תוכניות ארציות ייחודיות לקידום התנהלות חברתית של תלמידים עם מוגבלות בראייה

חזרה לראש הדף

1. תוכנית ארצית מתוקשבת לקידום מיומנויות חברתיות לתלמידים בכיתות ג-ו

קידום מיומנויות חברתיות לתלמידים בכיתות ג-ו

10 יחידות לימוד א-סינכרוניות בהובלת מנחת קבוצה מורה לתלמידים עם מוגבלות בראייה.
היחידות נלמדות במסגרת שיעורי הוראה פרטניים עם המורה לתלמידים עם מוגבלות בראייה לאורך שנה"ל.
התוכנית כוללת עיבוד היחידה במסגרת השיעור ושיתוף בבלוג הקבוצתי עם שאר התלמידים המשתתפים בתוכנית.
בנוסף למפגשים הא-סינכרוניים בתוכנית זו מתקיימים לאורך השנה גם מפגשים סינכרוניים, שמטרתם חיזוק השייכות לקבוצת השווים והעמקת הקשר בין התלמידים.

חזרה לראש הדף

2. מערך ארצי של פורומים חברתיים מקוונים א-סינכרוניים לתלמידים בכיתות א–ט

פורומים חברתיים מקוונים א-סינכרוניים לתלמידים בכיתות א–ט

* הפורומים נמצאים במרחבים הדיגיטליים של מנהל חדשנות וטכנולוגיה Moodle

המערך כולל תשעה פורומים חברתיים מקוונים לתלמידים בחברה היהודית, החרדית והערבית, המחולקים עפ"י שכבות הגיל: פורום לתלמידים בכיתות א-ב, לתלמידים בכיתות ג-ה, ולתלמידים בכיתות ו-ט.

היחידות בפורומים מזמנות:
שיתוף בתחושות, רגשות, מחשבות, רעיונות והצעות של תלמידים עם מוגבלות בראייה להתמודדות עם דילמות המעסיקות אותם בחיי היום יום.

הנושאים והתכנים החברתיים בכל פורום מותאמים לשכבת הגיל ולצרכי התלמידים בהתמודדותם עם השלכות מוגבלות הראייה בזירות החיים השונות.

מרחב הפורום מזמן היכרות עם תלמידים נוספים מכל הארץ, היוועצות אחד בשני וחווית שייכות לקבוצה.

התלמיד והמורה למוגבלות בראייה נכנסים למרחב הפורום ומשתתפים בפעילות המקוונת האסינכרונית במהלך השיעור.

אחת לחודש נפתחת יחידה חדשה ובה דילמה חברתית שהועלתה ע"י תלמיד המשתתף בפורום המבקש את עצות החברים. הדילמה המועלת מזמנת רב שיח בין התלמידים ומקדמת תרגול מיומנויות תקשורת יעילה תוך כדי הנחיה מקצועית של המורה המובילה את הפורום.

בעקבות הצלחת הפורומים החברתיים והשתתפותם הפעילה של תלמידי כיתות ג-ט, הועלתה בקשה לפתוח פורומים חברתיים גם לתלמידים בגיל הרך. ואכן, בשנה"ל תשפ"ה נפתחו פורומים לתלמידי כיתות א-ב בחברה היהודית ובחברה הערבית. היחידות בפורומים אלו מותאמות לגיל התלמידים ולצרכיהם הן מבחינת התוכן של הדילמה והן מבחינת דרך ההגשה.

גם עבור תלמידים המתמודדים עם מוגבלות בראייה ומוגבלויות מורכבות נוספות, הלומדים במסגרות החינוך המיוחד, נפתחו לפני שנתיים פורומים חברתיים בחברה היהודית והערבית. התלמידים משתתפים בתיווך המורים לראייה, ותוך שימוש בכלי התקשורת המותאמים לצרכיהם (לוח תקשורת וכדומה).

התלמידים מתייחסים לדילמה המותאמת המועלית בכל יחידה, משתפים ברגשותיהם ובחוויות אישיות ומרגישים שייכים לקבוצת השווים.

חזרה לראש הדף

3. קבוצות שווים לתלמידים עם מוגבלות בראייה הלומדים במסגרות החינוך הרגיל והמיוחד

מוגבלות בראייה

תלמידים עם מוגבלות בראייה לומדים במסגרות החינוך הקרובות למקום מגוריהם, ועל פי רוב בכיתתם ובבית ספרם אין תלמידים נוספים המתמודדים עם מוגבלות בראייה. ניכר, כי התלמידים זקוקים לקבוצת שווים, תלמידים בגילם, שגם הם מתמודדים עם מוגבלות בראייה והשלכותיה התפקודיות ביום יום.

כדי לתת לתלמידים מענה לצורך זה ולזמן להם חווית שייכות לקבוצת השווים, מופעלות קבוצות חברתיות לתלמידים עם מוגבלות בראייה מהגיל הרך ועד סוף החטיבה העליונה.
קבוצות השווים פועלות לקידום מיומנויות חברתיות, חיזוק החוסן והתמודדות מיטבית של התלמידים עם מגבלת הראייה.

במטרה לפתוח כמה שיותר קבוצות חברתיות נבנו מודלים מגוונים להפעלת הקבוצות: קבוצות הפועלות פנים אל פנים במסגרות החינוך הרגיל והמיוחד, קבוצות הפועלות באופן מקוון סינכרוני וקבוצות הפועלות באופן א-סנכרוני.