עשרת תחומי איכות חיים

עשרת תחומי איכות חיים

עשרת תחומי איכות חיים = הכנה לחיים מהווים חלק מתחומי הליבה של החינוך המיוחד, והוראתם נדרשת בהתאם לצרכי התלמידים בכל רצף הגילאים ורמות התפקוד במסגרות החינוך המיוחד - בבתי ספר ובגנים לחינוך מיוחד, בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים, וכן לתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בכיתות רגילות.
הנושאים מתבססים בחלקם על תוכניות בחינוך הרגיל כגון תוכנית "כישורי חיים" (השירות הפסיכולוגי ייעוצי - שפ"י, משרד החינוך) וחלקם הוא בבחינת חלופות לתוכנית הלימודים הרגילה. הוראת התחומים כוללת התייחסות לידע, למיומנויות, לנורמות ולערכים.

עשרת תחומי איכות חיים

1. טיפול עצמי או עצמאות אישית

אכילה, לבוש, הופעה חיצונית, ניקיון אישי ,טיפול בצרכים אישיים, היגיינה.

טיפול עצמי או עצמאות אישית

2. בית ומשפחה

ניהול משק בית - תפקוד יום יומי בתוך הבית: ניקיון הבית, כביסה, שמירה על רכוש, הכנת ארוחות, תכנון ועריכת קניות, התנהגות בבית ויחסי שכנות, בטיחות בבית ולוח זמנים יומי.

2. בית ומשפחה

3. קשר בין אישי חברתי

יחסי גומלין חברתיים, נורמות וערכים חברתיים, תקשורת הולמת, ביטוי אישי

3. קשר בין אישי חברתי

4. שימוש במשאבים קהילתיים

מעורבות בקהילה, ניעות בקהילה (גישה לאמצעי תחבורה: רכבות, אוטובוסים וכו'), מתקנים בקהילה (פארקים, בית ספר, ספריות, מרכזי דת, רחובות, מדרכות, תיאטרון) גישה לשרותי חירום (משטרה מגן דוד וכו') גישה לשירותים פרטיים (שירותי כבלים, שירותים ציבוריים: טלפון, מים, וכו') גישה לרשויות וכו'.

4. שימוש במשאבים קהילתיים

5. בריאות וביטחון

תזונה נכונה, זיהוי מחלות- טיפול ומניעה, מילוי צרכים בסיסיים, בטחון בסיסי, בריאות גופנית, בריאות נפשית, הפעלת מכשירים, פנייה לעזרה, שימוש בטוח ברשת, חומרים מסוכנים.

5. בריאות וביטחון

6. ידע והשכלה

רכישת מיומנויות אקדמיות ומעשיות (פונקציונאליות) במושגים של חיים עצמאיים והשכלה. (ראו פירוט גם במסמך הליבה של האגף לחנוך מיוחד), נגישות לסביבות לימודיות.

6. ידע והשכלה

7. עולם העבודה

מיומנויות וכישורים תוך אישיים ובין אישיים הקשורים לעולם העבודה. לדוגמא: התנהגות והרגלי עבודה הולמים, יחסי עובד מעסיק תכונות של אדם עובד, שכר=תגמול, ראיון עבודה, חיפוש מציאה והתמדה בעבודה.

עולם העבודה

8. נחישות עצמית וסנגור עצמי

בחירה, הצבת מטרות וביצוען, עמידה על הזכויות, לימוד וביצוע לוח זמנים, מודעות למניעים אישיים, פניה לעזרה בעת הצורך, התמודדות עם מצבים מוכרים וחדשים, אסרטיביות והגנה עצמית, השתייכות והשתתפות הארגוני תמיכה וסנגור, שירותים משפטיים.

נחישות עצמית וסנגור עצמי

9. פנאי

תרבות צפייה בטלוויזיה, מקומות בילוי, מרכזי בילוי, מרכזים קהילתיים, יחסים עם חברים, העדפות אישיות וביטויים בחוגים, תרבות קריאה (פעילויות בבית, פעילויות בחוץ, פעילויות שכונתיות, קהילתיות, השתתפות באירועים).

פנאי

10. חינוך למיניות

חינוך למיניות הינו תהליך המתמשך במהלך כל החיים. התחום מתייחס לרכישת ידע, גיבוש עמדות, אמונות וערכים בנוגע לזהות, קשרים חברתיים ואינטימיות.

חינוך למיניות