חפש ב:

תוכנית הלימודים למתמחים 5 יח"ל ביולוגיה

חזרה
ביולוגיה מתמחים

תוכנית הלימודים בביולוגיה מותאמת ללמידה משמעותית על כל מרכיביה ומבוססת על שלושה צירים מרכזיים השלובים זה בזה: ציר התוכן, ציר אסטרטגיות חשיבה ולמידה וציר ערכים.
במהלך ההוראה משתלבים שלושת הצירים זה בזה. בתוכנית נכללים נושאים הקשורים לחיי היום יום ורלוונטיים לתלמידים, כמו גם נושאים מרתקים שקצתם בחזית המדע.

תוכנית הלימודים העיונית 55%

חזרה לראש הדף

החלק העיוני כולל שלושה נושאי ליבה (חובה) המהווים את תשתית הידע להבנת הנושאים האחרים. כל אחד מנושאי הליבה מייצג רמת ארגון שונה:
1. גוף האדם בדגש הומאוסטזיס – מייצג את רמת האורגניזם השלם
2. התא, מבנה ופעילות – מייצג את הרמה התאית של האורגניזמים
3. אקולוגיה – מייצג את רמת הארגון של המערכת האקולוגית

החלק העיוני כולל שלושה נושאי העמקה. בהוראת נושאים אלה יש העמקה והרחבה של ידע שרכש התלמיד במהלך לימוד נושאי הליבה.
יש לבחור נושא העמקה אחד מתוך שלושה נושאים:
1. בקרה על ביטוי גנים והנדסה גנטית
2. פיזיולוגיה השוואתית
3. חיידקים ונגיפים בגוף האדם

בתוכנית הלימודים העיונית הובאו הערכים האלה לידי ביטוי בנושאים השונים. בקובץ המצורף יש הפניה לפעילויות העוסקות בערכים האלה.

משרד החינוך מפעיל תוכניות הערכה ממירות בגרות – תוכניות ייחודיות וחלוצי הערכה. אלו תוכניות חינוכיות פורצות דרך המקדמות הערכה של תוכנית הלימודים הקיימת בדרכים ייחודיות של חלופות הערכה.
כל אחת מהתוכניות מותאמת לצורכיהם השונים של בתי הספר, והן מבוססות על תפיסת עולם חינוכית ייחודית המקדמת למידה משמעותית.
הצטרפות לכל אחת מהתוכניות ואישורה של תוכנית בית הספר מותנים בעמידה בתנאי הסף המנהליים שקבע האגף לחינוך על יסודי (הכרה, שק"ד, ציונים) ובאישור פדגוגי של מפמ"ר תחום הדעת.

  • חלוצי הערכה: נוהלי הפעלת תוכניות חלוצי הערכה והערכתן
  • תוכניות ייחודיות:
    עד כה פותחו שש תוכניות ייחודיות:
    1. ביולוגיה חישובית, מכון דוידסון (ויצמן), רחובות
    2. ביולוגיה ימית, תיכוניים בעיר אילת
    3. ביולוגיה חוקרת, תיכון עירוני הראשונים, הרצליה
    4. מדעי המוח, מכון דוידסון (מכון ויצמן), רחובות
    5. מדעי הרפואה הווטרינרית, תיכון אשל הנשיא
    6. פרחי אחיות, אולפנית מבשרת ברוך, חדרה

  • פירוט התוכניות באגף א' לפיתוח מקצועי

התוכנית המעשית – מעבדה ועבודת חקר מעשית

חזרה לראש הדף

הביולוגיה היא מדע המושתת על ידע שהושג בדרך המחקר העיוני והניסויי. 
החלק המעשי של הוראת הביולוגיה כולל ביצוע ניסויים במעבדה, תצפיות בשדה ועבודת חקר עצמאית המסוכמת בעבודה כתובה (ביוחקר). 
החקר האמפירי (במעבדה ובשדה) מבוסס על ניסויים ותצפיות ומזמן לתלמידים התנסות עם בעיה ביולוגית והתמודדות איתה על ידי הפעלת שיטות עבודה ודרכי חשיבה המאפיינות את עבודתו של מדען.

ביוחקר – הערכה חלופית 30%

חזרה לראש הדף

ביוחקר – הערכה חלופית 30%

עבודה מעשית שהיא 30% בהערכה בית ספרית בתוכנית הלמידה המשמעותית. עיקרה הוא עבודת חקר בנושא ביולוגי (עבודה כתובה) וסיור לימודי בשדה. בעבודה זו ניתן דגש רב יותר על תהליך הלמידה. 

מטרות:
1. התלמיד יתנסה בפעילות חקר על כל שלביה.
2. התלמיד יוכל להעמיק בנושא ביולוגי המעניין אותו.
3. התלמיד יישם בעבודתו מיומנויות שרכש בלימודיו: מיומנויות חקר, מיומנויות טכניות של עבודה במעבדה, חיפוש במאגרי מידע ומיומנויות דיווח וכתיבה.
4. התלמיד יהיה אחראי לביצוע העבודה וללמידה ויתפקד כלומד עצמאי.
5. התלמיד יתנסה בעבודת צוות ויהיה מודע ליתרונותיה ולקשייה.

שימו לב! החל משנת תשע"ח המורה יכול לבחור באילו הנחיות ביוחקר להשתמש – הנחיות הגרסה הסגורה (הנחיות עד תשע"ז) או הנחיות הגרסה הגמישה (הנחיות החל משנת תשע"ח). יש להקפיד על הוראות הבטיחות במעבדה כמופיע בקובץ הבטיחות במעבדות!

מטרות

מטרות: 
1. התלמיד יכיר מקרוב בית גידול. אפשר לבחור בית גידול סמוך לבית הספר. 
2. התלמיד ייחשף לתופעות ביולוגיות ויתבונן מקרוב באורגניזמים. 
3. התלמיד יתוודע לשיטות מדידה הנהוגות במחקר אקולוגי בשדה. 
4. התלמיד יתעד ויסכם בכתב את עבודתו.

התוכנית 'ביוחקר ברשת' היא תוכנית ייחודית המשלבת עבודת חקר מעשית שיתופית בסביבה דיגיטלית. התוכנית שמה דגש על פיתוח כישורי התלמיד, על הבנה וביצוע של תהליכי חקר, מיומנויות המאה ה-21 ובהן תקשורת ושיתופיות בין קבוצות של תלמידים החוקרים נושא משותף בארץ או בעולם, למידה בסביבה דיגיטלית בפורטל ייעודי, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות, יצירתיות וחדשנות, אוריינות מידע, אוריינות דיגיטלית ויכולות לומד עצמאי. ב'ביוחקר ברשת' ההערכה תהליכית ומתייחסת לתוצרי ביניים נוסף על העבודה הסופית. בסוף התהליך תיערך בחינה בווידאו קונפרנס על ידי בוחן חיצוני. ההערכה תיעשה באמצעות שני שאלונים: שאלון הערכה על ידי המורה (30%) 043288 ושאלון הערכה על ידי הבוחן בעל פה (15%) 043286. הציונים בשני השאלונים ידווחו בשילובית.

דוגמאות לתוצרי ביוחקר ברשת:

תוכנית הלימודים כוללת את הנושאים מזרע לזרע והתנהגות בעלי חיים. התוכנית מיועדת לתלמידים כמפורט להלן: תלמידים מבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים שאין להם ציון שנתי ושקיבלו אישור להיבחן בשאלון 043-282; תלמידי משנה המבקשים לתקן ציון או להשלים עבודת חקר שלא סיימו כאשר למדו בבית הספר ביולוגיה ברמה של 5 יחידות לימוד.

המעבדה 15%

חזרה לראש הדף

הפעילות במעבדה היא אבן יסוד בהוראת הביולוגיה, ולפיכך תשולב בלימוד העיוני בכל רמת הוראה, החל בכיתה י' וכלה בכיתות י"א וי"ב ברמה של 5 יחידות לימוד. הפעילות במעבדה – הן של התלמידים הן של המורים בהדגמת ניסויים – היא חלק בלתי נפרד בתהליך ההוראה-למידה ומאפשרת לתלמיד אופן למידה ייחודי, למידה מעשית.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.