בבית הספר היסודי (כיתות א-ח) יגאל אלון בגבעתיים הלמידה מרחוק זימנה הגשמת חלום.
סגנית המנהלת יעל אהרונוביץ מספרת: "הייתה הכרה אחידה של כל הצוות בהזדמנות שנקרתה בדרכנו לפרוץ גבולות ולהתפתח: 'כיתה' אינה ארבעה קירות. 'תלמידים' הם ילדים ומבוגרים כקהילה אחת לומדת ומלמדת. 'חומר לימוד' חי, בועט ורלוונטי יוצא מחוץ לספרים ונוצר, כפי שחלמנו, מתוך ניצוץ אמיתי של תשוקה חינוכית ייחודית של כל מורה ומורה".
יצאנו ממצרים לדרך חדשה
אחרי שלושה שבועות של למידה מרחוק (טרום פסח)
נשלח לכל התלמידים שאלון למילוי: למידמרחוק - סקר
ושאלון נוסף למורים: למידמרחוק – חושבים קדימה.
בעקבות ניתוח תשובות התלמידים והצוות ובהתבסס על ההתנסות המוקדמת, נבנתה מערכת לארגון הלמידה, סדירויות ושגרות (ראו מצגת).
- הוחלט להתמחות בכלי מרכזי אחד ללמידה סינכרונית (זום)
וכלי נוסף ללמידה א-סינכרונית ולמעקב אחר ביצועי התלמיד (Google Classroom) - בעקבות שאלון המורים נעשה מיפוי רמת הידע של צוות המורים בכל אחד מהכלים הטכנולוגיים.
ובהתבסס על התשובות נבנו קבוצות לרמות השונות ותואמו הדרכות על כל אחד מהכלים.
במפגשי ההדרכה התמקצעו המורים הן בפן הטכנולוגי הן בעקרונות הפדגוגיים של הכלים. - צוות המורים מקיים מפגשי למידה שבועיים: הנהלה; מכלולים (כל זוג שכבות = "מכלול"); צוותים פדגוגיים (מקצועות הליבה); מליאה.
- התקיימו אספות הורים בזום עם המחנכות, ובית הספר יצא לדרך חדשה – לא החלטה מערכתית כי אם יוזמות 'מקומיות'.
- בצוות החינוכי לא מעוניינים שהילדים יהיו יותר מדי שעות מול מסכים ומבינים את הקשיים הניצבים בדרך: אין די מחשבים בבית לכל הילדים, וגם ההורים עובדים מהבית דרך המחשבים.
בעזרת המחנכות נעשה מיפוי של בתי התלמידים שבהם אין די אמצעי קצה ולא מתאפשרת למידה מרחוק. בית הספר חילק לתלמידים מחשבים ניידים של בית הספר.
למידמרחוק - אז איך זה עובד?
רגינה אבירם מנהלת בית הספר, מסבירה את הרציונל של מודל למידמרחוק. "המודל פותח על-ידי צוות בית הספר כדי להוות אי של שגרה ויציבות בעבור קהילת בית הספר – תלמידים, הורים ומורים – ועוגן פדגוגי ורגשי לתלמידים שלנו".
יעל אהרונוביץ מתארת את התהליך שעבר בית הספר:
- במערכת יש למידה סינכרונית ואסינכרונית
דוגמה למערכת שבועית של כיתה ז3 - כל בוקר נפתח בבדיקת נוכחות ובקריאת ספר ונעשה מעקב נוכחות וביצוע משימות.
מעקב ביצוע משימות כיתתי
מעקב נוכחות נעשה באמצעות קובץ שיתופי: תמונה בית ספרית. - הלימודים מתחילים בשעה 09:30 – 10:00
כיתות א-ד זום ראשון 10:00-09:30, כיתות ה-ח זום ראשון 11:00 - נבחרו ערוצי התקשורת המרכזיים של בית הספר: וואטסאפ, זום, Classroom
- ניהול הידע נעשה באמצעות דרייב שיתופי שבו מרוכזים כל חומרי הלימוד ומועלים אליו כל העת, פעילויות הפוגה, תמונות, סרטונים, מערכות השעות, טפסים, מסמכים שיתופיים ועוד.
- שיעורי חינוך גופני שכבתיים מתקיימים פעמיים בשבוע.
נוסף על כך נפתח ערוץ יוטיוב ייעודי של צוות חינוך גופני - "מועדון הספר הטוב" – בכל השכבות מתקיימת שעת קריאה דו-גילית: 4-3 מורות בכל צוות (=2 שכבות) מקריאות ספר (כל אחת ספר אחר) 3 פעמיים בשבוע בשעת רוחב. כל התלמידים מצטרפים לקבוצת הקראה כזו לבחירתם.
- עבודות חקר בזוגות או בשלשות לתלמידי בית הספר – התקיימה סדנה שבה למדו המורות כיצד להנחות עבודת חקר באופן אחיד בשכבות. לכל מחנכת הוצמדה מורה מקצועית לעזרה. תלמידי כל כיתה התחלקו לקבוצות חקר, והמורה המלווה פגשה את הקבוצות למפגשים פרטניים.
- ביום השואה נערכו טקסים כיתתיים בהשתתפות הילדים.
משלבים את תלמידי השכבות הבוגרות בהוראה
-
תלמידים שכבות ז-ח וכמה מורים עברו יחדיו סדנה לבניית קורסים מבית "בית הספר ההוליסטי" של מיכל זק. עתה הם עמלים על הכנת קורסים שישולבו במערכת השעות של בית הספר בשבועות הקרובים.
-
מנטורים תלמידי שכבות ז-ח מהמייקטק של בית הספר מעבירים קורסי תכנות לתלמידים ולמורים, ובסיומם יודפסו התוצרים במדפסות תלת ממד שבמייקר ספייס שלנו.
צועדים יחד יד ביד
רגינה אבירם, מנהלת בית הספר, מבקשת בכל יום משובים מוועד ההורים של בית הספר כדי לדעת מה עוד צריך לכוונן, לשפר, לשנות ולהבין היכן יש קשיים והיכן זה עובד טוב ואפשר ללמוד מזה.
נספח
יגאל אלון, למידה בימי קורנה, אגף מו"פ, ניסויים ויזמות, משרד החינוך