דלג אל

איך שואלים שאלות? סדנת תרגול

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
שפה, גאוגרפיה - אדם וסביבה, מדעי החברה, אוריינות דיגיטלית
פדגוגיות יעודיות:
שאילת שאלות
מסגרות חינוכיות:
כיתות מחוננים, מרכזי מחוננים
שלבי חינוך:
חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
גדי איתי
שפה:
עברית

סדנת תרגול לשאילת שאלות

הסדנה מתבססת על שיטת QFT לשאילת שאלות שפותחה על ידיRight Question Institute.

מהלך הסדנה
א. הצגת עקרונות ה-QFT (5 דקות):
במהלך הצגת הטריגר תתבקשו
- לכתוב הכי הרבה שאלות שאתם יכולים
- אל תעצרו לדון, לשפוט או לענות על אף אחת מהשאלות
- כתבו כל שאלה בדיוק כפי שנשאלה
- שנו קביעות או טענות למשפטי שאלה

ב. שלב פרונטלי ועבודה ביחידים (20-15 דקות):
הקרנת הטריגר – מצגת של What the World Eats – פרויקט האוכל שצילם פיטר מנזל ברחבי העולם. במהלך הקרנת המצגת ואחריה התלמידים מתבקשים לכתוב לעצמם כמה שיותר שאלות. כל אחד צריך להגיע ל-20 שאלות. השאלות יכולות להיות מכל סוג ועל כל נושא הקשור למצגת – תזונה, פוליטיקה, כלכלה, חקלאות, ביולוגיה, תרבות וכל נושא אחר.

ג. עבודה ביחידים (10-5 דקות):
כל אחד קורא את השאלות שלו ובוחר את 5 השאלות שהכי מעניינות אותו (לא בהכרח שאלות פוריות. הבחירה נעשית רק לפי מידת הסקרנות שהן מעוררות).

ד. עבודה בזוגות (10 דקות):
מסווגים את השאלות לכאלה שהן שאלות כן/לא, לשאלות סגורות שיש עליהן תשובה יחידה (ובתוכן מסווגים תת-סיווג לשאלות שעליהן אפשר למצוא את התשובה בגוגל לעומת תשובה שדורשת בדיקה מסוג אחר) ולבסוף לשאלות פתוחות.

ה. הצגה במליאה (15 דקות):
מציגים כמה דוגמאות במליאה. מדברים על השאלה אם אפשר לנסח שאלות מחדש או לנסח שאלות קרובות כך שיהפכו משאלות כן/לא לסגורות ומסגורות לפתוחות.

ו. עבודה בזוגות (5 דקות):
כל זוג בוחר שאלה פתוחה אחת שנראית לו פורייה. התלמידים כותבים את השאלות שבחרו על הלוח.


ז. מתחלקים לשלושה צוותים (15 דקות):
כל צוות מקבל קריטריון אחד לפוריות (מערערת, עשירה וערכית או טעונה) ובוחן את 5 השאלות שעל הלוח מבחינת הקריטריון. הוא יכול גם להציע ניסוח מחודש של השאלות. כל צוות מציג את ממצאיו ומדרג את השאלות לפי הקריטריון שלו.

ח. דיון (10-5 דקות):
מהי השאלה הפורייה הטובה ביותר שמצאנו בינתיים?

ט. איך נחפש תשובה? הצגה פרונטלית (20 דקות):
נציג בפני התלמידים את מדד הטיפוח האנושי UN HDI ואת מדד האושר העולמי כאתרים שנותנים מידע גולמי היכול לשמש לחקר. גולשים באתרים ובודקים אם וכיצד תורמים מדדים אלו למחקר על השאלות שלנו. ממשיכים למחשבה על שאלות חקר שאפשר לשאול על הנתונים לנוכח השאלה הפורייה שלנו.

י. דיון מסכם ובחירת 3-2-1 שאלות פוריות שהיו יכולות להיות בסיס לקהילת למידה או לחקר (10 דקות).

> מידע על מדד הפיתוח האנושי בוויקיפדיה בעברית

> מידע על מדד האושר העולמי בוויקיפדיה בעברית
> הוראות לשיטת QFT

אולי תתעניינו גם ב...

מתמטיקה של בחירות
החיים מזמנים לנו בחירות רבות. אילו שיטות בחירה קיימות ומהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן?
מעבר לשביל – פעילות היסטורית בשביל ישראל
תוכנית רב שנתית לפעילות חקר, לימוד ויצירה לטיפוח הזיקה בין שביל ישראל לאתרי מורשת, לאירועים היסטוריים ולאנשים החיים בקרבת השביל
קומדיה של טאויות
איך מרגילים תלמידים לתכנן ניסוי ולבצעו בדרך נכונה? שימוש במתודה של מציאת טעויות הוא אחת הדרכים להטמיע דרכי עבודה נכונות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.