הפעילות משלבת אקולוגיה ואקטואליה ומתאימה לשיעור פתיחה לנושא אקולוגיה בכלל ולנושא השפעת ההתחממות הגלובלית בפרט. הפעילות מבוססת על כתבה מעיתון יומי הדנה בוועידת האקלים ב-2015 וכוללת שאלות. מומלץ להפנות את התלמידים...
משבר האקלים ומערכות אקולוגיות

בשנים האחרונות חלה עלייה של ממש בהתחממות כדור הארץ ובתופעות אקלימיות קיצוניות בעולם. מקובל על רוב המדענים כי העלייה בכמות הפחמן הדו חמצני הנפלט לסביבה היא מהגורמים להתחממות הגלובלית ולנזקים הנלווים לה, וכי הפעילות האנושית משפיעה מאוד על שינויים אלו. לעליית הטמפרטורה השלכות על רוב המערכות האקולוגיות הימיות. בניסיון לצמצם את הנזקים הנגרמים על ידי פעילויות של האדם יש היערכות בין לאומית והיערכות לאומית. בד בבד נודעת חשיבות גם להתנהגות של כל פרט ופרט אשר יכולה לצמצם ולוּ במעט את טביעת הרגל הפחמנית ואת כמויות הגזים הנפלטים לאטמוספרה.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
מה בתוכנית הלימודים?
מפרט תכנים
פעילות לתועלת האדם, המחיר הסביבתי: זיהום ודלדול משאבים, הרס בתי גידול, הכחדת מינים וכניסת מינים פולשים. דרכים להקטנת המחיר הסביבתי: צמצום צריכת משאבים, חקיקה סביבתית, חינוך והסברה. השפעה על מגוון המינים בטבע: שימור מינים, הכחדת מינים, ביטול מחסומים גיאוגרפיים, מינים פולשים. דילמות הקשורות לשמירת הסביבה: שימור לעומת פיתוח , עלות תועלת מול שיקולים אתיים
השפעות הדדיות בין מגפת הקורונה לסביבה

מגפת הקורונה יצרה פרק חדש בהיסטוריה האנושית והסביבתית. המגפה טלטלה את העולם, הביאה לעצירה כמעט מוחלטת של הכלכלה העולמית וכפתה על האנושות בידוד חברתי. מצד אחד המגפה היא תוצר של מערכת יחסים לקויה בין האדם לסביבה: פגיעה בטבע, הרס בתי גידול וסחר בבעלי חיים שהובילו להופעת מחלות אצל בעלי חיים שזולגות לאדם ומצד שני הביאה השפעות חיוביות על הסביבה: לירידה בזיהום האוויר, לשינוי בתרבות הצריכה לתמורות במשק האנרגיה ועוד.
צפו באירוע ההשקה של הגיליון המיוחד: משבר הקורונה והמשבר הסביבתי - לאן הולכים מכאן?