
רכז התקשוב הוא דמות מפתח בשילוב טכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות בתהליכי הוראה, למידה והערכה (הל"ה). כסוכן שינוי הוא מוביל שינוי טכנו-פדגוגי בבית הספר, מקדם למידה מותאמת אישית ותרבות של חדשנות דיגיטלית בהתאמה ליעדי בית הספר.
הגדרת תפקיד:
הוראה מותאמת אישית נובעת מתוך הבנה של השונות בין הלומדים והצורך לתת מענה לכל פרט בהתאם למאפייניו. היא מתבססת על היכרות מעמיקה עם התלמיד, הידע הקודם שלו, טווח ההתפתחות המשוער, מה מניע אותו ומהן המתודות שיאפשרו לו להגיע להישגים גבוהים (מתוך מודל קשת, הלכה והשתלבות אגף יסודי).
למידה סינכרונית מתרחשת כאשר המורה והתלמידים משתתפים בשיעור בו-זמנית, במפגש פיזי או באמצעות פלטפורמות מקוונות. מאפשרת אינטראקציה מיידית בין המורה לתלמידים, מתן משוב בזמן אמת, והבהרת נושאים מורכבים באופן מיידי.
למידה א-סינכרונית מתרחשת כאשר המורה והתלמידים אינם נוכחים באותו הזמן בפעילות הלמידה. התלמידים לומדים בקצב שלהם, באמצעות משאבים דיגיטליים כמו סרטונים, מצגות, משימות, שיעורים מוקלטים. מאפשרת לתלמידים ללמוד בקצב אישי, בזמנים הנוחים להם, ומתאימה ללמידה עצמאית, חזרה על חומרים והעמקה בנושאים בהתאם לצרכים האישיים שלהם.
שילוב מושכל בין שני אופני הלמידה יכול להעשיר את חוויית הלמידה, להתאים לצרכים מגוונים של תלמידים, ולאפשר רצף לימודי במצבים משתנים (כגון: מעבר משגרה לחירום, תמיכה לימודית פרטנית, למידה בקצב אישי ועוד).
למידה שיתופית היא סגנון למידה שבו תלמידים עובדים בקבוצות קטנות להשגת מטרה משותפת, פתרון בעיות או יצירת תוצר. הגישה מקדמת מיומנויות חברתיות, עבודה בצוות ולמידה הדדית. למידה זו יכולה להתבצע בתוך כיתה, בין כיתות, בין בתי ספר (בארץ ובחו"ל) ועוד.
שימוש בכלים דיגיטליים תורם לקידום הלמידה השיתופית על ידי יצירת מרחבי למידה, אפשרות למפגשים סינכרוניים ושיתוף מסמכים, שמאפשר לתלמידים לעבוד יחד גם מרחוק ובאותו הזמן.
מודל הכיתה ההפוכה הוא מודל שבו בבית התלמידים לומדים את החומר הלימודי החדש לפני השיעור בכיתה בקצב אישי, באמצעות משאבים דיגיטליים כמו סרטונים, מצגות או חומרי קריאה, ובכיתה הם עוסקים בלמידה פעילה באמצעות הצגת שאלות למורה, דיונים, פתרון בעיות או פרויקטים.
במודל הזה, המורה משמש בעיקר כמנחה ומדריך, בעוד שהתלמידים לומדים את החומר הלימודי באופן עצמאי בבית ומבצעים את העבודה המעשית בכיתה.
סביבת ענן היא פלטפורמה טכנולוגית ליישומים מקוונים, שניתן להתחבר אליהם מכל כלי תקשורת דיגיטלי בצורה מאובטחת ונגישה בכל מקום ובכל זמן. לתלמידי ומורי ישראל ישנה סביבת ענן ארגונית מאובטחת, אליה ניתן להיכנס באמצעות סיסמת הזדהות אחידה של משרד החינוך.
היישום הבולט לקידום תהליכי הלמידה הוא המרחב הדיגיטלי הכיתתי, מרחב לניהול הלמידה הדיגיטלית.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.