ריפוי בעיסוק

טיפול ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע טיפולי-שיקומי-חינוכי, שמטרתו לספק לאדם כלים ומיומנויות, אשר יאפשרו לו להתמודד עם דרישות החיים.
המקצוע שואב את מקורות הידע שלו ממדעי העיסוק, ממדעי הרפואה וממדעי החברה וההתנהגות. מרפאים בעיסוק רואים את תפקידם המרכזי לסייע לאדם להיות מעורב בעיסוקים שהם בעלי מטרה, משמעות וחשיבות, אשר מאפשרים לו השתתפות בחיי יום-יום כבסיס לבריאותו, רווחתו, ביטחונו ואיכות חייו.

הקבוצה הגדולה ביותר בישראל, שעימה עובדים מרפאים בעיסוק, היא תלמידים במערכת החינוך מגיל 3 עד 21, עם אבחנות של קשיים בתקשורת ושפה, אבחנות על רצף האוטיסטי (ASD), מוגבלות פיזית, ליקויי למידה, אבחנות פסיכיאטריות, הפרעות התנהגות, מחלות מיוחדות, ליקויי ראייה ועיוורים, כבדי שמיעה וחירשים ומוגבלות שכלית התפתחותית. למקצוע ריפוי בעיסוק כלים להערכה והתערבות למהלך כל שהות התלמיד במערכת החינוך - בגן, בבית ספר יסודי, בעת לימודיו בחטיבת הביניים ובתיכון. ההתערבות הטיפולית בריפוי בעיסוק מותאמת לגילו, ליכולתו, למצבו, לתפקידיו, לערכיו ולרקע התרבותי של כל תלמיד ותלמיד.

מרפאים בעיסוק עוסקים באיתור, בהערכה ובטיפול בתלמידים המראים קושי במעורבות בעיסוקים השונים. ההערכה בריפוי בעיסוק מכוונת לאבחן ולברר את הרקע לקשיים, העשויים לנבוע מגורמים הקשורים בתלמיד, כגון מצבים המשפיעים על התפקוד המוטורי, קשיים תחושתיים, תפיסתיים, קוגניטיביים, רגשיים, חברתיים, ומגורמים הקשורים לדרישות המטלה, ממגבלות סביבתיות או מחוסר התאמה שבין התלמיד והסביבה, שבה מתבצעת המטלה.

במערכת החינוך ההתערבות של המרפא בעיסוק כוללת את התחומים הבאים:

השתתפות בפעילויות במוסד החינוכי ובסביבה הביתית. טיפול בקשיים בתפקוד והימנעות מפעילות במוסד החינוכי ובפעילות בסביבת הבית. טיפול בקשיים בביצוע פעולות בהתאם לגיל ולדרישות הסביבה, כגון קושי לשחק במשחקי חצר, הימנעות מציור בגן, הימנעות מכתיבה או ממשחק חברתי.

  • פעילויות יום-יום בסיסיות
    הקניית כלים לביצוע עצמאי ואוטונומי של פעילויות יום יום בסיסיות, כגון:
    היגיינה אישית, לבישה ואכילה. כמו גם הקניית כלים לביצוע פעילויות יום יום מורחבות אינסטרומנטליות (כמו: שימוש בכסף, ניידות בסביבה, אחזקת הבית, הכנת ארוחות קלות ועריכת קניות).
  • למידה
    איתור קשיי למידה בגיל הרך ובגיל בית הספר, קידום מוכנות ללמידה ומיומנויות נדרשות בבית הספר כמו: פיתוח מרכיבי תפקוד מוטורים, סנסורים וקוגניטיביים. הדרכה לישיבה מותאמת והתאמת הושבה לפי צרכי התלמיד. רכישת אסטרטגיות ניהוליות כגון עיכוב תגובה, גיוס מאמץ, התארגנות לקראת מטלות לימודיות, ליווי ברכישת הכתיבה והפנמתה, הערכה וטיפול בקשיים בתחום כתיבה ידנית, המלצות למעבר לכתיבה בהקלדה והתאמות מחשב. הנגשות קוגניטיביות והתאמת חומרי למידה תוך שימוש בכללי פישוט לשוני.
  • משחק, פנאי והשתתפות חברתית
    פיתוח כישורי משחק כעיסוק, הרחבה של עיסוקים לשעות הפנאי כמקור להנאה, לאינטראקציות חברתיות ולהתפתחות סנסומוטורית, רגשית, חברתית וקוגניטיבית.
    רכישה של מיומנויות חברתיות והתייחסויות לקבוצת השווים בתוך מסגרות החינוכיות הפורמליות והלא פורמליות.
  • הכנה לחיי עבודה
    רכישת הרגלי עבודה ומיומנויות מסוגלות תעסוקתית, פיתוח זהות של אדם עובד,
    בחירת עיסוקים בחיי עבודה ויישום הידע בהתאמת עבודות על פי ניתוח פעילות לרצף גילאים, כשרות משפטית.
  • הכנה לשרות צבאי, לשרות לאומי ולמעבר למגורים בקהילה.
    פיתוח מיומנויות סנגור עצמי, ליווי אישי וקבוצתי בתהליך מעבר מבית הספר לקראת יציאה לצבא, לשרות לאומי, ללימודים גבוהים ולדיור בקהילה.

הנגשת הסביבה החינוכית למטרות קידום בטיחותו ובריאותו של התלמיד ולתפקודו העצמאי וכוללת התייחסות למספר תחומים:

  • הנגשת מבנים ומרחבים
    ייעוץ בשלבי תכנון, התאמת מבנים ומרחבים חיצוניים (כגון חצרות).
  • הנגשת סביבות למידה ופעילויות
    התאמות פיזיות של הסביבה החינוכית, כולל מעברים בין כיתות וסביבות שונות ופעילויות בית ספריות בתוך או מחוץ למוסד החינוכי (לדוגמה יציאה לטיול שנתי, מוזיאונים והצגות).
  • המלצות להתאמות של סביבות למידה וחדרי טיפול
    כגון התאמת תאורה, ריהוט ויצירת מרחב רגיעה, שותפות וייעוץ בתהליך ההצטיידות.
  • נוסף לאלו מרפאות בעיסוק מאתרות ומטפלות בתלמידים עם קשיים של עיבוד חושי ובהתאמות הנדרשות
    הערכה של פרופיל חושי לתלמיד, טיפול ישיר בקשיים והדרכה לצוות ולהורים. התאמה של הסביבה החושית ושל הגרייה החושית ליכולת הקלט, העיבוד והוויסות החושי של התלמיד.

מסמכים מקצועיים - ריפוי בעיסוק

אולי תתעניינו גם ב...

הגיל הרך
תיק מטפל חינוך מיוחד
פיתוח מקצועי
פיתוח מקצועי - וובינרים וימי עיון מטעם אגף א' חינוך מיוחד
עלונים וזרקורים
עלונים וזרקורים בחינוך המיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!