חומש דברים לחינוך המיוחד
הקדמה: ספר דברים נאמר בערבות מואב סמוך מאוד למעבר הירדן אל נחלת ה' שבארץ כנען. המעבר מחיי המדבר אל ארץ ישראל ואל המפגש עם אנשי הארץ ותרבותם מציב בפני בני ישראל אתגרים קשים ושונים.
דוגמאות:
- המלחמה: כיצד להתמודד עם הפחד מפני האויבים, סכנת הגאווה ושכרון הכוח המתלווה לניצחון, סוגיית השלל ועוד.
- התרבות: המפגש עם אוכלוסיות בעלות תרבות של חטא ועבודה זרה: כיצד להימנע מחלחול של השפעה רוחנית שלילית זו.
- המפגש הפיזי עם הארץ: מפגש עם עולם החקלאות, עם שבחה של הארץ ותכונותיה, עם היבול והשפע ועם רכוש עמי הארץ שהושאר מאחור.
- השינוי ההתיישבותי: כיצד נתמודד עם ההתרחקות הגאוגרפית של השבטים זה מזה ו"מהמקום אשר יבחר ה'"?
נוסף על כך המעבר לחיים לאומיים מחייב גם ייסוד מערכות של צבא וביטחון, משפט וחסד וכדומה.
אילו יכול היה משה לעבור את הירדן עם העם, היה נותר מנהיג ומורה דרך. ואולם משה איננו עובר את הירדן. את דבריו והדרכותיו לעם הוא מכנס בנאומו הגדול בערבות מואב. נאום זה ישמש צֵידה רוחנית לבני דורו ומשען אמוני לכל ישראל לדורותיו. בחלקו הראשון של החומש מופיע נאום מוסרי הכולל גם עיקרי אמונה יסודיים: קבלת עול מלכות שמיים, תורה מן השמיים, השגחה, שכר ועונש, בחירה חופשית ועוד.
הוראת פרקים אלו היא בסיס ועוגן לחיזוק האמונה בקרב לומדי התורה. בהוראת החלק הראשון של החומש נדגיש נושאי אמונה כלליים.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}