בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי אקלים המתבטאים באירועי מזג אוויר קיצוניים המתרחשים בתדירות הולכת וגוברת באזורים שונים בעולם, כמו גלי חום וגלי קור, סופות חזקות, משקעים כבדים ובעקבות זאת לאסונות כמו שריפות שיטפונות וכיו"ב.
לאור ההשלכות הרות האסון של שינויי האקלים על מערכות כדור הארץ הכוללות פגיעה ואף מוות של בני אדם, התלמידים יזדקקו לידע, ערכים ומיומנויות כדי להתמודד עם השלכות אלו וכדי לפעול להפחתת הפגיעה. עקב כך, החל משנת תשפ"ג משולב לימוד הנושא של שינויי האקלים בתחומי הדעת השונים מגן עד י"ב. בחטיבה העליונה מהווה הנושא כפרק חובה במבואות למדעים בכיתה י'. כמו כן, משולב הנושא בחינוך החברתי ויקודמו פרויקטים ויוזמות תלמידים.
על פי דו"ח הפאנל הבין ממשלתי לשינויי אקלים שהתפרסם באוגוסט 2021 שינויי האקלים נובעים מעליה בריכוז גזי החממה באטמוספירה כתוצאה מפעילות אנושית.
הבנת הנושא, גורמים ודרכי פתרון טכנולוגיים, מבוסס רובו ככולו על ידע בכימיה. הידע הכימי כולל בין השאר גזי חממה ופיתוח תהליכים ברי קיימא לשימוש באנרגיות מתחדשות, כמו פיתוחים מתקדמים של תאים פוטו - וולטאים, מכוניות חשמליות, תאי דלק, אגירת אנרגיה, כורים גרעיניים לצרכי שלום וכן תהליכים ברי קיימא לטיפול בפליטות גזי חממה ומזהמים בכלל, הטמנת פסולת, מחזור, תהליכים תעשייתיים חלופיים הצורכים פחות אנרגיה, ייצור חומרים חדשים ומתכלים ועוד.
לפיכך שילוב הנושא במסגרת לימודי מבוא לכימיה ובמסגרת הלימודים במגמת הכימיה מדגיש את החשיבות והרלוונטיות של מקצוע הכימיה לחיי היום יום ובמיוחד לפתרון בעיות קיומיות עולמיות כמו מחסור באנרגיה, מים ומזון.
נושא שינויי האקלים בנוסף להיותו מבוסס ידע מדעי, כולל גם השלכות ופתרונות מהיבטים כלכליים חברתיים מדיניים פוליטיים ומדיניים-עולמיים. לפיכך מזמן לימוד הנושא בבתיה"ס גם חינוך לשינויי הרגלים ההתנהגותיים ולאקטיביזם שמטרתם להפחית את פליטת כגזי החממה בתקווה לצמצום היקף שינויי האקלים והשלכותיו.
במסגרת זו מציע משרד החינוך תוכניות לימוד ופעילויות שונות וקורא להשתתפות התלמידים במסגרת בית ספרית במיזמים שונים מקומיים ועולמיים כמו מיזמים של האו"ם שמטרתם להתמודד עם אתגרי העתיד על פי יעדי האו"ם לפיתוח בר קיימא.