נושא חובה - תרבות נעורים וצריכה

חזרה

שעות הוראה

36 שעות

חזרה לראש הדף

רציונל ומטרות

תרבות נעורים וצריכה

נושא תרבות הנעורים כתחום מחקר בסוציולוגיה, בוחן את המידה שבה חייהם של מתבגרים משקפים ותואמים את הנורמות, הערכים ודרכי הפעולה האופייניות בקהילות השייכות להם ובמיקומים החברתיים והתרבותיים שהם חיים בהם. לחילופין, נבחנת האפשרות כי חייהם מתהווים כייחודיים ושונים ביחס לאלה של המבוגרים סביבם תוך יצירת פערים בין דוריים ("אתם לא מבינים אותי"). מערכות הסמלים המשותפות לבני הנוער ביקומיהם המובחנים והאופן שבו הן משמרות, משעתקות או מאתגרות את סביבתם, הן המעסיקות את החוקרים בתחום זה. אמונות, התנהגויות, סגנונות ותחומי עניין של בני נוער נבחנים אמפירית דרך ניתוח הרגלי הצריכה, הלבוש, ההקשבה למוזיקה, פעילויות ספורט, סלנג וצורות דיבור ואף בצורות החיזור. זאת על מנת לפענח את התהליכים החברתיים שבאמצעותם מעצבים מבנים חברתיים את הפעולה החברתית (agency), וזו בתורה, מאתגרת אותם ותורמת לשינוי בהם. ממד מרכזי בחייהם של בני הנוער הוא תהליך רכישת ההשכלה התיכונית וההתלבטויות בנוגע ללימודי המשך באקדמיה ומחוצה לה. לחצים כלכליים, חברתיים ותרבותיים עשויים לתרום להצלחה בלימודים אך יכולים גם לפגום בה. לכן מתבקש לקשור את הדיון בהשכלה ובצריכה לתחום תרבות הנעורים המכוון להעמקת ההבנה של המתח שבין פגיעויות וסיכונים בחייהם של בני נוער בזמן ובמרחב ספציפיים לבין הסקרנות, התשוקה להתנסויות, החיפוש אחר זהויות, הכמיהה לשייכות והנטייה לבדלנות, המועצמים בחייהם.

הנושאים המרכזיים והסוגיות ביחידה זו נבחרו על שום היותם רלוונטיים לחיי היומיום של בני הנעורים בישראל ובעולם: השאלה המנחה בנושא ההשכלה היא באילו דרכים מעניקה לנו רכישת השכלה אפשרויות חברתיות ו/או יתרון חברתי? בנושא רשתות חברתיות, תידון השאלה באיזו מידה הרשת החברתית היא כלי המטשטש אי-שוויון, או משעתק אותו. מהו פנאי? ומהם מאפייני תרבות הפנאי של גיל הנעורים בארץ ובעולם, נדון בנושא תרבות הפנאי ותרבות הצריכה ונברר כיצד משפיעה הקבוצה על החבר שבתוכה. בסיום היחידה יידונו המאפיינים המרכזיים של תחום הדעת והמחקר הסוציולוגי ובמה ייחודו ותרומתו לידע האנושי.

באמצעות תכנים אלה ירכשו התלמידים מושגים בסוציולוגיה עכשווית, יכירו מחקרים עדכניים ויפתחו יכולת לנתח תופעות חברתיות שמהוות חלק מחיי היומיום שלהם.

הנושאים ביחידה זו נלמדים בזיקה לשני צירים של זהות, שוויון ואי-שוויון המהווים שני עוגנים מובילים בתוכנית הלימודים החדשה. בשני צירים אלה יש ביטוי למימוש מטרות בתחום הערכים כמו שוויון, הכרה בשונות תרבותית, אמפתיה, הכלת השונה וסובלנות כלפי דעות שונות. המטרה היא לחתור למימוש ערכים אלה בקרב הלומדים.

  • רכישת מושגים סוציולוגיים קלאסיים וחדשים מתחומי התרבות, תרבות הפנאי, תרבות הצריכה, הקבוצה והזהות וללמוד לעשות בהם שימוש מושכל
  • ניתוח ביקורתי של הסוגיות שביחידה זו לאור שני הצירים המרכזיים – אי-שוויון וזהות
  • רכישת כלים שונים לניתוח תופעות מרכזיות ורלוונטיות לגיל הנעורים והסקת מסקנות
  • הערכה ביקורתית של מאמרים אנתרופולוגים
  • השוואת גיל הנעורים בחברות שונות
  • בניית שיח טיעוני על תופעת גיל הנעורים כתופעה אוניברסלית או כתופעה אופיינית בעולם המערבי
  • יישום חשיבה רפלקטיבית על אופן התנהלותם האישית באמצעות בחינת הסוגיות המרכזיות והמושגים שנלמדו ביחידה
  • דיון במתח והשלמה בין הערכים: אי-שוויון /שוויון, הכלת השונה וסובלנות כלפי דעות שונות
  • טיפוח ערכים כמו שוויון, הכרה בשונות תרבותית, אמפתיה, הכלת השונה וסובלנות כלפי דעות שונות
  • פענוח התהליכים החברתיים שבאמצעותם מעצבים מבנים חברתיים את הפעולה החברתית (agency)
  • הבנת מהותו ותרומתו של הידע הסוציולוגי לניתוח תהליכים חברתיים ותרבותיים
  • טיפוח מיומנויות של איתור מידע ברשת ובאתרים המתמחים בהצגת נתונים הנוגעים לעובדות חברתיות.
חזרה לראש הדף

זהות

10 שעות הוראה

זהות כמתגבשת במשא ומתן עם החברה

מהם מרכיבי זהות?

  • זהות אישית
  • זהות חברתית
  • זהויות משנה (ריבוי זהויות)

מושגים מרכזיים

זהות

זהות אישית

זהות חברתית

זהות מגדרית

זהות גילאית

עדתית/דתית/לאומית

זהות מקצועית

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

השוואה:
קריטריונים להשוואה בין מרכיבי הזהות.

עמ"ר ורפלקציה:

  • מה ממאפייני הזהות שלי מאפשרים לי להשתלב ולהשתייך?
  • מהם מאפייני הזהות המאפשרים לי להיות ייחודי?
  • האם ניתן לערוך הפרדה ברורה בין מרכיבי הזהות שלי?

הצעות דידקטיות

בניית גוגל פורמס
התלמידים יתבקשו לציין את זהויות המשנה שלהם. ולערוך השוואה בין הזהויות באמצעות פילוח הנתונים בכלי.

ניתוח מאמרים
"זהות בסימן שאלה"

תפיסת הזהות של בני נוער יוצאי אתיופיה בישראל

ניתן להרחיב בנושא זהויות תוך עיסוק במושגים: Fit in, Standing out

מהן הדרכים שבהן מתפתחת ומתגבשת הזהות?

מרכיבי זהות מולדים/ נרכשים

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

דיון: המתח המתמיד בין מרכיבי הזהות

גישת האינטראקציה הסימבולית

מושגים מרכזיים

פעילות גומלין

סמלים

"הצגת האני" (גופמן)

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

יישום
האם "הצגת האני" כפי שגופמן המשיג אותה רלוונטית לכל תרבות?

הצעות דידקטיות

קריאה ויישום
כיצד באה גישת האינטראקציה הסימבולית לידי ביטוי במוסיקה שחורה?

חזרה לראש הדף

תרבות גיל הנעורים

5-6 שעות הוראה

מהי תרבות ומהם מרכיביה?

מרכיבי תרבות חומריים

  • תרבות חומרית
  • סמלים
  • טכנולוגיה

מושגים מרכזיים

תרבות חומרית

סמלים

טכנולוגיה

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

זיהוי רכיבים וניתוחם
מרכיבים תרבותיים (חומריים/לא חומריים וכו') וניתוחם באופן חזותי ומילולי.

עמ"ר:

  • האם המרכיבים החומריים מגדירים את זהותנו?
  • האם העולם הווירטואלי מפחית מחשיבות מרכיבי התרבות החומרית?

הצעות דידקטיות

השוואה של אמצעים חזותיים
מרכיבי תרבות שונים על פי צילומי חדרי שינה של ילדים בעולם.

השוואה בין מרכיבי תרבות המתקיימים בסביבת הלומדים, ניתוח ההבדלים על פי התאוריה הפונקציונליסטים ותאוריית הקונפליקט

מרכיבי תרבות לא חומריים

מושגים מרכזיים

נורמות

ערכים

סטטוס

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

אילו ערכים באים לידי ביטוי בתרבות שלי?

תרבויות שונות בחברה הישראלית

מושגים מרכזיים

תרבויות אתניות

תרבויות דתיות

תרבות גיל

תרבויות פרופסיונליות

תרבויות לפי פעילות פנאי

הבחנות ב"טעם" בורדיה distinctions

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

השוואה
בין תרבויות שונות בחברה הישראלית באמצעות " טעמים" כגון מזון מוסיקה לבוש ועוד

תרבות – גישות לחקר תרבות

אתנוצנטריות ויחסיות תרבותית

מושגים מרכזיים

אובייקטיביות

שיפוטיות

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

עמ"ר:
האם אני/אנחנו אתנוצנטריים ביחס לתרבויות אחרות?

האם תרבות גיל הנעורים היא תופעה חברתית אוניברסלית?

מאפייני תרבות נעורים/אפיונים של גיל ההתבגרות:

  • מורטוריום מתמשך
  • נוכחות גדולה ומהירה של מרכיבים גלובליים בתרבות הנעורים.

מושגים מרכזיים

גיל ההתבגרות

מורטוריום

איש שוליים

גלובלי

לוקלי

גלוקלי

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

הבנייה של טיעון:

  • גיל ההתבגרות כתופעה אוניברסלית או תופעה הקיימת בעיקר בעולם המערבי?
  • מורטוריום מתמשך תורם/פוגע חברתית

עמ"ר:
יחסי גומלין בין הלוקלי לגלובלי: עד כמה אני חלק מהכפר הגלובלי?

השוואה המשותף והייחודי לבני נוער בארץ ובעולם (על פי המאמר של ענת קציר)

ניתוח ביקורתי של מאמר אנתרופולוגי בנושא התבגרות בחברות שונות של מרגרט מיד

השוואה והסקת מסקנות:
טקסי מעבר בחברות שונות:

  • טקס קבלת תעודת זהות
  • בר/בת המצווה
  • הכניסה לצבא
  • התרמילאיות
  • טקס פרידה בבקו"ם
  • טקסי מעבר בתרבויות שונות: בחברה הדרוזית, המוסלמית, הנוצרית.
  • העלאת מגוון נקודות מבט
  • טקסי מעבר למתבגרים בתרבויות המשנה בחברה הישראלית

עמ"ר:
במה התופעות שאני עובר בגיל הנעורים משותפות ו/או שונות מבני נוער אחרים בעולם?

הצעות דידקטיות

נייר עמדה: ניתוח גישה
דור ה-Y – כאילו אין מחר

השוואה
מאפייני הנוער הישראלי לעומת בני נוער בארצות אחרות (קציר, ענת)

ניתוח מחקר והסקת מסקנות
"מדיה, ילדים ובני נוער: נתוני צריכה, הרגלי שימוש ופרקטיקות חברתיות" על פי חננאל רוזנברג

צפייה בסרט
טקסי בגרות בתרבות שונה. (מיד)

צפייה וניתוח של טקס התבגרות ע"פ טרנר

חזרה לראש הדף

תרבות הפנאי של גיל הנעורים

5 שעות הוראה

מהם מאפיינים הייחודיים לתרבות הפנאי בגיל הנעורים?

מושגים מרכזיים

פנאי

פנאי רציני

פנאי מזדמן

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

איתור וזיהוי של תופעות משותפות לתרבות פנאי בארץ ובעולם

עמ"ר:
מה מבין 7 מאפייני הפנאי שאותם מונה היוש (2018) באים לידי ביטוי בפעילות הפנאי שלי?

מושגים מרכזיים

קבוצת השווים

קבוצות התייחסות

הצעות דידקטיות

ניתוח מאמר
רוזנברג, חננאל "מדיה, ילדים ובני נוער: נתוני צריכה, הרגלי שימוש ופרקטיקות חברתיות" פרק 7 מתוך הדו"ח השנתי – התקשורת בישראל 2015. אוניברסיטת אריאל

מושגים מרכזיים

קונפורמיות

פיקוח חברתי

פנאי שלילי/סטייה

הצעות דידקטיות

אמצעים ויזואליים
הצגה ,סרטון, הרצאות מומחה, עדויות בנושא כוחו של היחיד להשפיע על קבוצה בעלת מאפיינים של תרבות פנאי שלילית.

דיון
האם לחץ חברתי מניע/בולם פעילות פנאי

השוואה והסקת מסקנות:
על פי נתוני הלמ"ס באיזו מידה הפנאי נגיש לכל בני הנוער במגזרים בישראל?

חזרה לראש הדף

שוויון ואי- שוויון | רשתות חברתיות והשפעתן בגיל הנעורים

5 שעות הוראה

רשתות חברתיות מעניקות מרחבי זהות שאינם מתקיימים מחוץ לרשתות

רשתות חברתיות בראי התאוריות:

  • מארק גרנובטר (עוצמתם של קשרים חלשים)
  • בורדיה

מושגים מרכזיים

רשת חברתית

הון חברתי

הון תרבותי

הביטוס

סוגי רשתות חברתיות:

  • רשת חברתית צפופה/ רופפת;
  • רשת אפלה
  • Cyber bullying

 

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

איתור וזיהוי מאפיינים
מאפייני המרשתת על פי התאוריות.

העלאת מגוון נקודות מבט:
התרומות והסכנות/חסמים של המרשתת החברתית.

העלאת מגוון נקודות מבט:
מידת החשיבות של פיקוח חברתי ברשתות החברתיות

עמ"ר:
המרשתת מעניקה לקבוצות נוער מרחבי זהות שאינם מתקיימים מחוצה לה

טענה:
בשימוש ברשתות החברתיות יש להגן על ערכים

הצעות דידקטיות

ניתוח מאמר
אילן תלמוד/ גוסטבו מש העוסקים בנושא רשתות חברתיות.

ניתוח מאמר
מרחבי הסייבר

ניסוח אמנה לגלישה בטוחה ברשת

השפעת רשתות חברתיות בסוגיית השוויון החברתי בין בני נוער

  • מנגנוני השפעה של רשת חברתית דיגיטלית
  • מנגנוני השפעה של רשת חברתית לא דיגיטלית
  • פיקוח חברתי בשני סוגי הרשתות

מושגים מרכזיים

שעתוק

ניעות חברתית

פיקוח חברתי

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

עמ"ר:
האם ואיך השימוש הרב בנייד/מרשתת משפיע על המיומנויות החברתיות שלי?

טענה
הרשת החברתית היא כלי המטשטש אי שוויון או משעתק אותו

הצעות דידקטיות

איתור ודיון:
בחירת סוגיה ברמת המקרו ואיתור נגישות התלמידים באמצעות הרשת החברתית שלהם לאדם המסוגל לפתור את הסוגיה. דיון יתמקד בשאלות:

  • מידת נגישות
  • קריטריונים לנגישות

איתור חוזקות וכשלים במנגנוני הבקרה על הרשתות החברתיות:

  • באמצעות סיפורי נפגעים ברשת
  • מנגנוני הפיקוח לסיוע לנפגעים (הימצאות תקנון מנהל הרשת)
חזרה לראש הדף

תרבות הצריכה של גיל הנעורים

5 שעות הוראה

מהי תרבות הצריכה? | אי-שוויון ושוויון בדפוסי צריכה של בני נוער

מאפייני תרבות הצריכה בגיל הנעורים:

  • צרכנות בלתי נלאית
  • אמצעי הצריכה (הקניון/ מתחמי צריכה ובילוי/ רשתות)
  • מובילי צריכה
  • צריכה סימבולית (מותגים)

מושגים מרכזיים

תרבות צריכה

סוכן חיברות

"אחר משמעותי"

סטטוס

סמל סטטוס – מותג

צרכים מדומיינים

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

טענה:
בני הנוער רואים בקניון מתחם צריכה ובילוי

רפלקציה והסקת מקנות
מעקב אחר דפוסי הצריכה שלי וניתוחם.

הצעות דידקטיות

ניתוח מאמר והסקת מסקנות:
דפוסי צריכה של בני נוער, על פי מעמד סוציו-אקונומי

ניתוח טקסטים חזותיים וכתובים
הקשר בין צריכה לבין אחזקת הגוף:בפרסומות ובמאמר

ניתוח מאמר:
"הקניון כמקום בעידן המודרני המאוחר"

איפוק מול לחץ חברתי בצריכה של מוצרים

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

עמ"ר:

  • עד כמה אני "נכנע" לתכתיבי הצריכה של בני גילי?
  • עד כמה אני מודע למניפולציות המופעלות עלי בנושא צריכה?
  • כיצד אני יכול להתמודד עם תופעת הצריכה המוגזמת ו/ או המניפולציות?

השימוש בטכנולוגיה בתרבות הצריכה של המתבגר משפיע על אי- השוויון והשוויון

הטכנולוגיה בתרבות הצריכה

  • בחירת ערוצי תקשורת
  • שפה כמחסום
  • נגישות הטכנולוגיה בהיבט בין-דורי, בין-מרחבי

מושגים מרכזיים

זמינות טכנולוגית

נגישות טכנולוגית

פערים חברתיים

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

טענה
"צריכה ירוקה" תורמת לאקולוגיה החברתית מוסרית (מיחזור/ ניצול מדינות עולם שלישי/צמחונות וטבעונות)

טענה
הצריכה באמצעות הטכנולוגיה עשויה לגרום לתופעה של התמכרות

העלאת מגוון נקודות מבט
יתרונות וחסרונות בצריכה באמצעות הטכנולוגיה

הצעות דידקטיות

סקר: ראיון והשוואה
צריכה באמצעות הטכנולוגיה בקרב בני נוער ומבוגרים.

ניתוח מאמר
ניתוח פערים חברתיים בנגישות לטכנולוגיות תקשורת ובשימוש בהן; המאמר של גוסטבו מש ואילן תלמוד

חזרה לראש הדף

רכישת השכלה בגיל הנעורים

4 שעות הוראה

רכישת השכלה בגיל הנעורים מעניקה אפשרויות חברתיות ו/או יתרון חברתי

רכישת השכלה והסמכה כמשימה מרכזית בגיל ההתבגרות:

אפיקי הסמכה מגוונים – פורמליים ובלתי פורמליים

מושגים מרכזיים

סגרגציה מגדרית

סגרגציה אתנית

סגרגציה לאומית

סגרגציה אתנית

מוביליות חברתית

"חברה מסמיכה"

הסללה

הון תרבותי (מתוך ספרו של מוטי רגב)

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

קריאת נתונים, השוואה והסקת מסקנות מנתונים גרפיים
(מתוך אתר הלמ"ס) השכלה ביחס למגדר, לאום ועדה

טענה
השכלה היא האפיק המרכזי למוביליות חברתית ולתגמולים חברתיים

העלאת מגוון נקודות מבט

  • האם יש לערוך בחינות הסמכה (כמו בגרות) באופן שונה ומובחן לאוכלוסיות שונות
  • האם הסמכה בלתי פורמלית (דוגמת הדרכה בתנועת נוער) מהווה יתרון בעתיד

ניתוח נתונים והסקת מסקנות:
הקשר בין שכר להשכלה – למ"ס: "ברוטו לשכיר לפי מספר שנות לימוד ומין"

אתרי מידע (משרד החינוך):
זכאות לבגרות (מרכז ופריפריה, הבדלים לאומיים)

הצעות דידקטיות

ניתוח מאמר
כיצד מתאר קולמן את הקשר בין תהליכי רכישת השכלה לבין הכנסה?

ניתוח מאמר
כהן ניסים, "מדוע מרבית הנכשלים בבית הספר, הינם בני המעמד הנמוך? ". אתר "יכולות" מיסודה של קרן רש"י

חזרה לראש הדף

מאפייני הדיסציפלינה הסוציולוגית

2 שעות הוראה

ייחודו ותרומתו של תחום הדעת סוציולוגיה לידע האנושי

  • המאפיינים המרכזיים של תחום הדעת והמחקר הסוציולוגי
  • הבחנה בין נקודת מבט של מקרו ושל מיקרו
  • תחומי המחקר המרכזיים (עכשוויים)
  • הסוציולוגיה כמדע

מושגים מרכזיים

סוציולוגיה

גישה מחקרית מקרו/מיקרו

מאפייני המדעיות

אסטרטגיות חשיבה מומלצות ועקרונות עמ"ר

עמ"ר:
במה חידד העיסוק בפרק זה עבורי/תרם לתפיסתי את חשיבות לימודי הסוציולוגיה

הצעות דידקטיות

מיון
5 מאמרים מכתב העת 'סוציולוגיה ישראלית' בשנתיים האחרונות על פי הרצף בין מיקרו למקרו