דלג אל

טבעי שנשמור על הטבע

האגף לחינוך הגיל הרך ומרכז דע-גן, מזמינים אתכם לכנס מקוון בנושא חינוך אקלימי בגיל הרך.

הכנס התקיים ביום שלישי ב' בשבט תשפ"ג, 24 בינואר 2023.


מנחות
: ד"ר טלי שכטר, סגנית מנהלת מרכז דע-גן, אוניברסיטת בר אילן; ג'ני שעתל, מדריכה ארצית למדע, חינוך סביבתי וטכנולוגיה באגף לחינוך
הגיל הרך.

קהל יעד: אנשי חינוך לגיל הרך.

מטרת הכנס:
הגברת המודעות לקידום החינוך הסביבתי והאקלימי והחינוך לקיימות בגיל הרך, העשרת ידע וכלים לקידום ערכים סביבתיים בגיל הרך.

מבנה הכנס

חזרה לראש הדף

ברכות והרצאת פתיחה

ברכות והרצאת פתיחה

ברכות ודברי פתיחה

  • הגב' אורנה פז, מנהלת האגף לחינוך לגיל הרך
  • ד"ר אורנית ספקטור-לוי, מנהלת מרכז דע-גן, ראש המרכז להוראת המדעים, התוכנית לחינוך מדעי טכנולוגי, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן
  • פרופ' זהבית גרוס, דיקאנית הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
  • ד"ר ענת סלע, מפקחת מדע וטכנולוגיה בגיל הרך, מנהל חינוך טכנולוגי
  • זיוית לינדר, מנהלת אגף חינוך וקהילה, המשרד להגנת הסביבה


מהכינרת שלנו ועד אלסקה הקפואה – הדרך לגילויים חדשים על התחממות
כדור הארץ ופליטת גזי חממה

בהרצאה זו ניחשף לעדויות הגרפיות לחימום כדור הארץ ולעלייה החריגה הנוכחית של גזי החממה. נקבל הסבר על גזי החממה ומקורותיהם הטבעיים ומעשי ידי האדם, תוך הדגשת כוחו של החינוך הסביבתי והאקלימי לשנות את המצב.

  • פרופ' אורית סיון, המחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה, אוניברסיטת בן-גוריון
חזרה לראש הדף

מושבי מומחים מקבילים

חזרה לראש הדף

11 מושבי מומחים מקבילים

מה בין אקלים למזג אוויר? מהי אוריינות אקלימית?
למידה במרחבי הטבע

נושא ההתחממות הגלובלית והאוריינות האקלימית תופס מקום מרכזי בדיון המדעי והציבורי. עם זאת, בקרב צוותי החינוך קיים בלבול בדבר מקצת ממושגי היסוד בתחום. במפגש זה נעסוק בשלב הראשון בהבחנה מה בין אקלים למזג אוויר. אחר כך נדון בהשפעת האדם על שינויי האקלים והסביבה, ומנגד, בהשפעת האקלים על האדם ועל החברה ועל חשיבות הפיתוח של ידע אקלימי.

  • ד"ר רוני מועלם, מרצה מומחה בתחום אסטרונומיה ואסטרופיזיקה במכללות להוראה, חזאי מזג אוויר

להעשרה ולהעמקה

חוקרים את הסביבה דרך היכרות עם מגוון המינים המקומי
למידה במרחבי הטבע

ההרצאה תתמקד בהיותה של הסביבה הטבעית הזדמנות חינוכית ליצירת סביבת לימוד היוצרת בסיס לתפיסה סביבתית לכל החיים. הסביבה הטבעית תומכת בחיבור הרגשי של הילד והילדה ובראייתם את עצמם חלק מהעולם הטבעי. עוד היא מלמדת על הקשרים שבין בעלי חיים, צמחים והאדם בעולם. במהלך ההרצאה נקבל השראה וכלים כיצד לחקור ולגלות עם הילדים מגוון בעלי חיים וצמחים.

  • נדב גופר, מנכ"ל צעד ירוק; חן פורטוגלי שובל, סמנכ"לית צעד ירוק

להעמקה ולהעשרה

מדע קשוב תרבות (המושב יתקיים בעברית ובערבית)
למידה במרחבי הטבע

ידע מדעי מודרני כולל תובנות מתרבויות שונות. תרבות משפיעה על הוראה ולמידה של מדע כמו גם על פרשנות האדם את המדע. במפגש נסביר את המושג "מדע קשוב תרבות". נציג מחקרים ותובנות מהעולם. נלמד על פיתוח חשיבה מדעית באמצעות תוכן תרבותי מפי מנהלות גנים אשר ישתפו אותנו בדוגמאות להוראה וללמידה קשובות תרבות מתרבויות שונות בישראל.

  • עידית שאול, גננת ומדריכה פדגוגית בגני ילדים במחוז הדרום, חוקרת בתחום חינוך מדעי קשוב תרבות בגן הילדים

להעמקה ולהעשרה

כוח הטבע: הקניית חוסן אישי באמצעות שהייה בטבע
טיפוח פליאה ושייכות לסביבה

תרומת השהייה בטבע לטיפוח חוסן אישי ולחיזוק ויסות הברתי-רגשי. נתוודע אל דרכים לקידום חוסן חברתי-רגשי אצל ילדים וילדות על ידי שהייה ופעילויות המחברות אותם לסביבה הטבעית.

  • ד"ר אורי הראל, פסיכולוגית חינוכית, חוקרת ויוזמת פיתוח תוכניות חינוך

להעמקה ולהעשרה
מודל "כוח הטבע" לעבודה חינוכית-טיפולית: הטבע כמשאב לפיתוח חוסן ורווחה ולחיזוק מיומנויות חברתיות ונפשיות

הטבע כשדה למידה מעורר השראה, פליאה וסקרנות
טיפוח פליאה ושייכות לסביבה

התבוננות בטבע המופלא חושפת בפנינו עקרונות המתקיימים בעולם כגון עקרון ההדדיות (תורם-נתרם), מחזוריות ועוד.
דרך תצפיות בטבע וצילום תופעות טבעיות, ניחשף לנפלאות הטבע בשילוב עם סיפורי פולקלור ותושיית שדה.

  • סלמאן אבו רוכון, גמלאי של רשות הטבע והגנים, אקולוג, גאוגרף וצלם טבע

להעמקה ולהעשרה

מאושרים ומאושרות בערוגה
טיפוח פליאה ושייכות לסביבה

איך יוצרים את הקשר הבלתי אמצעי בין הילד והילדה לערוגה בגינה? כיצד השהייה בחוץ וההתנסות החושית בגינה תורמות לרווחה הפיזית והנפשית של הילד והילדה?
הקניית כלים לגננת להשתמש בכוח המרפא של הטבע לקדם את שלומות הילד והילדה.

  • זהבה אבן פז, אגרונומית, מומחית לגינון טיפולי ומדריכה בחוות חקלאיות

להעמקה ולהעשרה

פתאום קם אדם ומציל ים
טיפוח פליאה ושייכות לסביבה

עודד רהב, יזם טכנולוגי ופעיל סביבתי, מחזיק בכמה שיאי עולם בשחייה שאותם רתם למען עשייה סביבתית מקיימת. לפני שנה עזב את כל יוזמותיו והחליט להתרכז בדבר אחד בלבד – הצלת ים המלח. מפלס ים המלח יורד בחצי סנטימטר בכל יום! אם לא נפעל כעת, הים הזה ייכחד וייעלם.

  • עודד רהב, מנכ"ל ארגון "שומרי ים המלח"

להעמקה ולהעשרה

לצאת מהפח
פעלנות סביבתית

למה לדבר על פסולת? האם מִחזור הוא כל הסיפור? האם באמת אפשר לצמצם צריכה בתרבות השפע? ומה הפוטנציאל החינוכי הטמון באשפה שלנו? ההרצאה תעסוק בהרחבת השיח על פסולת משיח של פתרונות לשיח של שינוי עומק וקידום תפיסות חדשות סביבתיות, חברתיות ואישיות. ההרצאה מיועדת לכל יצרני הפסולת באשר הם!

  • איגי ארם, מנהלת המרכז לחינוך סביבתי בחירייה

להעמקה ולהעשרה
ארם, א' (2022). פסולת במעלה הזרם – הזבל כהזדמנות לשינוי תודעתי והתנהגותי. עלון דע-גן, 14, 54-61.

להתלבש כדי להציל את העולם
פעלנות סביבתית

מה הקשר בין שונית האלמוגים לג'ינס, האם H&M טובים יותר לסביבה משאנל? מהן ההשלכות הסביבתיות והחברתיות של תעשיית האופנה? ואיך הבגדים שלגופנו הפכו לתעשייה השנייה המזהמת ביותר בעולם?
במסגרת מושב זה נתחקה אחר מסלול החיים של בגד מִשלב גידול הכותנה ועד לקבירה באדמה. נעמיק בדפוסי הצריכה ונכיר דפוסי צריכה חלופיים לחובבי אופנה בעלי מצפון סביבתי.

  • מיטל פלג מזרחי, חוקרת ומרצה על אופנה וצדק סביבתי, המכללה האקדמית תל חי

להעשרה ולהעמקה

ממשבר להזדמנות – פעלנות ואופטימיות בעידן של שינוי אקלים
פעלנות סביבתית

איך יוצרים שגשוג, רווחה ומשמעות בעידן של משבר אקלימי-אקולוגי-חברתי? איך משנים נקודת מבט – לוקחים משבר מאיים ומוצאים בו הזדמנויות? ומה לנו ולשינוי הגדול הזה?
בהרצאה נכיר עקרונות שיאפשרו לנו להשתתף בתנועה חברתית וסביבתית עולמית גדולת ממדים הצומחת מהשטח ומשנה את סיפור חיינו.

  • אירית לדור, מנהלת תחום נוער והגיל הרך ברשת הירוקה

להעשרה ולהעמקה

נערכים לעידן הבא: חינוך אקלימי – גם בגיל הרך

ממטרד למשאב – משנים את התפיסה לגבי פסולת
פעלנות סביבתית

בהרצאה נשמע את סיפורו האישי של יאיר טלר. יאיר הביא להמצאת טכנולוגיה חדשנית ישראלית ולהקמת חברה ציבורית הפועלת ברחבי העולם. החברה עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של מערכות הפקת אנרגייה בהיקף ביתי מפסולת אורגנית. נבין כיצד שינוי התפיסה שלנו בדבר המשאבים הקיימים סביבנו יכול ליצור שינוי של ממש בעבורנו ובעבור הסביבה.

  • יאיר טלר, מייסד חברת ביוגז

להעשרה ולהעמקה

מבצע קומפוסט (דשונת)


חזרה לראש הדף

18:50-18:15 | מושבים מקבילים – מגננת לגננת

לפתיחת המושב ולקבלת מידע על ההרצאות לחצו על כותרת המושב.

גננות משתפות בעשייה בתחומים של חינוך סביבתי ואקלימי ובחינוך לקיימות. חמישה מושבים, שתי הרצאות בכל מושב. תתאפשר הרשמה מראש למושב הנבחר.

לידיעתכם, המושבים בזום מצולמים ומוקלטים. הסרטונים יועלו לאתר משרד החינוך ולערוץ היוטיוב שלו ויהיו פתוחים לכול. אם תרצו לשאול שאלה או להעיר הערה בלי שקולכם יישמע, תוכלו לכתוב בצ'אט במהלך המושב.

חזרה לראש הדף

הרצאת השראה ומפגש מליאה מסכם

הרצאת השראה ומפגש מליאה מסכם

הרצאת השראה
טבע הילד – שעת סיפור עם תובנות

במפגש זה תציג הסופרת מיריק שניר את תפיסתה בדבר מצב הטבע בעולם אשר קשור ותלוי במצב המנטלי שלנו. מיריק שניר תתאר את העימות המתקיים בין הטבע לתרבות (המודרנית) בכל בית, בכל אדם, ותשוחח על התקופה המאתגרת שבה אנו חיים ועל התפקיד החשוב של גן הילדים בהקשר זה.

  • מיריק שניר, סופרת, משוררת ואשת חינוך

להעשרה ולהעמקה

סיכום הכנס – עם המבט קדימה

  • ד"ר גילמור קשת מאור, מנהלת אגף מדעים, משרד החינוך
  • ד"ר מירב תורג'מן, הממונה על גני ילדים (3-6) באגף לחינוך הגיל הרך

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.