חפש ב:

עקרונות בהוראת מחוננים

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
יצירתיות, למידה בדרך החקר, למידה עצמאית
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
גדי איתי
שפה:
עברית

מה צריכה להכיל יחידת הוראה למחוננים ולמצטיינים?

העקרונות לוקטו ממאמרים מחקריים ומפרסומים רשמיים לצורך המפגש הראשון של השתלמות המורים הארצית למורי מחוננים בשנת תשע"ב "תחומי הדעת ביחד ולחוד בהוראת מחוננים" ופורסמו במאגר הידע מחוננט.
לא לכל העקרונות יש תמיכה הולמת בספרות המחקרית, ואף שהם מבטאים הסכמה רחבה – לא כולם מוסכמים על כל החוקרים החשובים בתחום. חוקרים שונים שמים דגש על עקרונות שונים התואמים את המודל שבו הם תומכים להוראת מחוננים. כמו כן העקרונות מנוסחים בתמצות ובלי דוגמאות מלוות ולכן פתוחים לפרשנויות שונות ואף מנוגדות. העקרונות מעלים דילמות המעסיקות מורים וחוקרים בהוראת מחוננים. לכן לקט זה אינו תחליף לקריאת הספרות המחקרית בתחום ולהכשרה הולמת בהוראת מחוננים.

העקרונות:
א. תוכני פעילות למחוננים יכילו מרכיבים של אי-ודאות או מורכבות.
ב. פעילות למחוננים תדרוש הפעלת כישורי חשיבה מסדר גבוה.
ג. פעילות למחוננים תאפשר רפלקסיה על הלמידה וחשיבה ברמת המטא.
ד. פעילות למחוננים תעסוק בשאלות פתוחות או בשאלות שהתשובה עליהן מורכבת ורב‐ממדית.
ה. פעילות למחוננים תחרוג מתוכנית הלימודים הרגילה בבתי הספר ותחשוף את התלמידים לתחומי ידע חדשים.
ו. פעילות למחוננים תעודד התמודדות ערכית עם הנושאים הנלמדים.
ז. פעילות למחוננים תכלול תרגול שאינו 'מכאני' אלא מעודד חשיבה, מקוריות ויצירתיות.
ח. פעילות למחוננים תעסוק בדרכי המחקר והחקירה בתחום.
ט. פעילות למחוננים תאפשר ותעודד השקעת מאמץ יעיל בלמידה וחקר עצמאיים.
י. פעילות למחוננים תכלול מרכיבים בין-תחומיים או רב‐תחומיים.
יא. פעילות למחוננים תעסוק במושגים כלליים ועל‐תחומיים.
יב. פעילות למחוננים תעסוק בנושאים מרכזיים בתחום הדעת.
יג. פעילות למחוננים מעודדת יצירת קהילה לומדת.
יד. נושאי פעילות למחוננים הם נושאים המעוררים סקרנות אצל התלמידים.
טו. פעילות למחוננים תאפשר ותעודד ייצוג של הידע הנרכש במגוון דרכים.
כמובן אין צורך לכלול את כל העקרונות בכל פעילות.

מומלץ לקרוא גם את מאמרה של ג'ויס ון טסל בסקה המציג שלושה מודלים בסיסיים בבניית תוכניות לתלמידים מחוננים.
אלו המודלים:
א. מודל התוכן – מודל המדגיש את חשיבותם של מושגים ומיומנויות למידה השייכים לתחום דעת מסוים. המודל מציע לקדם את התלמידים המחוננים דרך תחום הדעת ומשתמש בהערכה מקדימה ככלי לקביעת הקצב האישי של כל תלמיד. על ידי המבחן המקדים אפשר לבנות חומרי למידה מרוכזים שיתאימו לתלמידים וליכולותיהם.
ב. מודל תהליך-תוצר – מודל השם דגש על למידת מיומנויות חקר ולמידה עצמאית שבעזרתן יפיקו התלמידים תוצר ברמה גבוהה. המודל דורש עבודה בקבוצות או בצוותים שבהם המורה הופך להיות מנחה לצד חוקרים או אנשי מקצוע מן התחום הנחקר. בשיאו של התהליך מבצעים התלמידים חקר עצמאי המשקף הבנה של תהליך המחקר המדעי על ידי התלמיד.
ג. המודל האפיסטמולוגי – מודל המדגיש מערכות ידע מושגיות שלמות על פני פריטי ידע. השאיפה היא לחשוף את התלמיד למושגי מפתח, עקרונות ורעיונות מרכזיים החוצים גבולות תחומיים. עקרונות ומושגים אלו ישמשו בסיס להבנת תחומים חדשים וללמידה בהמשך. המורה במודל זה שותף לדיון עם התלמידים.

המאמר פורסם בכתב העת –
Gifted Child Quarterly Fall 1986 vol. 30 no. 4, pp. 164-169

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.