דלג אל

ערבית דבורה לכיתות י, יא, יב

ערבית דבורה לכיתות י, יא, יב

תוכנית הלימודים בערבית לתלמידי החטיבה העליונה מאפשרת למורים ללמד את הערבית הדבורה בכיתות י-יב.
בכיתה י מומלץ להשקיע שעה שבועית (כ-30 שעות שנתיות), לחזור על נושאים שנלמדו בכיתות ז-ט בשיח הבין-אישי: ברכות, מילות נימוס ופנייה, דו-שיח עם חבר: היכרות, בני המשפחה הגרעינית והמורחבת, בני המשפחה ועיסוקם, הבית וחדריו, מקום מגוריי, תיאור הכיתה, תיאור חדרי, חגים, ימי השבוע, פתגמים ומטבעות לשון, ארוחת בוקר, מספרים.
בכיתה י יש ללמד שלושה-ארבעה נושאים מתוך הנושאים האלה: מושגי זמן וסדר יום, פריטי לבוש וצבעים, מאכלים שונים, קניות, התמצאות במרחב או נושא חופשי לבחירת המורה, נוסף על החזרה על הנושאים שנלמדו בכיתות ז-ט.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

קורס בערבית דבורה

קורס בערבית דבורה

מסע מרתק אל עולם הערבית הדבורה!

קורס "ערבית דבורה לתלמידי חטיבה עליונה" הוא הזדמנות ייחודית ומרתקת ללמוד את השפה הערבית הדבורה באופן חווייתי ומעשי. הקורס מורכב מארבע יחידות הוראה מגוונות, המתמקדת בנושאים שונים כדוגמת: קניות בשוק, בקניון ובפלטפורמות דיגיטליות., ביקור אצל הרופא, מאכלים ומשקאות, במסעדה ועוד.

היחידות. מציעות חוויית למידה עשירה הכוללת:
- אוצר מילים מרכזי בערבית ובתעתיק עברי
- שירים בערבית להעשרת הלמידה
- סרטוני אנימציה מרתקים המשלבים בינה מלאכותית ופלטפורמות דיגיטליות חדשניות
- הצגות והקלטות של שיחות אותנטיות בערבית דבורה
- תרגילים ושאלות להעמקת ההבנה.
הקורס מתוכנן בקפידה כדי לספק למורים ולתלמידים כלים מעשיים לתקשורת בערבית דבורה, תוך חשיפה לתרבות ולחיי היומיום בעולם דובר הערבית.

חזרה לראש הדף

יחידות הוראה בערבית דבורה

יחידות הוראה בערבית דבורה

יחידות הוראה, המשלימות את יחידות ההוראה בערבית דבורה לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים. היחידות יוצרות רצף של שמונֶה שנות הוראה ולימוד של הערבית הדבורה, החל מכיתה ה ועד לסיום התיכון.
היחידות מופיעות בתעתיק עברי ובכתב הערבי לבחירת המורה המלמד במה להשתמש לפי צורכי ההוראה ושיקול דעתו. אנו מבקשים להדגיש שהתעתיק הוא אמצעי עזר בלבד, וחשוב לקיים את כל הפעילויות תוך שילוב מיומנויות האזנה ודיבור. בכל יחידת לימוד מצורפים שיחות וקטעי שמע מוקלטים. אפשר להאזין להקלטות באמצעות ברקודים לסריקה בטלפון הנייד, המצורפים לכל יחידה.
לכל יחידת הוראה מצורף מילון עם המילים החדשות. במילון יש שמות - צורות שמניות בצורת יחיד וריבוי. בטבלה נפרדת מופיעים פעלים לא לפי סדר הופעתם בשיחה או בסרטון אלא לפי הבניינים במערכת הפועל השלם, ולאחר מכן בגזרות. עוד במילון ביטויים נוספים.
בכל יחידת הוראה יש תרגילים ושאלות על הטקסט המושמע, תרגול נוסף של אוצר המילים החדש, תרגילים לתרגול צורות הפועל ושאלות נוספות לסיכום היחידה או הנושא.
אנו מבקשים לעודד את המורים לנהל שיחות בכיתותיהם בנושאים הנלמדים, מעבר לתרגילים המופיעים ביחידות ההוראה, כדי לקדם את מיומנות הדיבור והשיח הבין-אישי בקרב תלמידיהם.

חזרה לראש הדף

יחידות הוראה

ברכות + מילות נימוס ופנייה

מטרות אופרטיביות
התלמידים יהיו מסוגלים להשתמש במושגים בנושא ברכות ונימוסין (אוצר מילים)
התלמידים יהיו מסוגלים להשתמש בברכות ובתשובות בתוך משפטים מובנים
התלמידים יהיו מסוגלים לברך זה את זה ולענות על ברכות
התלמידים יהיו מסוגלים לשלב את הברכות בשיחות יומיות

  • ברכות
    ברכות ותשובות לניהול שיח בערבית דבורה
פתגמים ומטבעות לשון

התלמידים יהיו מסוגלים להשתמש בפתגמים (אוצר מילים)
התלמידים יהיו מסוגלים להשתמש בפתגמים ובמטבעות לשון ובתשובות בתוך משפטים מובנים
התלמידים יהיו מסוגלים לשלב את הפתגמים בשיחות יומיות

היכרות - אני וביתי

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו מושגים בנושא היכרות והבית (אוצר מילים)
התלמידים יהיו מסוגלים להשתמש במושגי היכרות וחדרי הבית בתוך משפטים מובנים
התלמידים יהיו מסוגלים לשאול ולענות לחבריהם
התלמידים יֵדעו לשלב את ההיכרות בשיחות יומיות
התלמידים יהיו מסוגלים לתאר את הבית ואת החדרים בבית

מושגי זמן וסדר יום

מטרות אופרטיביות
התלמידים יהיו מסוגלים מושגי זמן וסדר יום (אוצר מילים)
התלמידים יהיו מסוגלים להשתמש במושגי הזמן בתוך משפטים מובנים
התלמידים יהיו מסוגלים לשאול מה השעה ולענות לחבריהם
התלמידים יהיו מסוגלים לשלב את מושגי הזמן בשיחות יומיות
התלמידים יהיו מסוגלים לתאר את הלו"ז היומי והשבועי שלהם מתוך שימוש במושגי הזמן

פריטי לבוש וצבעים

מטרות אופרטיביות
התלמידים יהיו מסוגלים את מה שהם לובשים
התלמידים יהיו מסוגלים לשלב את אוצר המילים של פריטי הלבוש והצבעים בשיחות יום-יומיות
התלמידים יהיו מסוגלים לבקש עזרה בחנות בגדים, הם יציינו אילו בגדים הם רוצים למדוד, צבעים ומידות שונות, ויֵדעו לבקש לקצר או להאריך אותם

מסעדות, מאכלים ומשקאות

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו את אוצר המילים בנושא מאכלים ומשקאות שונים
התלמידים יֵדעו לשלב את אוצר המילים של המאכלים והמשקאות השונים בשיחות יום-יומיות
התלמידים יהיו מסוגלים לשוחח על מאכלים ומשקאות שהם אוהבים או לא אוהבים
התלמידים יהיו מסוגלים לספר מה הם אוכלים בכל ארוחה ויֵדעו להזמין ולתקשר עם המלצר
התלמידים יהיו מסוגלים להזמין מהתפריט, לבקש שינוי בהזמנה ולהביע שביעות רצון או אי שביעות רצון מהמנה המוגשת ולבקש חשבון במסעדה

קניות

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו את אוצר המילים בנושא קניות
התלמידים יהיו מסוגלים לשלב את אוצר המילים של הקניות בשיחות יום-יומיות
התלמידים יהיו מסוגלים לנהל שיחה בשוק, בקניון, בסופרמרקט ובמדיה התקשורתית במעמד הקנייה
התלמידים יהיו מסוגלים לשאול מחיר של מוצרים ומה הם רוצים לקנות

התמצאות במרחב

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו את אוצר המילים בנושא התמצאות במרחב (כיוונים, דרכי הגעה, הרחוב הראשי, כלי תחבורה וגאוגרפיה של מדינת ישראל)
התלמידים יֵדעו לשלב את אוצר המילים של התמצאות במרחב (כיוונים, כלי תחבורה ועוד) בשיחות יום-יומיות
התלמידים יֵדעו לתאר את הדרך שלהם למקום מסוים ולעזור למישהו אחר להגיע ליעד מסוים

  • עיר מגוריי
    שאלות ותשובות לניהול שיח בערבית דבורה בנושא העיר והתמצאות במרחב
אקטואליה

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו את אוצר המילים בנושא אקטואליה וחדשות
התלמידים יֵדעו לשלב את אוצר המילים של אקטואליה וחדשות בשיחות יום-יומיות
התלמידים יֵדעו לקרוא חדשות ואקטואליה ויֵדעו לדבר על האקטואליה בארץ ובעולם

  • אקטואליה
    שאלות ותשובות לניהול שיח בערבית דבורה בנושא אקטואליה
  • עיתון
    שאלות ותשובות לניהול שיח בערבית דבורה בנושא עיתון
סדרות וסרטים

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו את אוצר המילים בנושא טלוויזיה, אמצעי תקשורת, סדרות וסרטים
התלמידים יֵדעו לשלב את אוצר המילים של סרטים וסדרות בשיחות יום-יומיות
התלמידים יֵדעו לספר על תכניות טלוויזיה, סרטים וסדרות שהם אוהבים וצופים בהם ועל הרגלי צפייה

  • טלוויזיה
    שאלות ותשובות לניהול שיח בערבית דבורה בנושא סדרות וטלוויזיה
בית הספר

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו את אוצר המילים בנושא בית הספר, חיי היום-יום בבית הספר והמרחב הכיתתי
התלמידים יֵדעו לשלב את אוצר המילים של בית הספר בשיחות יום-יומיות
התלמידים יֵדעו לספר על יום בחיי בית הספר, השגרה השבועית, מערכת שעות, מקצועות לימוד, מקצועות שונים ורמות לימוד ומדוע בחרו במסלולי ההרחבה

  • בית הספר
    שאלות ותשובות לניהול שיח בערבית דבורה בנושא בית הספר
תחביבים ומקומות בילוי

מטרות אופרטיביות
התלמידים יוכלו לספר על תחביביהם, על שעות הפנאי ועל חוגים שהם משתתפים בהם
התלמידים יציינו תחומים שבהם הם עוסקים בתום הלימודים בבית הספר
התלמידים ישוחחו על דברים שהם אוהבים לעשות אחר הצוהריים ומדוע

מזג האוויר

מטרות אופרטיביות
התלמידים יתארו את מזג האוויר בעונות השונות
התלמידים יוכלו לתאר את מזג האוויר ולהשוות בין מקומות שונים בעולם
התלמידים יהיו מסוגלים לדבר על עונות השנה

אצל הרופא

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו לתאר מה כואב להם ויכירו אוצר מילים הקשור לבעיות רפואיות קלות
התלמידים יֵדעו לשאול איך מטפלים במחלה או בכאב. התלמידים יֵדעו לנהל שיחה אצל הרופא

רשתות חברתיות ואתרי חדשות

מטרות אופרטיביות
התלמידים יספרו על הרשתות החברתיות שבהן הם חברים, על הקשרים שלהם עם חברים, על תחומי עניין ועל אתרים שונים
התלמידים יספרו על חדשות בארץ או בעולם (ספורט, אקטואליה)
התלמידים יסבירו למה זה מעניין אותם ולמה הם אוהבים להיכנס לאתרים האלה

טיול שעשיתי או שאני מתכנן לעשות

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו להזמין מלון, נסיעה וטיסה
התלמידים יֵדעו לבקש סוג מסוים של חדר במלון
התלמידים יֵדעו להביע את מבוקשם לפי תכנון הטיול שלהם ויֵדעו לדבר על יעד לטיול, כולל חוויות בסוף הטיול
התלמידים יוכלו לתכנן טיול, להכין סדר יום ולו"ז של הנסיעה שלהם

תוכניות לעתיד

מטרות אופרטיביות
התלמידים יֵדעו לדבר על תכניות לעתיד
התלמידים יֵדעו להביע רעיונות ואוצר מילים בנושאי תכניות לעתיד

  • תוכניות לעתיד
    שאלות ותשובות לניהול שיח בערבית דבורה בנושא תכניות לעתיד
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חשיבה יצירתית
משחק לעידוד השיח בערבית דבורה.
אוצר מילים לכיתה י
מאגרי המילים לכיתות ז-יב בגרסתם המעודכנת כפי שפורסמו לראשונה בתוכנית הלימודים של משרד החינוך
הבנת הנקרא לכיתה י
חומרי למידה והוראה העוסקים בהבנת הנקרא בערבית לתלמידי כיתות י' בבתי הספר העבריים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.