ארגונים לא ממשלתיים NGOs.
מושגים מרכזיים
מגזר ציבורי
מגזר עסקי
מגזר שלישי
עבודת רגש – מרכזיותה עיסוקי הטיפול והשירות
תעשיות עתירות ידע (הייטק וביוטק)
תעשיות עתירות כוח אדם (יצרניות וחקלאיות)
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
עמ"ר:
מהם הערכים העומדים מאחורי המגזרים השונים?
טיעון:
מגוון של סוגי מגזרים חיוני לקיומה של החברה.
העלאת מגוון נקודות מבט
האם נכון לאפשר לגורמים עסקיים לפעול במגזר הציבורי?
טיעון:
כלכלת השירותים מחזקת אי-ביטחון תעסוקתי
הצעות דידקטיות
דיון
בנושא סוגי השירותים החברתיים תוך כדי הצגת היתרונות והחסרונות של נקודות המבט.
המורה יאתר סוגים של ערכים המניעים את העבודה במגזרים השונים, ויבקש מהתלמידים לדרג ערכים אלה, על פי סולם הערכים שלהם.
המשותף לתרבויות ארגוניות והמייחד כל אחת מהן
תתי נושאים:
- תרבות ארגונית
- ערכים, אמונה, נורמות ומנהגים (ברובד הסמוי והגלוי)
מושגים מרכזיים
רובד סמוי
רובד גלוי
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
השוואה והסקת מסקנות
השוואה בין ארגונים על פי התרבות הארגונית שלהם. לדוגמא: תנועות נוער, מתנסים, נבחרות ספורט
עמ"ר:
מהם הערכים המנחים את הארגון ברובד הגלוי והסמוי?
הצעות דידקטיות
תצפית
התלמידים יערכו תצפית ממוקדת על התרבות הארגונית של בית הספר
בחינת התרבות הארגונית במגוון ארגונים (ציבורי, ממשלתי ופרטי)
מושגים מרכזיים
בירוקרטיה
מבנה פורמלי
מבנה בלתי פורמלי
צרכים חברתיים
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
חשיבה ביקורתית
הטכנולוגיה מיעלת את הבירוקרטיה או מסרבלת אותה?
הצעות דידקטיות
מומלץ לצפות בהדגמת התחושה של התמודדות הפרט מול מערכת הבירוקרטית
בסרט "אני דניאל בלייק"
דיון:
מה הקריטריון לפיטורי עובד בתקופה של צמצומים?
תתי נושאים:
עקרונות הבירוקרטיה על פי וובר: ניהוליות – פורמליות לעומת אי-פורמליות
מושגים מרכזיים
קוד אתי
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
ניתוח טקסט
ניתוח קוד אתי של ארגון כגון תעשיות, חברות שמשווקות מוצרים.
עמ"ר:
אילו ערכים חשובים לי בגיבוש קוד אתי. האם ערכים אילו מתאימים לסוגי ארגונים שונים?
הצעות דידקטיות
כתיבת מסמך:
התלמידים ינסחו "קוד אתי" לארגון בית הספר שבו הם לומדים
- נפוטיזם (מינוי מקורבים)
- שחיתות ארגונית: לקיחת שוחד, הלבנת הון, העברת מידע קניין רוחני, פטנטים.
- הטרדות מיניות
- סטראוטיפים וגזענות
מושגים מרכזיים
נפוטיזם
שחיתות ארגונית
סטראוטיפים
גזענות
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
טיעון וגיבוש עמדה
יש הטוענים כי ראוי לאייש משרות על ידי בנים של מעסיקים, היות שיש להם התכונות הטבעיות לכך.
הצעות דידקטיות
ניתוח כתבות מהאינטרנט המדגימות תרבות ארגונית שלילית.
פתרון בעיות עידוד אקטיביזם חברתי:
הצעת רעיונות עם כשלים ארגוניים של תרבות ארגונית שלילית?
- מהו אי-שוויון תעסוקתי? כיצד הוא בא לידי ביטוי בעולם העבודה?
- מוביליות חברתית-כלכלית מול שעתוק מעמדי
תתי נושאים:
שוויון/אי-שוויון בהזדמנויות בתעסוקה:
- בשלב הכניסה
- בשלב הקידום
- בתחרות על תפקידים
מושגים מרכזיים
סגרגציה אופקית וסגרגציה אנכית:
אי-שוויון מגדרי
אי-שוויון אתנו- לאומי.
אי-שוויון לפי מיקום גאוגרפי בין המגזרים
אי-שוויון כלכלי: שכר ותגמולים
אי-שוויון חברתי: מעמד, יוקרה.
הערה: יש לבחור בסוג אחד מבין סוגי אי-השוויון.
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
איסוף וניתוח נתונים
עבודה במרשתת באתר שוויון הזדמנויות בעבודה. ניתוח שתי פניות ומענה של הנציבות לשוויון הזדמנויות בעבודה.
טיעון:
נקיטת עמדה
טענה: "מקצועות 'נשיים' נחשבים פחות"
חקר על פי נתוני למ"ס
"נשים מרוויחות פחות מגברים"
הצעות דידקטיות
ניתוח נתונים, מיון וקבלת החלטות
סימולציה: גיוס מועמדים למשרה ממיקומים חברתיים שונים (מגדר, אתנו-לאומי ועוד).
עריכת סקר של תלמידים לגבי מקצוע הוריהם:
- האם במקומות עבודה של הוריכם ההנהלה מאופיינת במגוון מגדרי/אתני/לאומי.
- הצגת מסקנות התלמידים לגבי בדיקת ההומוגניות או ההטרוגניות של ההנהלה.
כתיבת נייר עמדה (פוסט)
לנציב שוויון הזדמנויות בעבודה על אירוע שיש בו אי-שוויון חברתי והצעה לדרך טיפול.
- קריטריונים של תעסוקת בני נוער, מקג'ובס: עבודה זמנית? עבודה ללא התמחות? תשלום שכר?
- הגנה על בני נוער עובדים- זכויות וחובות
- עבודה כהצבר הון אנושי- פיתוח מיומנות כהתנסות
- עבודה ב"חברת הסיכון"- העסקה פוגענית של בני נוער (הטרדות), אי-ודאות , אמון במעסיקים
מושגים מרכזיים
נוער לומד
נוער עובד
נוער עובד ולומד
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
איסוף נתונים
איתור בעיות בנושא תעסוקת בני נוער, והצעות לפתרון
עריכת סקר
שאלון על העסקת בני נוער (סוגי תעסוקה, זכויות).
עמ"ר:
אילו ערכים נפגעים/מתנגשים בהעדפה של עבודה על חשבון השכלה?
עמ"ר: מהם הערכים הגלומים בתעסוקת בני נוער (לומד)
הצעות דידקטיות
צפייה ביקורתית בסרטים:
זכויות בני נוער בעבודה
דיון בקבוצות בשיטת הג'יקסו:
כל קבוצה תעסוק באחד מהמושגים (נוער לומד/נוער עובד/נוער עובד ולומד), ותשתף את שאר הכיתה במסקנותיה.
אתגרי ההתאגדות המקצועית בשוק העבודה העכשווי
משא ומתן על תנאי העסקה:
- בידוד לעומת התאגדות מקצועית
- חוזה אישי
- חוזה/הסכם קיבוצי
מאבקים (שביתה)
מושגים מרכזיים
חוקי עבודה
השביתה
אי-ביטחון תעסוקתי
חוק בטיחות וגהות בעבודה
אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר
שאילת שאלות:
של עובד חסר קביעות לגבי מעמדו וזכויותיו.
הצעות דידקטיות
בנייה של משחק דיגיטלי שימחיש את התועלת בהתאגדות של עובדים: חוזה אישי לעומת הסכם קיבוצי.
קישור למערך שיעור לגבי חופש ההתאגדות, זכויות בתעסוקה (המטה לחינוך אזרחי)
ניתוח יחסי עבודה לאחר צפייה ביקורתית בסרטים:
- השביתה (2005)
- זהב לבן עבודה שחורה (2004)