העשרה באזרחות
חומרי ההעשרה בלימודי האזרחות יאפשרו להעמיק, להרחיב ולגוון את לימודי האזרחות בנושאים שונים וייחודיים, בנושאים על פי אירועים במעגל השנה ואירועים אקטואליים שעל סדר היום.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
למורה
רצח הספורטאים באולימפיאדת מינכן
מערך שיעור מקוון בנושא טבח הספורטאים במינכן. המערך כולל מידע, קטעי מקור, שאלות לדיון, סרטונים ועדויות.
מלחמת רוסיה - אוקראינה
הצעות לדיון בשיעורי אזרחות על המצב באירופה: מלחמת רוסיה - אוקראינה, 2022.
רוצים להתערב? היכרות עם עבודת הממשלה
יחידת הלימוד פותחה בשנת 2018 באגף ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה. יחידה זו נועדה להעמיק את היכרותם של תלמידי התיכון עם עבודת הממשלה באמצעות חשיפתם לַנושאים האלה:
- תוכניות העבודה השנתיות של משרדי הממשלה השונים
- דו"ח מעקב אחר יישום וביצוע של החלטות הממשלה המתקבלות בכל שנה
חשיפת התלמידים לחומרים אלה תסייע למורים להמחיש את עבודת הממשלה ותעניק לתלמידים כלים יעילים להגברת מעורבותם האזרחית בהווה ובעתיד. נוסף על כך רצוי להפנות את התלמידים לשימוש בחומרים אלו בעת כתיבת עבודות הגמר להרחבת סקירת הספרות.
השתלבות יהודי אתיופיה מנקודת מבט אזרחית
השתלבותה של יהדות אתיופיה במדינת ישראל היא נושא אקטואלי וחשוב הנוגע להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. כפי שנעשה בשיעורי האזרחות, הידע והמושגים נלמדים דרך עיסוק בסוגיות אקטואליות. נושא זה, מעבר לחשיבותו החברתית, קשור לפרקים רבים בתוכנית הלימודים באזרחות ובהם: תפיסות שונות של מדינה יהודית, הזכות לשוויון, הגבלת השלטון, מנגנוני פיקוח וביקורת ועוד.
בשיעור המוצע נעסוק במנגנוני פיקוח וביקורת מוסדיים ולא מוסדיים.
יום הזיכרון לרצח יצחק רבין ז"ל
- "התקווה" - יום הזיכרון ה-28 לרצח יצחק רבין
ממלכתי | חמ"ד - "הרעות" - יום הזיכרון ה-27 לרצח יצחק רבין
ממלכתי | חמ"ד - חופש הביטוי מול החשש להסתה
- "מקבלים אחריות" לציון יום הזיכרון ה-26 לרצח
ממלכתי | חמ"ד - "מה נזכור? איך נזכור" – מקבץ הצעות לפעילויות לשיעור
- מערך פעילות המלווה כרזה שעוצבה לציון 23 שנים לרצח רבין
ממלכתי | חמ"ד - יצחק רבין – חייו ומותו
- רצח יצחק רבין – הווידאופדיה
חינוך חברתי: מעורבות, שותפות ואחריות
הרפורמה במערכת המשפט
התקופה האחרונה בה אנו מצויים, הינה תקופה מורכבת, רגישה ומאתגרת לחברה כולה כאשר הדיון על הרפורמה המוצעת במערכת המשפט מעורר שיח ציבורי עמוק בנוגע ליחסים בין רשויות השלטון.
במציאות זו אנו רואים חשיבות רבה להובלת דיון ושיח מכבד פתוח ומאפשר, המבוסס על ידע, הבנה וחשיבה ביקורתית.
לרשותכם מצגת ובה הצעות לדיון מתוך הרפורמה המוצעת, תוך התמקדות בשני נושאים וקישורם למושגים הנלמדים בשיעורי האזרחות.
הרפורמה המוצעת רחבה יותר וניתן ורצוי כמובן עוד להעמיק, להרחיב ולקשר לנושאים רבים נוספים וכן להיעזר במאמרים, סרטונים וספר הלימוד. לפני העיסוק בנושא, מומלץ מאד להיכנס ליחידת הכוורת העוסקת בשיח קונפליקטואלי על מנת לקבל כלים כיצד לנהל שיח מורכב, רגיש ופוליטי.
- מכתב מפמ"ר אזרחות, עינת אוחיון
- הרפורמה במערכת המשפט עברית | ערבית
- שיח קונפליקטואלי (נדרשת הזדהות משרד החינוך)