הוסיפו תמונה של הנוף המשתקף מחלון ביתכם וכתבו על עצמכם.
כנס מדריכים ארצי מקוון – הדרכה עם הפנים קדימה
"הדואג לימים זורע חיטים; הדואג לשנים נוטע עצים; הדואג לדורות מחנך אנשים"
(יאנוש קורצ'אק)
מדריכות יקרות ומדריכים יקרים,
שמחנו לפגוש אתכם בכנס המדריכים הארצי המקוון.
בכנס עצרנו יחד לכמה שעות מעניינות להתבונן על עשייתנו דרך חלון הראווה של ההדרכה בהווה ובעתיד, האזנו לשתי הרצאות מרתקות וקיימנו מושבים לדיון ולשיח עמיתים על שאלות גדולות מהשטח.
אגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה והמחוזות.
לכנס המונגש הישארו בדף זה.
הכנס המקוון התקיים ביום שלישי ל' בתשרי תשפ"ג, 25 באוקטובר 2022.
ברכות והרצאת פתיחה
פתיחה וברכות
- מר איל רם, סמנכ"ל ומנהל מינהל עובדי הוראה
- גב' דליה פרץ, מנהלת אגף עו"ה בתפקידי הדרכה
הרצאת פתיחה
ההדרכה כמומחיות מסגלת – היבטים עיוניים והשלכות מעשיות
- פרופ' לילי אורלנד-ברק, דיקן הרשות ללימודים מתקדמים, הפקולטה לחינוך אונ’ חיפה
מושבים מקבילים בהובלת המחוזות: הדרכה עם הפנים קדימה, הלכה למעשה
במהלך הכנס התקיימו מושבים בנושא 'הדרכה עם הפנים קדימה' בהובלת המחוזות.
בחלקו הראשון של כל מושב נחשפנו ל'אבן דרך' גדולה שאותה הוביל המחוז ולדרכי ההדרכה המסייעות להטמעתה ולהצמחתה. בחלקו השני התקיימה למידת עמיתים בקבוצות קטנות (בחדרי זום) שעסקה בשאלה גדולה שעליה המחוז מעוניין לקבל את התובנות של חוכמת ההמונים.
מושב מחוז צפון
תקציר
קיים פער בין תפיסת ההדרכה של המדריך לבין הפעולות שהוא עושה כדי ליצור הדרכה מיטבית.
בסדנה תיחשפו לחקר פרקטיקות, כלי המזמן למדריך התבוננות על מהלכי ההדרכה שלו, על עצמו ועל תפקודו המקצועי במטרה לשכלל את הדרכתו.
שאלה מובילה
מהו הערך המוסף של חקר הפרקטיקות ליצירת שיח הדרכה מיטבי?
מנחות
אורית יערי, רכזת הדרכה מחוזית
עדי זקר, מרכזת חינוך לשוני בעי"ס
מושב מחוז חרדי
תקציר
תפיסת ההדרכה המיטבית המכוונת לחיזוק השייכות – תנאי משמעותי לגדילה, להתפתחות ולהנעה.
מדריכים המזדהים עם תפקידם ומחוברים לקהילת ההדרכה יצליחו להשפיע ולגדל את החניכים שלהם.
שאלה מובילה
מה בעיניכם תורם לחיזוק השייכות של המדריכים לתפיסת ההדרכה, לקהילת המדריכים ולערכי המחוז?
מנחות
נעמי שי, מפקחת פיתוח מקצועי והדרכה
טובי שפיגלמן, רכזת הדרכה
מדריכות מחוזיות
מושב מחוז חיפה
תקציר
תפיסת ההדרכה בעידן הגפ"ן – עקרונות ההדרכה המאמנת והמעטפת לקידום שוויון ההזדמנויות ולפיתוח הצוותים החינוכיים.
שאלה מובילה
מהו הערך המוסף שניתן לקבל משילוב של תפיסת ה'אימון' בהדרכה?
מנחות
זיוה רון, מפקחת על הפיתוח המקצועי וההדרכה
ענת אסולין, רכזת הדרכה מחוזית
שותפות נוספות
רונית ליטבק, אביטל הולדנברג, איילת שחרית, אינאס סבאח ומדריכות מחוזיות מרכזות
מושב מחוז מרכז
תקציר
מיומנויות אורייניות המעוגנות בהכוונה עצמית הן חוסן אורייני. בסדנה נציג מהו חוסן אורייני ומה הוא כולל.
כמו כן נדון בסוגיה כיצד חוסן אורייני יכול לתמוך בהשגת היעדים בתחומי הדעת.
שאלה מובילה
כיצד אתם רואים את הקשר בין חוסן אורייני להדרכה? אילו פעולות אופרטיביות אפשר לעשות בטווח הקצר ובטווח הארוך?
מנחות
ריבי גבע, מפקחת פיתוח מקצועי והדרכה
ד"ר עליזה עמיר, מדריכה מחוזית
סיגל דורי, רכזת הדרכה מחוזית
מושב מחוז ירושלים ומחוז העיר ירושלים
תקציר
שותפות היא ערך, והיא גם דרך עבודה ותפיסה המייצרת 1+1=3.
בחדרים ניחשף לדוגמאות שונות ונעסוק בשאלת השותפויות בהדרכה – עם מי, מתי ומה הערך.
כיצד משלבים ומקדמים שותפויות במסגרת תוכנית העבודה וקביעת סדרי עדיפויות?
שאלה מובילה
למה לי שותפויות עכשיו? כיצד שותפויות מקדמות הדרכה במיטבה?
מנחות
לימור שנטמן, מפקחת פיתוח מקצועי והדרכה
לבנת גלמן, רכזת הדרכה מנח"י ומדריכה ארצית
רולא דקה, רכזת הדרכה מנח"י
עדי ביגמן, רכזת הדרכה מחוז ירושלים
שותפים נוספים
מדריכות מחוזיות
מושב מחוז התיישבותי
תקציר
השינוי בהדרכה (גפ"ן) כהזדמנות לעיצוב ולריענון של תפיסת תפקיד המדריך בעבודתו בשדה.
שילוב מרכיבי SEL (למידה רגשית-חברתית) בעולם החינוך וההוראה מבטא צורך הן של התלמידים הן של הצוות, כמו גם המדריכים. כדי שהמדריכים יהיו במיטבם, ראוי להבהיר את הציפיות המקצועיות מהם על רקע השינוי בהדרכה (גפ"ן).
שאלה מובילה
באיזו מידה השינוי בהדרכה (גפ"ן) משפיע על תפיסת התפקיד של המדריכים בשדה?
מנחים
ענת כהן, רכזת הדרכה מחוזית
רונית כץ, מדריכה ארצית אגף עו"ה בתפקידי הדרכה
שותפים נוספים
מדריכים מחוזיים (שולחן ההדרכה)
מושב מחוז תל אביב
תקציר
בסדנה יוצג על קצה המזלג מחקר איכותני פנימי שנעשה במחוז ועסק בשאלת הצמיחה והגדילה.
בחדרים יעסקו המדריכים והמדריכות בשאלת הצמיחה והגדילה בזיקה למפת ההדרכה המיטבית.
שאלה מובילה
איך אני, המדריכה, מגדלת עתודה של דור המדריכים הבא?
מנחות
ד"ר שירלי עצמון, מפקחת פיתוח מקצועי והדרכה
ד"ר אסתי דורון, רכזת הדרכה מחוזית
שותפים נוספים
מדריכות מחוזיות
מושב מחוז דרום
תקציר
להיות מדריך במחוז הדרום פירושו להכיר את שפת המחוז. הצרכים שעלו מהשטח ובניית קהילות המניפה שיתנו מענה לצרכים הללו. בסדנה נקדיש זמן להיכרות עם הקהילות, עם התוצרים, ההזדמנויות והכלים שקיבלנו מהקהילה.
שאלה מובילה
מה תפקידה של ההדרכה במרחב האוטונומיה בקידום מוביליות חברתית?
מנחות
ד"ר איריס ביטון, מפקחת פיתוח מקצועי, מחוז הדרום
עופרה אמונה, מרכזת ההדרכה, מחוז הדרום
שותפים נוספים
מישל איבגי, מדריכה מחוזית קדם יסודי
אורית שיר, מדריכה מחוזית חינוך לשוני יסודי
רונית גרינגולד, מובילת קהילה במניפת ההדרכה
מחוז ארצי
תקציר
מסוגלות בחינוך היא האמונה של איש החינוך ביכולתו לעמוד באתגרי החינוך בהצלחה. מסוגלות מקדמת רווחה, חוסן ואפקטיביות של המדריך ושל המודרך.
בסדנה נקדיש זמן ללמידת עמיתים בנוגע לתרומת ההדרכה לפיתוח תחושת המסוגלות של אנשי החינוך.
שאלה מובילה
מה משפיע על תחושת מסוגלות המורה או הגננת, וכיצד ההדרכה יכולה לתרום לתחושת המסוגלות שלהם?
מנחות
ד"ר חגית פולק, מדריכה ארצית אגף עו"ה בתפקידי הדרכה
גב' רונית כץ, מדריכה ארצית אגף עו"ה בתפקידי הדרכה
סיכום המושבים והרצאת השראה
סיכום המושבים – עם המבט קדימה
- הנחיה: הגר אור, מדריכה ארצית אגף עו"ה בתפקידי הדרכה
הרצאת השראה
מנהיגות חדשנית ועבודת צוות בהשראת הג'אז
- ד"ר רז יצחקי, מוזיקאי ג'אז, חוקר ואיש חינוך