כלים דיגיטליים בין-לאומיים

חזרה לראש הדף

גוגל טרנסלייט | Google Translate

גוגל טרנסלייט | Google Translate

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
ח, ט, י, יא, יב
אודות הכלי: 
Google Translate הוא כלי תרגום מקוון, חינמי ונגיש, המאפשר למשתמשים לתרגם באופן מיידי טקסט, דיבור, מסמכים ואף טקסט מתוך תמונות (באמצעות Google Lens) במגוון רחב של שפות. הכלי מספק תרגום מהיר ונוח, והופך למשאב חיוני בכיתות רב-תרבותיות ובעידן הגלובלי.

שימושים פדגוגיים:

הנגשה שפתית: סיוע לתלמידים אשר שפת אמם שונה משפת ההוראה. מאפשר להם לתרגם חומרי לימוד, הנחיות למשימות ודפי עבודה, ולתקשר עם בית הספר במהירות ובקלות.

מילון דו-לשוני: שימוש ככלי עזר ללימוד שפות זרות. תלמידים יכולים לתרגם מילים או ביטויים שאינם מבינים, להבין את עיקר הטקסט ולסייע בניסוח טיוטות ראשוניות בכתיבה בשפה זרה.

תרגול הגייה ודיבור: שימוש בפונקציית הקראת הטקסט (text-to-speech) לשמיעת הגייה נכונה של מילים, ושימוש בפונקציית התרגום הקולי (speech-to-text) לתרגול דיבור בשפה הנלמדת.

תקשורת בין-תרבותית: סיוע למורים ולתלמידים לתקשר בזמן אמת עם עמיתים מרקעים תרבותיים ושפתיים שונים, בין שבכיתה עם עולים חדשים ובין שבפרויקטים גלובליים מקוונים.

תרגום חזותי: שימוש במצלמת הטלפון (Google Lens) לתרגום שלטים, טקסטים מספרים פיזיים או דפי עבודה שאינם דיגיטליים, מה שהופך את הסביבה הפיזית לנגישה יותר.

דגשים חשובים:

כלי עזר, לא תחליף: התרגום הוא מילולי ולעיתים חסר הקשר, דיוק תרבותי ודקויות. הוא כלי מצוין להבנה ולסיוע, אך אינו תחליף ללמידה אמיתית או לתרגום מקצועי.

שימוש מושכל: יש להנחות תלמידים להשתמש בכלי לעזר ולא כתחליף ללמידת אוצר מילים.

אבטחת מידע: אין לתרגם מסמכים המכילים מידע אישי רגיש או סודי.

מטרת השימוש בכלי: יצירה ועריכה של מסמכים, אחר

חזרה לראש הדף

גוגל מאפ | Google Maps

גוגל מאפ | Google Maps

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
ח, ט, י, יא, יב
אודות הכלי:
Google Maps היא פלטפורמת מפות דיגיטלית. היא מספקת מפות דרכים מפורטות, תמונות לוויין, צילומי רחוב פנורמיים ב-360°, מידע על תנועה בזמן אמת וכלי תכנון מסלולים. עבור עולם החינוך, זהו לא רק כלי ניווט, אלא מאגר מידע גאוגרפי-ויזואלי אינטראקטיבי, המאפשר לחקור את כדור הארץ כולו מרמת המדינה ועד לרמת הרחוב, מכל מקום בכיתה.

שימושים פדגוגיים:

סיורים וירטואליים וחקר עולם (Street View): שימוש ב-Street View כדי "לטייל" ברחובות ערים רחוקות, לבקר באתרי מורשת עולמיים ולחקור סביבות טבע ייחודיות, וכל זה מבלי לצאת מהכיתה.

אוריינות גאוגרפית ומדעי החברה: הבנה מוחשית של מושגים כמו קנה מידה, סוגי שטחים, גבולות מדיניים ומיקום יחסי. מאפשר לחקור תופעות גאוגרפיות, דמוגרפיות ותרבותיות בהקשרן האמיתי.

יצירת מפות מותאמות אישית (Google My Maps): שימוש בכלי הנלווה Google My Maps (המפות שלי) לבניית מפות אישיות על ידי הוספת שכבות מידע, נעצים, תמונות וטקסטים. שימושי למיפוי אירועים היסטוריים ועלילות סיפוריות או מיפוי נתונים מדעיים (כמו הרי געש פעילים).

יישומים מתמטיים ותכנוניים (STEM): שימוש בכלי המדידה המובנה לחישוב מרחקים בין שתי נקודות וחישוב שטחים בעולם האמיתי. מאפשר תכנון מסלולים מורכבים תוך הבנת אילוצי זמן, מרחק ותחבורה.

הקשר היסטורי וספרותי: הצגת עלילות היסטוריות או מסעות של דמויות ספרותיות על גבי מפה. הפיכת הנרטיב למוחשי ומעוגן במקום ובמרחב.

דגשים חשובים:

חינמי: הכלי חינמי לחלוטין לשימוש אישי וחינוכי.

פרטיות: יש להנחות תלמידים לא לשתף מיקומים אישיים רגישים (כמו כתובת בית) במפות שהם יוצרים והופכים לציבוריות.

מטרת השימוש בכלי: יצירת תוכן ויזואלי

חזרה לראש הדף

גוגל קורסיב | Google Cursive

גוגל קורסיב | Google Cursive

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
ח, ט, י, יא, יב
אודות הכלי:
Google Cursive היא אפליקציית רשת (web app), שנועדה לגשר על הפער שבין כתיבה ידנית אנלוגית לעבודה דיגיטלית
. היא מאפשרת למשתמשים לכתוב הערות בכתב יד באופן טבעי, כאילו על דף נייר, אך עם היתרונות של עולם התוכן הדיגיטלי. ייחודה המרכזי הוא ביכולת לערוך את כתב היד באמצעות מחוות אינטואיטיביות.

שימושים פדגוגיים:

כתיבת "טיוטת חשיבה": שימוש במחברת דיגיטלית לסיעור מוחות, לבניית מפות חשיבה או לפתרון בעיות. מאפשר תהליך חשיבה לא-ליניארי שנוח יותר לבטא בכתב יד מאשר בהקלדה.

הערות על גבי מסמכים: ייבוא קובצי PDF וכתיבה, ציור או סימון ישירות עליהם. מאפשר למורים לבדוק עבודות ולתלמידים למלא משימות באופן דיגיטלי אך בכתב ידם.

תרגול כתיבה ומיומנויות גרפו-מוטוריות: מתן סביבה דיגיטלית מבוקרת לתרגול כתיבת אותיות, מספרים וצורות, בייחוד עבור תלמידים צעירים או כאלה הזקוקים לחיזוק בתחום.

עריכה אינטואיטיבית וטבעית: שימוש במחוות טבעיות לעריכת התוכן (למשל, שרבוט על מילה כדי למחוק אותה או שרטוט קו כדי ליצור רווח) מפחית את המחסום הטכני ומעודד כתיבה רציפה ללא צורך במעבר בין עט למקלדת.

ארגון וניהול ידע: יצירה וארגון של "מחברות" דיגיטליות לפי נושאי לימוד. כל הפתקים נשמרים אוטומטית בענן גוגל ומאפשרים גישה נוחה וחיפוש.

דגשים חשובים:

הכלי פותח ומיועד בעיקר למחשבי Chromebook (כרומבוק) המצוידים בעט סטיילוס (עט מגע).
חינמי: הכלי מוצע בחינם למשתמשי גוגל.
סנכרון ענן: כל המחברות נשמרות אוטומטית בחשבון הגוגל של המשתמש.

לא מעבד תמלילים: זהו אינו "Google Docs". המיקוד כאן הוא בכתב היד עצמו (כמו "דיו דיגיטלי") ולא בהמרתו לטקסט מוקלד.

מטרת השימוש בכלי: הערכה ומדידה, יצירה ועריכה של מסמכים, יצירת תוכן ויזואלי

חזרה לראש הדף

טינקרקד | Tinkercad

טינקרקד | Tinkercad

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
א-יב
אודות הכלי: 
Tinkercad היא פלטפורמה העוסקת בתחום העיצוב בתלת-ממד
. היא ידידותית, צבעונית וחינמית ומאפשרת לתלמידים להיכנס לעולם הטכנולוגי בקלות. היא משמשת "ארגז חול" יצירתי שבו אפשר לעצב דגמים בתלת-ממד, לבנות מעגלים חשמליים וללמוד תכנות – הכול במקום אחד ובצורה פשוטה ומהנה.

שימושים פדגוגיים:

עיצוב בתלת-ממד (3D): יצירה קלה של דגמים (כמו מחזיקי מפתחות, בתים או דמויות) על ידי גרירה וחיבור של צורות גאומטריות פשוטות. מתאים מאוד כהכנה להדפסה במדפסת תלת-ממד.

מעבדת חשמל וירטואלית (Circuits): בנייה של מעגלים חשמליים על המסך (חיבור סוללות, נורות ומנועים) ובדיקה שהם עובדים, ללא סכנת התחשמלות או רכיבים שנשרפים.

תכנות ויזואלי (Codeblocks): שימוש בסביבת ה-Codeblocks ליצירת מודלים תלת-ממדיים באמצעות קוד. התלמידים לומדים לוגיקה תכנותית, אלגוריתמים ולולאות כדי ליצור דפוסים וצורות מורכבות שקשה לבנות ידנית. התלמידים כותבים קוד בעזרת "בלוקים" (כמו לגו), והקוד הזה בונה אוטומטית את הצורה התלת-ממדית.

למידה מבוססת פרויקטים: הפלטפורמה מקדמת פרויקטי חקר הנדסיים רב-תחומיים, כגון עיצוב עיר עתידנית, בניית עזרים לאנשים עם מוגבלויות או יצירת מודלים מדעיים.

דגשים חשובים:

הכלי נתמך בדפדפן אינטרנט, אין צורך בהתקנה.
ממשק המשתמש תומך באופן מלא בעברית.
Tinkercad Classrooms מציע כלי ניהול כיתה המאפשר למורים לפתוח כיתות, לנהל חשבונות תלמידים ולצפות בעבודותיהם תוך כדי שמירה על פרטיות.
הכלי מאושר לשימוש על ידי משרד החינוך.

מטרת השימוש בכלי: שיתוף ותקשורת, אחר

חזרה לראש הדף

פאוטון | Powtoon

פאוטון | Powtoon

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
א-יב
אודות הכלי: 
פאוטון (Powtoon) היא פלטפורמה מקוונת, המאפשרת ליצור סרטוני אנימציה ומצגות דינמיות
ללא כל רקע בעיצוב או בעריכת וידאו. הכלי מבוסס על ממשק גרירה-ושחרור וכולל ספרייה עשירה של דמויות אנימציה, תבניות מוכנות, אביזרים ומוזיקת רקע, ההופכים תכנים לימודיים סטטיים לחוויה ויזואלית מרתקת.

שימושים פדגוגיים:

הערכה חלופית ויצירת תוכן: מתן משימה לתלמידים, שבה עליהם ליצור סרטון אנימציה במקום עבודה כתובה או מצגת רגילה. התהליך מאפשר הבעה יצירתית ואוריינות דיגיטלית, ודורש מהתלמידים לזקק ולסכם את הידע שלהם בצורה מקורית.

המחשת נושאים (Micro-learning): יצירת סרטוני הסבר קצרים (explainer videos) על ידי המורה להצגת נושא חדש, סיכום שיעור או המחשה ויזואלית של תהליכים מורכבים (למשל, במדעים, בלשון או בהיסטוריה).

פיתוח מיומנויות סיפור (Storytelling): הכלי מתאים לבניית סיפורים דיגיטליים, קומיקס מונפש או הצגת פתרון לבעיה (PBL). התלמידים לומדים לתכנן תסריט (Storyboard), לבחור סגנון ויזואלי ולהרכיב תוצר נרטיבי שלם.

שדרוג מצגות והעלאת מעורבות: הפיכת מצגות סטנדרטיות לדינמיות ולמושכות יותר, ושילובן בשיעור סינכרוני או א-סינכרוני כדי ללכוד את תשומת הלב של התלמידים.

דגשים חשובים:

הכלי מאושר לשימוש על ידי משרד החינוך.

מודל פרימיום: הגרסה החינמית, אך מוגבלת באפשרויות כמו בזמן הסרטון (לרוב עד 3 דקות) ובאורך הפרויקט. התוצרים בגרסה זו כוללים סימן מים (לוגו של Powtoon).

חשבון חינוך: קיים מסלול חינוך ייעודי המציע אפשרויות מתקדמות יותר.

ממשק באנגלית: ממשק המשתמש באנגלית, אך תומך באופן מלא בכתיבה ובהצגה של עברית.

מטרת השימוש בכלי: יצירה ועריכה של מסמכים, יצירת תוכן ויזואלי, משחקים, אחר

חזרה לראש הדף

פורמטיב | Formative

פורמטיב | Formative

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
א-יב
אודות הכלי: 
Formative הוא כלי הערכה בזמן אמת
, שנועד לתת למורים "חלון הצצה" חי לתהליכי החשיבה של התלמידים. הפלטפורמה מאפשרת למורים ליצור משימות, דפי עבודה אינטראקטיביים ובחנים, ולקבל את תשובות התלמידים באופן מיידי בלוח מחוונים (דאשבורד) כיתתי. לכלי יכולת לאסוף תשובות במגוון דרכים. תלמידים יכולים לצייר, לכתוב בכתב יד, להקליט קול או להעלות תמונה.

שימושים פדגוגיים:

הערכה מעצבת בזמן אמת: המורה שואל שאלה (למשל, "פתרו את התרגיל") ורואה בזמן אמת על מסך אחד את הפתרונות של כל תלמידי הכיתה כפי שהם כותבים או מציירים אותם. זה מאפשר זיהוי מיידי של פערים והתערבות פדגוגית תוך כדי שיעור.

בדיקת הבנה מעמיקה: שימוש בסוגי שאלות פתוחות כמו ציור, הקלטת קול או העלאת תמונה. מאפשר לתלמידים להסביר את דרך הפתרון (למשל, במתמטיקה או במדעים), להקליט את עצמם קוראים טקסט (בלימודי שפה) או לצלם עבודה שביצעו במחברת.

הפיכת דפי עבודה לדיגיטליים: העלאת קובץ PDF או מסמך קיים והוספת שדות תשובה אינטראקטיביים ישירות על גבי הקובץ.

מתן משוב מיידי ומדויק: המורה יכול להגיב לכל תלמיד באופן אישי ומיידי על גבי התשובה שסיפק, להוסיף ניקוד, הערה או חיזוק, עוד כשהתלמיד עובד על המשימה.

הוראה דיפרנציאלית: זיהוי מהיר של תלמידים שסיימו בהצלחה מול תלמידים שנתקעו, ומתן משימות המשך מותאמות או סיוע ממוקד לקבוצות הרלוונטיות.

דגשים חשובים:

הכלי מאושר לשימוש על ידי משרד החינוך.

אינטגרציה: מתחבר היטב לסביבות ניהול למידה נפוצות כמו Google Classroom.

מטרת השימוש בכלי: הערכה ומדידה, יצירה ועריכה של מסמכים, יצירת תוכן ויזואלי

חזרה לראש הדף

פירדק | Peardeck

פירדק | Peardeck

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
ח, ט, י, יא, יב
אודות הכלי: 
Pear Deck הוא תוסף פדגוגי המתחבר למצגות
(Google Slides או Power Point) והופך אותן לאינטראקטיביות. הכלי מאפשר למורה לשתול שאלות ומשימות בתוך השקפים, ועליהן התלמידים עונים בזמן אמת מהמכשירים האישיים שלהם. המורה מקבל תמונת מצב מיידית על הבנת הכיתה ויכול להציג את תשובות התלמידים על הלוח באופן אנונימי.

שימושים פדגוגיים:

הערכה מעצבת בזמן אמת: בדיקת הבנה תוך כדי השיעור. המורה יכול לראות מיד אם הכיתה הבינה את החומר או אם יש צורך לחזור על ההסבר.

הגברת מעורבות והשתתפות: מתן קול לכל תלמיד בכיתה, כולל הביישנים שאינם מצביעים. כל התלמידים עונים על השאלה באותו זמן, מה שמבטיח השתתפות פעילה של כולם.

למידה רגשית-חברתית (SEL): הפלטפורמה מכילה תבניות SEL, המאפשרות למורים לנהל שיעור בצורה נעימה ומזמינה.

גיוון דרכי מענה: שימוש במגוון סוגי שאלות המפעילות מיומנויות שונות: כתיבת טקסט, בחירה מרובה, הזנת מספר וציור.

למידת אוצר מילים: משחק כיתתי ייחודי שבו תלמידים עובדים בזוגות כדי ליצור כרטיסיות מילים, והכיתה בוחרת את הכרטיסיות הטובות ביותר.

דגשים חשובים:

אינטגרציה: עובד באופן חלק בתוך Google Slides.

אנונימיות מול המליאה: התשובות המוצגות על הלוח המרכזי הן תמיד אנונימיות, מה שמעודד תלמידים לטעות ולנסות, ללא חשש מביקורת פומבית.

תמיכה בעברית: הממשק באנגלית, אך תומך באופן מלא בכתיבה ובהצגה של עברית.

מטרת השימוש בכלי: הערכה ומדידה, יצירת תוכן ויזואלי, משחקים

חזרה לראש הדף

קלאס דוג'ו | Classdojo

קלאס דוג'ו | Classdojo

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
ח, ט, י, יא, יב
אודות הכלי: 
Classdojo היא פלטפורמה תקשורתית וחינוכית, שנועדה לבנות קהילות כיתתיות חיוביות
ולחבר בין מורים, תלמידים והורים. במרכז הפלטפורמה עומדות דמויות "מפלצות" (אווטארים) חביבות שכל תלמיד בוחר. המורה יכול להעניק "נקודות דוג'ו" (חיזוקים חיוביים) בזמן אמת על התנהגויות ומיומנויות ספציפיות (כמו עבודת צוות, התמדה, סקרנות ועוד). הכלי כולל גם מערכת תקשורת הורים-מורים עשירה ורכיב תיק עבודות לתלמידים.

שימושים פדגוגיים:

בניית אקלים כיתתי חיובי: פיתוח וחיזוק מיומנויות חברתיות-רגשיות (SEL). המורה מגדיר את המיומנויות החשובות לו בהתאם לצורך שעולה מהשטח ונותן חיזוקים פומביים ומיידיים, ובכך מטפח תרבות כיתתית של ערכים משותפים.

גשר תקשורת הורים-מורים: חיבור ההורים לנעשה בכיתה בזמן אמת. כולל "סיפור כיתתי" (Class Story) מאובטח לשיתוף תמונות, סרטונים ועדכונים, וכן מערכת מסרים מיידיים לתקשורת אישית.

ניהול כיתה מבוסס חיזוקים: כלי ויזואלי ומהנה לניהול התנהגות בכיתה. התלמידים רואים את הנקודות הנצברות, אפשר להגדיר מטרות קבוצתיות (למשל, "נגיע ל-100 נקודות ונעשה הפסקה פעילה"), והכול נעשה באווירה משחקית.

תיעוד למידה ותיק עבודות: מרחב "פורטפוליו" שבו תלמידים יכולים לתעד את תהליכי הלמידה שלהם. הם יכולים לצלם עבודה מהמחברת, להקליט את עצמם קוראים או להגיש קובץ דיגיטלי. המורה מאשר וההורים יכולים לצפות בעבודות של ילדיהם.

כלי עזר לניהול שיעור: הפלטפורמה כוללת סט כלים מובנה ושימושי, דוגמת טיימר, מד רעש, בורר תלמידים אקראי, יוצר קבוצות ומוזיקת רקע לריכוז.

דגשים חשובים:

הפלטפורמה חינמית לחלוטין למורים, להורים ולתלמידים.

הכלי מאושר לשימוש ופועל כרשת סגורה ומאובטחת. נדרשות הזמנה והסכמה אקטיבית של ההורים כדי להתחבר ולצפות במידע.

משוב מעצב: מומלץ פדגוגית להשתמש בכלי בעיקר למתן חיזוקים חיוביים ולא להורדת נקודות, כדי לבנות תחושת מסוגלות ולעודד התנהגות רצויה.

מטרת השימוש בכלי: הערכה ומדידה, שיתוף ותקשורת, אחר

חזרה לראש הדף

ריד אלונג | Readalong

ריד אלונג | Readalong

קהל יעד: תלמידים ומורים
שכבת גיל:
א-יב
אודות הכלי: 
Read Along משמש מאמן קריאה אישי לתלמידים בשפה האנגלית. הכלי מקשיב לתלמיד הקורא בקול, מספק משוב, מתקן בזמן אמת ומעודד תרגול עצמאי. עבור המורה הכלי הוא מערכת הערכה מתקדמת. הוא מתממשק מלא ל-Google Classroom, מאפשר לשייך טקסטים כמשימה ומפיק דוחות נתונים אוטומטיים על ביצועי כל תלמיד.

שימושים פדגוגיים:

הערכת שטף קריאה: ביצוע מבדקי קריאה כיתתיים באופן אוטומטי. המערכת בוחנת כמה תלמידים במקביל ומספקת למורה מדדים מדויקים של מהירות (מילים לדקה - WCPM) ודיוק (אחוז קריאה נכונה).

קבלת החלטות מבוססת נתונים: שימוש בלוח הבקרה כדי לזהות באופן מיידי תלמידים מתקשים הזקוקים להתערבות או מילים ספציפיות שכל הכיתה מתקשה בהגייתן.

למידה אישית ודיפרנציאלית: התאמת רמת הטקסט ליכולת התלמיד. אפשר לשייך טקסטים שונים לקבוצות שונות בכיתה דרך ה-Classroom, ובכך לאפשר לכל תלמיד להתקדם בקצב שלו ובאזור ההתפתחות הקרובה שלו.

בניית ביטחון עצמי (SEL): יצירת מרחב בטוח לתרגול הקריאה בקול. התלמיד קורא מול "מחשב" ולא מול קהל, מה שמפחית חרדה ובושה ומאפשר תרגול חזרתי עד להצלחה.

העשרת אוצר מילים: תוך כדי הקריאה, תלמיד שנתקל במילה קשה יכול להיעזר ב"מורה הווירטואלית" כדי לקבל הגייה נכונה, ובחלק מהמקרים גם תמונה הממחישה את המילה.

דגשים חשובים:

חובת חיבור ל-Classroom: כדי שהמורה יקבל את הנתונים, ההקלטות והציונים, חובה לשייך את המשימה דרך Google Classroom במייל הארגוני.

הכלי פועל בצורה המיטבית בדפדפן כרום Chrome במחשב או בטאבלט. נדרש מיקרופון תקין.

שפות: הכלי תומך כרגע בעיקר בלימוד אנגלית, ספרדית ופורטוגזית, ואינו מיועד ללימוד קריאה בעברית.

פרטיות: ההקלטות הקוליות של התלמידים נשמרות ומעובדות בהגדרות הפרטיות המחמירות של Google Workspace for Education. המורה יכול להאזין להקלטה המקורית דרך הדשבורד.

מטרת השימוש בכלי: הערכה ומדידה, יצירה ועריכה של מסמכים