חפש ב:

ילדות בצל השואה

קהל יעד:
תלמידים, הורים
תחום דעת:
כישורי חיים
שכבות גיל:
ה, ו
שפה:
עברית
ילדות בצל השואה

תיאור השידור

בשידור ייחודי זה מארחת ענת קורול-גורדון את קלודין שוורץ-רודל שתשתף אותנו בסיפור ילדותה בשואה, היכן הסתתרה עם בני משפחתה, לאן ברחו במהלך המלחמה ומה סייע להם לשרוד.

קלודין נולדה בפריז בשנת 1936 (כשלוש שנים לפני שפרצה המלחמה). כשהייתה בת שבע נמלטה עם הוריה מפריז לדרום צרפת.

לפני שעזבו את פריז נתנו לה הוריה בובה. באותה עת גם חברתה הטובה קולט קיבלה בובה במתנה. קולט קראה לבובתה קלודין, וקלודין קראה לבובתה קולט. הבובה של קלודין הייתה מקור גאווה והנאה בעבורה, אך היא לא הבינה מדוע הוריה מקדישים תשומת לב יתרה לבובתה. הם הזהירו אותה שוב ושוב לא לשבור אותה ולא להשאירהּ לבד. לאחר המלחמה הבינה שהוריה הסתירו סוד בבובתה. 

מה היה הסוד שהוסתר בבובה וכיצד בזכותו שרדה המשפחה בשואה? 

על כך בשידור ייחודי זה המתקיים לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה. במהלך השידור החי יוכלו התלמידים לשאול את קלודין שאלות בצ'ט.

הבובה מוצגת כיום באוסף החפצים המוצגים בתערוכה ביד ושם.

תיאור המרצה

קלודין שוורץ-רודל, מתגוררת עם בעלה בירושלים. עבדה שנים רבות במחלקות שונות ביד ושם ושימשה גם כמדריכה. במקצועה היא מורת דרך.
ענת קורול-גורדון, עיתונאית, מגישה ואשת רדיו וטלוויזיה ישראלית.

פעילות לקראת הצפייה בשידור

חלק א

בקשו מהתלמידים לבחור חפץ היקר לליבם כגון כדורגל, תכשיט, טלפון חכם, מחשב וכדומה. אפשר גם לבחור חפץ שהיה יקר להם כשהיו קטנים כגון בובה או לגו. הציעו להם לספר על החפץ האהוב עליהם. את שמות החפצים כדאי לכתוב על הלוח.

בררו עם התלמידים:
> מדוע החפץ הזה כה יקר לכם?
> איך הייתם מרגישים לוּ היה החפץ הולך לאיבוד?
> איך הייתם מרגישים לוּ מישהו היה מסתיר בחפץ סוד ומשתמש בו בלא ידיעתכם?

חלק ב

בתום השיחה הסבירו שבתקופת השואה לרבים מהילדים לא היו חפצים אישיים ולא קנו להם בגדים או משחקים חדשים. אם היה ברשותם חפץ הם שמרו עליו מכל משמר, והחפצים האלה עזרו להם לעבור את התקופה הקשה בשואה.

ספרו שבשידור היום נאזין לסיפורהּ של קלודין שוורץ-רודל על ילדותה בשואה, היכן הסתתרה עם בני משפחתה, לאן ברחו במהלך המלחמה ומה סייע להם לשרוד. במהלך השידור תספר לנו קלודין על חפץ יקר שעזר לה לשרוד בשואה.

כתבו את השאלות הבאות על הלוח והנחו את התלמידים להתמקד בהן בעת הצפייה בשידור:
> מה היה החפץ שעזר לקלודין לעבור את התקופה הקשה בשואה?
> מה היה הסוד שהסתתר בתוך החפץ?
> כיצד עזר החפץ למשפחתה של קלודין לשרוד בשואה?

בתום השידור קיימו דיון על השאלות שכתבתם על הלוח לפני השידור. התייחסו גם לחפצים האישיים שציינו התלמידים בפעילות הפתיחה.

פעילות לאחר השידור

בקשו מהתלמידים לשבת בזוגות ולספר זה לזה:
> מה לקחת מהשידור?
> מה היה החלק הכי מרגש בסיפורהּ של קלודין?

הציעו לזוגות לשתף את הכיתה במחשבותיהם וסכמו את השיעור.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.