דלג אל

מחוז ירושלים: ממונת תקשוב ענת סגל

חזרה למדווחים מהשטח

ז'בוטינסקי, בית שמש: נותנים 100% כל הדרך

ז'בוטינסקי, בית שמש: נותנים 100% כל הדרך

בית הספר היסודי ז'בוטינסקי בבית שמש יצא לדרך עם שתי החלטות חשובות:

  1. לכל אתגר יימצא פתרון!
  2. הוצב יעד הצלחה של 100% למורים מתוך אמונה

צוות בית הספר ידע שחובה עליו למצוא את הדרך לתת מענה לכל תלמיד ושלכל אתגר יימצא פתרון. המורים נדרשו לעמוד ביעד הצלחה של 100% מתוך אמונה ביכולתם.

100 צעדים להצלחה

  • ברכה גדנקן, מנהלת בית הספר, בודקת את המערכות שהכינו המחנכות לפני פרסומן ומצטרפת לשיעורים בכל הכיתות.
  • כל המורות, כולל כולן, מחויבות ללמד בכיתות שבהן הן מלמדות. ישנם גם שיעורי הפגה כגון חינוך גופני, יוגה ועוד.
  • המפגשים הווירטואליים כוללים גם מפגשים חברתיים.
  • התקבלה החלטה שלא להעמיס בשיעורים סינכרוניים. צוות המורות מציג היצע מגוון של דרכי למידה, והלמידה הדיפרנציאלית פורחת.
  • על כל המורות מוטלת החובה לתת משוב לתוצרי התלמידים.
  • צוות המורות אמון על מציאת פתרונות פרטניים לקשיים העולים.
  • מתקיים מעקב ברמה המערכתית בנוגע לנוכחות, לשיתוף הפעולה ולמצב הרגשי. ניתן מענה על ידי המחנכת ובמקרה הצורך היועצת והמנהלת מעורבות.
  • הצוות מעורב בנעשה לרבות במתרחש בבתי התלמידים. ניתנות למשל תעודות הצטיינות על עזרה.

100% גם בחדר המורות

  • יש מענה לשונות בצוות וניתנת תמיכה למורות. מתקיימות הדרכות בקבוצות קטנות, ובד בבד ניתן מענה פרטני.
  • אביטל ברון, רכזת תקשוב ורכזת פדגוגית, מצרפת לכל הדרכה של המורות גם מדריכים למשתמש שהיא מכינה, הקלטות וסרטונים.
  • כל המורות חייבות להתנסות בכל כלי לפני מפגש עם התלמידים.
  • מורות שהתנסו וחוו הצלחה מסייעות למורות העמיתות בצוות. מורות שהתגברו על החשש והקושי חונכות חברות ומסייעות להביא את בית הספר להשגת היעד של 100% הצלחה.
  • פרגון בצוות – המורות מעידות על התהליך שהן עוברות עם רכזת התקשוב והרכזת הפדגוגית אביטל ברון ועל תחושות של העצמה ואמונה ביכולותיהן ובכוחן לחולל את השינוי הנדרש. לשונות בצוות ניתנת תמיכה ויש מענה, לרבות מענה רגשי. גם בהצלחות מתקיים שיתוף מבורך ומעשיר.

מכתב משמעותי מאֵם של תלמיד בכיתה א' המהללת ומשבחת את הלמידה מרחוק ואת צוות ביה"ס ושיקול הדעת בבחירת התוכנית

רבין, גבעת זאב בירושלים: מה שנעשה בשגרה מקרוב – אפשר לעשות גם מרחוק

רבין, גבעת זאב בירושלים: מה שנעשה בשגרה מקרוב – אפשר לעשות גם מרחוק

בחטיבת הביניים ע"ש רבין בגבעת זאב בירושלים נולד צורך בתקשוב בשל החשיבות של המשך למידה סדירה לצד הריחוק הנדרש.

  • למידה תהליכית באמצעות דגם מפשטת את ההבנה ומביאה לפיתוח חשיבה מרחבית, להבנת המציאות ומנגנוניה.
  • ללמידה מרחוק ערך מוסף: השקעה בבנייה מדגימה ושימוש באמצעים דיגיטליים לבניית תוצרים איכותיים.                                                                                      

אילנה מאיר, רכזת תקשוב ומורה לגאוגרפיה, מספרת: "הצורך בריחוק מן התלמידים בתקופה זו ומנגד החשיבות של הלמידה הסדירה הנוצרת בתהליך מתמשך במצבי שגרה הביאו אותנו להשתמש בכלים דיגיטליים לתקשורת עם התלמידים ולהפעלתם, כפי שנעשה בשגרה".

בתוכנית הסדירה במקצוע "אדם וסביבה" הנושא הנלמד הוא "אסטרונומיה – כדור הארץ במסלולו והשפעתו על תופעות טבעיות בכדור הארץ". התלמידים התבקשו לבנות דגמים מעזרים הנמצאים בבית (מִחזור) המתארים את תנועות כדור הארץ והירח ביחס לשמש, להסביר ולהדגים את התופעות. הם צילמו עצמם ושלחו בכלים דיגיטליים. משיעור לשיעור הוסיפו ידע וחשיבה, והדגם שבנו שימש כלי הבנה לתופעות שלמדו.

בפועל כל תלמיד תכנן דגם די מסובך להפעלה, הוכיח יכולת להסביר ולהדגים כולל הדגמת כל תופעה על ידי התנועות והיחס בין גרמי השמיים. למידה שכזו מאפשרת פיתוח חשיבה מרחבית והבנת המציאות והמנגנונים היוצרים אותה. זו למידה שהייתה אמורה להיות מקרוב!

לשמחת כולם היה ערך מוסף להשקעה הנוספת של התלמידים בהכנת הדגם, ללמידה מספר דיגיטלי ולהקניה באמצעות התקשורת הדיגיטלית הנוספת. השימוש בסרטוני הסבר שיפר גם את יכולת הביטוי של התלמידים ואת כושר ההסבר שלהם.

להלן דוגמאות לסרטונים ראשונים המסבירים תופעות של כדור הארץ במסלולו והשפעתן על תופעות טבעיות:

מנהל בית הספר: אריה ממן

ראשית, אלון שבות: רחוק זה הקרוב החדש

ראשית, אלון שבות: רחוק זה הקרוב החדש

בבית הספר היסודי (א-ח) "ראשית" באלון שבות, רכז התקשוב נתנאל שטראוס ומחנך כיתה ו'1 מספר: "הלמידה מרחוק הציבה בפנינו אתגר מהותי איך בית הספר שלנו – שדוגל בקרבה, בחום, ברגישות ובאכפתיות בתוך הצוות וכמובן עם התלמידים – יכול לשמר את הרוח הייחודית ואת הקהילתיות שלו גם כשרחוקים פיזית".

האתגר הכפול

  • בשגרה אנחנו מתייחסים ללמידה המתוקשבת בזהירות, מעוניינים ללמוד ולהשתמש ביתרונותיה, אך נזהרים שלא להכניס מסכים וטכנולוגיה במקום שבו המפגש של התלמיד עם החומר עושה זאת טוב יותר.
  • למורים רבים היו פערים מסוימים שהצריכו מהם התחדשות ולמידה, מבלי לוותר על היצירתיות והחשיבה הפדגוגית.

נתנאל שטראוס ממשיך: "אחרי חודש וחצי של למידה בלתי פוסקת, של המורים מצד אחד של המסך ושל התלמידים מן הצד השני, נראה שאנחנו עומדים יפה באתגר וממשיכים ליצור ללמוד ולהתקרב באמצעות 'למידה מקרבת'".

9 צעדים שגורמים לרחוק להרגיש קרוב

  1. אירועים קהילתיים פתוחים לכל תלמידי בית הספר: אירועי הלל בראש חודש, בוקר שירה ושיעורי מוזיקה עם המורה אודהליה, באמצעות ערוץ היוטיוב שלה ואתר בית הספר
  2. טקסי יום השואה ויום הזיכרון והעצמאות ממש כמו בבית הספר עם הקראות והצגות של המורים ושיתוף התלמידים
  3. ציונות ועצמאות: חידות פתוחות לתלמידים ומשימות משפחתיות
  4. צוות חושב, משתף מכיל ותומך: כל אחד מעניק לקהילת המורים מהחוזקות שלו.
  5. בחירה באתר בית הספר לפלטפורמה מרכזית לתקשורת עם התלמידים כדי לרכז את המשימות לילדים ולצמצם את התקשורת באמצעות ההורים. המשימות עולות לאתר בכל יום בגמישות המאפשרת למורים למצוא את הדרך הנוחה להם לשיפור הלמידה:
    Google Classroom, כלים שיתופיים ועוד.
  6. הדרכות סדירות על ידי רכז התקשוב בדגש על השילוב בין הטכנולוגיה והפדגוגיה. תשומת לב להכשרת כל המורים לעדכון משימות במרחבי הכיתות באתר בית הספר ומפגשי זום לתמיכה אישית בטכנולוגיה על ידי רכז התקשוב.
  7. תוצרים אופייניים לרוח בית הספר. לדוגמה: הגדות של פסח של התלמידים
  8. תפיסה בית ספרית של מעגלים: א. בית הספר מעניק שייכות ותמיכה; ב. יצירת שגרה פעילה הכוללת הפגה ולמידה; ג. למידה והתקדמות בחומר על פי צורכי הילד ויכולות ההורים.
  9. משוב פעיל של המורים בדגש על התייחסות לעבודות התלמידים כאל פעולה המקדמת את כל המעגלים.

מנהלת: יפעת יגל

מעלה התורה בנות, מעלה אדומים: יוצרים שפה אחידה בלמידה מרחוק

מעלה התורה בנות, מעלה אדומים: יוצרים שפה אחידה בלמידה מרחוק

בבית הספר היסודי "מעלה התורה בנות" במעלה אדומים ככל שהמידע מאורגן (מעודכן, ידוע מראש ונמצא במקום קבוע) כך קל יותר לכול – להורים, למורים וכמובן לתלמידים, והצורך בפנייה לבירורים ולשאלות פוחת.

רכזת התקשוב חפציה בן-ארצי מספרת: "יצרנו שפה אחידה ללמידה מרחוק מתוך התייחסות לשלושה אתגרים: הקניה, תרגול ואיסוף".

איך זה עובד?

  • בניית תוכנית לימודים – צוות הניהול החליט לשמר את מבנה המערכת באופן כללי ולהוריד מקצועות חיוניים פחות.
  • בכל יום יש מפגש בוקר עם המחנכת וחמש משימות לימודיות ביום.
  • אחת לכמה ימים מתקיים מפגש וידאו עם מורה מקצועית.
  • מערכת השעות הועלתה למצגת שיתופית ובה המורים מעדכנים מידע כללי להורים. המשימה המפורטת, הודעות, שאלות ותשובות וכדומה – כולן ככל האפשר במיקרוסופט טימס.
  • צוותי ההוראה של הכיתות חולקו לערוצים: ערוץ כיף ופטפוטים, ערוץ לו"ז וערוצי מקצוע. כל מורה אחראי להעלאת המשימות בערוץ שלו ולמענה לפניות התלמידים.
  • מתקיימות הפסקות פעילות שבהן ניתנות המלצות לפעילויות העשרה בתחומי אומנות, מוזיקה, חינוך גופני, תקשוב וקודש. לקראת פסח שודר בכל יום סרטון של הלכות החג מאת רב בית הספר וחידה.
  • מושם דגש על ניסוח המשימות, ובכל משימה מקפידים לתת מענה לשאלות: מה עושים? איך מגישים? מתי מגישים? איך אקבל משוב?
  • נוצרה שפה אחידה ומדויקת – למידה מרחוק כוללת שלושה אתגרים: הקניה, תרגול ואיסוף.

המורים משתפים זה את זה בהמלצות לגבי כל אחד מהשלבים ובטיפים איך להגביר מעורבות (הודעה אישית לכל תלמידה, תיוג, משימות שרשרת ועוד).

  • נבנה נוהל מילוי נוכחות וביצוע משימות בכל המקצועות בכל כיתה כדי שהצוות יראה מה המצב של כל תלמידה ומי זקוקה לתמיכה ולשיח.

מנהלת: אילת כהן

עירוני ה׳ ע״ש יצחק נבון, מודיעין: שינויים בימי קורונה

עירוני ה׳ ע״ש יצחק נבון, מודיעין: שינויים בימי קורונה

בית הספר על יסודי, שש שנתי "עירוני ה׳ ע״ש יצחק נבון" במודיעין עבר תהליך שינוי ענק השנה ובמיוחד בתקופה זו. רכזת התקשוב מיכל ג'וראן מספרת:

עירוני ה׳ מודיעין התחיל את הלמידה מרחוק ברגע רגיש, כשבבית הספר היו חולי קורונה מאומתים וכל בית הספר שהה בבידוד. רגישות זו הובילה אותנו לעקרונות האלה:

  • גילוי רגישות גבוהה מהרגיל כלפי התלמידים והצוות
  • יצירת קשר ושגרה בתקופה מלאת אי ודאות

בית הספר דוגל בפיתוח לומד עצמאי, בדיאלוג ובשיתוף בד בבד עם שימוש בכלים מגוונים ודיגיטליים בלימודים ובמבחנים. אף על פי כן, ההבנה שבִּן לילה ייאלץ בית הספר להפוך ל-100% מתוקשב חייבה חשיבה מעמיקה לגבי הדרך שלנו והצעדים שלנו לקראת המטרה. הבנה זו הולידה מערך התארגנות מקיף שדאג שהצוות יקבל את הכלים והתמיכה לעשות את עבודתו בצורה המיטבית, מאחר שבלמידה מרחוק בלי כלים אי אפשר ליישם את הפדגוגיה".

מערך ההתארגנות

  • נשימה עמוקה לפני קפיצה למים המתוקשבים – בימי הבידוד הראשונים לא הייתה למידה מרחוק אלא מיפוי צרכים והתארגנות מערכתית כדי לתת מענה לצרכים של התלמידים והמורים גם יחד. בעקבות כך תוכננו כמה ימי הדרכות למורים ונבנו מערכות למתן מענה רגשי לתלמידים (לכן המערכות גם דוללו כדי להקל עליהם).
  • הצטרפות מואצת לענן החינוכי של גוגל כל צוות בית הספר הוכנס לענן גוגל וקיבל שם משתמש ארגוני.
  • הדרכות למורים על כלי גוגל שבענן החינוכי הקו המנחה שטבוע בתרבות בית הספר הוא השימוש במשאב הכי גדול של בית הספר, המורים. לכן נרתמו מורי בית הספר למשימה והתנדבו לתת הדרכות להקניית הידע הנדרש לביצוע המשימה החדשה שהוטלה עלינו – הלימוד מרחוק. חשיפה לכלים מתוקשבים והתנסות ביישומונים לניהול שיעור מקוון בימי הבידוד הכינו את הצוות מבעוד מועד לעבודתם החדשה.
  • שימוש באתר בית הספר אתר בית הספר משמש לריכוז ולהנגשה של מידע ותוצרים למורים ולתלמידים (כמו פרסום המערכות, חומר, סרטוני הדרכה על יישומונים, תוצרי השיעורים וכדומה).
  • חונכות הצמדת מורים מתוקשבים בתפקיד חונכים למורים מנוסים פחות דיגיטלית.
  • משובים ושיפור הלימוד מרחוק אנחנו שולחים משובים וממשיכים לשפר את הלמידה ולהציע לצוות הדרכות לפי הביקוש ולפי הצורך.
  • חידוד הפדגוגיה של בית הספר לנוכח המצב החדש – ניתנו לצוות טיפים ליצירת שיעור מוצלח ולהשגת המיטב מהמפגשים המסונכרנים.

בטיפים:

  • פתיחת כל שיעור ב"מה נשמע" ורק אחר כך צלילה ללמידה
  • התחלת כל שיעור במטרותיו,
  • ריכוז החומר והמטלות בגוגל קלאסרום
  • יצירת שיעורים מגוונים ויצירתיים
  • הקניה קצרה ושליחת התלמידים לתרגול או לעבודה על פרויקטים לבד או בקבוצות קטנות
  • סיום כל שיעור עם תוצרים ותובנות
  • בדיקת הבנה של הנושא (זו גם הפדגוגיה של בית הספר בימי שגרה)
  • לנוכח המצב הוחלט לא להעמיס על התלמידים עבודות ושיעורי בית אלא לתפעל אותם על ידי שאלות ושימוש בצ'אט.

דוגמאות לעשייה בבית הספר בימים אלו

  1. שני הסרטונים עירוני ה׳ יוצא מבידוד ותוצר הבנה של שכבות ח' וט' – תודה לצוותים הרפואיים! התלמידים כתבו שלטים וצילמו את עצמם.
  2. צפייה בתוצרי לימוד ביום הזיכרון לשואה ולגבורה וביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה שפורסמו באתר בית הספר:שכבת ז׳, שכבת ח׳, שכבת ט׳
  3. טקסי יום השואה ויום הזיכרון שפורסמו באתר בית הספר
  4. צפייה בחדר המורים באתר בית הספר
  5. מערך שיעור לדוגמה: בשיעורי מדעים בשכבת ט' החל לימוד של נושא חדש בביולוגיה – גנטיקה. לשם כך נדרשה חזרה על מבנה התא. במרחב הלימוד ב-Google Classroom המתינה לתלמידים מצגת חזרה על מבנה התא ובה: השוואה בין תא בעל חיים ותא צמח והפניה לסרטון הסבר, כולל העמודים בספר שבהם הנושא מופיע למידע נוסף.

כעבור כ-25 דקות של עבודה עצמאית של התלמידים נותר מפגש ה-Zoom פתוח לשאלות התלמידים. במהלך העבודה התכנסו התלמידים לסיכום שיעור באמצעות משחק Kahoot המסכם את הנושא. כך קיבל כל מורה אינדיקציה על יעילות הלמידה ואפשרות לחדד ידע חשוב. נוסף על כך קיבלו התלמידים משימת תרגול מסכמת באתר הילקוט הדיגיטלי של מט"ח.

  1. שיעור ספרות לדוגמה: בשיעורי מגמת ספרות התלמידים עובדים בשגרה בגוגל דוקס בעזרת טבלה מסודרת שבה הנקודות המרכזיות העולות מהיצירה הנלמדת (טבלה ייעודית לכל פרק). בעמודה הימנית מופיעים שמות תלמידי המגמה. לאחר קריאה של כל קטע, התלמידים מגיבים אונליין בטבלה. כך כולם שותפים מלאים ופעילים לאורך השיעור כולו. באופן דומה נערכו פעילויות טרום קריאה באמצעות פדלט ומצגת שיתופית.
  2. דוגמה לשיעור הומניסטיקה
  3. הנחיות היבחנות

מנהלת: ליאת אפלבוים

ישיבת צביה, מעלה אדומים: התמדה והתחדשות הם מפתח להצלחה

ישיבת צביה, מעלה אדומים: התמדה והתחדשות הם מפתח להצלחה

בישיבת צביה (ז-יב) במעלה אדומים הבינו שהתמדה והתחדשות הם המפתחות להצלחתם.

התמדה – קביעות בלמידה, שמירה על הרצף הלימודי

התחדשות – שימוש בכלים דיגיטליים המאפשרים התייעלות מתמדת, מעורבות וקשר אישי על אף המרחק ובגללו.

רכז התקשוב ומחנך ז'2 עמנואל טוביאנה מספר: התקיימו הדרכה והטמעה של עבודה בזום, כולל היכולת לפצל את הלומדים לחדרים.

הכיתה חולקה על ידי הרב יהודה מורג, מחנך יב, לחברותות שהייתה בהן למידה מטרימה או חזרה משותפת ועבודה על הנלמד בשיעור. הרב עבר בין הקבוצות ועקב אחרי התקדמות הלומדים, נתן מענה לקשיים וכיווני חשיבה להמשך. הלמידה בשיעור המקוון לאחר החברותות הייתה משמעותית הרבה ביותר.

האפשרות להתאוורר בקבוצות הקטנות תרמה לא רק ללמידה אלא גם לאווירה בכיתה, זמן למשוב אישי בדגש על השיח בקבוצות. החשיבה לחלוקה לקבוצות נעשית לפי ההיכרות המוקדמת עם הקבוצה ויכולות הטרוגניות ומאוזנות.

התאמת הכלי הדיגיטלי שבו ישתמש המורה נעשתה בהתאמה אישית, מתוך הקשבה לצורך שלו ולפי האינטואיציה שלו באשר לצורכי הכיתה. ניתן מענה בהדרכה אישית ולא רק בקבוצות. דרך זו הובילה להנעה גדולה יותר לפעולה.

עמנואל טוביאנה, מחנך כיתה ז' ורכז תקשוב ואהרון רוזנבאום, מחנך ז' ורכז  חינוך חברתי חברו לשיתוף פעולה בשיעורים אינטראקטיביים כללו למידה בקבוצות, סקרים במהלך השיעור לשמירה על ערנות (מוטמע במשוב) והצבת משימות מסכמות ומאתגרות ללומדים.

עקרונות העבודה:

  • למידה במנות קצובות
  • דפי משימות מסבירי פנים (מאוד)
  • שיעורים מוקלטים
  • בונוסים לתלמידים שמוכנים להכין משחקי חזרה לחבריהם (להצגה בשיעור המקוון)
  • שיחות אישיות, ליווי פרטני ותמיכה של אנשי צוות במעגל הרחב (אל"ה, מתי"א-שילוב, סייעים – זום פרטני)
  • עבודה בשיתוף פעולה, כניסה משותפת לשיעורים זה של זה (אחד מוביל, השני מוודא שכולם נכנסים ואחר כך מתחלפים.)

הרב יוסף פרנקל, ראש הישיבה

הרב חגי סופר, מנהל חטיבת הביניים

אמי"ת אורי, מעלה אדומים: לקפוץ רחוק, ללמד מקרוב

אמי"ת אורי, מעלה אדומים: לקפוץ רחוק, ללמד מקרוב

דינה הנדלר, רכזת תקשוב יזמות ומצוינות, מספרת:

  • בית הספר הציב לעצמו יעד פדגוגי לפיתוח לומדת עצמאית השולטת במיומנויות המאה ה-21. תקופת הקורונה היא מקפצה להטמעה ולשכלול של היעד ברמת בית הספר ופוגשת כל תלמידה ומורה. מדובר במענה תקופתי המבסס תשתית לעתיד בהיבטים השונים.
  • ראייה הוליסטית ומקיפה של כל תלמידה שנובעת מהיכרות מעמיקה ואמון בכל אחת ומתוך מתן הזדמנות לשינויים, רצון ומחויבות להכין את הבנות לעולם משתנה.

מהלך ההוראה מרחוק בבית הספר

  • שני תהליכים מקבילים בין צוות המורות לתלמידות בהקשר של לומדת עצמאית, מנטוריות, ליווי ותמיכה רגשית וטכנולוגית
  • סיירת מורות – מורות התנדבו לעבור הכשרה טכנו-פדגוגית שבסופה נוצר מערך המאפשר תמיכה מיטבית לצוות המורות. בד בבד הוקמה סיירת תלמידות החונכות תלמידות אחרות ונותנות מענה טכנו-פדגוגי.
  • בעקבות שאלות טכנו-פדגוגיות שעלו מצוות המורים, הוקם לוח שיתופי מתעדכן ובו סרטונים קצרים המאפשרים למידה עצמאית של כל מורה לפי הצורך.
  • יצירת קבוצה המאפשרת מרחב שאלות לחיזוק תחושת השותפות למשימה של הצוות, צוות הניהול, הרכזות והמורים מקצועיים
  • לצד הלמידה יצא מעת לעת, בשיתוף הצוות והתלמידות, מסמך מדייק ללמידה מיטבית.
  • סיירת תלמידות – בשכבות השונות התנדבו תלמידות לעבור הכשרה טכנולוגית כיצד להגיש משימות בטיימס במחשב ובטלפון הנייד. בתום ההכשרה נתנו מענה לתלמידות מכל הלב.
  • מורות נתנו תמיכה אישית ומענה טכנולוגי לתלמידות.
  • קהילת בית הספר ענתה על שאלון בנושא מערכת השעות, מטלות ועוד, ובעקבותיו ניתנו מענים שונים.
  • יצירת מעטפת תמיכה רגשית אישית לכל תלמידה על ידי המחנכת והמורה המלווה. השתיים עומדות בקשר ויחדיו מקדמות את התלמידה בפן הרגשי.
  • אחרי פסח נבנתה מעטפת רחבה יותר למתן מענה לתלמידות הזקוקות לעזרה בניהול עצמי ובתפקוד מיטבי על ידי תוכנית מנטוריות – מורה המלווה קבוצה של שלוש עד חמש תלמידות במפגשים שבועיים בזום ובשיחת טלפון שבועית ועומדת בקשר ישיר עם מחנכת הכיתה.
  • סיירת WAVEתלמידות התנדבו לסיירת, ובה הן יוצרות פעילות חברתית לכיתה לנוכח השינויים באופן התקשורת הבין אישית. את הפעילות הן מעבירות בשיעור הסינכרוני עם מחנכת הכיתה.

צוות בית הספר שואף להמשיך לצמוח ולקדם את התלמידה ללומדת עצמאית ולהכינהּ לאתגרי המחר לאור התפתחות הטכנולוגיה.

אמי"ת וירטו-אורי -לומדים מהבית

אמי"ת אורי מול אתגרי הקורונה

מנהלת בית הספר: רוחמה ווגל

אמי"ת בנים, מודיעין: לימוד בסביבת ענן זה לא בשמיים! (ולא רק למצבי חירום!)

אמי"ת בנים, מודיעין: לימוד בסביבת ענן זה לא בשמיים!  (ולא רק למצבי חירום!)

רכז התקשוב נתן ליבוביץ' מספר: הלמידה מרחוק בבית הספר הייתה ברמה הגבוהה ביותר, והצלחנו להמשיך בלמידה רצינית ומעמיקה.

איך עשינו את זה?

Top 5

  • סביבת ענן ברשת ארגונית בית ספרית (מיקרוסופט 365)
  • הכשרה ותמיכה טכנית למורים
  • תמיכה בתלמידים לכניסה לסביבת ענן
  • שילוב של שיעור סינכרוני וא-סינכרוני – הכול מרוכז באותה הסביבה
  • שכבה ט' החלה למידה בסביבה מתוקשבת מתחילת השנה והובילה את הדרך לכל בית הספר.

ובהרחבה:

פיילוט בשכבה ט' בתחילת שנת הלימודים תש"ף החליט מנהל בית הספר ששכבה ט' כולה, כולל כיתות החינוך המיוחד, תלמד בסביבה מתוקשבת. התלמידים למדו בכיתה באמצעות מחשב נייד, והספרים, המחברת ומטלות המורה היו כולם בסביבה המתוקשבת. כך שגם בכיתה במהלך שנת הלימודים הרגילה נעשה החלק הסינכרוני בכיתה פרונטלית, והחלקים הא-סינכרוניים נעשו בסביבת הלמידה המתוקשבת. בית הספר שייך לרשת אמי"ת, ודרך הרשת מחובר לסביבת ענן מלאה של מיקרוסופט 365.

דוגמה מסביבה של מורה לעבודה בסביבה מתוקשבת:

הכשרה והטמעה – במהלך החופש הגדול ובתחילת שנת הלימודים נעשו כמה מפגשי למידה למורים בהובלת רכז התקשוב. בתחילת שנת הלימודים נעשתה הדרכה לכל התלמידים, ובית הספר השקיע משאבים במתן תמיכה טכנית למורים ולתלמידים.

הרחבה בתקופת ההסגר – כאשר הגענו לתקופת ההסגר והלמידה מרחוק, כבר היה בבית הספר גוף משמעותי של מורים ותלמידים שידעו כיצד לעבוד בסביבה מקוונת. האתגר היה להרחיב ולהפיץ את הידע במהירות האפשרית לכל המורים והתלמידים.

הכשרת המורים נעשתה על ידי רכז התקשוב, והמורים העבירו את הידע לתלמידים. בית הספר העמיד למורים ולתלמידים תמיכה טכנית מרחוק כדי שכולם יוכלו להשתלב בלמידה. הדרכת המורים נעשתה תחילה במפגשי למידה מרחוק ובתמיכה אישית, לאחר מכן הכין רכז התקשוב סרטוני הדרכה למורים. קישור לסרטונים.

למידה מרחוק – הלמידה כולה נעשית בסביבה של מיקרוסופט 365. תלמידי הכיתה המגמה או ההקבצה נפגשים בכיתה שלהם ב-TEAMS במפגשים סינכרוניים וא-סינכרוניים. בדרך כלל המורה פותח את המפגש במפגש סינכרוני, בשיחת וידאו מתוך הסביבה של TEAMS. המורה שואל לשלומם של התלמידים ופותח את השיעור ומלמד. אחר כך המורה מסביר לתלמידים על המטלה שעליהם לעשות בסביבת TEAMS. את המטלה אפשר לעשות בלוח זמנים גמיש.

שיטה זו מלכדת מצד אחד את התלמידים לשגרה לימודית ולשגרה חברתית ככל האפשר ומצד אחר מאפשרת גמישות בלמידה. שיטה זו גם מסייעת לתלמידים לסדר את זמני הלימוד שלהם עם שאר הלומדים בבית ועם שאר המטלות שלהם וללמוד בקצב שלהם ולפי יכולת ההתקדמות שלהם.

בשיעור הבא המורה מסכם בשיחה סינכרונית את הנעשה בשיעור הקודם וממשיך הלאה ללמד, וחוזר חלילה.

כך הגענו ללמידה רצינית ועניינית שאפשרה מסגרת לתלמידים וגמישות בלמידה כאחד.

  • דוגמה לשיעור סינכרוני – שיחת וידאו בתוך סביבת TEAMS
  • דוגמה למטלה א-סינכרונית שניתנה בשיעור היסטוריה בכיתה ח'. מטלה לכתיבה במסמך WORD. (אפשר כמובן כל סוג של מסמך).

הקובץ שניתן לתלמידים לעבודה:

במטלה ב- TEAMSאפשר לשכפל אוטומטית עותק לכל תלמיד כמסמך משותף עם המורה. המורה בודק את המטלות בתוך סביבת TEAMS. אפשר לתת הערות לתלמיד בגוף המסמך, הערות כלליות וציון.

דרך נוספת למטלה בלמידה א-סינכרונית לתלמיד היא באמצעות טפסים FORMS של מיקרוסופט. מטלה בטופס כזה מסונכרנת היטב בסביבת TEAMS.

יחידה זו משלבת למידה מספר הלימוד, מסרטונים ומקישור למידע במרשתת.

נתן ליבוביץ' מסכם וממליץ: נכון לעודד למידה בסביבה מתוקשבת בבתי הספר ובכלל זה – הכשרת התלמידים למיומנויות המאה ה-21 ככל האפשר; עידוד כל תלמיד להסתגל לשינויים, להיות לומד עצמאי יותר ואחראי יותר, לפתח חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית, לעבוד בשיתוף פעולה בסביבה מתוקשבת ולהיות מסוגל ללמוד בלמידה רב תחומית.

כל אלו ישרתו את התפתחות התלמידים, יכינו אותם טוב יותר לעתיד ויסייעו גם בעִתות חירום.

מנהל בית הספר- ליאור הלוי

חוות הנוער הציוני, ירושלים: חושבים מחוץ לקופסה

חוות הנוער הציוני, ירושלים: חושבים מחוץ לקופסה

סגן מנהלת בית הספר שי והבה מספרת:

בכל שנה מתקיים טקס בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה שמארגנת פנימיית חוות הנוער הציוני. ביום עצמו נערך תדיר טקס בבית הספר, ותלמידים ומורים מעבירים מערכי שיעור ייחודיים. גם השנה נערך טקס בערב יום הזיכרון. בתום הטקס היה 'לילה לבן' עד שעות הלילה המאוחרות ובו העבירו מורים מבית הספר שיעורים בנושא השואה. השיעורים שהתקיימו בזום עסקו בנושאים שונים כגון דילמות בשואה, השואה ורצח עם בהיסטוריה, הרוע האנושי ועוד. אירועי היום נפתחו בדקה דומייה ובטקסים מקוונים בכיתות. לאחר מכן התקיימו שיעורי חינוך והעשרה, עדויות מפי ניצולי שואה וסדנאות שהעביר צוות חוות הנוער הציוני.

השנה ניצלנו את עובדת הימצאותם של כלל צוות המורים בבית בערב יום העצמאות לפעילות משותפת. צוות החינוך החברתי-ערכי של חוות הנוער הציוני בנה חדר בריחה וירטואלי שבמהלכו נחלק חדר המורים של בית הספר לקבוצות כדי לפצח חידות שונות. את הערב סיימנו בסרטון שבו איחלו המורים איחולים לשנה הבאה והזכירו לכולנו מה המשמעות של להיות ישראלי. בד בבד התקיימה הרקדה בזום לכל תלמידי בית הספר.

מחנכות כיתה ז' בבית הספר חוות הנוער הציוני החליטו להפתיע את התלמידים ולהכין בעבורם סרטון של ברכות מהסבים והסבות שאותם לא פגשו בגלל הנחיות שמירת המרחק והבידוד בזמן קורונה.

מנהלת בית הספר: ליליה רייכמן

פעילות כלל מחוזית

פעילות כלל מחוזית

פעילות כלל מחוזית ולא בבית ספר מסוים: בעִתות חירום הלמידה מרחוק היא גשר לקשר הבין דורי מספרות חנה גנץ ורחלי שפירא (מדריכות במחוז ירושלים)

רקע על אודות התוכנית במחוז

תוכנית הקשר הרב דורי היא תוכנית ערכית חינוכית וחווייתית המחזקת את הקשר בין דור הסבים והסבות לדור הנכדים.

מספר המשתתפים השנה במחוז ירושלים היה 604 איש, מתוכם 342 תלמידים ו-262 ותיקים ב-18 קבוצות שפעלו ב-11 יישובים וערים.

מגוון קבוצות

מגוון הקבוצות היה רחב והן פעלו עם אוכלוסיות שונות, במסגרות שונות ובמקומות שונים:

סבים וסבות, ותיקים מהיישוב או מהעיר; תוכנית אמירים; יסודי, חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים; יישובים וערים; בית הספר היובל מודיעין במסגרת תוכנית GTG בשיתוף הסוכנות עם בית ספר ממנצ'סטר; בית ספר שבו המורה המובילה היא אימו של אחד התלמידים בבית הספר; בית ספר טיפולי

ימי קורונה

בימי קורונה שבהם הסבים והסבות שהו בהסגר, ראינו עד כמה התוכנית משמעותית ועד כמה היא הכרחית לחיזוק הקשר המיוחד בין הדורות.

לשמחתנו הרבה, רוב בתי הספר במחוז ירושלים המשיכו את הקשר בצורות שונות:

  • קשר בהודעות בוואטסאפ
  • יצירה ושליחה של סרטונים מרגשים
  • ראיונות עם הסבים והסבות שהובילו לסיפורים עלו למאגר מפגשי זום
  • שימוש בכלים דיגיטליים

היערכות לשנה הבאה

עקב משבר קורונה חשנו בצורך ובהכרח לקיים קשר בין הסבים והסבות לילדים, יותר מתמיד. בעת הזו היו המון יוזמות חברתיות וניסיון לגייס ילדים לטובת הקשר עם הוותיקים. למעשה, אנו, שגרירי התוכנית, מקיימים קשר זה ברציפות בצורה מובנית ועם תוצר משמעותי.

הצעתנו לשנה הבאה

  • לקיים את התוכנית בכל בתי הספר בארץ בשינויים המתבקשים
  • להיערך להוראה היברידית – מרחוק ומקרוב. להכשיר את הסבים והסבות למפגשים סינכרוניים כבר מתחילת השנה
  • לגייס הורים לתמיכה במבוגרים בהפעלת כלים דיגיטליים
  • לאפשר חלק מהמפגשים כמו קיום ריאיון לסבים ולסבות גם מרחוק
  • ללמד את צוות המובילים כלי תקשוב ללמידה מרחוק

דוגמאות לפעילות בבתי ספר שונים

המורה המובילה אליסה זילברשטיין מאולפנה לבנות ביישוב עופרה מספרת:

פעילות הוותיקים נמשכת מרחוק במגבלות הקיימות. התלמידות והוותיקים שבתוכנית הקשר הרב דורי מחכות למפגשים פנים אל פנים מכיוון שלא הכול שולטים ברזי הטכנולוגיה.

לקראת יום העצמאות שלחו הוותיקים סרטון של איחולים לבנות ולעם ישראל כולו בתקווה שהתוכנית תתחדש ותפעל ושתימצא תרופה לנגיף קורונה.

סיפורים שעלו בימי קורונה: עולים על הרכבת עם לאה בן ארי (אברמוביץ)

הבריחה מצרפת הבוערת עם הדסה קלימן (ליכטנשטיין)

המורה מאיה כהן מבית הספר תל"י אלמוג במעלה אדומים מספרת:

מגפת קורונה עצרה באחת את מפגשי הפנים אל פנים של התוכנית בבית ספרנו. השנה משתתפים בתוכנית 20 סבים וסבות ו-20 נכדים ונכדות תלמידי שכבה ו'.

בשבועות האחרונים קיימנו כמה מפגשי זום מרחוק. המרגש במפגשים היה בשבוע יום הזיכרון ויום העצמאות ובו נשאלו המשתתפים על החיבור שלהם לימים האלה. ניכר כי המפגשים מרחוק משמחים את הדור הוותיק, והתלמידים נרגשים לפגוש את הסבים והסבות דרך המסך. עד כה עלו לאתר הקשר הרב דורי 3 סיפורים מרחוק. כולי תקווה שכל הסיפורים יעלו בקרוב ונוכל לסיים את התוכנית במפגש מרגש פנים אל פנים.

המורה רחלי בצלאל מבית הספר נחלת בנימין ביישוב עופרה מספרת:

תלמידי כיתות ו' ממשיכים לכתוב עם הסבים והסבות שלהם את סיפורם, באמצעות מפגשים וירטואליים דרך המחשב (בתוכנת זום וכדומה) או באמצעות הטלפון. המפגשים והשיחות מסבים הנאה רבה לנכדים ולסבים כאחד.

המורה שביט זקן מבית הספר היובל במודיעין מספרת:

השנה משתתפים בתוכנית תלמידי שכבה ו' ושכבה ד'.

גם אצלנו, בבית ספר היובל מודיעין, מגפת קורונה עצרה באחת את המפגשים המרגשים והחווייתיים שהתקיימו עד אז פנים אל פנים. בשבועות האחרונים קיימנו תקשורת מרחוק באמצעות ערוצי תקשורת מגוונים כגון קבוצת ואטסאפ, שיחות טלפון להדרכה מרחוק ודואר אלקטרוני. כל אלו אפשרו להמשיך את תהליך תיעוד הסיפור ולהפיק סיפור אישי בשיחות. בעת האחרונה בתום תהליך אישי ומרגש עלה הסיפור הראשון לאתר. שניים נוספים נמצאים בתהליכי סיום, ואנו תקווה שכל הסיפורים יעלו בקרוב ונוכל לחזור ולהיפגש בקרוב פנים אל פנים.

המורה המובילה דליה יעקבס מבית הספר עשה חיל ביישוב אפרת מספרת:

בימי קורונה קיימנו שתי פעילויות.

מייד אחרי פורים כל בית הספר נכנס לבידוד בגלל מורה שנמצאה חולה בקורונה. מדובר בקרוב ל-800 תלמידים ול-150 אנשי צוות (!)

קיימנו מפגש דרך קבוצת הוואטסאפ שלנו (זום עדיין לא היה באופנה), וכל אחד שיתף בחוויית בידוד מהחיים שלו. תלמידה אחת שיתפה שזו הפעם השלישית שהיא בבידוד מאז פרצה המגפה. המבוגרים שוחחו על שהייה במקלטים ועל חוויות דומות. דליה, מובילת התוכנית, סיפרה שכאשר הייתה בכיתה ב' נאלצה לשהות בבידוד כל החופש הגדול לאחר שחלתה בצהבת.

לקראת הפסח קיימנו פגישה בזום ושמענו שיעור מפי הרב שראל רוזנבלט על מצוות "והגדת לבנך", מצווה המחוברת למהות התוכנית. למדנו שכל הורה צריך למצוא דרך להתאים את הסיפור ואת המסרים שלו לאופי וליכולות של הילד שלו.

המורה תמר ישראלי מבית הספר מולדת במבשרת ציון:

בכל אחד מהמפגשים שקיימנו עם הסבים והסבות נרקם קשר מיוחד בין הילדים ובני הדור השלישי ובין בני הדור השלישי עצמם. אין ספק שימי קורונה סיפקו אתגר של ממש להמשיך ולשמר את הקשר המיוחד והמשמעותי הזה.

לכבוד חג הפסח הכינו תלמידי הקבוצה סרטון געגועים לסבא ולסבתא. התגובות על הסרטון היו מרגשות למדי.

ואילו לקראת יום העצמאות היה אך טבעי שנרצה לשמוע מהסבים והסבות מהי עצמאות בעבורם כמו גם להאזין לסיפוריהם האישיים בנוגע למדינת ישראל, לעלייה ועוד. לשם כך קיימנו מפגש זום, ובו הם שיתפו אותנו בחוויותיהם ובחלומותיהם ובשאלה מהי מדינת ישראל בעבורם. המפגש היה מעניין מאוד, והילדים השתתפו, שאלו שאלות ושרו משירי ארץ ישראל עם הסבים והסבות יחד.

תודה על ההזדמנות להנחות תוכנית כל כך מיוחדת ומשמעותית.

אולי תתעניינו גם ב...

הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.