שלוש פרדיגמות בחינוך מחוננים
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מאמר
- פותח ע"י:
- דיוויד יון דאי ופיי צ'ן David Yun Dai and Fei Chen
- שפה:
- עברית
שלוש פרדיגמות בחינוך מחוננים
Three Paradigms of Gifted Education: In Search of Conceptual Clarity in Research and Practice
הכותבים מתארים שלוש פרדיגמות החולשות על התחום: פרדיגמת "הילד המחונן" הרואה במחוננות פוטנציאל ותכונה כמותית מולדת וקבועה המיוצגת על ידי IQ; פרדיגמת "ההתפתחות" או "פיתוח הכישרון", הרואה במחוננות מאפיין דינאמי הייחודי לתחום הדעת ואשר מורכב ממגוון מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים-חברתיים וסביבתיים ומוביל להשגים בולטים ומנהיגות בתחום; והפרדיגמה הדיפרנציאלית, המגדירה את הצרכים החינוכיים של תלמידים מחוננים בהקשר של תחומי הדעת בבית הספר, זו התייחסות המאבחנת את הפרט על בסיס התאמת התוכן מבחינת קצב הלמידה, עומק התכנית ומורכבות הצגתה ובנוסף גם תחומי העניין ומגוון תכונות אישיות.
את התקציר כתבה ד"ר גילמור קשת עבור מאגר הידע מחוננט.