התפרסמו בכלי התקשורת ידיעות על קיום לכאורה של יחסים אינטימיים אסורים, בין מורים לתלמידיהם במגמות בעלות אופי אומנותי ויצירתי בהן מגמות קולנוע ותקשורת.
תופעה זו, לא זו בלבד שהיא מהווה מעילה באמון שתולה התלמיד במורה, היא מהווה עבירה אתית ופלילית כאחת.
ההנחיות שיפורטו להלן מדגישות את ההיבטים האתיים וההתנהגותיים הראויים בעבודת המורה להפקות, מול תלמידיו ומהוות אך נדבך צנוע לחוקים ולכללים הנוגעים לאיסור הטרדות מיניות (הפנייה מנוסחת בלשון זכר אך היא פונה לשני המינים):
במסגרת הפקת פרויקטי הגמר בכיתה י"ב או י"ד , רבים מאיתנו מעודדים את ל"התחבר" לנפש וליצור מהמקומות הפנימיים והרגישים בעולמו של התלמיד היוצר . פנייה כזו חשובה ליצירת יצירה מקורית ואותנטית והיא בעלת - ערך, באשר היא עשויה להוות אמצעי תראפויטי לשיחרור תסכולים וטראומות מודחקות של היוצר הצעיר.
יחד עם זאת יש להישמר מכל משמר בחציית הקווים העלולה להגיע לידי:
- יצירת תלות נפשית של התלמיד במורה.
- ביצירת מגע פיזי אינטימי עם התלמיד.
- בפגיעה או בהשפלת כבודו, גופו או בנפשו של התלמיד.
- באמירות מילוליות בעלות אופי מיני שיש בהן משום הטרדה ופגיעה בתלמיד, ביוצר וביצירתו.
יש להימנע לחלוטין משהייה של מורה ותלמיד בחדר בדלת סגורה או במקום צילום או בנסיעות ללא נוכחות אנשים נוספים. יש לפעול לשמירת כבודם הפיזי, המוסרי והאנושי של כל המעורבים בפרוייקט. על פי החוק חלה על המורה חובת דיווח במקרה של הטרדה מינית בקרב תלמידיו. יש לזכור כי בגיל שבו מצויים היוצרים הצעירים, קיימת נטייה בקרב חלקם, לפתח תלות במבוגרים. לא תמיד ברורה לתלמיד ההבחנה בין יחסי רעות ותמיכה לגיטמיים לבין גלישה ליחסים העלולים להיגרר למחוזות אסורים!
עלינו מוטלת האחריות להקפיד ולהגדיר לתלמידנו במידת הצורך, את גבולות המותר והאסור.
בברכת עשייה יצירתית חינוכית פורה ומשמעותית לכולנו.
יוסי בר דויד
מנהל תחום הדעת
משרד החינוך