תפקיד רכז תקשוב

חזרה לראש הדף

הגדרת תפקיד רכז התקשוב

הגדרת תפקיד

רכז התקשוב הוא דמות מפתח בשילוב טכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות בתהליכי הוראה, למידה והערכה (הל"ה). כסוכן שינוי הוא מוביל שינוי טכנו-פדגוגי בבית הספר, מקדם למידה מותאמת אישית ותרבות של חדשנות דיגיטלית בהתאמה ליעדי בית הספר.

הגדרת תפקיד:

  • בחירה ושילוב מושכל של תוכן דיגיטלי
  • הטמעת השימוש בסביבות ענן כחלק מתרבות בית ספרית בשגרה ובחירום
  • היכרות עם הנחיות וחוזרי המנכ"ל שבתחום והטמעתם בקרב צוות ביה"ס
  • תיאום עם מדריכי תחומי הדעת בבית הספר לשילוב דיגיטל בתהליכי הל"ה
  • הובלת תהליכי הערכה בסביבות דיגיטליות
  • שימוש בתוכנות ניהול פדגוגי לניהול אפקטיבי וקבלת החלטות מבוסס נתונים
  • שמירה על קשר עקבי ושוטף מול הפיקוח על התקשוב במחוז ועדכון בנהלים
  • בניית תמונת מצב בית ספרית בתחום הטכנו פדגוגיה ומיפוי צוות ההוראה
  • הטמעת השימוש ביישומים ופרקטיקות ללמידה משולבת דיגיטל בהוראה ובלמידה
  • הובלת קבוצת נאמני מחשב בביה"ס
חזרה לראש הדף

מושגים מניעי שינוי בהוראה דיגיטלית וחדשנית

הוראה מותאמת אישית

הוראה מותאמת אישית נובעת מתוך הבנה של השונות בין הלומדים והצורך לתת מענה לכל פרט בהתאם למאפייניו. היא מתבססת על היכרות מעמיקה עם התלמיד, הידע הקודם שלו, טווח ההתפתחות המשוער, מה מניע אותו ומהן המתודות שיאפשרו לו להגיע להישגים גבוהים (מתוך מודל קשת, הלכה והשתלבות אגף יסודי).

למידה סינכרונית | למידה אסינכרונית

למידה סינכרונית מתרחשת כאשר המורה והתלמידים משתתפים בשיעור בו-זמנית, במפגש פיזי או באמצעות פלטפורמות מקוונות. מאפשרת אינטראקציה מיידית בין המורה לתלמידים, מתן משוב בזמן אמת, והבהרת נושאים מורכבים באופן מיידי.

למידה א-סינכרונית מתרחשת כאשר המורה והתלמידים אינם נוכחים באותו הזמן בפעילות הלמידה. התלמידים לומדים בקצב שלהם, באמצעות משאבים דיגיטליים כמו סרטונים, מצגות, משימות, שיעורים מוקלטים. מאפשרת לתלמידים ללמוד בקצב אישי, בזמנים הנוחים להם, ומתאימה ללמידה עצמאית, חזרה על חומרים והעמקה בנושאים בהתאם לצרכים האישיים שלהם.

שילוב מושכל בין שני אופני הלמידה יכול להעשיר את חוויית הלמידה, להתאים לצרכים מגוונים של תלמידים, ולאפשר רצף לימודי במצבים משתנים (כגון: מעבר משגרה לחירום, תמיכה לימודית פרטנית, למידה בקצב אישי ועוד).

למידה שיתופית

למידה שיתופית היא סגנון למידה שבו תלמידים עובדים בקבוצות קטנות להשגת מטרה משותפת, פתרון בעיות או יצירת תוצר. הגישה מקדמת מיומנויות חברתיות, עבודה בצוות ולמידה הדדית. למידה זו יכולה להתבצע בתוך כיתה, בין כיתות, בין בתי ספר (בארץ ובחו"ל) ועוד.
שימוש בכלים דיגיטליים תורם לקידום הלמידה השיתופית על ידי יצירת מרחבי למידה, אפשרות למפגשים סינכרוניים ושיתוף מסמכים, שמאפשר לתלמידים לעבוד יחד גם מרחוק ובאותו הזמן.

למידה היברידית או למידה משולבת

למידה היברידית (למידה משולבת), היא שילוב בין למידה מרחוק (למידה מקוונת) ללמידה פנים אל פנים בכיתה.
למידה היברידית מאפשרת שילוב בין אופני למידה שונים: למידה מרחוק ולמידה פנים אל פנים, למידה מקוונת ולמידה לא מקוונת, למידה סינכרונית ולמידה א-סינכרונית, ולמידה אחידה לכלל התלמידים ומותאמת אישית.

הוראה מותאמת אישית

מודל הכיתה ההפוכה הוא מודל שבו בבית התלמידים לומדים את החומר הלימודי החדש לפני השיעור בכיתה בקצב אישי, באמצעות משאבים דיגיטליים כמו סרטונים, מצגות או חומרי קריאה, ובכיתה הם עוסקים בלמידה פעילה באמצעות הצגת שאלות למורה, דיונים, פתרון בעיות או פרויקטים.
במודל הזה, המורה משמש בעיקר כמנחה ומדריך, בעוד שהתלמידים לומדים את החומר הלימודי באופן עצמאי בבית ומבצעים את העבודה המעשית בכיתה.

סביבות ענן

סביבת ענן היא פלטפורמה טכנולוגית ליישומים מקוונים, שניתן להתחבר אליהם מכל כלי תקשורת דיגיטלי בצורה מאובטחת ונגישה בכל מקום ובכל זמן. לתלמידי ומורי ישראל ישנה סביבת ענן ארגונית מאובטחת, אליה ניתן להיכנס באמצעות סיסמת הזדהות אחידה של משרד החינוך.
היישום הבולט לקידום תהליכי הלמידה הוא המרחב הדיגיטלי הכיתתי, מרחב לניהול הלמידה הדיגיטלית.

תל"פ (תוכנה לניהול פדגוגי)

ניהול פדגוגי מקוון בבתי הספר הוא אמצעי לניהול ותיעוד תהליכים פדגוגים בעזרת טכנולוגיה מתקדמת.
בית הספר בוחר במערכת גפ"ן תוכנה לניהול פדגוגי. ניהול הלמידה כולל: פתיחת קבוצות לימוד, תיעוד נתוני נוכחות והתנהגות, ניהול ציונים והערכות, דיווח מהלך השיעור, הפקת דוח יום הורים ותעודות וניהול מערכת שעות.

אולי תתעניינו גם ב...

בינה מלאכותית
בינה מלאכותית היא המדע שמאפשר למכונות לבצע פעולות הדורשות אינטליגנציה אנושית.יעד מרכזי שהציב משרד החינוך הוא להטמיע בינה מלאכותית, במטרה לשפר תהליכים פדגוגיי...
בית ספר כארגון מתוקשב
בית ספר הוא מוסד חינוכי שמשלב טכנולוגיות דיגיטליות בתהליכים ארגוניים ופדגוגיים.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!