STEM חינוך מיוחד

STEM - Science, Technology, Engineering, Mathematics

stem

STEM ‏- הוא מודל הוראה ולמידה המשלב בין תחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה, ומתבסס על ההבנה שהעולמות הללו פועלים יחד ומשפיעים זה על זה. הגישה מציעה הסתכלות רב תחומית שמקדמת חקר, יצירתיות ופתרון בעיות, ונחשבת לאחת החדשניות והמובילות במערכת החינוך בעולם. למידה המבוססת על STEM תורמת לפיתוח אוריינות מדעית ומתמטית, להבנת תהליכים מדעיים וטכנולוגיים, וליכולת להשתתף באופן פעיל ומושכל בחיי החברה, הכלכלה והתרבות בעידן המתפתח.

בחינוך המיוחד גישת STEM מקבלת משמעות ייחודית, שכן היא מאפשרת יצירת למידה נגישה, מותאמת וחווייתית המתבססת על התנסות, ייצוגים חזותיים וחומרים מוחשיים. תפיסת ה STEM מעניקה לתלמידים הזדמנות שווה והוגנת להשתלב בעולמות ידע חדשים, לפתח מיומנויות חשיבה ולחזק את תחושת המסוגלות שלהם. הגישה מאפשרת בניית חיבורים בין תחומי הדעת ופתרון בעיות מתוך הקשר הקרוב לחיי היום יום של התלמיד, תוך יצירת סביבה לימודית שמכבדת את הקצב האישי ומאפשרת חוויות הצלחה. הוראה מותאמת של STEM יכולה להתבצע באמצעות בנייה ויצירה, ניסויים מותאמים, פרויקטים טכנולוגיים ומשימות חקר, שבאמצעותם התלמידים חווים, בודקים ומפתחים פתרונות במרחב לימודי נגיש ומעודד יוזמה.

STEM בחינוך המיוחד – התאמה לצרכים, הזדמנות להעצמה

stem

בעבור תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים, STEM הוא גשר לשוויון הזדמנויות אמיתי.

הגישה מבוססת על למידה רב-חושית, חקר פעיל והתנסות מוחשית – דרכים המאפשרות ביטוי של ידע והבנה גם ללא תיווך מילולי.היא מאפשרת לכל תלמיד להיות יוצר, מגלה ושותף פעיל בתהליך הלמידה, לחזק תחושת מסוגלות ולהתחבר לעולם המודרני באופן מעשי ומשמעותי. בתוך כך, STEM מהווה תשתית לקידום אוריינות מתמטית – יכולת להבין, לנתח ולהשתמש במתמטיקה כדי לפרש מציאות, לקבל החלטות ולפתור בעיות. הוראה מבוססת STEM מזמינה את התלמידים להפעיל חשיבה מתמטית בהקשרים אמיתיים, לזהות קשרים בין מספר, גודל, תבנית ומבנה, ולראות במתמטיקה שפה רלוונטית ומשמעותית לחיי היום-יום. באמצעות יחידות חקר, ניסויים, בנייה וחשיבה הנדסית נוצרת למידה שמשלבת רגש, תנועה, חוויה וחשיבה – צורת למידה המאפשרת לתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים לפרוח.

חשיבות גישת ה-STEM

לתלמידים:
מאפשר ביטוי באמצעות שפה חזותית, מדעית ומתמטית
מחזק תחושת הצלחה ומסוגלות דרך תוצרים מוחשיים וברורים
מפתח חשיבה חקרנית, מתכננת ופתרון בעיות בסביבה בטוחה ונגישה
מעודד חיבור בין ידע לחיים האמיתיים ולטכנולוגיות של המאה ה-21

למורים ולמדריכים:
גישה חדשנית ומותאמת לכל תלמיד ולכל סגנון למידה
כלים לפיתוח אוריינות מתמטית באמצעות חקר, מדידה וייצוגים חזותיים
מסגרת עבודה ברורה להוראה רב-תחומית ושיתופית
חיזוק תחושת הייעוד והשליחות – להיות מחוללי שינוי פדגוגי בעולם החינוך המיוחד

שימוש אחראי וקשוב

הוראת STEM בחינוך המיוחד נשענת על רגישות, יצירתיות וגמישות.
יש להתאים את רמת המשימה, ההנחיה והכלים למאפייני התלמידים, לשמור על בטיחות, נגישות וחוויית הצלחה, ולתת מקום לביטוי אישי ולבחירה.
STEM הוא כלי תומך ומעצים – לא תחליף לקשר האנושי – אלא הזדמנות להעמיק, לשתף וליצור למידה שוויונית ומשמעותית.

חזרה לראש הדף

מהלכים מתוכננים לשנה”ל תשפ”ו

צוות מובילי STEM – מחוזות ומטה חינוך מיוחד: הובלת המהלך הארצי בשיתוף מדריכות ארציות למתמטיקה ול-STEM, מפקחות המחוזות וצוותי מתי״א.
פיילוט ארצי: 5 בתי ספר ו-5 גנים מקדמי STEM בחינוך המיוחד, שיפעלו כפיילוט ראשון להטמעת הוראת STEM מותאמת.
שעות תגבור (מסלול טיפוח): כיתה ז׳ – תוספת של שעת טיפוח אחת לכל כיתה במתמטיקה ובמדעים (סה״כ 2 ש״ש). כיתה ו׳ – תוספת של שעה אחת במתמטיקה או במדעים לכל כיתה בהתאם למיקוד המסגרת.
הנגשה והתאמה של יחידות לימוד: פיתוח והטמעה של יחידות STEM מותאמות בפלטפורמה הדיגיטלית הארצית, כולל משימות חקר, המחשה ויישומונים אינטראקטיביים.
תלמידי חינוך מיוחד בכיתה ז' יתנסו ביחידות הוראה דיגיטליות בפלטפורמת Moodle.
כשירות מקצועית לצוותים: 80% מהמורים המלמדים מדעים ומתמטיקה במסגרות החינוך המיוחד ירכשו כשירות מדעית ומתמטית במסגרת הפיתוח המקצועי השנתי.
כשירות תלמידים בבינה מלאכותית: יעד: 60% מהתלמידים בתפקוד גבוה מכיתה ד׳ ומעלה ירכשו כשירות בסיסית בבינה מלאכותית באמצעות משימות אוריינות במדעים ובמתמטיקה.
למידת תלמידים: 60% מתלמידי היסודי בשכבת ו׳ בכיתות חינוך מיוחד בתפקוד גבוה יתנסו בביצוע שתי יחידות STEM בין-תחומיות במהלך השנה. תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים הלומדים בכיתות רגילות יבצעו את היחידות במסגרת כיתתם, באופן מותאם ורב-תחומי.

טיפוח אוריינות מתמטית כבסיס להבנת עולמות המדע והטכנולוגיה.
חיזוק השפה החזותית-מתמטית-מדעית (שמ״ח)- שימוש בייצוגים גרפיים, שרטוטים, מודלים וגרפים ככלי חשיבה ותקשורת.
שילוב למידה מבוססת חקר: ניסוי, מדידה, תיעוד והצגת ממצאים בשפות שונות – מילולית, חזותית ומתמטית.
התאמת  יחידות STEM אינטגרטיביות כגון "מלח ומים", "תנועה בחלל", "גשרים", "גוף האדם" – בהלימה לגיל ולתחום ההתפתחותי.

יישום עקרונות תוכנית “ישראל ריאלית – STEM בישראל” בחינוך המיוחד, בשיתוף אגפי המדע, המו״פ והיסודי.
מיקוד בהוראה הוליסטית – למידה פעילה, חקרנית וחווייתית המדגישה פתרון בעיות אמיתיות מהעולם הסובב.
שילוב בין חשיבה מושגית לפרוצדורלית, תוך חיזוק היכולת להסביר, לנמק ולחבר תחומים שונים.
תוכנית לימודים מותאמת רצף גילאי (גנים–יסודי–חט״ב) תוך שמירה על עקרונות נגישות וקצב אישי.

קהילת מובילות STEM במתי״א – רשת מקצועית וקהילתית של מורות, מדריכות ורכזות חינוך מיוחד המובילות הוראה חדשנית.
מפגשי קהילה חודשיים, סדנאות חקר, שיתופי עמיתים והפצת כלים מתוקשבים.
כנס ארצי למובילות STEM – פברואר 2026, בית יציב.
חיזוק שיתופי פעולה בין מדריכי מדעים, מתמטיקה וטכנולוגיה לקידום שפה חינוכית אחידה ורב-תחומית.

בהתאם ליעדי המיזם “ישראל ריאלית” ולפי הקול הקורא לגני הילדים ולבתי הספר היסודיים של אגף טכנולוגיות מידע ומטה מדע וטכנולוגיה:
פיתוח גנים מובילי STEM בחינוך המיוחד – “גנים עתידיים” המשלבים חקר, טכנולוגיה, סביבה מתחדשת ויצירה.
כל גן ייבחר בהתאם לקריטריונים המפורטים בטופס ההצעה: הצגת תפיסה פדגוגית, תיאור סביבת למידה חדשנית, יכולות הובלה ושותפויות.
פיתוח מקצועי לגננות וצוותי גן – סדנאות ייעודיות לשילוב עקרונות STEM בגיל הרך: סקרנות, התבוננות, ניסוי וחשיבה מרחבית.
עידוד יצירת מרחבים פיזיים ודיגיטליים נגישים – שולחנות חקר, פינות בנייה, עמדות רובוטיקה, תחנות תיעוד חזותיות.
שיתוף בין גני החינוך המיוחד לגנים רגילים ליצירת למידה שיתופית ושוויונית.
(בהלימה לקול הקורא ליסודי ולגנים במסגרת "ישראל ריאלית")

בחינת האפקטיביות של שילוב STEM בהיבטים של אוריינות מתמטית, ביטוי חזותי, שיח מדעי ותחושת מסוגלות.
הפקת תובנות מהשטח והטמעתן בתוכנית השנתית של המתי״אות ובפיתוחי המדריכות הארציות.

מהשטח – פתיחת שנה במיקוד על מובילות STEM

stem

במפגש הפתיחה למובילות ה-STEM במתי”א, שנערך בתאריך 15.10, נחשפה התוכנית הלאומית לקידום הוראת מדע, טכנולוגיה ומתמטיקה בחינוך המיוחד. במהלך המפגש דנו המפקחת ד״ר רות נצר והמדריכות הארציות במתמטיקה וב-STEM בהיכרות עם תוכנית “ישראל ריאלית – STEM בישראל”, בהצגת מהלך ההטמעה הארצי ובחשיבה משותפת על התאמות לתלמידים עם צרכים מגוונים.

השנה יתמקד הפיתוח המקצועי במובילות התחום, בדגש על מרכיבי ה-STEM, על פיתוח אוריינות מתמטית ועל השרשת שפה וחשיבה רב-תחומית בבתי הספר ובגני החינוך המיוחד.

המיקוד החדש מדגיש את תפקידן המרכזי של המובילות והמורים בהנגשת ההוראה החדשנית, חיזוק הקשרים בין תחומי הדעת, ויצירת למידה משמעותית, נראית ומותאמת לכל תלמיד.

קהילת מובילי המתי”א ממשיכה לשמש עוגן מקצועי, קהילתי ומצמיח. קהילה שמחזיקה בחזון משותף של חינוך עתידני, רגיש ומונגש, ומובילה שינוי אמיתי בשדה החינוך המיוחד.