חפש ב:

אוליבר טוויסט

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
היסטוריה, ספרות
פדגוגיות יעודיות:
למידה בדרך החקר, דילמות
מסגרות חינוכיות:
אמירים
שלבי חינוך:
יסודי
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
איריס אזולאי
שפה:
עברית

אוליבר טוויסט: סיפור קלסי בעל ממד היסטורי

קלסיקות ספרותיות סביב דמויות ואירועים שונים הן מקור ללמידה על העבר, על תקופות שונות ומאפייניהן מהיבטים שונים מתחום התרבות והאומנות, ההיסטוריה, הגאוגרפיה ועוד. הן מאפשרות לדון בתקופה, בדגש על ערכים והעלאת דילמות וסוגיות שונות. קלסיקות ספרותיות, בהיותן מקור ללמידה, מאפשרות מפגשים בכל הרמות: שכלתניים, ערכיים, רגשיים וחווייתיים. המפגש עם הטקסטים על סוגיהם השונים מאפשר שימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה דוגמת פרשנות, העלאת השערות, העלאת מגוון נקודות מבט, זיהוי קשרים ורכיבים, שיפוט והערכה ועוד. הקורס רב-תחומי ומזמן תהליכי הוראה-למידה גם בסביבה טכנולוגית.

השיעור המוצג הוא שיעור פתיחה ליחידה העוסקת בספרו של צ'רלס דיקנס "אוליבר טוויסט". יחידה זו מסתיימת בחקר התקופה מהיבטים שונים. תוצר החקר הוא בניית דגם של רחוב בלונדון בתקופה המתוארת בספר. השיעור מוצע במסגרת קורס ושמו "תולעת ספרים" בתוכנית "אמירים" לילדי כיתות ה-ו העוסק בקלסיקות של ספרות ילדים. הקורס מתמקד בדמויות שונות בתקופות שונות בראי ההיסטוריה ובהן בילבי, הקלברי פין, תום סוייר, הרוזן ממונטה כריסטו, רובינזון קרוזו, העני והעשיר ועוד.

שאלות מרכזיות:
מה היו מאפייני התקופה באנגליה במאה ה-19 בהיבטים השונים: מעמדות, מעמד האישה, תרבות, שפה, לבוש, כנופיות ילדים ועוד? כיצד המאפיינים האלה שונים מההווה או דומים לו?
אילו תכונות מסייעות לאדם להיחלץ ממצבים קשים בחייו?

היבט היסטורי נוסף:
במקורות סריקה של פרק משני תרגומים לעברית של הספר. מה קורה לתרגום במהלך השנים? מה ניתן ללמוד על שינויי השפה ועל עיצוב הטקסט?

> מערך השיעור
> אוליבר טוויסט על פני 100 שנה: שני תרגומים לאותו פרק
> תמונות של אוליבר טוויסט

מערך השיעור נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.