דלג אל

שימוש בצ'אט GPT ליצירת סיפור חברתי

chatgpt

תחום הדעת: חינוך מיוחד – כישורים רגשיים וחברתיים.
נושא: שימוש בצ'אט GPT ליצירת סיפור חברתי מותאם לילדים עם צרכים מיוחדים.
פיתוח: מורן יעקובוביץ, מתי"א חפר שרון
אוכלוסיית היעד: תלמידי יסודי על הרצף האוטיסטי בכיתות רגילות, תלמידי חנ"מ בגני הילדים.
משך השיעור: 45 דקות
רציונל למורה: במסגרת השיעור התלמידים יחוו תהליך שבו סיפור מותאם אישית עוזר להם להתמודד עם אתגר חברתי. הסיפור נבנה תוך שימוש בכלי צ'אט GPT כעוזר תכנון והתאמה למורה ליצירת כלי המעודד את התלמיד להבנה עמוקה יותר של נורמות חברתיות והתאמת התנהגות למצבים חברתיים שונים.
מומלץ להתייעץ עם יועצת ביה"ס ו/או מטפלת רגשית בטרם התחלת הפעילות.
רצף: ידע מוקדם: זיהוי תחומי עניין של הילד, הבנה בסיסית של התנהגות חברתית רצויה

מיומנות ליבה: שימוש יוזם ויוצר ערך באמצעות כלי בינה מלאכותית

מטרות בתחום תוכן:
רגשיות:
- טיפוח הזדהות עם סיטואציות חברתיות והבנת חשיבות הנורמות החברתיות.
- עידוד שיח חברתי משמעותי: פיתוח היכולת להבין את משמעות הנורמות החברתיות בסיטואציות שונות ולדון בהן.
- למידת דפוסי התנהגות מותאמים: הפנמה של נורמות חברתיות דרך סיטואציות מוכרות מהסיפור.
לימודיות:
- פיתוח מיומנויות קריאה והבנת הנקרא: קריאה של הסיפור החברתי וניתוח המסרים המרכזיים שבו.
- שיפור יכולת זיהוי קשר סיבה ותוצאה: ניתוח הקשרים בין התנהגות הדמות לתגובות החברתיות בסיפור.

מושגים:
- סיפור חברתי-התנהגותי
- נורמות חברתיות
- התאמות אישיות

מיומנויות נרכשות:
- מיומנויות קריאה וכתיבה
- מיומנויות להטמעת התנהגות מותאמת סיטואציה חברתיות-התנהגותיות

שילוב התקשוב בשילוב מיומנויות המאה ה- 21:
- אוריינות מידע ודיגיטל: המורה משתמשת בצ'אט GPT ליצירת סיפור מותאם אישית, ומציגה אותו לילד ככלי למידה.
- פיתוח חשיבה יצירתית: הילד יוצר פתרונות חדשניים להתמודדות עם סיטואציות חברתיות בסיפור החברתי.
- חשיבה ביקורתית: הילד מנתח את התנהגות הדמויות בסיפור ומסיק מסקנות על בסיס הניתוח.

הערך המוסף של הטכנולוגיה: הטכנולוגיה מאפשרת התאמה אישית של סיפור המסייע לטיפוח הזדהות רגשית והתנהגותית וחברתית בצורה מהירה ומותאמת לתחומי העניין של הילד.

חומרי למידה (כתובים ומתוקשבים):
- מחשב
- אינטרנט
- אתר צ'אט GPT או כל אתר מודל שפה text& text מבוסס בינה מלאכותית המאושר על ידי משרד החינוך
- מדפסת

מעבדת מחשבים: יחידני

נגישות: תוכן מותאם לשפה ולרמת הבנה של התלמידים, מלווה בקריינות במידת הצורך

תוצרי למידה מצופים: סיפור חברתי מותאם אישית, כולל תובנות על התנהגות חברתית מותאמת

מהלך השיעור - טבלה

מהלך ההוראה

פתיחה - 5 דקות





גוף השיעור - 15 דקות




סיכום - 10 דקות









המשגה/תרגול - 15 דקות

תיאור הפעילות

המורה מציג בפני הילד את מפת העולם כגירוי ויזואלי ראשוני ומעורר לשיח "אילו מדינות אתה מזהה? מה מיוחד בכל אחת מהן? ניתן להוסיף שאלה אישית בתחילת השיעור כמו: "אם היית יכול לבקר בכל מקום בעולם, לאן היית הולך?" כדי לעורר עניין.
לאחר מכן המורה תיצור סקרנות לקראת הסיפור "יש לי סיפור מיוחד על ילד שטייל בעולם.."

הילד יתבקש לקרוא (ניתן גם להקריא) את הסיפור בשלבים תוך עצירה בנקודות מפתח.
בכל עצירה נסמן את המדינה על המפה ונעורר שיח חברתי, התנהגותי ורגשי– "מה קרה לגיבור?", איך הוא / הסובבים אותו הרגישו לדעתך?", "מה דעתך על הפתרון שמצאו?".

- הבהרת המסר המרכזי: המורה חוזרת על המסר העיקרי של הסיפור, כמו חשיבות התאמה לנורמות חברתיות.
- שאלות מנחות: המורה שואלת את הילד שאלות פשוטות להבנת הנלמד, לדוגמה: "מה עשה הגיבור כדי לשפר את ההתנהגות שלו?" או הוספת שאלות כמו: "איך אתה היית מגיב בסיטואציה הזו?" כדי לעודד חשיבה אישית.
- משימה פשוטה ליישום: המורה מבקשת מהילד לבחור פעולה אחת מחיי היומיום שלו שבה יוכל לנסות ליישם את מה שלמד מהסיפור.

- כתיבה/ ציור של הדברים שהגיבור למד
- דיון עדין על התנהגויות דומות בחיי היומיום

עבודה פרטנית

פעילויות בתחום השיח הרגשי-התנהגותי:

  • יצירת כרטיסיות "טיפים לטיול" עם פתרונות חברתיים
  • הקלטת קטע קצר בו התלמיד מספר מחדש חלק מהסיפור
  • יצירת "תרמיל כלים" אישי לפתרון מצבים חברתיים
  • תרגול פתרונות בסיטואציות מדומות

פעילויות בתחום לחיזוק הבנת הנקרא:

  • השלמת משפטים מתוך הסיפור
  • סידור רצף אירועים מהסיפור באמצעות כרטיסיות


 

מטלות ההערכה לבדיקת הישגי הלומד

  • ביצוע מעקב על מנת לבדוק אם יש ירידה בתדירות ההתנהגות לאחר הצגת הסיפור והלמידה ממנו.
  • קיום שיחות אישיות עם הילד על חוויותיו בעקבות הסיפור, הבנת המסרים המרכזיים, והשלכותיהם על התנהגותו.
  • מעקב אחר יכולות הקריאה וההבנה של הילד דרך משימות נוספות, המותאמות לתכנים דומים
  • שיתוף ההורים וצוות בית הספר בתהליך, תוך בקשה לדיווח על שינויים בהתנהגות הילד בסיטואציות שונות בבית ובמסגרות אחרות.

מהלך השיעור

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.