בית מדרש: "הנצח כבעיה קיומית"
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פילוסופיה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה עצמאית
- שלבי חינוך:
- חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- גדי איתי
- שפה:
- עברית
פילוסופיה אקזיסטנציאלית בבית המדרש
בעיית סופיוּת החיים ועובדת היותנו בני תמותה עומדת בפני כל אדם. אנו מנהלים את חיינו מתוך התייחסות לסופם – לעיתים על ידי התעלמות מאומצת או התכחשות נמרצת ולעיתים על ידי ניסיונות להפוך את מותנו הקרב לכוח או לרעיון בעל השפעה בחיינו. מאז ומתמיד העסיקה הבעיה פילוסופים והוגים. אחת הדרכים (הפוריות, לדעתי) שבה הוגים חשבו וחושבים עליה היא לבחון את משמעותו של נצח אפשרי לחיינו ואת משמעות חיינו 'מנקודת ראותו' של הנצח.
פעילות זו הנלמדת בסגנון בית מדרש חושפת את התלמידים לרעיונות בפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית ולשאלות המעסיקות פילוסופים.
הפעילות היא הזדמנות לתלמידים לחשוב באופן מונחה על עובדת סופיות החיים והיחס הרגשי והפילוסופי אל עובדה זו. היא מעשירה את ההתמודדות האישית והרגשית עם סופיות החיים כחלק מתהליך ההתבגרות.
למידת הטקסטים בחברותא מפתחת מיומנויות בין-אישיות, קריאה של טקסטים ראשוניים פילוסופיים או בעלי תוכן פילוסופי ויכולת חשיבה סינתטית שתאפשר קישור רעיונות של הוגים שונים ומתקופות שונות.
מהלך השיעור:
א. חלוקה לחברותות, רצוי הטרוגניות.
ב. כל משתתף מקבל את הטקסטים לקריאה ואת דף העזר לתלמידים עם שאלות מנחות.
ג. על התלמידים לענות בעבור עצמם (בעל פה) על השאלות המנחות שבדף העזר.
ד. אם נותר זמן, כוח ועניין, נסו לבנות טבלה משווה בין התפיסות השונות שקראתם. בחרו את ממדי ההשוואה שנראים לכם רלוונטיים.
ה. איסוף ודיון בטקסטים לאור השאלות המנחות.
> בית מדרש בנושא "הנצח כבעיה קיומית"
> לדף העזר לתלמידים
הפעילות נכתבה בעבור מאגר הידע מחוננט.