
המדידה וההערכה הן חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה והלמידה. מדידה והערכה יש לשלב בתהליך תכנון ההוראה דרך ביצועה ועד לסיום שלב הלמידה.
חשוב להתמקד בכל שלבי ההוראה והלמידה ולא רק בהערכת הישגים בתחום התוכן בסוף התהליך.
ראוי שההערכה תיעשה במגוון דרכים מתוך התאמה לסוג החומר הנלמד ולסוגי הפעילויות. יש גם לבחון דרכי הערכה חלופיות ולשקול את סוג ההערכה לגופו של עניין.
בחינוך סביבתי יש להדגיש במיוחד הפנמה של ערכים סביבתיים וערכים חברתיים הקשורים בהתנהגות הבאה לידי ביטוי בשיתוף פעולה עכשווי ועתידי. זאת נוסף על רכישת ידע מדעי, טכנולוגי וכלכלי.
סוגי ההערכה
צורות ההערכה השונות יתייחסו לסוגי הפעילויות ולחומרי הלמידה ויכללו הערכה עצמית של הלומדים, של העמיתים ללמידה ושל המורים.
- הערכה בשלב תכנון ההוראה על ידי המורה כצרכן.
- הערכה מעצבת בעת תהליך ההוראה על ידי המורה והתלמידים.
- הערכה מסכמת על ידי המורה והתלמידים.
פעילויות על פי דרגות קושי שונות היכולות לשמש אמצעי הערכה

- תצפיות המערבות איסוף מידע על פי אמות מידה שקבעו המורה והתלמידים.
- מעקב אחרי תופעות סביבתיות ותיעודן.
- תכנון, ביצוע וסיכום ניסויי שדה (הקפדה על כל שלבי החקר המדעי).
- קיום סקרים וראיונות (בניית שאלוני סקר, איסוף ועיבוד של נתונים והפיכתם למסמך).
- איתור תופעות הגורמות לבעיות סביבה בדגש על היבטים מוסריים והצעת פתרונות.
מדידת ההישג המצופה
- האם הושגו מטרות התוכנית בתחום ההכרתי, הריגושי, הערכי, הנפשי-תנועתי (פסיכומוטורי)?
- האם הודגש לימוד המיומנויות הקשורות לתוכנית?
- האם התוכנית נתנה מענה לאוכלוסיות תלמידים שונות?
- עד כמה התאימה לצורכי החברה ולערכיה?
- מה הייתה תרומת התוכנית לתחומי דעת נוספים?
- אם התשובות לשאלות הקודמות חלקיות – מה הסיבות לכך?
הצעות להערכת התוצרים בכל אחד משלבי הביצוע של העבודה
שאלות
- האם הגיעו התלמידים אל המקורות בכוחות עצמם?
- באיזו מידה הצליחו התלמידים לשלב בין המקורות?
- האם יש התאמה בין ראשי הפרקים של העבודה לבין הסיכום?
- האם יש הבחנה בין עיקר לטפל? האם הנושא ממוקד?
- האם היו תיקונים לנוכח הערות המורה?
- האם יש ביטויי עצמאות ומקוריות בעיבוד המידע ובסיכומו?
שאלות
- האם נושא העבודה הוצג בבירור?
- האם הפלקט או המצגת כללו את המרכיבים העיקריים של העבודה?
- האם התלמידים מסוגלים להסביר את המוצג בפלקט?
- סדר וארגון של העבודה הכתובה.
- האם יש הבחנה בין עיקר לטפל?
- האם הערות המורה התבטאו בהצגת העבודה?