מדיה ופרסום: התמחות בעיתונאות ובפרסום בדיגיטל-3120

חזרה
חזרה לראש הדף

אודות ההתמחות עיתונות ופרסום בדיגיטל

האני מאמין בהוראת ובלימוד 'תקשורת וחברה' למורה ולתלמיד

בהתמחות בעיתונאות ובפרסום בדיגיטל, התלמידים יוזמים, יוצרים ומפיקים קמפיינים דיגיטליים בנושאים חברתיים המעסיקים אותם ובהם הם מעוניינים להשפיע ולייצר אימפקט – שינוי לטובה.

המטרה היא להכשיר את התלמידים להיות אזרחים מעורבים ואתיים, המשתמשים בכישוריהם הדיגיטליים לטובת החברה באופן מושכל ואחראי. לעודד את בני הנוער לאקטיביזם חברתי, להעלות מודעות לנושאים חברתיים המעסיקים אותם ולחולל אימפקט (השפעה/שינוי) חיובי בחברה.
במסגרת ההתמחות התלמידים יוזמים ויוצרים קמפיינים חברתיים דיגיטליים, תוך כדי חוויית למידה מעשית. תהליך זה מתחיל בקמפיין ארצי של תלמידי שכבת י׳ בשותפות עם עמותת גשר ושיאו בפרויקטי גמר בכיתות י"א-י"ב. התלמידים לומדים כבר מכיתה י׳ מיומנויות של צילום סטילס, צילום ועריכת וידאו, הפקת פודקאסטים ועוד, ונחשפים לעולמות התוכן של עיתונות, פרסום ומדיה דיגיטלית, תוך שיתופי פעולה עם עמותות וארגונים חברתיים.

בעידן הבינה המלאכותית, אנו שמים דגש על הקניית אוריינויות מדיה, מידע, דיגיטל ו-AI, במקביל לפיתוח חשיבה ביקורתית, יצירתית ויזמית, למידה עצמאית ועבודת צוות. התלמידים יתעדו את תהליך העבודה על פרויקט הגמר במהלך יא׳-יב׳ באופן עקבי בתיק פרויקט שיוגש בפורמט חדש, בו על התלמידים לפרט בטבלה ייעודית את אופן השימוש שעשו בבינה המלאכותית בכל שלב של תהליך עבודתם על פרויקטי הגמר.

אחד הערכים המרכזיים של המגמה מכוון, להניע את התלמיד להגדיר לעצמו את תפיסת עולמו החברתי, הערכי והפוליטי ומשם להניעו לשינוי המציאות בהתאם לעמדותיו תוך כיבוד כללי השיח הדמוקרטי, גילוי סובלנות לדעות מנוגדות, ולהגדרות מגדריות ואתניות, הבנת החשיבות של המדיה כאמצעי קריטי להבטחת שלטון הנשען על יסודות דמוקרטיים איתנים. ערך זה מתבטא בין היתר בערך חשוב ביותר: אקטיביזם חברתי.

ההבחנה שהייתה קיימת במשך למעלה מעשרים שנים בעולם אנלוגי בין שתי התמחויות, בין עולם הפרסום והשיווק לבין עולם העיתונות, הולך ומטשטש. עולם המדיה במיוחד בהקשר לפעילות ברשתות החברתיות, הוא מרחב שבו 'חיים' תלמידנו ובו מתבצעת עיקר הפעילות של המדיה. נתון זה מחייב התאמת תפיסת ההפעלה של שתי ההתמחויות ביצירת ליבה משותפת של ידע תיאורטי ומעשי להתנהלות בעולם המדיה ולצורך יצירת טקסטים תקשורתיים בעלי משמעות ואפקטיביות. זאת גם ברקע מדיניות המשרד המבקש לאחד ולקדם שתו"פ בתוך המגמות ובניהן.

בהתמחות זו יבואו לידי ביטוי מלא והדוק, הידע והתובנות הנרכשות בזירות המקצוע 'תקשורת וחברה', הכוללות את אוריינות המדיה והאוריינות האזרחית.

מטרתנו בהתמחות בעיתונאות ובפרסום בדיגיטל לקדם ולשפר את מיומנויות התלמידים ואת כישוריהם העיתונאיים כעיתונאים עצמאים, אקטיביסטים וכאנשי פרסום שידעו לייצר קמפיין חברתי ולקדם בעזרתו את האג׳נדה החברתית שלהם כאזרחים תבוניים, מודעים במדינה דמוקרטית. הלימודים בהתמחות זו מכוונים להקנות להם כלים עיונים ומעשיים, מיומנויות ונקודות מבט ביקורתיות ואחריות לאופן פרסום מידע ברבים על מכלול ההיבטים. יישום אוריינות ביקורת מדיה ואקטיביזם חברתי בפלטפורמות הדיגיטליות, בהן צורך ומפיץ הנוער את המידע, הוא מנשמת אפה של התמחות זו!

"אני לבדי לא יכולה לשנות את העולם, אך אני יכולה להשליך אבן על פני המים כדי ליצור אדוות רבות" האם תרזה, פעילה הומניטרית.
בעקבות הנחייתנו לפרסום תכנים הקשורים לפרוייקטי הגמר והעלאתם לרשתות החברתיות, להלן קישור לטופס המסדיר את אישורם של ההורים בנדון.
אבקש מכל רכז לוודא החתמת ההורים. 

אחת הדרישות המהותיות בהתמחות, היא הדרישה והצורך לעיסוק שוטף וסדיר בסיקור, בדיווח, בדיון ובהתייחסות ביקורתית, אם כי מאוזנת בדעות מגוונות, למה שהוא חדש ומעניין בתחום שאותו בחר התלמיד לסקר. חשוב מאוד להקפיד שהנושא או התחום אותו יבחרו התלמידים בכל קבוצה, לפרויקט הגמר שלהם יהיה מספיק רחב שיאפשר לתלמיד למצוא בו עניין וסקרנות במהלך השנתיים (יא׳-יב׳), כך שיהיה בעל מוטיבציה להמשיך לעדכן ולהתעדכן בהתפתחויות בתחום שבחר באופן שוטף ולפעול באופן אקטיבי לקידומו למודעות או להביא בו לשינוי חיובי. אנו רואים חשיבות בכך שהתלמידים יהיו פעילים ויעברו תהליך מעמיק, משמעותי ובעל ערך של שנתיים ולא יתייחסו לעבודתם רק ״כמטלת בגרות״.

כמו כן יש לוודא החתמתם של הדמויות המרכזיות בפרוייקטי הגמר על נכונתם לפרסום התכנים ברשתות. במקרה שמדובר בקטינים יש לדאוג להחתמתם של ההורים. הטפסים הללו יצורפו לתיק ההפקה. יש להבהיר לרכזים שלא יבחן פרוייקט גמר ללא הימצאותם של אישורים אלה בנוסף לאישורים נוספים כמפורט המתווה פרויקטי הגמר ובהם שימוש הוגן בקניין רוחני.

חזרה לראש הדף

מרכיבי הערכה

חלוקת המרכיבים​: 100% ציון בחינה מחולק באופן הבא:
30% – ציון קבוצתי משותף
70% – ציון אישי

מרכיב מס' 1: ציון קבוצתי, פרויקט גמר + שיווק ברשתות החברתיות, 40%

רכיב מס׳ 2: ציון אישי שיחה עם הבוחן, 40%

רכיב מס׳ 3: ציון אישי, תיק הפקה 15%

רכיב מס׳ 4: ציון אישי, פרויקטון 5%

מרכיב מס' 1: ציון קבוצתי, פרויקט גמר + שיווק ברשתות החברתיות ובספוטיפיי, 30%

רכיב מס׳ 2: ציון אישי שיחה עם הבוחן, 40%

רכיב מס׳ 3: ציון אישי, תיק הפקה 15%

רכיב מס׳ 4: ציון אישי, המשכיות 10%

רכיב מס׳ 5: ציון אישי, פרויקטון 5%

חזרה לראש הדף

מתווה והנחיות פרויקט הגמר

על כל רכז מגמה ומורה בהתמחות לקרא בעיון את דרישות ומתווה פרויקט הגמר ולעמוד בהן במלואם.

בחלק זה התלמידים יביעו את הצהרת הכוונות שלהם ויבנו תכנית ליישומה בפועל.

תיק הפרויקט יכתב לכל אורך תהליך העבודה על הפרויקטון ופרויקט הגמר הממשיך אותו (במשך שנתיים)

אנו רואים חשיבות גדולה בתכנון מקדים של תהליך עבודה סדור ופרקטי למען הצלחת הפרויקט ברמה האופרטיבית (אופן העבודה של התלמידים - הצבת מטרה ויעדים ובניית תוכנית להגשמתם) וברמת האפקטיביות שלו כקמפיין משמעותי, שיופץ ויביא לתועלת ממשית עבור קהל היעד, על ידי הגשמת היעדים שהציבו התלמידים, כבר בשלב זה.

  1. התלמידים יגדירו את הקו המוביל של הקמפיין (פרויקט גמר) שלהם, משלב בחירת הרעיון והרציונל לבחירתו, גיבוש האג'נדה של הצוות, המסר של הקמפיין, פירוט הנושאים בהם יעסקו, למי מיועד הקמפיין (קהל היעד) ולאיזה אימפקט (השפעה, פעולה חיובית) הם רוצים להביא בנושא, בתחום וכיצד יגרמו לכך לקרות.

בחודש דצמבר של יב' על כל רכז מגמה להזמין בוחן ולהעלות את טופס "ספר הפרויקט" לשילובית,
כדי שהבוחן יוכל לעקוב אחר תהליך העבודה של התלמידים בצוותים השונים.

אולי תתעניינו גם ב...

מדיה ופרסום: התמחות בהפקות בתקשורת אלקטרונית-3110
מגמת מדיה ופרסום - התמחות בהפקות בתקשורת אלקטרונית-3110
מכללות
עושים תקשורת, טכנולוגיות תקשורת - מכללות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!