למידה מבוססת קהילה - כנס מורים בלילה
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- אוריינות דיגיטלית, חלל ואסטרונומיה, היבטים רגשיים, חברתי ערכי, מוסיקה
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בדרך החקר, מעגלי שייכות, למידה עצמאית
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- אריה מלמד כץ, אלון גינצברג, אורן בוך
- שפה:
- עברית
ארבע פעילויות מקוונות של מורי מחוננים שיצרו קהילתיות ונוצרו בתקופת הקורונה
המעבר ללמידה מרחוק בתחילת ימי הקורונה הביא מורים ממרכזי מחוננים, כמו גם מורים במסגרות הרגילות, לשנות את דרכי ההוראה שלהם ולחפש דרכים ליצירת מעורבות ולמידה פעילה של תלמידיהם בהנחיה מקוונת בלבד.
שלושה מורים מספרים על פעילויות שעשו למען תלמידיהם ושהפכו למעשה ללמידה משפחתית וקהילתית.
כל הפעילויות נעשו ביוזמת מורים ומנהלים במרכזי מחוננים בתקופת הסגר הראשון של הקורונה. ההרצאות ניתנו במסגרת מושב "למידה מבוססת קהילה" בכנס "מורים בלילה" – כנס שאף הוא נעשה ביוזמת אלון לוי, מנהל מרכז המחוננים עמק הירדן, ומיה מירב, מורה במרכזי המחוננים כרמיאל ושלומי ומדריכה פדגוגית באגף למחוננים ולמצטיינים. המושב הוקלט בעבור מאגר הידע מחוננט.
אלון גינצברג - הוראה משלבת משפחה: פלייליסט ומשחק ניווט
יצירת פלייליסט משפחתי – בקורס "צליל מכוון" חוקרים תלמידיו של אלון מוזיקה. לבחירת התלמידים מסלולי חקר שונים. אחד מהם מוביל ליצירת פלייליסט משפחתי: התלמידים בוחרים קטעים מוזיקליים לתקופות בחייהם לפי גיל, מראיינים בני משפחה ובוחרים בעבורם קטעים מתאימים. הראיונות מחייבים למידה עצמאית של סוגות מוזיקליות והתבוננות רב תחומית: נוסף על הלמידה המוזיקלית, הפעילות מזמנת שיח משפחתי ומבט היסטורי על תרבות וצריכתה. את הפלייליסטים מעלים התלמידים לקבוצת ואטסאפ משותפת להורים ולילדים, ומי שמעוניין – מציג אותו במפגש בין-דורי. חשוב לציין שמדובר בפרויקט מתמשך וחווייתי.
תאוצה לקבוצה – אלון משתמש במשחק naraview – משחק ניווט בין ערכים בוויקיפדיה. מדובר במשחק תחרותי המשתמש בקישורים החמים של ויקיפדיה. אלון הזמין את תלמידיו ואת משפחותיהם למשחק קבוצתי בשני שלבים: בשלב הראשון – ארבעה סבבים של משחק "רגיל" – במהלך המשחק דנים במסלולים השונים, ביעילות מול מהירות – כיצד מחפשים טכניקות לחיפוש בערכי הוויקיפדיה, ועוד. לאחר ארבעה סבבים (כ-40 דקות) – שואל אלון חידה על שמונת המושגים שעלו במסלול. כאן כבר יש חידה קבוצתית – כולם פותחים את המיקרופונים ומפצחים יחד את החידה. הלמידה הפעילה של התלמידים מזמינה את ההורים להיות שותפים פעילים גם הם. משחק זה מזמן למידה פעילה, חשיבה מטא-קוגניטיבית על החיפושים (הדומים והשונים) ומפגיש את התלמידים עם ערכי ויקיפדיה שיכולים לעורר עניין ולהיות בסיס להמשך למידה.
אריה מלמד כץ – אסטרונומיה בקבוצות ואטסאפ
אריה חיפש דרך לרתום את תלמידיו ללמידה מרחוק בתקופת הסגר. לשם כך גייס את הידע שלו באסטרונומיה ואת היותו חובב צילום, ולאחר ניסיונות לא מוצלחים בשיעורי וידאו (באמצעות zoom) החליט להשתמש בקבוצות ואטסאפ של תלמידים והורים שנפתחו במרכזים שבהם הוא מלמד. במסגרת זו פרסם לתלמידים תמונות מלוות בהסברים, סרטונים ומשימות חישוביות ותצפיתניות. תגובות של תלמידים – תשובות, שאלות, מקורות נוספים – הפכו את הלימוד לפעיל ולאינטראקטיבי. מתברר שילדים רבים גייסו את הוריהם לתצפיות משפחתיות ונוצרה למידה קהילתית.
קבוצות הוואטסאפ התניעו למידה פעילה, שאילת שאלות ודיונים בקבוצה: התוכן שהכניס לקבוצות לא היה סוף הדרך אלא תחילתה של למידה, כאשר לא היה ברור לאן תתפתח.
אורן בוך – קהילת תומכי למידה מרחוק
בפרוץ הסגר התאגדו כמה מרכזי מחוננים ופיתחו את מיזם "מחוננים בלילה" – מפגש למידה מרחוק שבועי לתלמידי מרכזי מחוננים מכל הארץ. מורים רבים נרתמו למשימה וניתנו הדרכות פדגוגיות להוראה מרחוק. אלא שאז התברר שיש צורך גם בתמיכה טכנית, ולא כל המורים שלטו במידה מיטבית בתוכנת zoom שרוב הלמידה התבצעה באמצעותה, ונזקקו לתמיכה בשלבי ההכנה של המפגש, וקצתם – גם במהלכו. כך קמה קהילת התומכים הטכניים של מחוננים בלילה – קהילת מתנדבים מגוונת. את קהילת התומכים הובילו מורים מצוות המיזם.