דלג אל

התנועה בציוריו של אדגר דגה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
אומנות פלסטית, פיסול וציור
מסגרות חינוכיות:
אמירים
שלבי חינוך:
יסודי
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
דליה כספי
שפה:
עברית

כיצד יוצרים תנועה ביצירה דו-ממדית? למידת יצירותיו של אדגר דגה

סקירה 
אחד האתגרים שמעמידה בפני היוצר יצירה דו-ממדית, נייחת מטבעה, הוא יצירת אשליה של תנועה. הצייר אדגר דגה ניסה לתפוס בציוריו את הרגע החולף, רגע קטן, פשוט ואינטימי. לשם כך צייר רקדניות בפעילויות יום-יומיות מאחורי הקלעים ולא רק על הבמה. נקודת הראייה שלו בלתי שגרתית. נוסף על כך משתקפת ביצירותיו השפעה של הצילום, המצאה חדשנית בזמנו. 


מבנה היחידה 
היחידה כוללת התבוננות מעמיקה ביצירות של אדגר דגה ובדרך עבודתו הייחודית; בדיקת נושא התנועה בעבודותיו ובמיוחד בציורי הרקדניות; חיפוש של מאפייני התנועה ביצירותיו וחיפוש של שפת האומנות היוצרת את התנועה; בדיקת ההשפעות שעזרו לאומן ליצור תנועה ביצירתו; השוואת עבודתו ליצירות היוצרות תחושת סטטיות להסבר התמודדותו הייחודית עם אתגר התנועה. התלמידים לומדים גם על תנועה: צופים בתנועה, מנסים להסביר אותה ולצייר אותה. כסיכום ליחידה התלמידים יוצרים עבודה שהיא מחווה לדגה ובאה בעקבות התבוננות בעבודתו. המטרה איננה העתקת עבודותיו אלא שימוש בהן כהשראה מתוך מתן ביטוי אישי.


יצירות נוספות שנעשה בהן שימוש במהלך הלמידה
הרקדנית הכחולה – סֶבֵריני, עירום יורד במדרגות – מרסל דושאן, הדינמיזם של כלבלב ברצועה בלה היחידה נלמדה בכיתה ה' במסגרת קורס העמקה באומנות בתוכנית אמירים בבית הספר אפרים צמח בטירת הכרמל. היחידה נכתבה בעבור מאגר הידע מחוננט בהנחיית מדריכת אמירים אילה גיברט.

> יחידת הוראה: התנועה בציוריו של אדגר דגה

אולי תתעניינו גם ב...

מודל ההעשרה המשולש של רנזולי
מודל ההעשרה הבית ספרי לטיפוח מצטיינים (מודל זה הוא בסיס לתוכנית אמירים)
הפסיכולוגיה של החושים
כיצד קשור עולם החוויה הפנימי אל החושים – שער הכניסה אל התודעה?
אוריגמי, כלכלה וחשיבה מדעית
יחידת הוראה בנושא השפעת "עשה זאת בעצמך" על מחירו של מוצר הכוללת קיפול דגם אוריגמי וביצוע ניסוי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.