דלג אל

הצהרת נגישות

הערכת הישגי התלמיד במעבדת החקר בכימיה

חזרה
תיאור ארוך

במבנית מעבדת החקר התלמיד נחשף למגוון פעילויות חקר שמטרתן לפתח כישורי חקר ומיומנויות קוגניטיביות (יישום ידע מדעי, חשיבה ברמה גבוהה) וחברתיות (עבודה בצוות). לכן הערכת התלמיד צריכה להתאים לאופי התוכנית של מעבדת החקר ולמטרותיה.
הערכת הישגי התלמיד במעבדה מבוססת על עקרונות החלופה בהערכה.

המורה יעקוב אחרי התקדמות התלמיד בכל תקופת הלימוד (שנתיים או שלוש שנים לשני החלקים של מעבדת החקר) על ידי שילוב של תצפיות על התלמיד בזמן הפעילות ואיסוף דו"חות מעבדה בתום הפעילות. המורה יעריך את תוצרי עבודתו של התלמיד (דו"חות המעבדה) ואת תפקודו באמצעות מחוונים המתאימים לסוג הפעילות ולרמתה.

כל תלמיד חייב לנהל תיק עבודות (תלקיט) אשר ישמש ראיה לתהליך הלמידה שעבר במסגרת מעבדת החקר.
הערכת התלמיד במעבדת החקר נחלקת להערכה בית ספרית (על ידי המורה המלמד) ולהיבחנות חיצונית.
הבחינה החיצונית תהייה בחינה בעל פה על ידי בוחן חיצוני.

חזרה לראש הדף

הערכה במעבדת החקר

עקרונות חלופות בהערכה


על פי פרופ' מנוחה בירנבוים, החלופות בהערכה כוללות מגוון של כלים ושיטות להערכת הישגי התלמיד במגוון פעילויות לימודיות הבודקות 'ביצועים של הבנה'.

הערכת הישגי התלמיד באמצעות החלופות בהערכה:
ההערכה מעצבת משום שהיא נותנת בזמן התהליך משוב לשיפור ולקידום של הלמידה וההוראה.
ההערכה רב-כיוונית משום שבאמצעותה אפשר להעריך מיומנויות וכישורים המקיפים את כל תחומי התפקוד של התלמיד (הקוגניטיבי, המטה-קוגניטיבי, האפקטיבי, החברתי והפסיכומוטורי).
ההערכה רב-שיטתית משום שאפשר להעריך את התלמיד במגוון פעילויות.
ההערכה רציפה מתמשכת ומצטברת משום שפריסת ההערכה על פני שנות הלימוד מאפשרת הערכה של תהליך הלמידה לצד הערכת התוצאה.

מהו מחוון וכיצד הוא בנוי?


המחוון הוא כלי להערכת מטלה או פעילות לימודית.
באמצעות המחוון להערכת דו"חות מעבדה אפשר להעריך את המיומנויות הנדרשות לביצוע הניסוי. מיומנויות אלו מוגדרות ממדי ההערכה.
המחוון כולל רשימה של קריטריונים (תבחינים) המאפיינים את המיומנויות המוערכות, ובאמצעותם אפשר להעריך כל סוג ורמה של פעילות חקר באמצעות מחוון מתאים.

מבנה המחוונים
בכל מחוון מוגדרים ממדי ההערכה, כלומר, המיומנויות שיש להעריך.
לכל אחת מהמיומנויות מוגדרים קריטריונים להערכה וניקוד מרבי (מתוך 100 נקודות). הקריטריונים מנוסחים כמאפיינים הן של עבודת התלמיד הן של המיומנות.
לדוגמה:
התלמידים כותבים תצפיות מגוונות ומפורטות.
התלמידים מבססים את ההשערה על ידע מדעי רלוונטי ונכון.
ליד כל קריטריון יש משבצות לכתיבת ההערכות.

חשיבות המחוון
המחוון מכוון את התלמיד בביצוע הפעילות. הכרת הקריטריונים להערכה וידיעתם מראש יאפשרו לתלמיד להשיג הערכה גבוהה בביצוע הפעילות.
המחוון מספק משוב (חוות דעת) לתלמיד על דרך עבודתו ומאפשר לו לתקן או לשפר את עבודתו.
המחוון מכוון את המורה בהשגת הערכה תקפה ומהימנה ומאפשר לו להיות עקבי בהערכת התלמיד.

מהם המחוונים להערכת הדו"חות של פעילויות חקר?


להערכת דו"חות התלמידים במגוון הפעילויות במעבדת החקר עוצבו מחוונים מתאימים כמפורט להלן:
המחוון להערכת דו"ח ניסוי ברמה 1
המחוון כולל ממדים קבועים וממדים ייחודיים.
הממדים הקבועים הם המיומנויות הנדרשות לביצוע ניסוי ברמה 1 אשר חובה להעריכן:
ביצוע הניסוי (לפי הנחיות המורה)
כתיבת תצפיות הצגת התוצאות ועיבודן
דיון מסכם ודו"ח ניסוי

הממדים הייחודיים
אחד מהם עשוי להיכלל בניסוי ברמה זו (הרחבה או העמקה של הנושא), ולכן אין חובה להעריך ממד ייחודי בכל ניסוי ברמה 1.
הבנת הרקע המדעי (באמצעות שאלות מנחות)
ניתוח טקסט מדעי (חקר אירוע)
הדמיה מולקולרית
תוצר המייצג את הנושא
הניקוד המרבי לממדים הקבועים הוא 80 נקודות, ולממד הייחודי 20 נקודות.

אם הניסוי אינו כולל ממד ייחודי, ציון הדו"ח ישוקלל מתוך הניקוד המרבי של הממדים הקבועים. אם הניקוד של הממדים הקבועים שהושג היה 72 נקודות, הציון של הדו"ח יהיה 90 נקודות.

מחוון לניסוי ברמה 1: עברית | ערבית

מחוונים לחלופות לניסויים ברמה 1

המחוון להערכת דו"ח ניסוי ברמה 2 (מלא או חלקי)

המחוון מחולק לשלושה חלקים לפי שלבי הניסוי.
החלק הראשון כולל ארבעה ממדים, כל אחד מהם עשוי לשמש אמצעי להכרת התופעה או התהליך הנחקר (10 נקודות).
החלק השני כולל תכנון ניסוי ואת הממדים: שאלת שאלות, ניסוח שאלת החקר, ניסוח ההשערה ותכנון ניסוי (40 נקודות) .
החלק השלישי כולל ביצוע הניסוי והסקת המסקנות ואת הממדים: ביצוע הניסוי, הצגה, ניתוח ועיבוד של התוצאות, הסקת מסקנות, דיון מסכם ודו"ח הניסוי (50 נקודות).

בניסוי ברמה 2 מלא יש להעריך אחד מהממדים שבחלק הראשון ואת כל הממדים שבחלק השני והשלישי.
בניסוי ברמה 2 חלקי מוערכות רק חלק מהמיומנויות הנדרשות בניסוי ברמה 2 מלא. לפיכך, כדי להעריך ניסוי ברמה 2 חלקי, יש לשקלל את הציון מתוך סך כל הניקוד המרבי של המיומנויות שהוערכו.
המחוון להערכת דו"ח ניסוי לזיהוי חומרים (רמה 2 חלקי)
להערכת דו"ח ניסוי לזיהוי חומרים עוצב מחוון מיוחד, מאחר שהדרישות בתכנון הניסוי והצגת התוצאות שונות מאלו שניתנו לניסויים אחרים ברמה זו.

מחוונים לחלופות לניסויים ברמה 2 חלקי

המחוון להערכת מיני מחקר רמה 3

המחוון מחולק לשלושה חלקים:
החלק הראשון כולל מימדים הקשורים לרקע המדעי של הניסוי (25 נקודות)
החלק השני - מהלך החקר, כולל מימדים שהם המיומנויות הנדרשות לביצוע ניסוי חקר מלא: החל מניסוח שאלת החקר וכלה בדיון מסכם (60 נקודות)
החלק השלישי - הדו"ח המלא של הניסוי, כולל את המימדים: הדו"ח המלא של הניסוי ורשימת המקורות, ניסוח ושפה מדעית ולוח זמנים (15 נקודות)

מאחר שמיני מחקר רמה 3 הוא שילוב של שני ניסויי חקר עוקבים ברמה 2, יש להעריך את מהלך החקר של כל ניסוי בנפרד. לכן בחלק השני של המחוון יש שתי עמודות לרישום ההערכה של כל אחד מהקריטריונים המאפיינים את המיומנויות המוערכות.

הניקוד שיינתן לכל מיומנות ייחושב לפי ההערכה הממוצעת והניקוד המירבי של כל מיומנות.

יש להעריך את כל המימדים הרשומים במחוון.

כלי ההערכה במעבדת החקר

קביעת ציונו של התלמיד


הערכת עבודת התלמיד במעבדה הלכה למעשה
בתחילת כל פעילות יחלק המורה לתלמידים את דף ההנחיות והמחוון להערכת הפעילות. במידת הצורך יסביר את משמעות הקריטריונים להערכה.
בתום כל פעילות יוגש דו"ח קבוצתי אחד.
המורה יעריך את הדו"חות הקבוצתיים באמצעות המחוון המתאים ויכתוב את הציון בטבלה המסכמת.
המורה יחזיר את הדו"חות המוערכים בצירוף דף ההערכה שהוא למעשה המחוון שבו נכתבו הערכות הקריטריונים, סיכום הנקודות והערותיו של המורה. כך יקבלו התלמידים משוב על עבודתם.
תלמידי הקבוצה ידאגו לצלם את דו"ח הפעילות ואת דף ההערכה ולתייק אותם בתיקיהם האישיים. חובה לצרף לתיקים האישיים את כל הפעילויות והתיקונים שעשו התלמידים.

תיקון דו"חות מעבדה
תלמידים המעוניינים בכך יכולים לתקן את דו"ח המעבדה ולשפר את הישגיהם. אפשר לבקש מהתלמידים לתקן חלק מסוים בדו"ח כגון הדיון המסכם.
במקרה של פעילויות חקר מורכבות (ברמה 2 או מיני מחקר רמה 3) אפשר לבקש מהתלמידים להגיש קודם טיוטה של הדו"ח. המורה יכתוב את הערותיו, ורק לאחר מכן יגישו התלמידים את הנוסח הסופי של הדו"ח. הדו"ח יוערך באמצעות המחוון המתאים.

הערכה אישית של התלמיד
במהלך תקופת הלימוד יעריך המורה גם את כישוריו האישיים והחברתיים של התלמיד.
המחוון להערכה אישית של התלמיד מכיל שלושה ממדים:
1. הצגת הניסוי בעל פה תוערך בניסויים ברמה 2 ומיני מחקר רמה 3.
2. תפקוד התלמיד בקבוצה יוערך על פי תצפיות המורה על התלמיד בזמן הפעילות.
3. תיק העבודות.
לכל תלמיד חייבות להיות הערכות אישיות לכל אחד מחלקי מעבדת החקר, הערכה אחת לחלק של ה-70% ואחרת לחלק של ה-30%.

חזרה לראש הדף

הבחינה בעל פה


מטרת הבחינה
לבדוק באיזו מידה התלמידים בקיאים במיומנויות החקר וברקע המדעי הקשור לניסויים שעשו.
מועד הבחינה
המורה המלמד יתאם עם המורה הבוחן את תאריך הבחינה בעל פה.
הבחינה בעל פה תתקיים עד שבועיים לפני תאריך הבחינה בכתב.
משך הבחינה: 20-15 דקות לכל תלמיד. יש לפַנות יום במערכת (ואם יש צורך, יומיים) לכל קבוצת לימוד (תלוי במספר התלמידים בקבוצה).


התלמיד יכין את תיק העבודות או את התיקייה בדיסק און-קי לבדיקה.
התלמיד יבחר שלושה ניסויי חקר מכיתות י-יב: שני ניסויים ברמה 2 מלא ועוד ניסוי חקר ברמה 2 חלקי; או שלושה ניסויים ברמה 2 מלא או ניסוי אחד ברמה 3.
התלמיד יבקש מהמורה המלמד אישור על הניסויים שבחר.

הנחיות להכנת מצגת לבחינה קבוצתית בעל פה על מיני מחקר

בחירת הניסויים ברמה 2 יכולה להיות הן מהחלק שבוצע במסגרת ה-70% היבחנות חיצונית או מהחלק שבוצע במסגרת ה-30% של ההערכה הבית ספרית.
התלמיד יכיר את הרקע המדעי ואת שלבי החקר של כל הניסויים שבחר ויֵדע להתייחס בביקורתיות לכל שלבי הניסוי.
התלמיד יכין העתקים של כל הניסויים שבחר.

המורה המלמד ידאג שבחירת הניסויים בידי התלמידים תהיה מגוונת (במידת האפשר).
המורה ישלח מראש למורה הבוחן את רשימת הניסויים שנבחרו ויפרט בכל ניסוי את ההיבטים המדעיים שנידונו בכיתה עם התלמידים ואת רמת ההעמקה של הרקע המדעי.
המורה יכין בעבור כל תלמיד גיליון רלוונטי בקובץ האקסל המצורף בהמשך.
המורה ידאג לביצוע הזמנת בוחן לקבוצת התלמידים. בכל קבוצה מקסימום 24 תלמידים ברמה 2 או 16 תלמידים במיני מחקר רמה 3.
המורה יתאם את מועד הבחינה עם המורה הבוחן. המורה ידאג להזנת תאריך הבחינה בשילובית.
המורה ידווח למרב"ד את הציונים השנתיים עד 24 שעות לפני מועד הבחינה דרך המערכת הבית ספרית.

המורה הבוחן חייב להיות רשום במאגר הבוחנים של המרב"ד.
המורה יתעדכן ברשימה של הניסויים שבחרו התלמידים וברקע המדעי לניסויים אלה.


קהל היעד: תלמידי כימיה המסיימים כיתה יב וביצעו ניסויי חקר
מהלך הבחינה
הבחינה בעל פה תתנהל באווירה נעימה ונינוחה.
הבחינה תתקיים בנוכחות המורה המלמד. משך הבחינה: 20-15 דקות לכל תלמיד.
המורה הבוחן יעיין בתיק התלמיד לפני הבחינה לשם התרשמות כללית.
את השאלות ישאל המורה הבוחן בלבד.
במהלך הבחינה יימצא תיק התלמיד בידי הבוחן.
בידי התלמיד יהיו העתקים של דו"חות כל הניסויים שבחר. אין להוסיף מידע להעתקים של הדו"חות אשר לא הופיע בדו"חות המקוריים. במהלך הבחינה התלמיד רשאי לעיין בדו"חות של הניסויים.
המורה הבוחן ישאל בסך הכול שש עד שמונה שאלות: חמש או שש שאלות הקשורות לשלבי החקר ולרקע המדעי, שאלה רפלקטיבית אחת או שתיים. (יש לשאול שאלות פתוחות וכלליות יחסית, ולא לרדת לפרטי פרטים).
רוב השאלות יתמקדו במיומנויות החקר, אך המורה הבוחן אינו חייב לבחון על כל מיומנויות החקר.
מומלץ להתחיל את הבחינה עם שאלות רפלקטיביות.
השאלות הבודקות ידע מדעי יהיו ברמה הנדרשת בתוכנית הלימודים ולפי רמת ההעמקה שהמורה המלמד מסר.
המורה הבוחן ישאל שאלות על ניסוי אחד או יותר לפי התפתחות הבחינה.
המורה הבוחן יעריך את התשובות של כל תלמיד. ציון זה הוא 70% מהציון של התלמיד ב-15%.


קהל היעד: תלמידי כימיה המסיימים כיתה יב וביצעו מיני מחקר רמה 3 בלבד.
למה כדאי?
הקניית מיומנויות עמידה והצגה מול קהל בעת הצגת הניסוי.
ארגון מידע – הכנת מצגת בהירה מאלצת את התלמידים לארגן את המידע בבהירות ובשיטתיות ולהשתמש בכותרות ובתת-כותרות.
חיסכון ויעילות בזמן – השימוש במצגת חוסך זמן לבוחן בקריאת הניסוי ומאפשר הצגה של תרשימים, טבלאות וצילומים.
הגברת עניין וסקרנות – מצגת משנה את צורת ההיבחנות ויוצרת שפה עשירה של סימנים המאפשרת לגוון את העברת המסרים.
מצגת נותנת הזדמנות להעביר את המידע או הרעיון בצורה שמתאימה לנושא.
מה צריך לשלוח לבוחן החיצוני?
יש לשלוח את הנושאים של ניסויי החקר ותת פרקים (נקודות חשובות) של רקע מדעי רלוונטי לניסויים.
הנחיות כלליות לבחינה קבוצתית בעל פה
הבחינה בעל פה ברמה 3 תתנהל באווירה נעימה ונינוחה.
המורה הבוחן יעיין בתיק התלמיד לפני הבחינה להתרשמות כללית.
את השאלות ישאל המורה הבוחן בלבד.
במהלך הבחינה יימצא תיק התלמיד בידי הבוחן.
בידי כל תלמיד יהיה עותק של דו"ח המעבדה של הניסוי ברמה 3. אין להוסיף מידע להעתק של הדו"ח אשר לא הופיע בדו"ח המקורי.
במהלך הבחינה התלמיד רשאי לעיין בדו"ח.
הבחינה תתקיים בנוכחות המורה המלמד.
משך הבחינה: כ-30 דקות לקבוצה המונה 2 תלמידים וכ-45 דקות לקבוצה המונה 3 תלמידים.
מהלך הבחינה
הקבוצה תציג את הניסוי ברמה 3 באמצעות מצגת או פוסטר מדעי.
זמן ההצגה יהיה כ-10 דקות. הבוחן לא יפריע לתלמידים בזמן הצגת המצגת.
לאחר סיום ההצגה ייבחנו התלמידים כיחידים. המורה הבוחן ישאל בסך הכול שש עד שמונה שאלות: חמש או שש שאלות הקשורות לשלבי החקר ולרקע המדעי, שאלה רפלקטיבית אחת, שאלה אחת או שתיים בנוגע לרקע המדעי. (יש לשאול שאלות פתוחות הנוגעות לרקע המדעי של הניסוי כפי שהוצג במצגת ומוצג בדו"ח).
דגשים לגבי תוכן הבחינה
מומלץ להתחיל את הבחינה עם שאלה רפלקטיבית.
רוב השאלות יתמקדו במיומנויות החקר, אך המורה הבוחן אינו צריך לבחון על כל מיומנויות החקר.
השאלות הבודקות ידע מדעי יהיו ברמה הנדרשת על פי ההצגה ועל פי הרקע המדעי בדו"ח.


הערכת התלמיד בשאלון 037388
התלמיד יוערך על פי ארבעה ממדים. הכלי להערכת התלמיד מצורף למסמך זה.
בקיאות ברקע המדעי (20%)
בקיאות בשלבי החקר (60%)
שפה מדעית (10%)
חשיבה רפלקטיבית (10%)

  • מחוון להערכת בחינה בעל פה - שאלון 037388: word | xlsx 

הערכת התלמיד בשאלון 037376 – בחינה יחידנית על מיני מחקר רמה 3
התלמיד יוערך על פי שלושה ממדים. הכלי להערכת התלמיד מצורף למסמך זה.
שפה מדעית וחשיבה רפלקטיבית (15%)
בקיאות ברקע המדעי (25%)
בקיאות בשלבי החקר (60%)

  • מחוון להערכת בחינה בעל פה, יחידני - שאלון 037376: word | xlsx

הערכת התלמיד בשאלון 037376 – בחינה קבוצתית על מיני מחקר רמה 3
התלמיד יוערך על פי שלושה ממדים:
איכות המצגת או הפוסטר (15%)
הצגה של עבודת החקר (25%)
הערכה אישית של התלמיד בעת שיחה עם הקבוצה (60%)

  • מחוון להערכת בחינה קבוצתית במיני מחקר רמה 3 - שאלון 037376: word | xlsx

  • בתום הבחינה בעל פה, יש לדווח על הציון של כל תלמיד ביחידת החקר ביישומון. יש לכתוב את ציון הבחינה לפי הממדים שהוערכו. כל ציון ייכתב לפי החלק היחסי שלו מתוך 100%.
  • יש למלא את ציוני התלמידים ביישומון מייד עם תום הבחינה בעל פה.
  • תיאום מס (לכל המעוניין) יש לשלוח ישירות למרב"ד.
  • המורה המלמד ישמור על קובצי האקסל עם תוצאות הבחינה של תלמידיו למשך 3 שנים בבית הספר.

לצלם לתלמידים שאלות לדוגמה.
להציג לתלמידים את דף השאלות ואת הכלי להערכת התלמיד בבחינה בעל פה.
לתת לתלמידים בכל ניסוי להציג את הניסוי או חלק ממנו ולשאול אותם שאלות רלוונטיות האופייניות לבחינה.
אפשר לבקש מכל תלמיד בכיתה יב להציג לפני הכיתה ניסוי שעשה ולשאול שאלות מהסוג שעשויות להופיע בבחינה בעל פה.
אפשר לקיים ערב כימיה עם הורים שבמהלכו יציגו התלמידים את ניסויי החקר שעשו.

חזרה לראש הדף

למידע נוסף וליצירת קשר

אורית וינשטוק
דואר אלקטרוני: oritweinstock123@gmail.com

עדינה שינפלד
דואר אלקטרוני: adinashe@gmail.com

רים סאבא
דואר אלקטרוני: meerabas@hotmail.com

אולי תתעניינו גם ב...

אוריינות מדעית כימית בחטיבה העליונה
אוריינות מדעית כימית למורי החטיבה העליונה
הערכת תלמידים והערכה חלופית בכימיה בחטיבה העליונה
הערכת תלמידים והערכה חלופית בכימיה למורי החטיבה העליונה
בחינות בגרות בכימיה
שאלוני בגרות, מחוונים ונספחים בכימיה למורי החטיבה העליונה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.