דלג אל

תוכנית ל"ב 21

תוכנית ל"ב 21

תוכנית ל"ב 21, היא תוכנית ייחודית המיועדת למתבגרים בגיל 21-16 בחינוך המיוחד, ומטרתה להכין אותם לחיים עצמאיים בקהילה תוך שיפור איכות חייהם.

התוכנית שמה דגש על פיתוח אוטונומיה, עצמאות אישית מיומנויות חברתיות ועוד, ומשלבת עקרונות מתחום החינוך לערכים, נורמות התנהגות ומיומנויות ביצועיות.

באמצעות מודל הוראה ייחודי של מעגל הפנמה, התלמידים חווים למידה אינטגרטיבית הכוללת דיון, התנסות ותובנות, המותאמות לצורכיהם וליכולותיהם האישיות.

ניתן ליישם את עקרונות התוכנית ואת מודל ההוראה בכל הגילים.

חזרה לראש הדף

מודל הוראה - מעגל ההפנמה


תוכנית ל"ב 21 מציעה את מעגל ההפנמה כדגם לתהליך הוראה בחינוך לאיכות חיים.

על פי דגם זה מתחיל תהליך ההוראה בחוויה פרטית בלתי מובחנת ומסתיים בתובנות או בשינוי התנהגותי שהלומד עשוי להשתמש בהם גם במצבים אחרים.

להלן שלבי תהליך ההוראה עפ"י מעגל ההפנמה:

  1. פתיחת הנושא בחוויה הקשורה לנושא, תוך חיבור ל"אני" כנקודת מוצא.
  2. דיון במושגים המרכזיים הנכללים בנושא והגדרה של רכיבי הנושא.
  3. שיחה פתוחה המזמנת התייחסות של השותפים ללמידה לחוויה הפרטית שהוצגה, תוך אינטגרציה בין החוויה האישית לבין הנלמד בדיון הקוגניטיבי וכן תוך היערכות להתנסות נוספת בחוויה, ע"י הצעת פתרונות אפשריים. שמירה על ערכים של פרטיות ודיסקרטיות באשר למידע העולה בדיונים.
  4. התנסות חוזרת בחוויה תוך בחינת הצעות שונות להתנהלות שהועלו בשיחה ויישום ראשוני של התובנות.
  5. דיון חוזר תוך הפקת לקחים מההתנסות החוזרת או ממספר התנסויות, תוך הרחבת הידע והאפשרויות המתאימות ללומד על פי יכולותיו ועל פי בחירתו.
  6. תוצר המתבטא בתובנות ביחס ליכולות, מגבלות והעדפות בהתייחס לנושא הנלמד, אשר ניתן ליישמן בהתנהלות במצבים אחרים.
חזרה לראש הדף

יחידות לימוד: תוכנית לימודים למתבגרים ולבוגרים בני גיל 21-16 בחינוך המיוחד

יחידה א: חינוך חברתי

בחוברת כלול הרקע התיאורטי שממנו נגזרו עקרונות היסוד הדידקטיים של התכנית, וכן דוגמה מפורטת של תכנים ושל מגוון דרכי עבודה ליישום אותם עקרונות.

לצורכי הדגמה נבחר הנושא "בית הקפה". הנושא נבחר מפני שהוא מזמן סביבת חיים מציאותית.

בית ספר שלא יראה ב"בית קפה" נושא מתאים לחינוך התלמידים לקראת חיים עצמאיים, יוכל ליישם את עקרונות היסוד של תוכנית האב לחינוך המיוחד באמצעות נושאים אחרים.

יחידה ב: חינוך לעבודה

מטרת יחידה זו היא פיתוח זהות עצמית ומודעות עצמית בתחום העבודה, מיומנויות תקשורת בין-אישית וכישורי עבודה.

בחוברת מוצג הרקע התיאורטי שממנו נגזרו עקרונות היסוד הדידקטיים של התכנית. עקרונות אלו זהים לעקרונות שהוצגו ביחידה א - חינוך חברתי. הם הבסיס והנחות יסוד לכל תוכנית האב לקראת בגרות ל"ב 21.

ביחידה זו מגוון תכנים ודרכי עבודה ליישום הנחות היסוד והעקרונות.

לצורך הדגמה נבחר נושא "בית האבות". הנושא נבחר משום שהוא מזמן התנסות במגוון עבודות שירות ומלאכה, כמו גם התנסות במגוון סיטואציות בקבוצה ובתקשורת בין-אישית.

יחידה ג: חינוך לקראת יציאה מהבית ומגורים עצמאיים

על פי עקרון הנורמליזציה, בתרבות המערבית חיים הצעירים במחיצת משפחתם בבית הוריהם ובבגרותם הם עוזבים את בית ההורים ועוברים לגור בקהילה באופן עצמאי. הדבר נכון גם לאנשים עם מוגבלויות.

ההנחה היא שהחיים במגורים מחוץ לבית, גם אם בדיור עם ליווי, מספקים לבוגרים בעלי מוגבלויות 'איכות חיים' טובה והווים עבורם חוויה חיובית התורמת לחיזוק הדימוי העצמי שלהם.

היחידה חינוך לקראת יציאה מהבית ומגורים עצמאיים מבוססת על פרויקט בשם "אני והקהילה" שיזם והפעיל איגוד נכי חיפה והצפון - אחו"ה במימון ג'וינט ישראל, קרן סקטא, מחלקת השיקום במשרד העבודה והרווחה ועיריית חיפה.

מטרת הפרויקט להכשיר צעירים וצעירות עם מוגבלויות למגורים עצמאיים בקהילה והוא לווה במחקר פעולה (רייטר, גולדמן וליבליך, 1997).

המתודולוגיה החינוכית של מעגל ההפנמה גובשה במהלך הפרויקט והפכה לשיטה הדידקטית שבבסיס תוכנית הלימודים לקראת בגרות - ל"ב 21.

פירוט נושאים:

אולי תתעניינו גם ב...

עלונים וזרקורים
עלונים וזרקורים בחינוך המיוחד
איכות חיים הכנה לחיים
איכות חיים הכנה לחיים - חינוך מיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.