הפרעות התנהגות

הפרעות התנהגות

הפרעות התנהגות כוללות טווח רחב של תבניות התנהגותיות חוזרות, אנטי-חברתיות, תוקפניות ומרדניות, שיש בהן הפרה של הזכויות הבסיסיות של אחרים או של נורמות וחוקים חברתיים תואמי גיל.
להלן שתי הפרעות התנהגות שכיחות:

  1. הפרעה מרדנית-מתנגדת (Oppositional Defined Disorder): מוגדרת כדפוס מתמשך של מצב רוח כועס, רגזני, התנהגות מתנגדת, מאותגרת סמכות או נקמנית, הנמשך לפחות שישה חודשים, ומתבטא בלפחות ארבעה סימפטומים המתרחשים במהלך אינטראקציות עם לפחות אדם אחד שאינו אח. ילדים ונערים עם ODD מפגינים עקשנות, ויכוחים עם מבוגרים, סירוב לציית לחוקים, נטייה להאשים אחרים על טעויותיהם, ורגישות גבוהה לתסכול. לרוב, ההפרעה מופיעה לפני גיל שמונה, אך ייתכן ותופיע גם מאוחר יותר. ODD קשורה לרמות תפקוד ירודות, קשיים חברתיים, וקונפליקטים משפחתיים, אך אינה כוללת הפרות חמורות של זכויות הזולת.
  2. הפרעות התנהגות (Conduct Disorder): כוללת דפוס עקבי של התנהגות בה הילד מפר זכויות בסיסיות של אחרים או נורמות חברתיות מרכזיות. האבחנה מתבצעת כאשר נצפות לפחות שלוש התנהגויות מתוך רשימה של חמישה-עשר סימפטומים במשך שנה, ובהם תוקפנות כלפי אנשים או בעלי חיים, הרס רכוש, מרמה או גניבה, והפרות חמורות של כללים (כמו שוטטות בלילה או בריחה מהבית). CD נחשבת בסיכון גבוה להידרדרות לפסיכופתיה או להפרעות נפשיות חמורות בגיל הבגרות, ומצריכה לרוב מענה טיפולי אינטנסיבי, פרטני וסביבתי.

הפרעת התנהגות מרדנית-מתנגדת (ODD) והפרעת התנהגות (CD) מאופיינות בתחלואה משותפת (קו-מורבידיות) גבוהה עם מגוון הפרעות נוספות, במיוחד הפרעת קשב וריכוז (ADHD), הפרעות חרדה ודיכאון, ולקויות למידה. תחלואה זו משפיעה על חומרת התסמינים ועל תפקוד הילד בסביבה הביתית, הבית-ספרית והחברתית. אבחון וטיפול מקיפים המשלבים התייחסות לתחלואה המשולבת חשובים לשיפור התוצאות הטיפוליות.

חזרה לראש הדף

ניתוח יישומי של התנהגות

ניתוח יישומי של התנהגות

ניתוח יישומי של התנהגות, המכונה בקיצור ABA (ראשי תיבות של Applied Behavior Analysis), הוא מדע מבוסס-ראיות להבנה ושינוי התנהגות משמעותית מבחינה חברתית. ניתוח התנהגות מבוסס על עקרונות הלמידה ההתנהגותית, במיוחד התניה אופרנטית, ומתמקד בניתוח הקשר בין התנהגות לבין הגורמים הסביבתיים שקדמו לה, נסיבות (Antecedents) והתוצאות שבאו אחריה (Consequences). מטרת ההתערבות ההתנהגותית להגביר התנהגויות רצויות כגון: איפוק, המתנה ותקשורת חברתית נאותה. אחד העקרונות המרכזיים בהתערבות ההתנהגותית הינו החיזוק החיובי שניתן לאחר התנהגות רצויה באופנים שונים. באמצעות הבנת הקשרי ההתנהגות ניתן להפחית התנהגויות מאתגרות או מזיקות על ידי ניתוק החיזוק שלהן ולימוד חלופות פונקציונליות. הגישה גמישה ומותאמת אישית לכל תלמיד בהתחשב בתפקודו בסביבה הטבעית.

ניתוח יישומי של התנהגות (ABA) מטפל בהפרעות התנהגות באמצעות תהליך מובנה ומדעי המתמקד בהבנת הפונקציה של ההתנהגות המאתגרת ולימוד התנהגויות חלופיות יעילות יותר.

ההתערבות באמצעות ABA מתבצעת לרוב בשלושת השלבים הבאים:

1. הערכה התנהגותית פונקציונלית (FBA)
השלב הקריטי ביותר. מטרתו היא לזהות את הסיבה או הפונקציה של ההתנהגות המאתגרת. ההתנהגות אינה מקרית, אלא נועדה לשרת מטרה. ה-FBA מתבצע על ידי ניתוח אירועי התנהגות בשיטת ABC:

  • A (Antecedent - גורם מקדים): מה קרה מיד לפני ההתנהגות? (למשל, בקשה לעבור פעילות, שינוי סביבתי, או מניעת גישה לפריט אהוב).
  • B (Behavior - התנהגות): תיאור מדויק של ההתנהגות המאתגרת (למשל, צרחות, זריקת חפצים).
  • C (Consequence - תוצאה): מה קרה מיד אחרי ההתנהגות? (למשל, קבלת תשומת לב, בריחה ממשימה, או קבלת הפריט האהוב).

על סמך ניתוח ה-ABC, קובעים את הפונקציה של ההתנהגות. מרבית הפונקציות מתחלקות לארבע קטגוריות:

  1. קבלת תשומת לב (Attention)
  2. בריחה, הימנעות מדבר לא נעים (Escape/Avoidance)
  3. קבלת גישה לפריטים, פעילויות רצויים (Access to Tangibles).
  4. חיזוק תחושתי (גרייה עצמית) (Sensory Automatic/Self-Stimulation).5/2

2. תכנון התערבות מותאם אישית
לאחר זיהוי הפונקציה, מפתחים תוכנית התערבות המתמקדת בשינוי הסביבה במונחים של שינוי נסיבות ותוצאות על פי צורך:

  • שינוי הסביבה (A): שינוי הגורמים המקדימים כדי להפחית את הצורך בהתנהגות המאתגרת. לדוגמה, אם הפונקציה היא בריחה ממשימה כיון שהמשימה קשה למתנהג, נחלק את המשימה לחלקים קטנים יותר, או נציג רמזים חזותיים.
  • לימוד התנהגות חלופית פונקציונלית (FCR): לימוד כישורים חדשים שמשרתים את אותה פונקציה כמו ההתנהגות המאתגרת, אך הם מקובלים וחיוביים יותר. לדוגמה, במקום לצעוק כדי לקבל תשומת לב, לומדים להשתמש במילה או תמונה ("תשומת לב בבקשה").
  • שינוי התוצאות (C): הבטחה שההתנהגות המאתגרת לא תקבל יותר את החיזוק (הפונקציה) שהיא מחפשת (תהליך הנקרא הכחדה), ובמקביל, מתן חיזוק מיידי וחזק להתנהגות החלופית החדשה שנלמדה.

3. איסוף נתונים ומדידה
ה-ABA הוא מדע, ולכן יש מדידה מתמדת של ההתנהגות המאתגרת ושל ההתנהגות החלופית. איסוף נתונים מאפשר למטפל להעריך אם התוכנית יעילה ולבצע התאמות נדרשות (למשל, שינוי סוג החיזוק או דרך הלימוד) כדי להבטיח שיפור מתמשך.

לסיכום: התכנית נועדה בעיקר ללמד את האדם דרכים חדשות, יעילות וחיוביות יותר לקבל את שהוא צריך מהסביבה.
תוכניות התערבות בגישה ההתנהגותית נקבעות על פי צרכים וכוללות התערבויות פרטניות, קבוצתיות, כיתתיות/גניות, שכבתיות ומערכתיות. כיום מנתחי התנהגות פועלים במשרד החינוך בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד. מספרם עולה משנה לשנה בשל הצורך בסיוע בקידום התנהגויות נאותות במסגרות החינוך.

צוות האגף