חפש ב:

מערכת העצבים

מערכת העצבים

מערכת העצבים מקבלת ממערכות החישה מידע על גירויים בסביבה החיצונית והפנימית. מתרחשים בה תהליכים של עיבוד מידע, כולל תהליכי חשיבה, זיכרון ולמידה. מערכת העצבים אחראית גם להפעלת השרירים והבלוטות בגוף. מערכות העצבים וההורמונים מאפשרות שמירה על הומאוסטזיס.

מה בתכנית הלימודים?

רעיון / תופעה

קליטת מידע, עיבודו ותגובה עליו מאפיינים יצור חי. מערכות העצבים וההורמונים משתתפות בקליטת מידע, בעיבודו ובתגובה עליו ומאפשרות שמירה על הומאוסטזיס.

מפרט תכנים

מערכות תקשורת, ויסות ותיאום מערכת העצבים (12-10 שעות).
האדם קולט גירויים ואותות מהסביבה החיצונית והפנימית באמצעות איברי חוש ותאי חישה, מעבד אותם ומגיב עליהם בתיאום בין המערכות והאיברים השונים.
מסלול העברת מידע: תאי חישה > תאי עצב תחושתיים > מערכת עצבים מרכזית > תאי עצב תנועתיים > תאי מטרה (שריר, בלוטה).
תאי העצב (נוירונים) – התאמה בין מבנה לתפקוד.
העברת אותות (גירויים) בתאי עצב: אות חשמלי, אות כימי – מעבר האות העצבי בין תא עצב אחד לאחר או בין תא עצב לתא מטרה נעשה (בדרך כלל) כאות כימי בסינפסה.
השפעת חומרים על מערכת העצבים: אלכוהול, סמים ותרופות הם חומרים המשנים תהליכים בסינפסות. מערכת העצבים המרכזית היא מערכת המתאמת ומווסתת פעולות רצוניות ובלתי רצוניות.
המוח – המוח הגדול בנוי משתי המיספרות.
קליפת המוח ותפקודיה.
אזורים שונים בכל המיספרה אחראים לתפקודים שונים. חלק מהעיבוד החושי והעיבוד המוטורי נעשה כך שצד שמאל של המוח שולט על צידו הימני של הגוף ולהפך.
גודל המוח או קפלים בהשוואה למוח של בעלי חיים אחרים ומשמעות התופעה. גזע המוח ותפקודיו.
שינוי עוצמת הקשר בין תאי העצב ומספר הסינפסות בתהליכי למידה וזיכרון. מערכת העצבים ההיקפית ותפקודיה.

מונחים ומושגים נוספים

תאי חישה, קולטנים (רצפטורים) ייחודיים. אקסון, גוף התא, דנדריטים. דחף עצבי, נוירוטרנסמיטר סינפסה, קולטן. מוח השדרה, רפלקס, מערכת עצבים אוטונומית, מערכת עצבים רצונית

הערות והסברים

יש ללמד את הסעיף המתייחס לתאי חישה בעזרת דוגמאות מתאימות כגון קליטת גירויים (אותות) מהסביבה הפנימית: רמת החומציות בדם. קליטת אותות (גירויים) מהסביבה החיצונית: קרינת אור. יש ללמד את עקרונות הפעולה של נוירוטרנסמיטרים בסינפסה (הפרשה, העברה בסינפסה, קישור לקולטנים ייחודיים, תגובה ופינוי נוירוטרנסמיטר) בעזרת דוגמה מתאימה.
חלק גדול מהפעילויות ההומאוסטטיות מווסתות בצורה לא רצונית. יש ללמד על אופן הפעולה של סמים בעזרת דוגמאות לבחירת המורה.
יש להכיר את אופן הפעולה של אלכוהול על מערכת העצבים. חשוב שהתלמיד ידע כי קליפת המוח הגדול אחראית לכל התהליכים ההכרתיים שלנו: חשיבה, למידה, זיכרון, שימוש בשפה ויכולת יצירה, ובה נמצאים מרכזים האחראים להפעלת השרירים הרצוניים ומרכזים המעבדים מידע המגיע מאיברי החושים.
חשוב שהתלמיד ידע כי בגזע המוח קיימים מרכזי בקרה על שמירת הומאוסטזיס (קצב לב, לחץ דם, ויסות טמפרטורה ועוד) ומרכזים המבקרים את פעולת האיברים הפנימיים כגון הלב והריאות.
שימו לב: יש המגדירים את גזע המוח בהגדרה רחבה כחלק הכולל גם את מוח הביניים וההיפותלמוס (כפי שמוגדר בתוכנית לימודים זו). יש המגדירים את גזע המוח בהגדרה מצומצמת בלא חלקים אלו. על התלמיד לדעת שאפשר למפות את המוח לאזורים על פי תפקודי הגוף שהם אחראים להם, בליווי דוגמאות מתאימות.
בנושא השוואת מוח בני אדם למוח של בעלי חיים אחרים יבחר המורה בעלי חיים כרצונו.
אין צורך להכיר את ההבחנה בין המערכת הסימפתטית למערכת הפרה-סימפתטית.
מומלץ להיעזר ביחידת לימוד בנושא המוח מאת אורה כהנא ובהמלצות מורים להוראת הנושא.

סרטונים

שיעור מצולם על מערכת העצבים
שיעור מצולם על מערכת העצבים
הדברת חרקים- השפעה על הסינפסות
הדברת חרקים- השפעה על הסינפסות
למה בצל גורם לנו לבכות?
למה בצל גורם לנו לבכות?
מתחת לעור – מערכת העצבים
מתחת לעור – מערכת העצבים
מתחת לעור – חמשת החושים
מתחת לעור – חמשת החושים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.